X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אומרים שהקיץ הוא "עונת המלפפונים" לעיתים זה כך בכל הנוגע לתערוכות אומנות, קולנוע ומופעי בידור אי-אפשר לומר זאת על עולם הספרות העכשווי
▪  ▪  ▪
הספרים ראויים לכל הכתרים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מזמן לא השתמשתי בסופרלטיבים: "מקורי", "מצוין", "יצירת מופת", כדי לתאר את גודל הנאתי מקריאת ספר. האחרונים של איאן מקיואן ודוד גרוסמן ראויים לכל הכתרים. הקריאה בהם העניקה לי הרגשה שזכות גדולה נפלה בחלקי.
הסיבה לכך שאני כורכת את שניהם יחד אינה בהכרח פועל יוצא של זכייתם בפרס בוקר - האחד בוקר בינלאומי (2017) והשני בוקר (2013). אלו שני סופרים שיכולים להתהדר בכך שהצליחו לייצר כאן תבנית סיפור מאוד מקורית.
קליפת אגוז - איאן מקיואן, ספרייה לעם הוצאת עם עובד, תרגום מאנגלית - מיכל אלפון, 2017, 191 עמ'.
Nutshell, by Ian McEwan, 2016, USA: Penguin Random House.
סוס אחד נכנס לְבָּר - דויד גרוסמן, הספרייה החדשה הוצאת הקיבוץ המאוחד/ ספרי סימן קריאה, 2014, 198 עמ'.
אומרים שהקיץ הוא "עונת המלפפונים". לעיתים זה כך בכל הנוגע לתערוכות אומנות, קולנוע ומופעי בידור למיניהם. אי-אפשר לומר זאת על עולם הספרות העכשווי.
החגיגה השנה החלה בשבוע הספר העברי ומשם המשיכה הלאה לכותרים החדשים שהצטרפו לארון הספרים שלנו, כולל תרגומים לעברית של ספרים נבחרים. מתוך ההיצע הרב קראתי לאחרונה שני ספרים.
למעשה, גמאתי אותם בזה אחר זה: קליפת אגוז של איאן מקיואן וסוס אחד נכנס לְבר של דויד גרוסמן. שניהם מהסוג ה"דק", בקושי 190 עמודים, כשכל עמוד הוא עולם ומלואו. אם לפי המיתוס, רק בספר עב-כרס אפשר לשקוע עד כדי ניתוק טוטלי, שניהם מנפצים את המיתוס. הם ייחודיים במובן של מסירת סיפור חיים בדרך מקורית. בנוסף, בכל אחד מהספרים משתלבים יסודות טרגיים ביסודות קומיים. את קליפת אגוז אפשר להגדיר כקומדיה פילוסופית מלוּוָה בטון טרגי. ואת סוס אחד נכנס לבר ניתן להגדיר כטרגדיה קיומית מלוּוָה בטון קומי.

