X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תחנת רכבת תל אביב 1944 ברקע בית הדר [צילום: זולטן קלוגר לשכת עיתונות ממשלתית]
סיפורה של תחנת הרכבת "תל אביב"
מול בניין "בית הדר" בת"א סמוך לצומת הרחובות הרכבת פינת דרך פ"ת (כיום דרך בגין) שכנה במשך כ-50 שנה תחנת רכבת שנקראה "תחנת תל אביב" או בפי העם "תחנת בית הדר" - סיפורה של התחנה

ברחוב הרכבת בתל אביב, מול בית מספר 16 לא הרחק מ"בית הדר" שוכן מבנה "בית המכס" המנדטורי ששימש כבית המכס של תחנת הרכבת "תל אביב". המבנה הוא שריד לתחנת רכבת זו שפעלה במקום במשך כ-50 שנה מ-1920 עד 1970.
כתבה זו באה לספר סיפורה של תחנת רכבת זו שרבים, כך התברר לי, לא יודעים כי הייתה קיימת כלל ומעט ידוע על עברה ההיסטורי. שמה הרשמי במשך שנים רבות היה "תחנת תל אביב". היא שכנה ברחוב הרכבת בין רחוב החשמל ממזרח ורחוב לבונטין ממערב, ופעלה כאמור בין השנים 1920-1970.לאחר קום המדינה שונה שם התחנה ל-'תל אביב דרום' להבדילה מתחנת תל אביב צפון ברחוב ארלוזורוב (שנקראת היום תחנת תל אביב מרכז - סבידור). על-פי העם נקראה במשך שנים, "תחנת בית הדר" משום ששכנה מול בניין המשרדים המעוגל "בית הדר. לימים נוסף לשם תחנת תל אביב גם 'בית הד"ר בסוגריים בלוחות הזמנים הציבוריים כדי לסייע בהתמצאות.
פניתי למנהל מוזאון הרכבת חן מלינג כדי לשמוע על "תחנת רכבת תל אביב" הוא סיפר לי על תולדותיה גם שלח אלי מספר צילומים.

ראשיתה של "תחנת תל אביב"

