X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל ידועה בחדשנות בתחומים רבים, אבל בכל הנוגע לנגישות טכנולוגית לבעלי מוגבלויות יש עוד הרבה מה לעשות אומת הסטארט-אפ יכולה להצטיין גם בתחום זה, למען אותה אוכלוסייה וכדי לצמצם את הפערים
▪  ▪  ▪
המטרה: נגישות - גם לבעלי מוגבלויות [צילום: בבטו מת'יוס/AP]
מודעות לנגישות
בשנים האחרונות חל בישראל מהפך במודעות לנגישות. אבל לאור הפיגור הרב והפערים הגדולים שנוצרו, הדרך עדיין ארוכה מאוד ונדרשת עבודה נמרצת ועקבית של כל הגורמים כדי להניע קדימה את אומת החדשנות, כך שתהיה גם אומת הנגישות.

על-פי הנתונים הקיימים, 18% מתושבי המדינה הם אנשים עם מוגבלויות, אולם ההערכה היא שהאחוזים גדולים יותר. אנשים אלה נתקלים בבעיות בהתמודדות עם האינטרנט, הטכנולוגיה והאפשרויות הרבות שנפתחות בעקבות זאת לכל האחרים. הדבר מהווה חלק מהפער הדיגיטלי - שיש לו קשר ישיר לפערים הכלכליים-חברתיים, ומונע מאנשים שהם אומנם בעלי מוגבלות אבל יכולים להשתלב היטב בחברה, בעבודה ובחיים בכלל מלעשות זאת.
בספטמבר האחרון אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בדיון שאותו ניהל ח"כ אילן גילאון, שמטפל רבות בנושא, את תקנות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות, שנועדו לאפשר להם שימוש שוויוני באינטרנט, תוך ביצוע התאמות נדרשות. התקנות, שנכנסו לתוקף לפני כחודשיים, דורשות מהאתרים ומהאפליקציות שמעניקים שירות לציבור לעמוד בדרישות הנגישות עבור אנשים עם מוגבלויות, בצורות שונות: טקסט, אודיו, וידאו וכדומה. גורם חייב שלא יעמוד בדרישות התקנות באופן נקודתי יחויב לתקן את הליקוי בזמן סביר מרגע שקיבל הודעה או תלונה על הנושא, ולכל היותר בתוך 60 יום.
לא ברור מי צריך לאכוף את התקנות האלה ומה המצב כיום, כחודשיים לאחר שהן נכנסו לתוקף. אבל לזכותם של אלה שפעלו למען התקנות - ח"כים ופעילים בעמותת נגישות ישראל ובארגונים אחרים - ייאמר שהם סייעו להצלחה לשנות במשהו את השיח בחברה הישראלית כלפי בעלי מוגבלויות וכלפי נושא הנגישות. המודעות לנגישות ולהנגשה בפלטפורמות הדיגיטליות נמצאת כיום במקום קצת יותר טוב.
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה השבוע דיון בנושא, במסגרת יום הנגישות הבינלאומי. היה זה הדיון הראשון לאחר כניסתן של התקנות לתוקף. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, אמר כי מתן הזדמנות שווה לבעלי מוגבלויות להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות היא לא רק חובה של המדינה כלפי אנשים אלה אלא גם חובה שאנחנו, כחברה, חייבים לעצמנו. "כשנוצרים פערים גדולים בכל תחומי החיים, אנחנו לא רק משאירים את האוכלוסייה הגדולה הזו מאחור אלא גם פוגעים במרחב הציבורי, במסחר ובתחומים רבים נוספים ששימוש נרחב בהם מסייע לכולנו", ציין.
בדיון השתתף גם יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל, שמוביל את המאבק הציבורי למען הנגישות לבעלי מוגבלויות. וגנר אמר כי ב-12 השנים האחרונות חל שיפור עצום במודעות ובפתרונות בתחום הנגישות, מעבר לחוקים ולתקנות. חלק מאותם פיתוחים הם של סטארט-אפים ישראלים. דוגמה לחדשנות שיכולה להיות פורצת דרך הוצגה בישיבה על-ידי תלמידים מתיכון אביב מרעננה, שפיתחו מנוע לכיסא גלגלים שאיננו ממונע, שמוצע בעלות נמוכה ומאפשר לבעל המוגבלות ניידות רבה יותר.
