X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התואר "עבריין בכיר", שמוצמד בכל פעם מחדש לעבריינים בעולם התחתון מעורר גיחוך ובעיקר מיותר בוקי נאה, בעבר עיתונאי "חדשות" מעריב" וידיעות אחרונות: "כתבים עושים את זה כדי להרשים את העורך שיעניק לכתבה כותרת מפוצצת" עו"ד אורון שוורץ, מעורכי הדין הפלילים המוכרים בישראל: "תרבות קפיטליסטית וישראלית השפיעה על התפישה של גנבים עלובי נפש שהופכים לארגון פשיעה"
▪  ▪  ▪
בוקי נאה

ספק גדול אם העבריין המוכר בן כהן, שרגליו נקטעו ממטען חבלה שהוצמד בעבר למכוניתו, ידע שהוא "עבריין בכיר". העורכים באתר yent התרגשו כנראה מהעובדה שכהן קטוע הרגליים ממשיך לשמש יעד לחיסול בעולם התחתון, ולאחר שנפתחה אש לעבר ג'יפ שבו נסע בכיכר המדינה, הוא שודרג וזכה מיד בכותרת הראשית של האתר לתואר עבריין בכיר.
לשבחו של האתר יאמר שזמן קצר לאחר השדרוג הוחלט להחזיר את בן כהן למעמדו הקודם. התואר "עבריין בכיר" נשלל ממנו והוא חזר להיות סתם "עבריין מוכר".
את התארים לעבריינים מצמידים הכתבים לענייני משטרה באמצעי התקשורת השונים. לא ברור מה מביא לשדרוגו של עבריין, האם זו חומרת הפשיעה? ואיך קובעים העיתונאים את מעמדו של העבריין בעולם התחתון.
ישנה לפעמים תחושה שעיתונאים מסוימים משדרגים את מעמדו של פושע או עבריין, כדי להתחבב עליו, או להביא לך שיעניק להם ראיונות ויסכים לתת להם תגובות. אחרת לא ברור המעמד המלאכותי שבו נוהגים כמה אמצעי תקשורת להכתיר עבריינים.
מסמך ה-11
הייתי בעברי שלוש פעמים כתב לענייני משטרה. בפעם הראשונה זה היה בשנות השבעים במשך תקופה קצרה בשירותי הצבאי ככתב בגלי צה"ל, בפעם השנייה בעבודתי ב"קול ישראל", כשהחלפתי לזמן קצר את כתב המשטרה המיתולוגי מייק הולר ז"ל, שהחליט לפרוש מסיקור תחום המשטרה, ובפעם השלישית עשור לאחר מכן, בעת שהחלפתי את חנן עזרן ז"ל, שהיה כתב המשטרה של הטלוויזיה בתל אביב.
באותה תקופה פרסם מי שהיה אז עיתונאי הארץ אבי ולנטין את רשימת ה-11, מסמך שהכינה באותה תקופה משטרת ישראל, על 11 אנשים שנחשדו כראשי הפשע המאורגן בישראל. את הרעיון ליצור את המסמך הגו ניצב משה טיומקין, מי שהיה מפקד משטרת מחוז תל אביב, ואליעזר שילוני שהיה אז נציב מס הכנסה.
הרעיון בבסיס יצירת המסמך היה להעמיד לדין רשימה של חשודים שהתעשרו ממעשי פשע, בעבירות של העלמת הכנסות, כפי שנעשה במקרה של אל-קאפונה, שהיה מראשי הפשע המאורגן בארצות הברית בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים.
אל-קאפונה, שהיה יעד מרכזי של ה-FBI, נעצר בשנת 1931 על העלמות מס הכנסה, ונידון ל-11 שנות מעצר. משטרת ישראל, ביקשה באותן שנים לחקות את השיטה, ולהכניס לכלא באותה דרך אחד עשר חשודים ששמם פורסם אז בעיתון הארץ.
בין החשודים ששמם הוזכר היו: מרדכי (מנטש) צרפתי, פעיל במפא"י באותה תקופה. רחמים אהרוני "גומדי", וטוביה אושרי שניהם סוחרי בשר, יחזקאל אסלן שהיה מסעדן, מוניה שפירא, שהיה איש עסקים, רפי שאולי, אז דמות בולטת בחיי הלילה של תל אביב, יעקב אפשטיין סוחר מכוניות משומשות, עזרא טיסונה, דוד דזאנשווילי, ובצלאל מזרחי, איש עסקים בעל רשת המלונות "גני מוריה" שפעלה אז באילת ובים המלח. מזרחי היה חברו הקרוב של האלוף רחבעם (גנדי) זאבי, שהיה אלוף פיקוד המרכז.
עברייני רקק
לא רק שאיש מרשימת ה-11 לא ראה עצמו אז "עבריין בכיר", או התקשט בתואר כזה, או הסכים בעצימת עין לאפשר לאמצעי התקשורת להצמיד לו תואר של בכיר בעולם התחתון, איש מהעיתונאים באותה תקופה לא העלה על דעתו שיש לסווג את העבריינים לבכירים וזוטרים.
היחיד שאולי חרג מהכלל היה אהרון בכר ז"ל, עיתונאי ידיעות אחרונות, שפרסם מדור בשם "מאזני צדק", שזכה לפופולריות יוצאת דופן בעיתוני אותה תקופה, ונהג לכנות חלק מהעבריינים "עברייני רקק".