שורשיה של תחנה הרכבת "תחנת תל אביב" – ("בית הדר") הם במסילה הצבאית הקלה (ברוחב 60 ס"מ) שהניח הצבא הבריטי בתחילת שנת 1918 מנמל יפו לתחנת הרכבת ביפו ומשם לתחנת לוד, לאורך תוואי קו יפו-ירושלים המקורי, שמסילתו פורקה שנים ספורות קודם לכן. בנקודה הצפונית ביותר של קו מסילה זו כ2.5 -3 ק"מ ק"מ מזרחית צפונית לתחנת יפו, נבנה צומת שנקרא 'צומת סרונה', (Sarona) וממנה נסללה שלוחה צפונה לעבר החזית הצפונית, וכנראה שאחרי המלחמה(מלחמת העולם הראשונה) החלו לעצור בצומת סרונה גם הרכבות הצבאיות לטובת שירות לתושבי האזור.
מספר חן מלינג: "במחצית השנייה של 1920 שודרג הקטע תחנת יפו-תחנת לוד ולאורכו הונחה מסילה ברוחב תקני (143.5) כדי להתחבר אל המסילות שהניחו הבריטים בזמן המלחמה. שדרוג זה נחנך ב-5 באוקטובר 1920, חמישה ימים לאחר העברת הרכבות לשליטה אזרחית, תחת המשרד הממשלתי Palestine Railways (בקיצור: PR). באותו יום שונה שם התחנה מצומת סרונה ל-'תל אביב' – ודיווח על כך מופיע בעיתון המתעד של ממשלת המנדט (Palestine Gazette).
בשלב מוקדם בקיומה של תחנת תל אביב הוקם בה רציף קצר ומבנה חצי-מאולתר משאריות של הצבא הבריטי. מנהל מוזאון הרכבת חן מלינג שלח אלי גלויה מתוך אוסף ד"ר ירמיהו רימון, שבו נראית התחנה עם רציף ומבנה מאולתר. בסביבות שנת 1925 שודרג הבניין לבניין קבע, וניתן לראותו בתמונה מאוסף משפחת ארפד גוט.
ביום 26.3.1924 נכנסה לתחנת תל אביב רכבת שהגיעה מלוד ועליה המשורר חיים נחמן ביאליק ששב מאירופה הוא הפליג מנמל טרייסטה לאלכסנדריה ומשם ברכבת ללוד ולתל אביב. המונים המתינו לו ברציף התחנה וקיבלו פניו בחום ובאהבה.
עם הגידול במספר תושבי תל אביב ויישובי הארץ האחרים הגיע העומס בתחנה (ששטחה קטן יחסית) לרמה כזאת שנדרשה הרחבת התחנה ושדרוג מקיף שלה .כחלק מהרחבת התחנה הוחלט להוציא את פעילות הנוסעים לאתר חדש כ-350 מטרים דרומית מזרחית לתחנה המקורית ולהשאיר בתחנה המקורית רק את פעילות המטענים. לצורך כך נבנה בשנים 1937-1936 על הרציף הישן מבנה חד קומתי גדול חדש, ובו מחסנים למטען כללי ולמכס. המבנה באורך של כ-50 מטרים נבנה על הרציף לצד מסילת הרכבת שחלפה מצפון לו. בחזיתו הדרומית התנוסס הכיתוב "בית המכס" בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית. הכתובות אגב נותרו עד היום על המבנה. "בית המכס" ששרד עד היום הוא החלק ה-'עליון' של הסככה הגדולה והמעוקלת בצידה השמאלי של התחנה. הצורך בבית מכס בתחנה נבע מקיום ייצוא וייבוא ברכבת, בתחילה ממצרים ובשנות ה-40 גם ממדינות אחרות. גם בתחנת חשובות אחרות בארץ היו מתקנים של המכס.
במקביל לבניית בית המכס הוקם בשנת 1937 במרחק כ-350 מטרים דרומית מזרחית לבית המכס בצומת הרחובות הרכבת 22 פינת דרך פ"ת 19 (כיום דרך בגין). רציף באורך של כ-100 מטר עבור הנוסעים בלבד.
בתחילת שנות ה-40 עם פתיחת תחנה האוטובוסים המרכזית של תל אביב (לימים התחנה המרכזית הישנה) גדל מספר הנוסעים בתחנת רכבת תל אביב, בשל קרבתה לתחנת האוטובוסים הגדולה אליה הגיעו מכל רחבי הארץ. ומרחק ההליכה הקצר בניהן. על-פי לוח הזמנים של הרכבת שפורסם בשנת 1944 עצרו מדי יום בתחנת תל אביב כ-6 רכבות נוסעים לערך. בהמשך גדל מספר רכבות הנוסעים שאספו או הורידו נוסעים בתחנה.
ביום רבעי 26 במרס 1947 אירעה תאונה בתחנה כאשר שתי רכבות משא התנגשו בשטח התחנה. המקרה אירע ב-3:30 אחר-הצהריים כאשר הגיעה לתחנת תל אביב, רכבת מיפו בדרכה ללוד. הרכבת עלתה על קו לא נכון ופגעה ברכבת משא שניה שעמדה על אותה מסילה ופועלים עסקו באותה עת בפריקתה. בתאונה נפצעו שלושה עובדים שבתאי צוקר, צבי אלשטיין וכנען חורי הם הובאו לטיפול בתחנת מגן דוד חורי אושפז בבית חולים הממשלתי ביפו.