נושא הנגישות עולה גם בכל מה שקשור לבנקאות הדיגיטלית. הבנקים מבינים שיש עדיין אוכלוסיות שחסומות לשירותים הדיגיטליים בגלל העדר נגישות. נציג בנק הפועלים אמר בדיון שהבנק מגלה עניין בתחום, והוא מחפש פתרונות גם לאנשים שלא ממש מתחברים עם הטכנולוגיה, על-אף שהם לא מוכרזים רשמית כבעלי מוגבלויות, וציין שיש לא מעט כאלה.
הישראלים רוצים פטורים
כאמור, אכיפת התקנות עדיין בחיתוליה, ולא היה מפתיע לשמוע את נציג נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חן שטרן, שאמר בדיון שעל אף שתאריך כניסת התקנות לתוקף כבר עבר, הנציבות מוצפת בבקשות פטורים מצד ארגונים שקובלים שהטמעת הנגישות יקרה להם.
קצת קשה להתחבר לטיעונים אלה, מה גם שהיה לכל המשק מספיק זמן להיערך, אבל משתתפי הדיון הסכימו שהמטרה היא לסייע לבעלי האתרים להנגיש את המידע שלהם ולא להילחם בהם. אחד הפתרונות שהועלו בוועדה הוא לייצר כלים שיאפשרו למפתחי הפתרונות להטמיע נגישות כבר בשלב התכנון והייצור. המצב אינו כך כיום.
הממשלה, רשויות מקומיות וחברות ציבוריות צריכות לשמש דוגמה גם בתחום הנגישות, לעמוד בראש המחנה ולהוות מודלים לחיקוי. השבוע, בכנס e-Gov של אנשים ומחשבים, הציג ראש רשות התקשוב הממשלתי, יאיר פראנק, כיצד ניתן מענה לנגישות בפורטל החדש של הממשלה. זאת ועוד, הוא ציין שככל שיותר אזרחים יתקשרו עם הממשלה בפלטפורמות הדיגיטליות, יהיה פחות לחץ במשרדים הפיזיים ובעלי מוגבלויות, כמו גם אנשים לא טכנולוגיים, יוכלו לקבל שירות טוב יותר.
השורה התחתונה: בשנים האחרונות חל בישראל מהפך במודעות לנגישות כללית ולנגישות דיגיטלית בפרט. אבל לאור הפיגור הרב והפערים הגדולים שנוצרו, הדרך עדיין ארוכה מאוד ונדרשת עבודה נמרצת ועקבית של כל הגורמים כדי להניע קדימה את אומת החדשנות, כך שתהיה גם אומת הנגישות.

תאריך:  11/12/2017   |   עודכן:  11/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם אומת החדשנות תהיה אומת הנגישות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
הרווח על אופנת הבייסיק הוא מהגבוהים בחנות ועליה המוכר אינו מוכן לוותר ולכן הוא משווק את אופנת הבייסיק שמוצרים "יום יומיים" "מוצרי בסיס" - כאילו אין עליהם רווח גדול
אדיר דחוח-הלוי
בּבָחננו את דברי חברנו עלינו לשים לנגד עינינו את השגת האמת. כל שיקולי גאווה ותאווה יש לצחצח, להסיר וללבֵּן מנפשנו, כפי שמנקים את הבגד המלוכלך מטינופו
רועי צזנה
השווייצרים מסתמכים על חברת הרחפנים מאטרנט (Matternet) האמריקנית, שפיתחה רשתות רחפנים ביחד עם תחנות שיגור, נחיתה וטעינה. התחנות יכולות להימצא ברחובות או על ראשי בתים, וגדולות קצת יותר ממקרר ביתי. כל אדם יכול להגיע לתחנה, להפעיל אותה באמצעות אפליקציה ייעודית, להכניס חבילה במשקל של עד שני קילוגרמים, וללכת הביתה
דוד מ' וינברג
שינוי במעמדן המוניציפלי של השכונות הערביות שמחוץ לגדר הביטחון יוביל באופן בלתי נמנע לחלוקה פוליטית כוללת של העיר    חלוקה כזו תהיה בעלת השלכות אסטרטגיות ודיפלומטיות חמורות לישראל    או שישראל תשלוט באופן יעיל ורחב-היקף בירושלים רבתי על כל תושביה, או שלא
יוסי אחימאיר
הנכונות הזאת לוויתורים חד-צדדיים, רדיפת ה"שלום"-בכל-מחיר - אף הן סוג של ישראליות. אומנם מעוותת וחולנית. אבל כשרואים את אוראל ומירי, וכששומעים את חברי הגבעטרון, ירדנה ארזי ושלמה ארצי, שאינם בהכרח אנשי ימין אבל כולם ארץ ישראל היפה והמחבקת - הלב היהודי-ישראלי מתחמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il