בצלאל מזרחי, שהיה אחד מהבולטים ברשימת ה-11 הגיש תביעת לשון הרע נגד עיתון הארץ, והעיתונאי אבי וולנטין, על כך שיוחסה לו מנהיגות של חבורת פשע מאורגן. במשפט שהסעיר באותה עת את המדינה הוכח שמזרחי, אהרוני ואושרי, היו שותפים בעסקת סמים, והוכח שאהרוני ואושרי מנהלים אורח חיים של עבריינים, אבל בצלאל מזרחי זכה בתביעה משום שלא הוכח שהוא חבר או מנהיג של ארגון פשע.
בוקי נאה, שסיקר במשך יותר משלושה עשורים את המשטרה ועולם הפשע, בעיתונים מעריב, חדשות וידיעות אחרונות, לא מכיר את המושג "עבריין בכיר" ומעולם לא השתמש בו. נאה אומר בציניות שמוכר רק עו"ד מפרקליטות שנושא בתואר סגן פרקליט בכיר. הוא מבהיר כי ישנם עבריינים מפורסמים, שהתפרסמו בשל מעשיהם הפלילים, אבל הם לא הפכו ל"עברינים בכירים". לדעתו של בוקי נאה, מדובר בכתבים שמבקשים להרשים את העורך כדי שיעניק לידיעה שהם מעבירים הבלטה ויצור כותרת מפוצצת.
תרבות קפיטליסטית וצבאית
עו"ד אורון שוורץ. ממשרד שוורץ נרקיס, מעורכי הדין המוכרים בתחום הייצוג הפלילי, אומר שהתרבות הקפיטליסטית והתרבות הצבאית שנטועים עמוק בישראליות מהוות השפעה על האופן שבו תופשת כל חבורה של גנבים עלובי נפש מעמד של "ארגון פשיעה".
עו"ד שוורץ, תוהה למי בדיוק מוכרים העבריינים? לאלבום המשטרתי שכניסה אליו מעבירה אותך לצד השני של החוק? עו"ד שוורץ סבור שכפי שנוטים היום היסטוריונים וסוציולוגים לעסוק במושג "הקהילה המדומיינית", גם המושג עבריין בכיר הוא יציר כפיה של התקשורת. לדברי עו"ד אורון שוורץ, המעמד העברייני המדומיין הופך לאמיתי ככל שמושגי הרייטינג הטלוויזיוני מוכרים יותר. בעולם האמתי עבריין "בכיר" כמוהו כ"חייל" שחי על זמן שאול, תוך איימת חיסול מתמידה, ומלחמת קיום אבודה".
הוא מדגיש שאין הילה או תהילה בלהיות עבריין, אלא אם כן זהו מודל חיקוי שנערים או ילדים רואים בשכונת מצוקה שבה גדלו. עו"ד שוורץ סבור שרק אם נחדל מלהפוך עבריינים לסלבריטאים ונראה את פניהם האמתיות "נבין ששימוש במושגים שמאדירים את שמם של העבריינים כמו "עבריין מוכר", "עבריין בכיר", או "חייל" בכנופיית עבריינים הם מושגים ריקים מתוכן.

הכותב הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל", שקמה להילחם בשחיתות הציבורית וחבר הנהלת התנועה. האמור במאמר הוא דעת הכותב ואינו מהווה את עמדת "יושרה לישראל".
תאריך:  20/08/2018   |   עודכן:  20/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבריין בכיר או דג רקק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דברי טעם
ש. שאול  |  22/08/18 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: כחלון זה המדינה?    טיבי והרשימה העויינת    ולקינוח רצח בפנימייה - כנף של אהבה?
אסתר שניאורסון גרי
תושבי סילוואן לא הצטיינו בטוב לב, והם התעמרו קשות בשכניהם היהודים-התימנים    הם היו מכים אותם, מביאים להם דליי מים ושופכים על הרצפה ובמכות ובכוח גובים את מחירם    הערבים מנעו מהתימנים את הגישה למעיין השילוח, ולא נותר להם ברירה אלא לחצוב לעצמם בורות מים ליד בתיהם
שירי חביב ולדהורן
לחברת סודהסטרים אין כיום בעל שליטה, כך שגופים מארה"ב ומוסדיים בישראל שמחזיקים במנות החברה הם המרוויחים הגדולים    דניאל בינבאום מנכ"ל סודהסטרים מחזיק מניות ששוויין 19.8 מיליון דולר בעסקה
אפרים הלפרין
התרגלנו כבר לביטול חוקים על-ידי בית המשפט בשל היותם נוגדים, על-פי החלטת בית המשפט, חוק מחוקי היסוד שלנו    בית המשפט העליון הרחיב עצמו מעבר לחוקי היסוד בהסתמך על עקרונות ערטילאיים של ה"שיטה", ועתה מחזיר בית המשפט העליון את "עקרון השיטה" לבקבוק
איתן קלינסקי
חשוב לשים לב, שהרצל ב"אלטנוילנד" בז למנהיג מפלגה יהודית-גזענית נוסח ליברמן-בנט-נתניהו, השונאת את הציבור הערבי    לא במקרה בחר הרצל בשם גאעייר Geyer - עיט, חייה הניזונה מאכילת נבלות כשם המתאים לרב, מנהיגה של המפלגה היהודית הגזענית והמשיחית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il