התחנה לאחר קום המדינה

לאחר קום המדינה וסגירת תחנת יפו עם התחלת מלחמת השחרור, השתנתה הפעילות בתחנת תל אביב – כבר לא היה צורך בבית מכס ברכבת, ומבנה בית המכס הושכר לגורמים שונים, ובגלל זה שרד. לאחר פתיחת תחנת תל אביב הצפון (כיום תחנת בני ברק) ותל אביב מרכז. שונה שם התחנה כאמור ל-'תל אביב דרום' לימים נוסף לשם התחנה בלוחות הזמנים הציבוריים גם השם 'בית הדר 'כדי לסייע בהתמצאות. שאר הבניין חזר לשרת חלק מפעילות הנוסעים, בבוקר ה-7 באוגוסט 1949 יצא מרציף הנוסעים בתחנת תל אביב רכבת חגיגית ומקושטת בדגלים ועליה גם שר התחבורה דוד רמז ופמלייתו. נסיעה זו שהונצחה בסרט וידאו ידוע חידשה את פעילות הרכבות בקו לירושלים שהתאפשרה לאחר שנחתם הסכם שביתת נשק עם ירדן ולאחר שהירדנים נסוגו מקטע המסילה החולף ליד הכפר בתיר.
בימי שלג בירושלים יצאו מאות נוסעים מתחנת רכבת תל אביב לירושלים המושלגת כדי לחזות ב"פלא הלבן" שכן היה אז ניתן להגיע לירושלים בעת ירידת שלג משמעותית רק עם רכבת.
ב-1956 נוסף קו נוסעים מתחנה תל אביב לבאר שבע וב-1967 גם לדימונה.

נוסעים מספרים על התחנה

העליתי צילום תחנה הרכבת בתל אביב בפייסבוק ביקשתי מכמה מחברי לפייסבוק שהכירו ונסעו דרך תחנת הרכבת בתל אביב לספר על התחנה זיכרונותיהם וחוויותיהם מימנה.
ד"ר אבישי טייכר רופא מרמת גן מספר: "גרתי ברחוב יהודה הלוי 125 בתל אביב ולמדתי בירושלים. הייתי עולה על הרכבת לירושלים בתחנת בית המכס. הייתי מגיע לשם דרך שער שהיה בגדר ברחוב יהודה הלוי". ד"ר טייכר מצר על ההחלטה להעתיק את תחנת הרכבת מבית המכס לאזור בי"ס הולץ. "היה זה מעשה חלם. אי-אפשר היה להגיע לתחנה וזו הייתה מכת מוות לרכבת לירושלים עד שהונחה מסילת רכבת בנחל איילון".
נוסע בשם יצחק מספר: מהתחנה הזאת נסעתי בפעם הראשונה ברכבת לירושלים. זכור לי כיצד חצינו את דרך פתח תקוה והתלהבתי מהמכוניות שעמדו וחיכו. אח"כ עברנו מעל גשר ראש פינה ומשם לירושלים ...וכדברי השיר - הנסיעה לירושלים ערכה שעתיים.
נוסעת בשם טלי זוכרת את התחנה, ואת הרציף היטב. "כשהייתי בצבא נסעתי מהתחנה הזו לבסיס בכל יום ראשון בבוקר. היינו מגיעים אליה מרח' מקווה ישראל . שרתי בבסיס חיל-האוויר ברמלה ובימים ההם שנת 1958/9ביום א', עד שעה 12:00 כמדומני, הייתה הסעה חינם לחיילים ברכבת.
נוסעת אחרת מספרת הייתי בין הרבים שנאספו בתחנה על-מנת לבקר בירושלים המושלגת בחורף 1968 (ינואר) הנסיעה ארכה שעות אך הייתה מלווה בחוויות אין סופיות.
העיתונאי שוקי לבנון, איש ירושלים, מכיר את התחנה עוד מילדות מספר לבנון: "התחנה הייתה ברחוב יהודה הלוי. ממול גרה משפחת דודי ודודתי. היינו יושבים שעות על המרפסת וצופים ברכבות העוברות . אני זוכר במלחמת סיני טנקים על קרונות הובלה".
דן סיפרי מרמת גן מספר על "תחנת תל אביב" "השתמשתי בתחנה הזאת רבות בזמן שירותי הצבאי כשבחלק ממנו הייתי מוצב בבסיס באזור באר שבע וכשלא נסעתי בטרמפים נסעתי ברכבת כחייל. זה היה בשנים 1969 – 1970
מהתחנה הזאת היו גם כמה רכבות ביום לירושלים וגם לשם נסעתי פעם או פעמיים בנסיעה ארוכה שלקחה כמעט שעתיים אבל הביאה אותי בסופו של דבר לתחנת הרכבת של ירושלים שהייתה אז במרכז ירושלים ממש ליד חומת העיר העתיקה...ברכבות של אז (להבדיל מהיום) היה קרון מסעדה שבו יכולת לשבת להזמין משהו לאכול או לשתות והיה גם בן אדם שהיה עובר בין הקרונות ומוכר שתייה וסנדביצ'ים...המיקום של תחנת תל אביב דרום אז היה נהדר כי הוא הביא את הנוסע אליה ישירות למרכז העיר.

