X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ב-27 ליולי 2003, בחדר מלון בווילנה, הלם זמר הרוק ברטראן קנטה בבת זוגו השחקנית מארי טרנטיניאן וגרם למותה חמש עשרה שנים לאחר הדרמה, ולאחר שריצה עונש מאסר בן ארבע שנים, תובע הזמר את מה שהוא רואה כזכותו לעלות על הבמה בעוד רבים הם הדורשים ממנו להימנע מכך, עורכים הפגנות ופותחים עצומות
▪  ▪  ▪
ברטראן קנטה [צילום: פרנסואה מורי/AP]
[צילום: אורנה ליברמן]

בתמונה בצד:
בצד שמאל מאמר המערכת של מגזין התרבות Les Inrockuptibles עם תמונתו של ברטראן קנטה. בצד ימין מאמר התשובה של מגזין הנשים Elle עם תמונתה של מארי טרנטיניאן.

ברטראן קנטה, כוכב הרכב הרוק המצליח תשוקה שחורה (2010-1980), שהרג במכות את בת זוגו השחקנית מארי טרנטיניאן, לפני חמש עשרה שנה, חוזר שוב לכותרות. קהל מפגינים קיבל את פניו לפני אולם קונצרטים שבו עמד להופיע, הניף שלטים וצעק "רוצח". המוחים, ביניהם פמיניסטיות רבות, כמו גם בני משפחה של מארי טרנטיניאן המנוחה, רואים בהחלטתו של קנטה לחזור לאור הזרקורים מעשה לא ראוי. הוא מצדו טוען שריצה את עונשו, שילם את חובו לחברה ועתה זכותו המלאה היא להשתלב בה.
סיבוב ההופעות שעורך בימים אלה קנטה בכשלושים מערי צרפת נקרא אמור פטי, אהבת הגורל, בלטינית, כשם אלבום הסולו הראשון של הזמר (דצמבר, 2017). קבל את גורלך, השלם אתו, צירוף מילים שהתפרסם הודות לכתבי הפילוסוף פרידריך ניטשה. וקבלת הגורל עבור קנטה פירושה המשך פעילותו כמוזיקאי וכזמר, על כל הכרוך בכך, בלי שום הגבלות. גורלו נראה עתה פחות שחור מזה של שתי נשים חשובות בחייו שאיבדו את חייהן שלהן.
עם זאת, כל הופעה ציבורית בולטת, אמנותית או תקשורתית, של קנטה, כמו חזרתו אל עולם הדיסקוגרפיה ב-2013 עם ההרכב החדש דטרואה או ראיון שנתן למגזין התרבות
Les Inrockuptibles בו סיפר בפרוטרוט על מה שעבר עליו מאז הדרמה בווילנה 1, מעוררת גל מחאות נוקב. זה שהרג אישה, עליו להישאר מאחורי הקלעים, מכריזים המוחים. אלה אינם מערערים על זכותו של קנטה להמשיך בחייו ולקיים פעילות מקצועית אך דורשים ממנו לשמור על פרופיל נמוך. שמונה ימים לאחר פרסומו של המאמר הנקרא "קנטה בשמו" במגזין הרוק הנזכר לעיל, יצא מגזין הנשים Elle עם מאמר הנקרא "בשמה של מארי" (שימו לב לדמיון השמות המתריס) כדי למחות נגד הפרסומת הלא ראויה לזמר שהרג אישה וכדי לכבד את זכרה של השחקנית האהובה שפניה הפכו לסמלן של כל קרבנות אלימות הגברים 2.
חזרה אל הפרשה הטרגית שזעזעה את צרפת לפני חמש עשרה שנה ולא מפסיקה להסעיר את הרוחות.
פגישה פטאלית
ברטראן קנטה, מייסד להקת הרוק המובילה בצרפת, נואר דזיר, בעברית, תשוקה שחורה, פגש במארי טרנטיניאן כשזו באה לשוחח אתו לצורך תפקיד שעמדה לשחק בסרט של בעלה דאז, הבמאי סמואל בנשטרית. מארי לוהקה לתפקיד אישה הנכנסת לעורה של ג'ניס ג'ופלין בסרט ג'ניס וג'ון ורצתה לדבר על כך עם זמר הרוק הידוע. היא הייתה מיודדת עם אחותו של קנטה, אן, וזו שמחה להכיר לה את אחיה. הפגישה הראשונה התרחשה ב-3 ליולי 2002, לאחר קונצרט של נואר דזיר בתיאטרון העתיק של וזון-לה-רומן. זאת הייתה הסצנה הראשונה בעלילה רבת תהפוכות שהובילה אל סוף מר.
