X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סונר קגפטאי, שכתב ספר על נשיא טורקיה, מסביר באתר של Washington Institute שארדואן עדיין מרגיש כמו אזרח סוג ב'. יותר מזה: הוא מפחד שיום אחד יצליחו אויביו לנקום בו על מעשיו נגדם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

בשבוע שעבר מלאה שנה לניסיון ההפיכה בטורקיה. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן השתמש בניסיון הפיכה זה כדי לדחוק את יריביו. הדחקה זו מתחזקת לאור אופיו של ארדואן, אזרח סוג ב' בעבר בשל הרקע הדתי שלו, והתבססות הכוח שלו כאשר מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) נטלה את השלטון בשנת 2002 ומחזיקה בו עד היום.
בספרו על ארדואן מזכיר סונר קגפטאי, כי ארדואן נולד בשנת 1954 למשפחה ענייה ואדוקה. תקופת ילדותו חלפה עליו במשפחה דתית, בשעה שהמדינה הייתה חילונית בצורה מובהקת, תוך הדחקת הדת לשוליים. דבר זה גרם למשפחתו של ארדואן להרגיש כאזרחים סוג ב'.
כאשר ארדואן נכנס לפוליטיקה, הוא עדיין הרגיש בשוליים. בית המשפט החילוני, בהחלטות שנתמכו על-ידי הצבא החילוני, העסקים והתקשורת, סגר שלוש מפלגות איסלאמיות שהוא הצטרף אליהן מאמצע שנות ה-70 ועד סוף שנות ה-90. ארדואן גם נכלא בשנת 1998, באשמה של דקלום שיר, שלדעת הרשויות ערער את המערכת החילונית במדינה.
בשנת 2001 הקים ארדואן את מפלגת הצדק והפיתוח. הוא ניצל את קריסתן של המפלגות החילוניות במדינה, בעקבות המשבר הכלכלי. שנה לאחר מכן הוא זכה בבחירות לפרלמנט. גם לאחר הניצחון, צרותיו של ארדואן עם המערכת החילונית במדינה לא נגמרו. בשל תקופת מאסרו, נמנע ממנו מלכהן כראש הממשלה. איסור זה הוסר בשנת 2003 וארדואן נכנס לתפקיד. הוא החל בשיקומה הכלכלי של טורקיה, והקים לעצמו בסיס של תומכים שמרנים.
בשנת 2014 נבחר ארדואן לנשיא. באפריל האחרון הוא ניצח במשאל עם שהגדיל את כוחו והפך אותו מנשיא ייצוגי לנשיא תפעולי. בצורה זו ביצר ארדואן את כוחו, כך שאי-אפשר לערער עליו. למרות זאת, הוא עדיין נושא טינה עמוקה כלפי החילוניים במדינה, כאילו כדי להזכיר להם איך התייחסו אליו בחוסר כבוד.
גם כאשר החילוניים הולכים ונחלשים, ממשיך ארדואן להגן על עצמו מפניהם. הדבר נובע מהפחד המתמשך, שיום אחד אויביו ידחפו אותו בחזרה לשוליים. כוחו הגדול ביותר כפוליטיקאי וחולשתו הגדולה ביותר בתור אזרח היא, שלמרות כוחו הגדול ושליטתו ההדוקה במדינה, הוא עדיין מרגיש כגורם חיצוני. הדמוניזציה שהוא עשה למתנגדיו כדי להרחיב את בסיס תומכיו, פגעה בו בחזרה כאשר מתנגדים רבים קמו לאסטרטגיה זו.
ניסיון ההפיכה לפני שנה, רק חידד עבור ארדואן את הדילמה הזו. תחילה נעצרו מתנגדיו של ארדואן ולאחר מכן נעצרו בעלי בריתו לשעבר, שבעיניו נראה כאילו הם בגדו בו. מאז, ארדואן הרחיב את רשת המעצרים לכל מי שמתנגד לו. מאז ההפיכה נעצרו 50,000 אנשים, ובוצע טיהור נגד 140,000 אנשים. כעת אויביו מתעבים אותו, ונדמה שהאויבים מהווים כמחצית מאוכלוסיית טורקיה. את משאל העם באפריל הוא ניצח בקושי, כאשר 49% הצביעו נגד.
ארדואן חושש שאם הוא יאפשר לדמוקרטיה לפרוח בטורקיה, מתנגדיו יוכלו להצביע נגדו ולגרום לו לשלם על מה שעשה להם. לא בטוח שהם יעשו זאת, אך ארדואן לא יכול לקחת את הסיכון. זוהי בדיוק הבעיה בדמוקרטיה הטורקית. היא תקועה בחדר האוטוריטרי של ארדואן.

תאריך:  27/07/17   |   עודכן:  27/07/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
תערוכת קבע חדשה במוזאון הקולנוע בניו-יורק מתעדת את עבודתו של יוצר "רחוב סומסום" וה"חבובות", החל מהקומיקס שצייר בילדותו ועד לדמות הדיגיטלית "וולדו"
איתמר לוין
ענקית המזון המהיר רשמה ברבעון השני של השנה רווח נקי של 1.4 מיליארד דולר - זינוק של 28% לעומת השנה שעברה. הסוד: מבצעי שיווק שמטרתם להבטיח את המומנטום
אריאל י' לוין
ארה"ב סוגרת את התוכנית של ה-CIA לאימון המורדים המתונים נגד משטר אסד, משום שהיא הייתה יקרה מדי, לא יעילה וגרמה סיכונים לביטחון הלאומי שלה
אריאל י' לוין
ממשל טראמפ הבין שלא יוכל לבטל את ההסכם, וגם בזירות אחרות פעילותו נגד השפעתה הגוברת של אירן במזרח התיכון נעשית בצורה מצומצמת
אריאל י' לוין
משמר הגבול הירדני סיכל הברחת חצי מיליון כדורי סם למדינה, אבל הסחר בסמים במדינות ערב פורח - בין היתר כתוצאה של מלחמת האזרחים בסוריה
רשימות נוספות
קושניר: לא הייתה קנוניה  /  איתמר לוין
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
בחזרה ל-2008? לא ממש  /  איתמר לוין
"חומר נפץ" של דיאנה  /  איתמר לוין
אתגר השיקום של מוסול  /  אריאל י' לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il