סגירת תחנת תל אביב מול "בית הדר"

מעבר הרכבת דרך רחובות תל אביב גרם לפקקים והפריעה לזרימת התנועה ברחובות עמוסים אלה, במיוחד בדרך פתח תקוה אותו חצתה המסילה והועלו מידי פעם הצעות ובקשות מהציבור להוציא אותה מאזורים אלה.
ביום שלישי 14 בספטמבר 1965 נערכה בירושלים ישיבה בהשתתפות שר התחבורה משה כרמל, שר החקלאות חיים גבתי ומועצת המנהלים של מקווה ישראל ובה הוחלט להקצות 40 דונם השייכים למקווה ישראל בשטח פתוח לא הרחק ממחלף קיבוץ גלויות ובית הספר הולץ בתל אביב, לשם בנית תחנת רכבת חדשה שתחליף את תחנת הרכבת ששכנה מול "בית הדר" מועצת המנהלים של "מקווה ישראל" שהתנגדה תחילה להקצאת שטחה להקמת התחנה החדשה פוצתה באדמה חקלאית אלטרנטיבית. הוסכם בישיבה כי שטח תחנת הרכבת מול "בית הדר" שיתפנה יוקצה לפרויקטים תחבורתיים, חניון וכיוצא באלה. בין השאר תוכנן להקים בשטח המתפנה תחנת גדולה למוניות.

חנוכת התחנה החדשה

טקס חנוכת תחנת הרכבת תל אביב דרום החדשה בסמוך למחלף קיבוץ גלויות ובית הספר "הולץ" כיום בתל אביב נערך ביום חמישי 26 בנובמבר 1970 בהשתתפות שר התחבורה והדואר, שמעון פרס, ראש עיריית תל אביב, יהושוע רבינוביץ", סגן שר התחבורה גד יעקובי, מנכ"ל הרכבת, א.צוויק, מנכ"ל משרד התחבורה ר. הראל וקהל מוזמנים. את התחנה החדשה תכנן האדריכל הידוע נחום זולוטוב.
ראש העיר יהושוע רבינוביץ', ציין "כי תחנת הרכבת החדשה מסלקת את אחד המטרדים הקשים בתחום התנועה בת"א כתוצאה מחסימת כביש דרך פתח תקוה עשרות פעמים ביום. בשם עובדי הרכבת בירך ש. פישר. "זקן הפנסיונרים" של הרכבת פוגלסון גזר את הסרט, בהתקרב אליה קטר שצפר ממושכות ומשך אחריו קרונות. לאחר חנוכתה של תחנת רכבת תל אביב דרום ליד "הולץ "ב-1970 פורקו המסילות לתחנת תל אביב הישנה מול בית הדר, והבניינים והמתקנים שלא נמצא להם שימוש נהרסו בהדרגה, כולל הבניין הראשי, למעט החלק של בית המכס, שכאמור היה מושכר.
תוך זמן לא רב מחנוכת התחנה החדשה התברר כי ההחלטה להקים את תחנה רכבת תל אביב דרום ב"חור" נידח בפאתי דרום תל אביב, הייתה מוטעית, יהיו שיגידו חלמאית, מיקום התחנה היה הרחק ממרכז וצפון העיר וכדי להגיע אליה נדרשו לא פעם שני אוטובוסים. התוצאה שאנשים פשוט הצביעו ברגליים והפסיקו בכלל להשתמש ברכבת לכיוון דרום. תוך מספר שנים הלך והתמעט בצורה משמעותית מספר הנוסעים בתחנה החדשה והושבתו כמה קווים בשל מיעוט נוסעים. בשנת 1993 נסגרה התחנה החדשה סופית.