לאחר תום הקונצרט, לקחה אן את מארי אל מעבר למסך כדי להפגיש אותה עם אחיה. האהבה התלקחה. לדברי אן, מארי ברכה אותה על שהציגה בפניה את האהבה הגדולה לה חיכתה עד עכשיו ובה זכתה סוף-סוף, באמצע החיים. מארי לא העלתה בדעתה שהברכה תהפוך לקללה.
קנטה היה נשוי מאז תשע שנים לאשת תרבות הונגריה, עיתונאית ומגישת טלוויזיה בעברה, קריסטינה ראדי, שהייתה גם מארגנת אירועים תרבותיים. בנסיבות אלה פגשה את קנטה כשהגיע עם להקתו לבודפשט כדי להשתתף בפסטיבל מוזיקה ב-1993. קנטה עזב את חברתו דאז והתחתן עם קריסטינה ראדי. לו הייתה נשארת בארצה, ייתכן מאוד שהייתה נעשית לשרת התרבות. אך קריסטינה ראדי הלכה בעקבות האהבה והשתקעה עם קנטה בצרפת. לזוג נולד בן ובעת הפגישה עם מארי טרנטיניאן, קריסטינה ראדי הייתה בהריון שני. המשפחה התגוררה בבורדו.
מארי טרנטיניאן הייתה אישה דעתנית וחופשייה, שחקנית מצליחה, אם מסורה לארבעה בנים מארבעה אבות. היא הייתה נשואה מאז שמונה שנים לסמואל בנשטרית, שחקן, במאי וסופר, אבי בנה הרביעי. המשפחה המורחבת התגוררה בביתה של מארי, לופט מרווח, פתוח לגן, ברובע העשרים בפריז.
היחסים עם סמואל בנשטרית הפכו במרוצת השנים לידידות אמיצה מלאת רוך ועדנה אך נעדרת ריגושים וסערות. מארי חיפשה אהבה חדשה. לקנטה היו אי-אילו יסורי מצפון לגבי אשתו שהייתה בהריון מתקדם כשהתאהב באחרת, אך הייתה זו היא עצמה שביקשה ממנו, בסופו של דבר, לעזוב את הבית. קריסטינה לא עמדה בדרכם של הנאהבים. סמואל מצדו נאלץ לעזוב את הלופט בו גר עם מארי, לבקשתה, כדי לפנות מקום לקנטה.
מותה של מארי טרנטיניאן
כשנה לאחר מכן, התלווה קנטה אל בת זוגו מארי כשנסעה לווילנה, בליטא, כדי לשחק שם את תפקיד הסופרת קולט בסרט טלוויזיה, קולט, אישה חופשייה, שביימה אמה, נדין טרנטיניאן. בערב דרמטי שבו היו שניהם בהשפעת אלכוהול, התלקחה מריבה. קנאתו של קנטה ניצתה מול הודעת טקסט שקיבלה מארי מסמואל בנשטרית, אותה חתם במילים "תודה רבה, ג'ניס הקטנה שלי", רמז לתפקידה בסרטו. קנטה לא סבל את יחסיהם הקרובים של מארי וסמואל, מה גם שהיה זר לעולם הקולנוע שאותו חלקו שניהם. תשע עשרה מכות אגרוף קשות, בזו אחר זו, מהן ארבע בראש, שהוחרפו על-ידי טבעותיו של התוקף, גרמו למארי זעזוע מוח והשקיעוה בתרדמת. קנטה השכיב אותה במיטה וכרך למצחה מגבת לחה. מאוחר יותר יטען להגנתו שחשב שהיא שקועה בשינה עמוקה ולא היה נכון להעירה. רק בבוקר, שש שעות לאחר התגרה, התקשר אחיה של מארי לבית החולים המקומי, שם עברה שני ניתוחים. ב-31 ליולי הועברה לניתוח נוסף במרפאה בנֵיִי, ליד פריז. ב-1 לאוגוסט, 2003, לאחר חמישה ימים של תרדמת, נפטרה מארי טרנטיניאן שהייתה בת 41 במותה.
משפטו של ברטראן קנטה
המשפט נערך בווילנה. ב-29 למרץ, 2004, נידון קנטה לשמונה שנות מאסר בגין מכות שגרמו להריגה. מומחים אומרים שלו היה נשפט בצרפת, העונש היה כבד יותר. עדותה של אשתו, קריסטינה ראדי, שנשבעה כי מעולם לא נהג בה באלימות והעדיף תמיד לפתור בעיות באמצעות דיאלוג, תרמה רבות לגזר הדין המקל.
