X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבת הגדול נקרא את פרשת צו, בו מפורטים הסוגים העיקרים של הקורבנות, שכבר הוזכרו בפרשה הקודמת: עולה, מנחה, חטאת, אשם ושלמים
▪  ▪  ▪
טקס חגיגי [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

השבת שלפני חג הפסח, מכונה בשם שבת הגדול. מספר טעמים לכך. לפני יציאת מצרים, ציוה הקב"ה את בני ישראל שעליהם להתכונן ולהיות מוכנים, לקראת היציאה הצפויה. ביום ארבעה עשר בניסן יהיה עליהם לשחוט קורבן מיוחד, את קורבן הפסח. קודם לכך עליהם לרכוש אותו ולהביא אותו לביתם ארבעה ימים קודם לכן, בעשירי בחודש.
השנה היא שנת 2448 לבריאת העולם - העשירי בניסן חל ביום השבת. הנס התרחש בשבת, ומאז נקראת שבת הגדול, על שום הנס הגדול שהתרחש בה.
בכורי מצרים ראו את הרכישה הגדולה מצד היהודים, כבשים ועיזים, וביקשו לדעת על מה המהומה. הם שאלו, והיהודים ענו, כי עומדים הם להקריב קורבן פסח, כי בקרוב בורא העולם עומד להרוג את כל בכורות מצרים. הבכורים בקשו מהוריהם: "שחררו את היהודים".
הרי תשע המכות שהבטיחו לנו, אכן הגיעו, ואנו לא רוצים להיות המכה העשירית, אמרו. ההורים סירבו, פרץ ריב, היו קורבנות משני הצדדים, ועל כך נאמר בפסוק "למכה מצרים בבכוריהם". זה אירע ב-י' בניסן, אך מאחר שיום זה הוא יום פטירתה של מרים, קבעו את חגיגת הנס לשבת שלפני חג הפסח והתקבל השם "שבת הגדול".
השה היה אלוהות אצל המצרים, ולמרות שהוקרב לא אירע רע לבני ישראל.
בשבת זו קיבלו ישראל את המצווה הראשונה, ונהיו כקטן הנכנס לגיל בר-מצווה ונקרא "גדול".
בשבת זו קוראים את ההפטרה "הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא... לפני בוא יום ה' הגדול והנורא" כדי לחזק את האמונה בגאולה ובביאת המשיח. טעם בחירתו של פרק ג' במלאכי כהפטרת השבת, כי בו ההכנה לגאולה, ולפני בוא יום ה' הגדול והנורא, ישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם. ישראל משכו ביום זה ידיהם מחטא עבודה זרה ושחטא עבודה זרה נקרא "גדול".
מה עושים בשבת זו?
הרב נושא דרשה ארוכה, מהלכות הפסח, לעיתים בשילוב אגדה ומוסר, מלמד את ההלכות החשובות של חג הפסח, בקהילות חב"ד נהוג לקרוא חלק מההגדה, מתחילתה עד לקטע המסתיים "לכפר על כל עוונותינו".
על-פי הלוח העברי הקבוע, בשנים פשוטות חל שבת הגדול תמיד בפרשת צו. בחלק מהשנים המעוברות, קוראים את פרשת מצורע ובחלק את פרשת אחרי מות.
השבת הגדול נקרא את פרשת צו, בו מפורטים הסוגים העיקרים של הקורבנות, שכבר הוזכרו בפרשה הקודמת: עולה, מנחה, חטאת, אשם ושלמים. כל אחד מקרבנות אלה מובא בפרשה בנוסח אחיד ובסיום הדברים מובאת חתימה מסכמת של תורת הקרבנות. בפרק המסיים את הפרשה (פרק ח') מתואר בפירוט רב הטקס החגיגי של הקדשת אהרן ובניו לעבודת הקודש במשכן שהוקם זה עתה. פרק זה קשור אפוא למסופר בסוף ספר "שמות", והפרטים המובאים בו תואמים במדויק להוראות שניתנו בעניין זה למשה קודם הקמת המשכן (שמות כ"ט).
הפסוק צו את אהרן ובניו לאמור: זאת תורת העולה, מעיר רש"י שצו זהו לשון זירוז... אמר רבי שמעון: ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס (הפסד של כסף). כידוע לכוהנים היה רווח מסוים מכול קורבן, אפילו בקורבן עולה שנשרף כולו על המזבח, היה העור לכוהנים והיה מקום לחשש, שאהרן ובניו לא יפרסמו שאפשר לקיים מצווה זו של הבאת קורבנות על-ידי לימוד תורה. לכן נאמר צו את אהרן ובניו - חובה מוטלת עליהם להורות לבני ישראל שכול העוסק בתורת הקורבנות מעלים עליו כאילו הקריב קורבן, חרף העובדה, שהוראה זאת עתידה לגרום להם "חסרון כיס".
מה בין נגיעה בטומאה לנגיעה בקדושה?
מעשה באברך אחד, מבאי ביתו של רבי שניאור מלאדי, שהחסידים החלו מרננים אחריו שהוא נוהה אחרי ה"משכילים" ומתחבר עימהם. בסופו של דבר הגיעו הדברים לאוזני הצדיק מלאדי, ומייד ציוה לקרוא אליו אותו אברך, כדי לעמוד מקרוב עד היכן הרחיק עצמו מדרך החסידות הצרופה.
כשנכנס האברך לחדרו של הרבי, לא ניכר בו שהוא חרד מן ההזמנה הבהולה. רבי שניאור קיבלו, כדרכו, בחביבות רבה והחל מסביר לו בנועם לשונו עד כמה מסוכנת לנשמת האדם ההתחברות עם קלי עולם שהרי "לפתח חטאת רובץ", ובנקל יכול אדם לסטות מדרך הישר בהשפעת חברים לא טובים.
שיסע האברך את דברי הצדיק בנימה של שחצנות: "עלי רבי, אי-אפשר להשפיע בקלות. והוסיף בהלצה, הנה אני מתחבר ומתיידד זמן ממושך עם החסידים, ורואה הרבי שעדיין לא נעשיתי חסיד...
השיב לו רבי שניאור זלמן בשלוות נפש וברוך אבהי: התבונן נא היטב ותיווכח שאין הנידון דומה לראיה! הנה נאמר אצל טומאה, ו"הבשר אשר יגע בכול טמא לא יאכל" (ז' י"ט), נמצאנו למדים מכאן, שבנגיעה בלבד די לטמא את הטהור. ואילו לגבי נגיעה בקדושה נאמר: "כול אשר יגע בבשרה של חטאת יקדש. ואמרו חכמינו במסכת זבחים (צז, עא) יכול אפילו שלא בלע? תלמוד אומר בבשרה, יוצא אפוא, שנגיעה בקדושה נחשבת רק במקרה של בליעה לתוכו של האדם,החודרת לאיבריו הפנימיים. ואילו אצלך, סיים רבי שניאור זלמן, סדר הדברים הוא מהופך ממה שצריך להיות. שכן עם הקדושה והחסידות יש לך רק נגיעה קלה, ואילו עם הטומאה אתה בולע בכול פה, וכבר חדרה לאיברייך הפנימיים...

