X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בסוף יולי 2016 וסמוך לפתיחת ועידת המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות בארצות הברית, פורסמו באתר "וויקיליקס" מיילים מביכים מחשבונותיהם של בכירים במטה המפלגה אחר פרסום דבר התקיפה של מטה המפלגה הדמוקרטית חשפה חברת קספרסקי מערך ריגול קיברנטי מתקדם ורחב היקף, המכונה Project Sayron, ברוסיה מערך זה - כך סבורים מומחים - פועל ברוסיה זה מספר שנים
▪  ▪  ▪
מעורבות ממשית [צילום: אלביט מערכות]
נורמות בינלאומיות
ההסלמה הקיברנטית בין רוסיה לארצות הברית באה על-רקע פעילות סייבר התקפית רוסית בסוריה ובאוקראינה וככל הנראה במדינות נוספות במזרח אירופה. האירועים המתוארים במאמר ממחישים ומגבירים את הצורך לפתח נורמות בינלאומית, שיצמצמו את אפשרויות הפגיעה הקיברנטית במערכות בחירות.

בסוף יולי 2016 וסמוך לפתיחת ועידת המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות בארצות הברית, פורסמו באתר "וויקיליקס" מיילים מביכים מחשבונותיהם של בכירים במטה המפלגה. הפורצים הצליחו להשיג גישה מלאה לרשת מטה הבחירות של הוועידה הדמוקרטית הלאומית, הכוללת דוא"ל, מזכרים ומחקרים שנעשו עבור מועמדים דמוקרטים לקונגרס. ההערכה הייתה שהפורצים היו מרוסיה. בראיון שהעניקה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון לרשת "פוקס" היא האשימה את שירותי הביון הרוסיים בפריצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית ובפרסום הדוא"ל וציינה כי יש דיווחים אמינים אשר להתערבות רוסית, שנועדה לשבש את הבחירות. הנחת העבודה של גורמי האכיפה בארצות הברית הינה שאכן האקרים רוסיים פרצו לרשת המחשבים המשמשת את מטה הוועידה הדמוקרטית כחלק ממתקפת סייבר על גופים של המפלגה הדמוקרטית. היחידה לביטחון לאומי במשרד המשפטים האמריקני חוקרת באיזו מידה מתקפות הסייבר האלה מעידות על מעורבות ממשית של רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות.
בהקשר דומה, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד מנבאדה, הזהיר מפני ניסיונות של האקרים רוסים לזייף את תוצאות הבחירות לנשיאות. הוא קרא ל-FBI לחקור אפשרות שהאקרים זרים חדרו בשבועות האחרונים למאגרי הנתונים של ועדות הבחירות המרכזיות של מדינת אילינוי וניסו לחדור למאגרים של אריזונה. ההערכה היא שבמסגרת חדירות אלה נגנבו כמאתיים אלף רשומות של בוחרים. החששות מתמקדים באפשרות של מחיקת מאגרים הכוללים שמות מצביעים או ניסיון אחר לפגוע באמינות הבחירות. ריד הזהיר מפני התערבות רוסית בהליך ההצבעה באופן "רחב יותר ממה שידוע ועשוי להיות מכוון גם לזיוף תוצאות ההצבעה הרשמיות". לדבריו, בכירי מודיעין אמריקנים התריעו בתדרוכים אחרונים שקיימו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שואף לחבל בהליך הבחירות. בעקבות החששות הללו הציע השר לביטחון פנים של ארצות הברית לנציגי ועדות הבחירות את עזרת הממשל הפדראלי באבטחת מערכות המחשב שלהן.
חשיפה רחבה
מיד לאחר פרסום דבר התקיפה של מטה המפלגה הדמוקרטית חשפה חברת קספרסקי מערך ריגול קיברנטי מתקדם ורחב היקף - המכונה Project Sayron — ברוסיה. מוערך כי מערך זה פועל ברוסיה זה מספר שנים, אך עיתוי חשיפתו אינו מקרי ומלמד שגם ארצות הברית פועלת במרחב הסייבר הרוסי. הרוסים משייכים את התקיפה לארצות הברית ושרות ביטחון הפנים של רוסיה - ה-FSB - ציין כי התקיפה התבצעה גם נגד גופים ביטחוניים. ניתן להניח, שגם פרסום דבר הפריצה וגניבת נוזקות סודיות מה-NSA קשורים למאבק הזה בין האמריקנים לרוסים. חיזוק לכך ניתן לאחר שאדוארד סנודן, המקבל מקלט ברוסיה ואף ייתכן שהוא מופעל על ידה, פרסם הערכה שלפיה רוסיה עומדת מאחורי הפריצה הזו.