ב-2007, לאחר ארבע שנות מאסר, השתחרר קנטה מבית הכלא ליד טולוז בגין התנהגות טובה וחזר לחיות בבורדו עם אשתו וילדיו.
התאבדותה של קריסטינה ראדי
לפני שמונה שנים מצא בנם של ברטראן קנטה וקריסטינה ראדי, מילו, שהיה אז בן 12, את גופת אמו, בביתם בבורדו. ב-10 לינואר, 2010, קריסטינה ראדי התאבדה בתלייה. קנטה ישן באותו זמן בחדר אחר תחת אותו גג. המכתב שהשאירה נותר חסוי כדי להגן על פרטיות המשפחה. מה דחף את האישה בת ה-41, קריסטינה ראדי המוכשרת והמרשימה, ששלטה בשמונה שפות, שתרגמה יצירות ספרותיות, שכיהנה בעברה כמנהלת התרבותית של המכון ההונגרי בפריז, לצעד זה שאין ממנו כל חזרה?
שני עיתונאים, שכתבו ספר על הפרשה 3, חשפו מונולוג טלפוני מפיה של קריסטינה במשיבון של הוריה בבודפשט שבו קראה לעזרה ואמרה שהיא איננה יכולה לשאת עוד את טירופו של קנטה. לקריסטינה ראדי היה קשר עם בן זוג אחר אך היא תמיד חזרה אל קנטה. מאידך חששה כל הזמן שאם קנטה יגלה שהיא נמצאת בקשר עם גבר אחר, גורלה יהיה כזה של מארי. בהודעה שהשאירה במשיבון של הוריה היא ממשיכה ומתארת מסכת יסורים של התעללות פיזית ונפשית מתמשכת מצד בעלה ומעלה אפשרות של מציאת מקלט בהונגריה עם בתה אליס. זוהי תמונת המצב העולה מתוך הספר.
בתחקיר שפורסם בסוף השנה שעברה בעיתון לה פואן 4, נאמר שקריסטינה ראדי ביקשה מחברי הרכב נואר דזיר, שהתפרק לאחר מכן, להסתיר את העובדה שקנטה נהג באלימות כלפי נשים, וזאת כדי להגן על ילדיהם המשותפים. קנטה הכה גם את אשתו קריסטינה ונהג באלימות כלפי חברות קודמות, אומר התחקיר, המצטט את דבריו של אחד מחברי נואר דזיר, תוך שמירה על אלמוניותו. עדויות שונות מתארות בתחקיר את ברטראן קנטה כפרוורסי נרקיסי מטיל מרות שקשה היה לעמוד בפני אישיותו הכריזמטית. עורך דינו של קנטה מכחיש את כל הכתוב במאמר שאינו אלא, לדבריו, מסכת שקרים. כל חברי נואר דזיר לשעבר מכחישים אף הם שאמרו את הדברים המצוטטים במאמר והמיוחסים לאחד מהם.
משפט ומוסר מתנגשים
ברטראן קנטה פתח בתחילתו של חודש מרס, שנה זו, 2018, בסיבוב הופעות ברחבי צרפת ותכנן להופיע בפסטיבלים של הקיץ. הכרטיסים נמכרים, האולמות מלאים, אך קהל מפגינים מקפיד להתייצב לפני כל קונצרט כדי להביע את מחאתו נגד עלייתו לבמה של הזמר. עצומות שונות נפתחו נגד קונצרט זה או אחר. בעצומה של ארגון פמיניסטי המגן על זכויות נשים ברואן, למשל, נאמר כי קנטה, שהרג אישה, מכחיש את אשמתו, הופך את היוצרות ורואה בעצמו קורבן 5.
בני משפחה של מארי טרנטיניאן כמו גם ידידים רבים מביעים גם הם את כעסם נוכח התנהגותו של קנטה שבחר להמשיך להופיע בפני קהל מעריציו. נדין טרנטיניאן מזועזעת מכל חשיפה תקשורתית של זה שהרג את בתה 6. לו קנטה היה נידון לעשרים שנות מאסר, אומרת האם השכולה, קריסטינה ראדי הייתה היום בחיים וילדיה לא היו מאבדים את אמם. אסור לאדם כזה להופיע בפני קהל ולזכות בתשואות ובהערצה, ממשיכה ואומרת נדין טרנטיניאן. ובאשר לז'אן-לואי טרנטיניאן הדיסקרטי, מותה של בתו הרס את חייו.
