נתניהו. נאלץ לפסול עצמו [צילום: דן בלילטי/AP]
|
|
|
מנדלבליט. לכפות הסכמים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
הנגבי. יידרש להחלטות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
חברת הוט (HOT) אינה עומדת בהתחייבויותיה לציבור במשך עשרות שנים. על-אף תנאי הרשיון - המחייבים אותה לפרוס תשתיות לטלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה, ועל-אף הסכמים חדשים שנכרתו עמה בשנים האחרונות (שנועדו להסדיר ההפרות הקודמות), במסגרתם קיבלה הטבות ותמריצים, נמנעה הוט מפריסת תשתיות ליותר מ-250 ישובים, המהווים כ-8% מהאוכלוסייה בישראל. כמו-כן נמנעת הוט מהקמת רשת מתקדמת, שתוכל לספק שירותים טובים יותר לציבור הרחב בערים הגדולות בישראל.
למרות כל זאת, פועלים עתה הן במשרד האוצר והן במשרד התקשורת להעניק להוט הטבות נוספות הנאמדות בכחמישה מיליארדי ש"ח. על-חשבון האינטרסים הכלכליים והאישיים של הציבור הרחב, כמובן. מי שיהנה מכך הוא במיוחד פטריק דרהי, שיוכל לחסוך להוט הוצאות במיליארדים, ולהעשיר עוד יותר את הונו האישי הנאמד כיום בכ-20 מיליארד דולר.
נדגיש כבר כאן: חיובה של הוט להקים תשתית חדשה איכותית ומתקדמת, כחלק מתנאי הרשיון, כמו גם חיובה של חברת IBC (שזכתה בפרויקט הסיבים האופטיים) שבה שותפה חברת החשמל, להקים תשתית חדשה, נועדו לשפר את השירות לציבור ולהבטיח רציפות גם במקרים של פגיעה חמורה בתשתית של בזק כתוצאה מתקלה ו/או מפעילות עויינת ו/או כתוצאה מנזקי טבע. החתירה עתה, לפטור את הוט ואת IBC מהקמת תשתיות חדשות, חותרות תחת האינטרסים החשובים של מדינת ישראל.
מבדיקת News1 עולה, כי האחראים להטבות השערורייתיות הם: שר האוצר משה כחלון, שפועל ביודעין תוך ניגוד עניינים (ועתה מתכחש לכך); הממונה על התקציבים אמיר לוי, המרכז מטעמו של השר כחלון את הטיפול בנושא זה; השר בלי תיק צחי הנגבי (שמונה לטפל בעניינים הנוגעים לבזק-הוט); ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר שמוביל את התיקון לרשיון. גורמים אלה מטילים זה על זה את האחריות להטבות הכספיות הענקיות שמסדרים עתה לפטריק דרהי, אך במקביל הם ממשיכים בתהליכי חקיקה/הסדרה, כפי שנפרט להלן, תהליכים שיסדרו למיליארדר דרהי הטבות נוספות במיליארדים:
1) חוק ההסדרים -
במשרד האוצר מגבשים במסגרת חוק ההסדרים פרק גדול ומהפכני בנושא התקשורת. בסעיף 10 ("תיקון חוק התקשורת") נקבע, בין היתר, כי חברת בזק תחויב לאפשר לספקיות אחרות להשתמש בתשתיות שהקימה. מתיקון זה לחוק, אם אכן יתקבל בכנסת, תהנה במיוחד חברת הוט, שהיא-היא המתחרה העיקרית של בזק בשוק האינטרנט, הטלפוניה ושידורי הטלוויזיה. הטבות אלה ניתנות באופן לקוי ומופקר:
- משרד האוצר יוזם מתן הטבה זו להוט, ששוויה לאורך זמן נאמד בכחמישה מיליארדי שקלים לפחות, למרות שהוט אינה עומדת בהתחייבויותיה במשך כ-20 שנים על-פי המכרז והרשיון שקיבלה. ובמילים פשוטות: חוטא יוצא נשכר;
- פטריק דרהי, המחזיק ב-100% ממניות הוט, הוא שיצא כאמור נשכר מכך. לעומתו, הציבור הרחב המחזיק במניות קבוצת בזק הוא שייפגע, שכן: הציבור הרחב מחזיק (בשרשור) כ-91% ממניות בזק (אלוביץ מחזיק בשרשור רק 9% ממניות בזק);
