מדינת ישראל צועדת במהירות לקראת פילוג מעשי בין דת למדינה. במצב הנוכחי, אם ההפרדה לא תצא אל הפועל, אנו צפויים למלחמות נחושות בין שליחי האמונה הדתית לנציגי האמונה החילונית. הוכחה מעשית לכך ניתן למצוא בדבריו של נשיא מועצת החכמים של
ש"ס הרב שלום חכם כהן, כי "צריך להילחם בבג״ץ בעניין חילולי השבת - עד כדי פרישה מהממשלה".
מנקודת ראות עקרונית צודק הרב כהן, כיוון שאין זה הגיוני או צודק לבוא בטענות אל אדם המאמין באמונה שלמה שהחיים חייבים להתנהל על-פי ההלכה ולפי דין התורה ולצוות עליו "הפסק להאמין וקבל על עצמך את הוראות החוקים שמחוקקת כנסת חילונית ומפרש בג"ץ". שהרי כל מי שעיניו בראשו חייב להבין שאין אפשרות ריאלית להשוות בין אדון עולם לבין נשיאת בית המשפט העליון, כי היא רק בשר ודם שימיה קצובים, ואילו הוא מולך על העולם כולו כבר מן המועד "בטרם כל יציר נברא".
אך מן הצד השני של המשוואה, ומאותה נקודת ראות עקרונית, צודקים כל אלה המאמינים שישראל היא מדינת חוק וכי החוק ואין בלתו הוא עמוד האש המאיר את הדרך לפני המחנה ורק על פיו ייפול דבר - ולא על-פי דיני ההלכה המיושנים שעברו מן העולם ושוב אינם מתאימים למציאות חיינו בתחילת האלף השלישי לספירה.
וכיוון ששני הצדדים צודקים, כמו בטרגדיה יוונית, אין אפשרות לפשרה. התוצאה הבלתי נמנעת: דרושה באופן דחוף הפרדת רשויות בנוסח "איש באמונתו יחיה" ובמלים פשוטות: חלוקה.
חלוקה אפשרית בדרך הבאה: חוקי המדינה יחולו במקרים שלגביהם אין מענה בהלכה, כמו למשל: דיני תעבורה. ביתרת החוקים אפשר יהיה לבחור בין לבין. מי שיעדיף את חוקי ההלכה - יחיה על פיהם ויישפט, במקרה של עבירה, בפני בית דין רבני, על-פי דין תורה. ומי שיסרב לקבל על עצמו את דין התורה יוכל להתדיין בפני בתי המשט הרגילים על כל ערכאותיהם. זה ועוד: אדם שיבקש להיקבר בבתי עלמין אזרחיים, בקשתו תיענה; ומי שיחליט שרצונו להינשא בנישואין אזרחיים יוכל לעשות זאת בהתאם לחקיקה שתתקבל בכנסת; חוק שירות חובה בצה"ל יחול על כל מי שירצה בכך וכול המסרבים יזכו לפטור, אך המדינה לא תמשיך לממן את לימודי התורה שלהם; כמו-כן איש לא יכריח אדם דתי לנסוע בשבת כדי לחזות במשחקי כדורגל הרחק ממקום מגוריו; זה גם יהיה הדין לגבי שידורי טלוויזיה בשבת שהצפייה בהם תותר רק לחילונים; וכדי למנוע חילול שבת בפרהסיה יתגוררו המאמינים בשכונות נפרדות ואילו החילונים יגורו באזורי מגורים חופשיים.
בדרך זו יוכל עם ישראל להיות "אור לגויים" ולהודיע לכול העולם במקומות שבהם קיימת מחלוקת בענייני דת ומדינה: "ממני תראו וכן תעשו". ואשר לפרישת ש"ס מן הקואליציה - שיפרשו כרצונם. רק כך ניתן יהיה לברר אם הם באמת מסוגלים להיפטר ממנעמי השלטון.