סמואל בנשטרית מצטרף גם הוא לדבריה של נדין טרנטיניאן באומרו שברטראן קנטה הרג את אשתו ואם ילדו. זה שהרג את מארי גרם לכאב ולדמעות של הורים שכולים וארבעה יתומים ודחף את אשתו להתאבדות, ממשיך ואומר בנשטרית 7.
מעריצי שירתו של קנטה, שמפרידים בין האמן לאישיותו, טוענים, לעומת זאת, שזכותם ללכת להופעותיו. מבחינה משפטית יש לקנטה הזכות להופיע. לאור הסערה הציבורית שפרצה לאחרונה, החליט הזמר לוותר על השתתפותו בפסטיבלים המסובסדים של הקיץ, אך לא על הופעות פרטיות באולמות. עם זאת, כמה ממופעיו כבר התבטלו עקב הלחץ על מארגניהם בעוד מופעים אחרים מתקיימים. ושוב מתנגשים משפט ומוסר ולכל אחד דעה משלו על זכותו או על אי-זכותו של הזמר, שהרג את בת זוגו, להתבטא בציבור, לקדם את אלבומיו, לעלות על במות ולהופיע לאור הזרקורים.

הערות

1. Les Inrocks, Cantat en son nom, Les Inrockuptibles, 11/10/2017
2. Dorothée Werner, Au nom de Marie, Elle, 19/10/2017
[קישור]
3. Stéphane Bouchet, Frédéric Vézard, Marie Trintignant - Bertrand Cantat: l'amour à mort, Archipel, 2013
[קישור]
4. Anne-Sophie Jahn, Bertrand Cantat, enquête sur une omerta, Le Point, 29/11/2017
[קישור]
5. DROITS DES FEMMES ROUEN, Pour la déprogrammation du concert de Bertrand Cantat au 106 (Rouen), MesOpinions.com, 28/02/2018
[קישור]
6. BFMTV, Nadine Trintignant sur Bertrand Cantat: "Il ne doit pas être sur scène, c'est un tueur", 14/03/2018
[קישור]
7. LCI, "C'est un lâche, un faible": Samuel Benchetrit, ancien compagnon de Marie Trintignant, charge Bertrand Cantat, 13/03/2018 [קישור]

הכתבה התפרסמה לראשונה, באי אילו שינויים, באתר אימגו
תאריך:  21/03/2018   |   עודכן:  21/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהבה חדשה / Newlove
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
תסכית הרדיו "בצל חורש חלב" שכתב המשורר דילן תומאס וזכה לעיבודים שונים בתיאטרון ובקולנוע, עולה בסמינר הקיבוצים כהצגה שונה ומדהימה מהרגיל    הצגה המענגת את העין במשחק ובתנועה, ואת האוזן - בפואמה שמילותיה יוצרים את המוזיקה לאוזן, ותאוריה - את הצבעים של התמונה
חיים נוי
הצגת המופת של חנוך לוין בהפקה מרשימה והזויה - בית צבי    בשעתו עוררה ההצגה פולמוס חריף כשעלתה בקאמרי וסגנית שר החינוך והתרבות דאז מרים גלזר תעסה טענה בכנסת שיש לשלול המימון מהתיאטרון שמציג גבר עירום תלוי על שיפוד
עליס בליטנטל
אחת הקומדיות המצליחות ביותר בכל הזמנים היא "חקירת מותו המוזר של אנרכיסט מפוקפק" העולה כעת בת' החאן הירושלמי    גם הפעם זו הצלחה אדירה, בבימויו של מנהל החאן מיכאל גורביץ'
איתן טמיר
מי שמתמודד עם OCD, זקוק ליותר מידע מהאדם הממוצע כדי להחליט החלטה ובכל זאת יתקשה להחליט כי יחשוב שהמידע שברשותו עדיין אינו מספק    למעשה, הספקות שלו, הם אלה שאינם מאפשרים לו לעבד את המידע בדרך שתוכל להפחית את הספק
אלי אלון
בעת לימודיו בירושלים הוצע לשלמה ברטונוב לשמש קריין תנ"ך ומקרא בתוכנית "פרקי היום בתנ"ך" ששודרה מידי ערב ב"קול ירושלים"    היה זה בשנות ה-40    מאז, ובמשך שנים רבות גם לאחר קום המדינה ליווה קולו המיוחד והמרשים של ברטונוב תוכנית זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il