X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
70 שנות פעילות ציבורית, ביטחונית ופוליטית הניבו את הקריירה הארוכה ביותר והמגוונת ביותר בישראל התחנות העיקריות בדרכו של מנכ"ל, סגן שר, שר, ראש ממשלה ונשיא
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Jacquelyn Martin]

שמעון פרס נולד בשנת 1923 כשמעון פרסקי בעיירה וִישְׁנֶבָה שבפולין ליצחק ולשרה. בשנת 1934 עלה פרס לארץ ישראל ביחד עם אמו ואחיו הקטן, שלוש שנים לאחר עלייתו של האב. פרס התגורר בתל אביב, ולמד תחילה בבית הספר "בלפור" ולאחר מכן בבית הספר החקלאי "בן שמן". כשהיה בן 17 יצא בראש גרעין של "הנוער העובד" מבן שמן להכשרה בקיבוץ גבע שבעמק חרוד. בגיל 20 נבחר למזכירות הארצית של "הנוער העובד". במסגרת תפקיד זה משך את תשומת ליבו של לוי אשכול, לימים ראש ממשלת ישראל, שקרא לפרס למלא תפקידים ביטחוניים בארגון ההגנה.
במפקדת ההגנה עסק פרס בנושאי כוח אדם ורכש. עם הקמת צה"ל, הוגדרו סמכויותיו של הצבא מול סמכויות משרד הביטחון, והוחלט, כי האגף בו פעל פרס יישאר במשרד הביטחון. מסיבה זאת, פרס מעולם לא חויל ולא שימש בשום תפקיד בצה"ל. בשנת 1949 מונה פרס לתפקיד ראש משלחת משרד הביטחון לארה"ב, כאחראי לפעילות הרכש לחיל-האוויר. במסגרת תפקיד זה, פעל פרס לייסוד "המכון הממשלתי לבדק מטוסים", שהפך ברבות הימים לתעשיה האוירית.

בן-גוריון, שרת, גולדה

בשנת 1952, כאשר חזר פרס לארץ, הוא מונה לממלא-מקום מנכ"ל משרד הביטחון, ושנה לאחר מכן מונה למנכ"ל המשרד. במסגרת תפקיד זה הסתכסך עם שר הביטחון דאז, פנחס לבון, שאף תבע את פיטוריו, וחיזק את קשריו עם ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, והרמטכ"ל דאז משה דיין. היחסים העכורים בין פרס ללבון הגיעו לשיאם בפרסום פרשת "העסק הביש", בו הופעלו יהודים במצרים לסיכול עזיבת בריטניה את המדינה. לבון ראה בוועדת החקירה של האירוע קנוניה פוליטית שנרקמה על-ידי ראש אמ"ן דאז בנימין גיבלי, דיין ופרס, אותו ראה כאויבו בנפש. למרות שראש הממשלה דאז, משה שרת, סלד מפרס ואף אמר שיקרע קריעת אבל אם ימונה לשר בישראל, הוחלט להשאירו בתפקידו.
במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד הביטחון, מילא פרס תפקיד מרכזי במאמצי הרכש הצבאי, בפיתוח התעשיות הביטחוניות והמחקר הביטחוני ובטיפוח הקשרים עם צרפת, תוך עקיפת סמכות משרד החוץ למורת רוחה של שרת החוץ דאז, גולדה מאיר. במסגרת קשרים אלו, סיפקה צרפת לישראל את הכור הגרעיני בדימונה כעירבון למבצע קדש של שנת 1956, בו שיתפו פעולה ישראל, בריטניה וצרפת.
בשנת 1959 נבחר פרס לראשונה כחבר כנסת, ומונה לסגן שר הביטחון תחת בן-גוריון. פרס היה מבני טיפוחיו של בן-גוריון ויחדיו שקדו על הפיתוח הביטחוני, שאחד מהישגיו היה שיגור הרקטה שביט 2 בשנת 1961. האירוע הביא למרוץ חימוש אזורי, במהלכו ניסתה מצרים להשיג נשק בלתי קונבנציונאלי. באותם שנים המשיך פרס לטפח את קשרי הסחר הביטחוני מול צרפת, למרות התנגדות הרמטכ"ל, חיים לסקוב, וראש אג"ם, יצחק רבין, שקראו להתקרב לארה"ב ולרכוש ממנה נשק.

