X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נחל נבות בגלבוע הוא מהנחלים הפחות מוכרים ומטוילים בארץ. גם טיילים ותיקים רבים לא מכירים את הנחל ומעולם לא ביקרו בו. כתבה זו, באה לעשות היכרות עם נחל לא ידוע זה
▪  ▪  ▪
נחל נבות [צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי]

נחל נבות הינו מסלול מעגלי המתפרס לאורך כק"מ, תחילתו בעין יזרעאל הנמצא בין צומת נבות לבין צומת יזרעאל, לא הרחק מקיבוץ יזרעאל, משם הוא מקבל את מימיו. נחל נבות נשפך לבסוף לנחל חרוד.
עד לפני מספר שנים קיבל נחל נבות מימיו, בעיקר מנביעה טבעית של מעיין עין יזרעאל -מעיין תת-קרקעי הנובע לרגלי העיר המקראית יזרעאל, ליד הגלבוע. המים זרמו מהמעיין בתעלת אבן פתוחה לבריכה כחולה נקיה בתוך חורשת איקליפטוסים ענקיים.(בריכת עין יזרעאל) ומהבריכה גלשו לנחל נבות וממנו נשפכו לנחל חרוד. נחל נבות הוא למעשה אחד מיובליו של נחל חרוד ונקרא על שמו של נבות המקראי בעל הכרם שנרצח ע"י המלך אחאב.
מליחות הנחל והתייבשותו
בעקבות כמה שנות בצורת ועקב שאיבת יתר, ירד מפלס האקוויפר ומעיין עין יזרעאל הפסיק לשפוע וקטנה מאוד כמות מימיו. הדבר השפיע כמובן באופן ישיר על נחל נבות שמימיו הגיעו מהמעיין וגרם לכך שנחל נבות יבש והפך למעשה נחל אכזב .כחלק מהחלטת ממשלה לזכות הטבע למים הוחלט להזרים לנחל נבות מים שפירים מקידוח מים הנמצא בקרבת מקום.
אלה שמיים שפירים אלה הכילו אחוז מליחות גבוה יחסית, דבר שלא מאפשר למגוון בעלי חיים ולצמחים מסוימים להתקיים בנחל.
עקב מצבו הלא מלבב של נחל נבות הוא לא היווה מוקד משיכה למטיילים רבים, ורוב הציבור כולל אף רבים מתושבי האזור, לא יודעים כלל על קיומו. המועצה האזורית גלבוע שבתחום שיפוטה נמצא הנחל בשיתוף רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי וגורמים נוספים החלו מזה כבר לפעול לשיקום משמעותי של הנחל וטיפוחו כשהמטרה להחזיר את הנחל ככל שניתן למצבו "הטבעי" לשפר איכות מימיו וליצור באמצעות הורדת מליחות המים, שתילת והשבת צמחים ושיחים ופעולות שונות אחרות, עושר ומגוון ביולוגי של בעלי חיים וצמחיה לאורך הנחל. בין השאר משולבים בעבודות שיקום נחל נבות תלמידי בתי ספר באזור. נמסר כי התלמידים משתתפים בשתילת צמחים לאורך הנחל, לומדים על-אודותיו ועל חשיבות שמירת הנחלים וזאת כחלק מהפעולות ליצירת מודעות סביבתית וטיפוח ערכי הנחל והטבע באמצעות מעורבות חברתית וחיזוק הקשר של הקהילה המקומית עם הטבע הסובב.
הצמחייה במקום
לאורך הנחל נטעה הקרן קיימת לישראל עצי ארץ ישראל ועצי פרי .כן הושבו לנחל צמחים ובעיקר צמחי מים שגדלו בו בעבר. חוקרים ומטיילים שטיילו בשנים האחרונות בנחל נבות וגם בימים אלה, מדווחים כי ראו לאורך הנחל בין השאר את צמחים הבאים: ארכובית מחודדת, גומא הפרקים, מיני חבלבל - חבלבל השדה, חבלבל כפני, חבלבל שעיר. בין צמחי מים הנוספים שנראו בנחל נבות: עבדקן מצוי, גרגיר הנחלים, שנית גדולה, שנית מתפתלת, גומא ארוך, תולענית מדוקרנת, קנה מצוי, אזולה שרכית.
אני לא בטוח שהמטייל כיום בנחל נבות ימצא את כל הצמחים הללו, אבל כך לפחות מדווחים אלו שטיילו בנחל. לגבי בעלי חיים סביר להניח, כדרך הטבע שכמה מאלה שחיו בנחל בעברו יחזרו אליו בעקבות שיקום הנחל וזאת כמובן בתנאי שישמר המגוון הביולוגי של הנחל .יפוקח איכות המים ומניעת זיהומים וכיוצא באלו.
עבודות לשיקום ופיתוח הנחל
כחלק משיקום הנחל וטיפוחו והפיכתו מקום אטרקטיבי ומושך למטיילים, מבוצעות בשטח עבודות שיקום ופיתוח שונות ובהן: פריצת שביל הליכה בתוך הנחל, בריכת שכשוך, הסדרת שביל הליכה לצד הנחל (אספלט מקורצף), ניקיון וגיזום אינטנסיבי בחורשות הקיימות, הסדרת פינות ישיבה לאורך הנחל מאבנים מקומיות והקמת 2 גשרונים לחציית הנחל. בנוסף לעבודות אלו, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי הסדירה בשנה האחרונה דרך נוף המתאימה להולכי רגל, רכיבה על אופניים וברכב, לאורך נחל נבות (מכיוון מזרח) והיא מתחברת לדרך נוף הקיימת לאורך נחל חרוד ולצידה של מסילת הרכבת.

תאריך:  25/04/2017   |   עודכן:  25/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: נחל נבות בגלבוע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מהעיתונות * השם העברי - 1953
מיכה כרמון  |  26/04/17 10:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיר סולד, יורי מנוסקין
לניתוחי בקע יש תדמית של ניתוח פעוט, אך האנטומיה של אזורי הבקע היא מורכבת ודורשת ידע רב והתמצאות טכנית    בקע אינו נובע ישירות ממאמץ גופני, הרמת משאות או ספורט, והוא איננו שכיח יותר בספורטאים, סבלים או עובדי עבודת כפיים
גלית פרי
האימון מאפשר לנו לא להרגיש שאנו מתאמנים - המסווה הזה הוא כמובן בזכות הריקוד    זו הדרך הטבעית ביותר לפתח כושר
מנחם רהט
איש לא יספר את הסיפור האפל שנילווה לחיי קהילת צפת, במאתיים השנים שקדמו למלחמת השיחרור    הסתבר שבמרומי הרי הגליל העליון הסתגרה קהילה חשוכה, אשר ניהלה את חייה באווירת המאפליה של ימי הבינים
מרגלית מולנר גויטיין
רבים תופסים טרמפ על טרנד מאוד מקובל לאחרונה: מחווה לאמנים אחרים, ("ניכוס" או "נעכס"?). וכאן הכל מותר: לוקחים יצירה של אמן ידוע, מתייחסים אליה, אך גם מסרסים אותה. האם אין זה שווה בנזק לזיוף אותו אנו מרבים להשמיץ? תערוכה נרחבת המוקדשת לזיוף מוצגת כעת באמנות במוזאון ת"א
איתמר לוין
ביקור ראשון של המדור בבית המשפט הקהילתי מותיר רושם מעורב. אין ספק שמדובר בפרויקט מרשים וחשוב, שאף מניב תוצאות מרגשות. אך מדוע יש צורך במשאבים הדחוקים-ממילא של בית המשפט כדי לעסוק בשיקום?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il