רכבת יוצאת מתחנת רכבת תל אביב וחוצה את רחוב דרך פתח תקוה שנת 1956
בית המכס של תחנת הרכבת בתל אביב [צילום: אלי אלון]
תאריך:  18/09/2017   |   עודכן:  18/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של תחנת הרכבת "תל אביב"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
סגירת בית הדר - בכייה לדורות
יהודי מפוכח  |  18/09/17 14:48
 
- צודק. כתבה יפה. תודה לכותב. ל"ת
שנה טובה  |  20/09/17 16:49
2
'החזו- ת"א כבר בשנת תרע"ז 1917
מיכה כרמון  |  18/09/17 18:01
 
- צ"ל : 'החזון' כבר בשנת - 1917 ל"ת
מיכה כרמון  |  18/09/17 18:24
3
מהעיתונות : ביאליק ליפו -1924
מ . כרמון  |  19/09/17 09:56
4
עושה תחושה של בית.. ל"ת
הגוי..  |  19/09/17 19:39
5
נראה לי שבכתבה יש טעות
נוסע מתמיד  |  20/09/17 16:46
 
- אתה צודק.
עוזי רביב  |  23/05/19 01:05
6
תחנת רכבת דרום החדשה
הרב פיינשמעקער  |  27/09/18 06:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דרימר
כאן באה חשיבות גדולה ביותר שאומרת איזה סוג של אנרגיה אנו רוצים בעבור גופנו, או יותר נכון איזה סוג של מזון אנו רוצים להכניס לגופנו, שישמש אותנו לאנרגיית החיים שלנו
חובב לויטס
ראיון עם ח"כ יואב בן-צור מש"ס. שאלות על ליבה, מסתננים והקרע בין יהודים לחילונים    מבהיר: שר הפנים פועל כדי שהטיפול בתופעה יהיה יסודי.    בן-צור מאמין שש"ס תעצים את כוחה בבחירות הבאות
קרן אלמוג
לכולנו תחומים שבהם אנו מצליחים וזה נראה לנו מובן מאליו    בתחומים אחרים: בתחום הזוגי, המקצועי, הכלכלי, החברתי, המשפחתי או אחר - אנו מתמודדים שוב ושוב עם קושי שמכאיב לנו    מדוע זה קורה ואיך משנים זאת
איתמר לוין
מבקר המדינה, הסניגוריה הציבורית, בתי משפט - כולם מצביעים שוב ושוב על אלימות של שוטרים כלפי אזרחים, שאינה מטופלת כראוי ולרוב אינה מטופלת כלל. הנה מקבץ של קביעות כאלו שפרסמנו בשנה האחרונה
אורנה ליברמן
מיריי דארק, שהייתה מהפופולריות שבשחקניות צרפת בשנות השבעים והשמונים ובת זוגו הזוהרת של אלן דלון במשך 15 שנה, נפטרה הקיץ. בסרטיה התיעודיים, הקריירה השנייה שלה, על נושאים כגון ניצול נשים, השתלת איברים ומוות, חידדה מודעות לבעיות בוערות, הפיחה תקווה, עודדה וסייעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il