ההסלמה הקיברנטית בין רוסיה לארצות הברית באה על-רקע פעילות סייבר התקפית רוסית בסוריה ובאוקראינה וככל הנראה במדינות נוספות במזרח אירופה. ניתן להניח, שתקיפות אלה נועדות לשדר עוצמה ויכולת טכנולוגית רוסית, בעיקר לצרכי הרתעה. כן ניתן לשער שהתקיפות בארצות הברית באות על-רקע דומה ותכליתן לנצל את הבחירות כהזדמנות לזכות את היכולות הרוסיות בחשיפה רחבה.
התקיפות בארצות הברית מהוות חידוש במספר הקשרים: הראשון הינו ההבנה, שמערכת בחירות במדינה דמוקרטית מהווה תשתית לאומית קריטית, ולכן יש לפעול כדי להגן עליה. אפשרויות הפעולה בסייבר רבות ומגוונות: החל בשיבוש הצבעות מקוונות וכלה בזיוף התוצאות עצמן. במעגל שני, גם זיוף של סקרים או מניפולציה בהודעות לבוחר עלולים לגרום שיבוש מערכתי של הבחירות, באופן שיעלה בקנה אחד עם האינטרס של התוקף - מתוך המדינה, ממפלגה יריבה, או ממדינה אחרת.
מגוון דרכים
ואכן, באחרונה נשמעו בארצות הברית קולות הדוחקים בממשל להבהיר לרוסיה כי התקפה מצדה על ההליך הדמוקרטי תזכה לתגובה הולמת, ושזו לא תהיה מוגבלת בהכרח למרחב הסייבר. האירועים המדוברים אף ממחישים ומגבירים את הצורך לפתח נורמות בינלאומית, שיצמצמו את אפשרויות הפגיעה הקיברנטית במערכות בחירות. בראשית שנות האלפיים הייתה ישראל חלוצה בהקשר זה, כשהגדירה - לצרכי הגנה - תשתיות קריטיות לתפקודה של המדינה, וביניהן מערכות חשמל, אנרגיה ותקשורת. בהמשך נוספו לרשימה מערכות כספים (בנקאות ומסחר אלקטרוני). מערכת בחירות הינה תשתית קריטית מסוג חדש - היא מהווה "בטן רכה" האופיינית רק למדינות הדמוקרטיות. ניתן לפגוע בה במגוון דרכים, החל משיבוש נקודתי של הצבעה עד שיבוש מערכתי, שעלול לכרסם באמון הבוחרים בנבחריהם ובאמינות השיטה הדמוקרטית עצמה. שיבוש של מערכת בחירות יכול להתמקד ביום הבחירות, המהווה נקודת תורפה ראשית, וכן יכול להתפרס על פני חודשים, שבמהלכם ניתן לשבשה באמצעות מניפולציות על בחירות מקדימות, זיוף סקרים, ולוחמה פסיכולוגית בתקשורת. באירועים המדוברים הומחשה תעוזה רוסית מול תגובתיות אמריקנית, ונראה שטרם נאמרה המילה האחרונה בהתגוששות זו (רבים מייחסים לרוסיה אינטרס שהמועמד הרפובליקאי ייבחר).