תאריך:  21/03/2018   |   עודכן:  21/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבת הגדול
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לכותבת המוכשרת.
קורא ותיק  |  21/03/18 12:00
2
נהנה תמיד לקרוא את מאמריך
צופה מצופים  |  21/03/18 14:15
3
כל המרבה הרי זה משובח
נוניק  |  21/03/18 15:51
4
מאמר יקר ערך
אלברט שבות  |  21/03/18 17:03
 
- תודה אסתר יקרה
ברכה.מ  |  21/03/18 18:51
 
- חג שמח,מקרב לב ל"ת
לאלברט היקר  |  21/03/18 20:56
5
מאמר יפה מאין כמוהו
שנזכה לנס הגדול מ  |  21/03/18 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
בלפור חקק
(תש"ח- תשע"ח)    בכל הגלות הארוכה לא שכח העם את מצרים, את הגאולה מעבדות/ וראה ביציאה זו מודל לעתיד, לכל יציאה אל חרות
שמחה סיאני
מה אומר לכם רעיי, מה אין לי בבית (חוץ מבעל ומטוס): בגדים, כלֵי בית, בובות, ספרים, ספרים ועוד קצת ספרים... כלי כתיבה, איפור, כלי מיטה, תמונות (כולל תמונות של ספריי) מגבות, ניירות בתוליים וכתובים ועוד ועוד    במיוחד קשה לי לזרוק פתקיות קטנות, צֵעטַאלַאך
בן-ציון עטיה
מיליון פיות בארץ ובעולם יהנו מעמוד החסד של הדור כ"ק האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א    האדמו"ר בקריאת קודש לחסידיו: אנחנו מבקשים מבני הקהילה הקדושה "שובה ישראל" בארץ ובעולם ומכל יהודי המרגיש חלק ממני,אדם שקשור אלי בכל קשר יקיים שליחת מנות "קמחא דפסחא" למשפחות נזקקות לצורכי חג הפסח
רועי אורן
למרות שמדובר סך-הכול במיזם מבורך, נראה שרוב הרשויות המקומיות לא התכוננו למהלך זה (מה שיצר בסופו של דבר בלגן גדול) ולא איישו צוותי מדריכים כדי לקיים פעילויות אלו   
צריך לברך את ציבור ההורים שממשיך במאבקו ולא מוותר, עד שיימצא פתרון הוגן אשר יצמצם ולו במעט את ימי החופש הרבים של תלמידי ישראל בגנים ובבתי-הספר היסודיים
יפעת גדות
רשימות נוספות
אזהרה מתחפושות פורים  /  יפעת גדות
חודש נוסף לעונת הרחצה בכינרת  /  מירב ארד
במבי ונועה קירל בצמרת רשימת התחפושות  /  יפעת גדות
מכתב גלוי  /  רחלי בן-צור
ויתלו שניהם - שומרי הסף - על העץ  /  איתן קלינסקי
הניתוח הצליח!  /  בעז שפירא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il