- השר משה כחלון פועל תוך ניגוד עניינים, למרות שהוא חתום על הסדר במסגרתו התחייב להימנע מכל עיסוק הנוגע להוט - נוכח זאת שאחותו מכהנת כסמנכ"לית בכירה בהוט, והיא אחת ממקבלות השכר הגבוה בהוט (שכרה תלוי תוצאות). השר כחלון מעורב בנסיונות האוצר לכפות את מרותו על יתר חברי הקואליציה, ולהעביר בכנסת את חוק ההסדרים, ככתבו וכלשונו;
- השר כחלון אמר ל-News1 בתגובה כי הוא אינו עוסק בהוט כלל וכלל. אולם מידע שהובא בפני News1 מלמד כי השר כחלון חתום על טיוטת חוק ההסדרים הכוללת את הסעיף המסדיר את ההטבה להוט. כמו-כן נודע ל-News1 כי כחלון השתתף בישיבת הממשלה שדנה בנושא, וכן בפגישות נוספות שנועדו כאמור לדחוף קדימה את חוק ההסדרים. לעומתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאלץ לפסול עצמו מכל נגיעה בעניינים אלה, בשל ידידותו עם בעלי השליטה בחברת בזק, שאול אלוביץ';
- לטענת השר כחלון, הממונה על התקציבים אמיר לוי הוא האיש המטפל מטעם המשרד בנושא התקשורת, וזאת נוכח הסדר ניגוד עניינים שעליו חתם. אולם עובדה היא, כי מדיניותו המקלה של כחלון עם הוט, כפי שזו באה לידי ביטוי במתן שורת הטבות להוט בתקופת כהונתו של כחלון כשר התקשורת, באה לידי ביטוי גם עתה, במסגרת חוק ההסדרים המתכונן. לראיה: ההטבה השערורייתית העלולה להינתן להוט, אם אכן תאושר היוזמה האמורה שתפטור את הוט מהקמת תשתיות לאותם ישובים;
- השר כחלון ואמיר לוי טוענים כי הם אינם עוסקים בנושא, וכי חוק ההסדרים המוצע אינו כולל חיובה של בזק להעמיד את התשתיות שלה לשימוש ספקיות אחרות ובהן הוט. דא-עקא, חוק ההסדרים כולל את שנטען: מתן זכות להוט ולחברות נוספות שימוש בתשתיות של בזק. התכחשות כחלון ולוי לכתוב מפורשות בחוק ההסדרים, מלמדת על נסיונם להמשיך במעשיהם הבעייתיים ובמקביל להרחיק מעצמם ביקורת ציבורית.
2) תיקון לרשיון -
משרד התקשורת, ובראשו המנכ"ל שלמה פילבר, יוזם, במקביל למהלכים במסגרת חוק ההסדרים, תיקון לרשיון כך שייכפה על חברת בזק לאפשר להוט להשתמש בתשתיות שהקימה. יוזמה זו, מקווה המנכ"ל פילבר, תאפשר להוט ליתן תוך זמן קצר שירותים לכ-250 ישובים נוספים, המהווים כ-8% מהאוכלוסייה בישראל. משמעות הדבר: מתנה של כמיליארד ש"ח להוט שנה. גם מהלך זה, שעליו עומד פילבר, מעורר שאלות נוקבות:
- ניתנת הטבה חריגה להוט, בשווי של כמיליארד ש"ח, למרות שהוט אינה עומדת במשך כעשרים שנים בתנאי הרשיון. חמור מכך: גם ההסכם שנכרת עמה לפני מספר שנים (בתקופת כהונתו של גלעד ארדן כשר התקשורת), לפיו תחבר 62 ישובים עד נובמבר 2016, לא קויים, שכן עד כה חיברה הוט רק חמישה ישובים;
- לגישת פילבר, בכוונתו אכן ליזום שינוי כך שתינתן להוט הטבה מוגבלת, במסגרת התיקון המוצע ברשיון, אך זאת בתמורה לכך שהוט תתחייב להתחיל תוך שנה בפריסת תשתית של רשת סיבים אופטיים. לדבריו, הקמת תשתית כזו מחויבת מבחינה טכנולוגית, כדי שספקיות האינטרנט תוכלנה לתת בשנים הקרובות שירות טוב יותר לציבור;