רפ"י, העבודה, המערך

בשנת 1963 התפטר בן-גוריון. שנתיים לאחר מכן התפטר פרס מתפקידו במשרד הביטחון והצטרף לבן-גוריון ולמפלגתו החדשה, רפ"י. זו נותרה באופוזיציה עד מלחמת ששת הימים, כאשר צורפה לממשלת האחדות הלאומית. לאחר המלחמה פעל פרס, בניגוד לדעתו של בן-גוריון, לצירוף רפ"י למפלגות מפא"י ואחדות העבודה, דבר שהביא להקמת מפלגת העבודה.
בממשלתה של גולדה מאיר, לאחר מלחמת ששת הימים, שימש פרס כשר קליטת העלייה, שר התחבורה ושר התקשורת. לאחר מלחמת יום הכיפורים התמודד פרס מול רבין על הנהגת מפלגת העבודה והפסיד. לפי הסכם בין השניים, המפסיד קבע את התפקיד שיינתן לו בממשלת המנצח. דבר זה הביא את רבין למנות את פרס לשר הביטחון, לדברי האחרון - בלב כבד.
הנושאים העיקריים שעמדו מול פרס בתפקידו היו שיקום צה"ל לאחר הטראומה של מלחמת יום הכיפורים, ניסיונות להגיע לפריצת דרך מדינית מול ירדן והמו"מ על הסכם ביניים עם מצרים. הוא גם היה שר הביטחון בעת מבצע יונתן.
בין רבין ופרס היו חילוקי דעות בנושאים מרכזיים, שנגעו גם לעמדתו של פרס, לפיה יש לשמור על שלמותה של ארץ ישראל לאחר מלחמת ששת הימים ולדון רק על הסמכויות השלטוניות, ולא על חלוקת הארץ. דבר זה הביא את פרס בשנת 1975 לתמוך במתיישבי גוש אמונים באזור סבסטיה שליד שכם, למרות התנגדותו של רבין. בשנים לאחר מכן המשיך פרס לפעול להרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון, במקביל להחרפת היחסים עם רבין. בזיכרונותיו כינה רבין את פרס "חתרן בלתי נלאה", כינוי שדבק בו לאורך שנים.

הפסד, תיקו, רוטציה

בפברואר 1977 גבר רבין על פרס ברוב זעום בחירות לתפקיד ראש מפלגת העבודה. אולם רבין נאלץ לפרוש מראשות המפלגה לאחר שנחשף חשבון הדולרים שהחזיקה בוושינגטון רעייתו, לאה רבין. פרס החליף אותו בראשות המערך והפסיד לליכוד במהפך של 1977.
לאחר שהפסיד לליכוד בבחירות בשנת 1981, התמודד פרס שוב על התפקיד בשנת 1984. הבחירות הסתיימו בתיקו, והוקמה ממשלת רוטציה בה פרס מילא את תפקיד ראש הממשלה בשנתיים הראשונות, ויצחק שמיר בשנתיים שלאחר מכן. במהלך כהונתו, דאג פרס להסגת כוחות צה"ל מלבנון לאזור "רצועת הביטחון", ייצוב המשק ובלימת האינפלציה שהגיעה למאות אחוזים בשנה, והעלאת יהודי אתיופיה. פרשה משמעותית שהעיבה על כהונתו של פרס, הייתה פרשת קו 300 בו סוכני שב"כ רצחו מחבלים ושיקרו לגבי נסיבות מותם. פרס ניסה לטייח את הפרשה, אולם עימות שהתפתח בנושא הביא לפרסומה ברבים ולסערה ציבורית שהביאה להתפטרות ראש השב"כ, אברהם שלום.
לאחר שהעביר את תפקיד ראש הממשלה לשמיר, שימש פרס כשר החוץ בממשלתו. בתפקיד זה ניסה לפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני באמצעות הידברות עם ירדן. פגישה חשאית בין פרס לחוסיין, מלך ירדן דאז, הולידה את מסמך לונדון שהתווה מסגרת לוועדה בינלאומית לפתרון הסכסוך. מאחר שהדבר נעשה ללא הסכמתו וידיעתו של שמיר, היוזמה נכשלה.