עניין שני שנחשף, לצד בניית יכולות התקפיות חשאיות של מדינות במרחב הסייבר, הוא החשיפה המכוונת של נכסים נצורים במרחב הסייבר בעיתוי רלוונטי. כלומר, אם בעבר ניתן היה לחשוב כי התוקף הקיברנטי עושה זאת בעיקר לשם איסוף וריגול או לשם שיבוש תפקוד של מערכות ותהליכים קריטיים בעת הצורך, מתחוורת תופעה של צבירת נכסים ופרסומם בעיתוי שנראה לתוקף רלוונטי לטובת קידום האינטרסים שלו. זאת, גם במחיר של אובדן אותם נכסים. מכאן עולה גם הקשר ההדוק בין לוחמת הסייבר לתחום התודעה והלוחמה הפסיכולוגית. ניתן לראות כי התוקפים הרוסיים - או לפחות תוקפים בעלי זיקה לרוסיה - אינם חוששים לאבד נכסים קיברנטיים, ובלבד שיוכלו לקדם אינטרס שלהם. יצוין כי חשיפה יזומה של נכסים קיברנטיים מנוגדת לטבען של קהילות מודיעין מערביות, אשר מעדיפות בדרך כלל פעולה במישור החשאי.
היבט נוסף נוגע לרלוונטיות של מלחמת הסייבר לשגרת היחסים בין המעצמות, לא רק למלחמה "קונבנציונלית". דומה שאנו עדים למלחמה קיברנטית מסוג חדש, המתנהלת מתחת לסף הידיעה הציבורי כשלא תמיד מי עומד מאחורי המהלכים. ההשפעה של פגיעה בהליך הדמוקרטי, בין היתר באמצעות חשיפה מגמתית של חומרים העלולים להשפיע על ההצבעה של קהלי יעד, למשל, היא פעולה בעלת משמעויות אסטרטגיות רחבות ביותר. כנראה שעל-רקע המתחים בין רוסיה לארצות הברית, ואפשר שגם בין מדינות אחרות, כבר מתנהלת בפועל מלחמה קיברנטית, שהציבור אינו מודע לה. כן אפשר שזו רק שאלה של זמן עד שהמלחמה הקיברנטית תוגדר כ"מלחמה" ותאתגר את ההגדרות המקובלות של המושגים: שגרה, חרום ומלחמה.
דומה שאנו עדים למלחמה קיברנטית מסוג חדש, המתנהלת מתחת לסף הידיעה הציבורי כשלא תמיד ברור מי עומד מאחורי המהלכים. ההשפעה של פגיעה בהליך הדמוקרטי, בין היתר באמצעות חשיפה מגמתית של חומרים העלולים להשפיע על ההצבעה של קהלי יעד, למשל, היא פעולה בעלת משמעויות אסטרטגיות רחבות ביותר.

תאריך:  28/09/2016   |   עודכן:  28/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת המעצמות בסייבר והבחירות בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
איתמר לוין
לינדה מק-מהון, לשעבר מנכ"ל התאחדות ההיאבקות WWE, היא ידידה ותיקה של דונלד טראמפ - אך הסיוע שלה לקמפיין שלו אינו ישיר, אלא בניסיון להבטיח שליטה רפובליקנית בקונגרס
איציק וולף
חברת נילסן, העוקבת אחרי נתוני הרייטניג בארה"ב, הודיעה כי 80 מיליון בני אדם צפו בשידור חי בעימות בין קלינטון לטראמפ - 20 מיליון פחות מן ההערכות ו-13 מיליון יותר מן הצופים בעימות בין אובמה לרומני ב-2012
אליהו קאופמן
הפירוש של גדולי ישראל הוא שהעולם קיים בזכות עיסוק התורה של עם ישראל - קרי, קיום התורה והמצוות שלנו, ואם יורדים בו הרי כל העולם סובל מפורעניות
איתמר לוין
נהג מונית בטיראנה, בירת אלבניה, קישט את מכוניתו בתמונות של טראמפ ומשוכנע שהוא יעשה טוב לעולם ולארה"ב. בינתיים, הגימיק עושה טוב לכיסו
איתמר לוין
טראמפ תוקף, קלינטון נשיאותית - כך ניתן לסכם את העימות הראשון בין המועמדים לנשיאות. בקמפיין נורמלי, היה ברור שקלינטון ניצחה - אבל הבחירות של 2016 שוברות הרבה מוסכמות
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הסכם החשמל בין ישראל לרש"פ  /  קובי מיכאל
הסיכויים להצלחתה של הפסקת האש בסוריה  /  אודי דקל, אופיר וינטר
יעדים מדיניים שונים  /  עודד ערן, צבי מגן, ורהמיכלין שפיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il