קליפת אגוז: קומדיה פילוסופית מלווה בטון טרגי

בהשוואה שערך הוושינגטון פוסט בין המחזה "המלט" של שייקספיר לספר "קליפת אגוז", במונחים של טרגדיה או קומדיה, המלט מוגדר כ"טרגדיה קיומית מלוּוה בטון קומי", ואילו קליפת אגוז מוגדר כ"קומדיה פילוסופית מלוּוה בטון טרגי".
העלילה בקליפת אגוז של מקיואן נמסרת לקורא על-ידי עובר ברחם אמו. העובר מאזין מתוך מקומו ברחם לכל רחש המגיע לאוזניו, החל מקלטות שמשמיעה אמו ובהן הרצאות מרתקות, מוזיקה וכלה בשיח סביבתי, ועל כל זה הוא מגיב. לעיתים בבעיטות בבטנה של אמו ולעיתים בתגובות כמו שיהוקים ועוד.
בנסיבות ובמונחים לא-ריאליסטים, גם עובר הוא ישות שמסוגלת להתחבט בשאלת הקיום האנושי. מקיואן יוצר מקבילה לסיטואציות במחזה השייקסיפרי המלט באמצעות העובר. השחקנים המרכזיים במחזה השייקספירי הם אביו של המלט, שבדומה לו גם אביו של העובר בקליפת האגוז הוא האיש הטוב. אמו של המלט, גרטרוד, שבדומה לאמו של העובר בקליפת אגוז הן דמויות אהודות בעיני המלט והעובר, בהתאמה. השחקן המרכזי השלישי בהמלט הוא הדוד קלאודיוס, שבדומה לדודו של העובר בקליפת אגוז, הוא הרוע בהתגלמותו.
המילים במחזה השייקספירי, "להיות או לא להיות, שבהן המלט פותח את המונולוג שלו, הן גם תמצית התלבטויותיו של העובר בנוגע לחיים. בצדק נטען שקליפת אגוז הוא "המלט בזעיר אנפין." כשם שהמחזה השייקספירי "המלט" מגולל את קורות משפחתו של המלט, שהיא משפחת המלוכה בשוודיה, כך גם בקליפת אגוז העובר מגולל את קורות משפחתו הבריטית (במאה ה-21). ובאנגלית "קליפת אגוז": [In a] nutshell הוא אכן קיצור/תמצית של משהו.

סוס אחד נכנס לְבר
טרגדיה קיומית מלווה בטון קומי
▪  ▪  ▪

גם סוס אחד נכנס לְבר של דוד גרוסמן מגולל סיפור חיים בדרך מקורית ויצירתית. הספר קורץ לקורא בעודו נחשף לכותר. "ואם הכותר 'סוס אחד נכנס לבר' נשמעת לכם כמו התחלה של בדיחה, הרי שלא טעיתם בהרבה." (מתוך מאמרה של רותי קלמן).
הפתיח הטיפוסי לסוג מסוים של בדיחות, שמופיע בכותר של הספר, מציב בעל-חי כאוביקט בעל תכונות אנוש. המטרה בבדיחות מסוג זה היא בדרך-כלל לשים ללעג תכונות אנוש מסוימות.
הינה דוגמא. בוודאי שמעתם על הארנב שנולד כולו שחור חוץ מהאוזן השמאלית שלו שהייתה בלונדינית. בסביבה היו שני כפרים של ארנבים, ארנבים שחורים וארנבים בלונדינים. והיה ביניהם ריב גדול. הארנב הלך לכפר של השחורים ונידו אותו משם כי הייתה לו אוזן בלונדינית. הוא הלך לכפר של הבלונדינים וגם משם נידו אותו, כי הוא היה שחור חוץ מאוזן אחת. הוא היה אובד עצות. ממש לא ידע מה לעשות. ואז הגה רעיון. הוא הלך לפסי הרכבת ושם את האוזן הבלונדינית על הפסים כדי שהרכבת תדרוס את הצבע הבלונדיני ואז הוא יהיה כולו שחור. כשהגיעה הרכבת היא לא דרסה רק את האוזן. היא הורידה לו את כל הראש.
מוסר השכל: לא שווה לאבד את הראש בשביל חתיכה בלונדינית.
הבחירה של גרוסמן בסוס ככותר לספרו אינה סתמית. היא מרמזת על טרגדיה קיומית ומוסיפה לה גוון קומי. לסוס מאפיינים מובהקים. הוא סוס מרוץ, אבל בעיקר סוס עבודה. הסוס מייצג אדם העמל כל חייו ומגיל אפס הוא סופג טראומות. כך מסתבר עלה גם בגורלו של דובל'ה ג'י. הוא היה סוס עבודה, עמל כל חייו - עמל סיזיפי. כל שנותר לו הוא לסיים יום עמל מפרך בפאב שם יוכל להטביע את תלאותיו בכוס משקה חריף.
הטרגי צבוע בגוון קומי אבל נשאר טרגי, בדומה לאמירה בדבר הליצן הבודד והעצוב שמייחסים לקומיקאי והסטנדאפיסט האמריקני, רובין וויליאמס, "אני חושב שבני האדם העצובים ביותר יוצאים מגדרם כדי לשמח בני אדם אחרים. והסיבה לכך היא שהם מכירים היטב את ההרגשה להיות חסר-ערך לגמרי ורוצים למנוע מאחרים לחוות אותה".
I think the saddest people always try their hardest to make people happy because they know what it's like to feel absolutely worthless and they don't want anyone to feel like that.
דובל'ה ג'י הוא סוס עבודה, והבידור הוא רק מראית עין שמחפה על הצורך שלו לפרוק את מצוקת יומו בפני העולם.
לעניות דעתי, הן גרוסמן והן מקיואן, היטיבו הפעם מעל ומעבר לבנות עלילה בדרך חדשנית ומבלי לייגע. אני מאחלת לקוראי הספרים שבינינו, שיזדמן לנו לעיתים קרובות לשים יד על ספרות שהקריאה בה תענג ותנעים את זמננו.