אש"ף, ירדן, חמאס

בשנת 1992 ניצחה מפלגת העבודה בראשות יצחק רבין בבחירות, ופרס מונה לתפקיד שר החוץ. שנה לאחר מכן, ניהל פרס מגעים חשאיים עם מנהיגי אש"ף, בתמיכתו המסויגת של רבין. שיחות אלו הביאו לחתימתם של הסכמי אוסלו בספטמבר 1993, אשר העניקו לפרס, רבין ויאסר ערפאת את פרס נובל לשלום. חודשיים לאחר מכן פגש פרס בחשאי את המלך חוסיין והם הגיעו הסכם מקדים. פליטת פה של פרס חשפה את המו"מ החשאי, דבר שהביא למידור פרס ממנו עד חתימת הסכם השלום באוקטובר 1994.
לאחר רצח רבין בנובמבר 1995, מונה פרס לראש הממשלה (בפועל). במהלך כהונתו בוצעה נסיגה מערים פלשתיניות ביהודה ושומרון, לפי הסכם אוסלו. לאחר שאישר את חיסול יחיא עייש, אחד המבוקשים הבכירים ברשות הפלשתינית שהיה אחראי לפיגועים רבים, ביצע ארגון החמאס פיגועי נקמה בהם נהרגו עשרות אנשים. בתחילת אפריל 1996 החל ארגון חיזבאללה לירות רקטות על יישובי הצפון, דבר שהביא למבצע "ענבי זעם".
לאחר ההפסד בבחירות 1996 לבנימין נתניהו, הקים פרס את "מרכז פרס לשלום", שנועד לקדם את השלום על-ידי עידוד שיתוף פעולה בין ישראל לשכנותיה. לאחר ניצחונו של אהוד ברק בבחירות בשנת 1999, מונה פרס לשר לשיתוף פעולה אזורי. שנה לאחר מכן התמודד פרס על תפקיד נשיא המדינה, אך הפסיד למשה קצב. בעקבות התפטרות אהוד ברק מראשות הממשלה, עלתה יוזמה להריץ את פרס לתפקיד, אולם רוב אנשי מפלגת העבודה התנגדו למהלך.

ההינתקות, קדימה, הניצחון

פרס כיהן כשר החוץ בממשלתו של אריאל שרון, אך התפטר מהתפקיד במרץ 2002 עם יציאת צה"ל למבצע "חומת מגן". בעקבות מחלוקות בין שרון למפלגות הימין על-רקע ההינתקות, פעל פרס להצטרפותה המחודשת של מפלגת העבודה לממשלה והוא מונה לתפקיד המשנה לראש הממשלה.
בנובמבר 2005 פרש פרס ממפלגת העבודה, לאחר שהפסיד לעמיר פרץ בקרב על הנהגת המפלגה, והצטרף למפלגת קדימה בראשות שרון. לאחר הבחירות מונה לתפקיד המשנה לראש הממשלה, ולשר הממונה על פיתוח הנגב והגליל והפיתוח הכלכלי האזורי.
במאי 2007 הודיע פרס שיתמודד שוב על תפקיד נשיא המדינה, ובבחירות שנערכו חודש מאוחר יותר נבחר לתפקיד. במסגרת תפקיד הנשיא, יזם פרס את ועידת הנשיא העוסקת באתגרים העתידיים הצפויים לעולם בכלל ולישראל בפרט, פעל לקידום השוויון האזרחי באוכלוסיית המיעוטים, תמך בהגנת הסביבה והשימוש באנרגיות חלופיות וכן ייצג את ישראל בפורומים ברחבי העולם.
ביולי 2014 סיים את כהונתו כנשיא המדינה, ושב לעמוד בראש מרכז פרס לשלום. בנו, חמי פרס, הקים באותה שנה חברת ייעוץ. שמעון פרס עבד בה בהתנדבות, ומרבית רווחי החברה הועברו למרכז פרס לשלום.

תאריך:  28/09/2016   |   עודכן:  28/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההגנה, הכור, אוסלו, הנשיאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המסקנה מהכתבה: חתרן בלתי נלאה ל"ת
צא ולמד  |  28/09/16 14:31
2
אסון אוסלו כ 2000נרצחים אתם לא
ישע  |  28/09/16 19:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נ. ארדינסט, י. מורד
אם אור מכל סוג תדר (צבע) עלול לדכא את הפרשת מלטונין, אור כחול מדכא את הפרשת המלטונין בצורה הכי חזקה
יוסף כהן אלרן
לא השירים יצרו את האהבה, הם רק ידעו ללבות אותה. היא זו שילדה אותם על סגנונותיהם, על מקצביהם, על תחפושותיהם, על הדמות שעמדה מול עיני זה הכותב אותם מרחשי לבו
ורדית דנציגר
שולחן החג, שסביבו מתנהלת שיחה ערה בין המשתתפים, מקשה על האנשים כבדי השמיעה    חשוב ליצור תנאים שיאפשרו להם לנצל כל מידע העשוי לסייע
ציפי לוין
עלילת הספר נפתחת כשראש חוליה של המוסד נתפסת בטורקיה בבואה להעלים את גופתו של גנרל אירני שנחטף, נחקר ועונה
הראל ישי
נכון שכרגע היחסים בינכם קצת במתח, נכון שאת/ה חושב שהגיע הזמן לעשות לזה סוף, השאלה החשובה ביותר היא מה עומד במרכז - רצון אמיתי לשפר את חייכם המשותפים או צורך רדוד בליטוף האגו?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il