- אם לא תקים הוט רשת חדשה כאמור, מתריע פילבר, החל משנת 2017 יהיו קשיים גדולים בגלישה. כבר עתה, מציג פילבר, ירדה ישראל למקום ה-36 בדירוג העולמי שמודד מהירות גלישה. דא-עקא, בפיו של פילבר אין מענה לבעיה לפיה: העמסת לקוחותיה של הוט על תשתית בזק תאט השירות באמצעות תשתית בזק ובמקביל תעכב הקמת תשתית חדשה. ניסיון העבר מלמד: הוט תימנע מהשקעת מיליארדים בהקמת תשתית חדשה, כל-זמן שניתנת לה האפשרות לרכוב על תשתיות בזק במחירים זולים מאוד, שמשקפים מחירי הפסד לבזק;
- פילבר מעיר, כי התשתית של רשת הקיימת כיום, טובה יותר. וזאת לעומת הרשת של הוט, הפעילה כיום בישובים רבים, שהיא רשת שיתופית, יש בה תקלות ובעיות. לדבריו, ההטבה להוט תינתן תמורת זאת שהט תקים רשת סיבים אופטיים. המטרה, הוא מדגיש: להצעיד את מדינת ישראל קדימה ולאפשר גלישה במהירויות גבוהות;
- פילבר טוען כי אין בידיו כלים משמעותיים לכפות על הוט לקיים את התחייבויותיה לפרוס תשתייות כאמור, למעט הטלת קנסות בסכומים מצחיקים של כ-4 מיליון ש"ח. לדבריו, הוא נתקבל בקשיים רגולטוריים, לרבות התערבות משרד האוצר לטובת החברות הנ"ל, וכן בקשיים משפטיים מצד הלשכה המשפטית במשרד התקשורת. לשאלה מדוע, אם כך, הוא פועל לכרות הסכם חדש עם הוט, שיעניק לה הטבות במיליארדים, בלא שיהא בידיו הכוח לכפות עליה לקיים התחייבות חדשה שהיא תקבל על עצמה, משיב פילבר, כי אין מנוס מכך נוכח הצרכים הטכנולוגיים בישראל;
- פילבר, שמנסה כאמור לגלגל תיקון לרשיון הוט, טוען כי בעוד הוא מתנה הטבה מוגבלת להוט בהתחייבויות מצידה להקמת תשתית סיבים אופטיים, פועל האוצר ליתן להוט הטבות חינם בשווי מיליארדים. לטענתו, כחלון ואמיר לוי מפריחים ספינים באוויר, וזאת לאחר שכחלון לא עשה מאומה נגד הוט בתקופה שכיהן כשר תקשורת - ארבע שנים לא חייב אותם לעשות כלום ולא הטיל עליהם אפילו לא קנס של שקל אחד;
- פילבר תוהה האם פעילות משרד האוצר והועמד בראשו השר כחלון אינה תוך ניגוד אינטרסים, גם בימים אלה, בהמשך לפעילותו של כחלון בתקופה שכיהן כשר התקשורת, כאשר על-פי הטענות שעלו, כחלון סידר להוט הטבות ניכרות, כולל שירות טריפל (שירות שנאסר על בזק), והעניק לה עדיפות עצומה, למרות שאחותו בהוט נהנתה מכך ישירות. פילבר דוחה את הכחשות כחלון ואמיר לוי, וטוען כי טיוטת חוק ההסדרים כוללת פרק ובו הטבה משמעותית להוט בערך של מיליארדי שקלים, בלא תמורה מצידה של הוט. פילבר מתריע כי בכוונתו להיאבק כדי למנוע הטבות אלה להוט, בלא שהוט תחויב בתמורה בפריסת רשת חדשה של סיבים אופטיים.
המידע שנחשף לעיל מלמד, כי משרד האוצר ו/או משרד התקשורת יוזמים חקיקה ו/או תיקון לרשיון, שמשמעותם: מתן הטבות במיליארדים לאיש עסקים פרטי שלא עמד בהתחייבויותיו. על-חשבון הציבור, כמובן. בנסיבות אלה, קל וחומר כאשר מדובר בחשד לניגוד עניינים מצד שר האוצר משה כחלון, אין מנוס מהעלאת נושא זה בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כדי שיפעל לעצירת יוזמות מופקרות אלה וכדי שיורה לכפות על חברת הוט ובעליה פטריק דרהי לקיים את ההסכמים שנכרתו בזמנו עם המדינה.
|