תאריך:  27/07/2017   |   עודכן:  27/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קליפת אגוז וסוס אחד נכנס לְבר
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
במקרה, ממש במקרה
אהרון שחר  |  27/07/17 20:36
 
- פיקח יודע לצאת מצרות שחכם ...
אהוד פרלסמן  |  28/07/17 05:58
 
- תרבות נחותה היא ביטוי
תרצה  |  28/07/17 12:10
 
- אני ילד טוב מבית טוב
אהוד פרלסמן  |  29/07/17 01:50
 
- גם הקהל שלו עזב את האולם
תרצה  |  28/07/17 12:04
 
- את יכולה להסביר על מה הספר?
אהרון שחר  |  29/07/17 20:43
 
- לדעתי חשובה תבנית העלילה
תרצה  |  31/07/17 10:12
 
- ואילו לדעתי חשוב השם של הסופר
אהוד פרלסמן  |  2/08/17 02:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י' לוין
מה יש ללמוד מהפארסה סביב הר-הבית ומהתמשכות המהומות גם לאחר ההתקפלות הישראלית    הדילמה של טראמפ מול אירן והסייבר שמפעילה מדינה זו    קוריאה הצפונית מתקרבת לטיל גרעיני
אלי אלון
על גבעה קטנה בצפונה של המושבה כנרת ניצבת אנדרטה וסביבה גינה קטנה, שהוקמו לזכרם של שני אנשי צוות חיל-האוויר בני עמק הירדן. סגן דוד (דודו) אברמסון מהמושבה כנרת וסגן ארנון נול מקיבוץ דגניה א' שנספו בהתרסקות מטוסם בקרבת מקום האנדרטה
הראלה ישי
עלינו לשקול את התגובה בפלס מדויקת - הערות וטענות חסרות פרופורציה על מעידה שלילית עלולה לתת מקום למשהו שלפני כן בכלל לא חשבנו עליו, הצלחה אקראית יכולה להפוך לדרך חיים אם נדע להעצים ולמנף אותה
אלי אלון
מזה שנים לא מעטות קיים במדינת ישראל חוק המחייב את חברות הגז לערוך בדיקה תקופתית מידי חמש שנים לתקינות מערכת הגז של כל לקוח. רבים בציבור לא יודעים על קיומו. האם נאכף ומפוקח כראוי חוק חשוב זה שעשוי למנוע או לפחות לצמצם פגיעה בחיי אדם ורכוש יקר?
הדס יריב
סיועם של ההורים חשוב להצלחת התהליך, כאשר ההורים מגויסים לתהליך ומבינים כי מדובר בתהליך ארוך, הם סובלניים יותר ומשתפים פעולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il