X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
איך ניתן להסביר את הנסיונות "לעשות שלום" כאשר ידוע מראש שמדובר בהימור על חיי אדם? איך ניתן להסביר את ההתעלמות שלנו מההסתה הפרועה נגדנו במה שמכונה "מערכת החינוך הפלשתינית"
▪  ▪  ▪
שלוחת האו"ם בירושלים [צילום: איתמר לוין]

בעם ישראל הימים שבין יום הכפורים לסוכות אינם ככל הימים. בימים אלה המעמד הרוחני שלנו הוא גבוה ביותר, שכן יצאנו מיום כיפור, היום הכי קדוש בשנה, יום שבו אנחנו זוכים להתייחד עם בוראנו בשלמות, בלי שום מחיצות ואנחנו מתכוננים לחג הסוכות ושמחת תורה שאחריו, ימים שבהם נזכה לאותה דרגה של התייחדות כמו ביום כיפור, אבל הפעם מתוך שמחה. ביום הכיפורים השיא מגיע בסוף היום, בשעת הנעילה לאחר שזכינו לסליחה ומחילה ואף לכפרה. כלומר, מבחינה רוחנית, במוצאי יום הכיפורים אנחנו נקיים לגמרי אחרי שהקב"ה טיהר אותנו מכל הלכלוכים שדבקו בנו במהלך השנה וכמו שאמרנו ברשימה הקודמת, כעת אפשר להתחיל מחדש.
ובמה אנחנו עוסקים בימים הראשונים של החיים החדשים שבהם זכינו? בהכנות לחג הסוכות, החג שמסמל יותר מכל החגים את אחדות ישראל. גם בראש השנה וביום כיפור עניין האחדות הוא מרכזי; בראש השנה (דברים כט): [ט] אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם: תוך התעלמות מוחלטת מהבדלי מעמדות וביום כיפור התייחדנו כולנו עם הקב"ה, כולל כאלה שזו הפעם היחידה בשנה שבה ביקרו בבית כנסת. אלא שבחג הסוכות האחדות אינה מתעלמת מהמעמדיוּת ומהשונוּת, להפך, ארבעת המינים מייצגים היטב את הרבדים האינטלקטואליים השונים בעם ישראל והדגש הוא שרק בשילובם יחד מתקיימת המצווה. אז אם נסכם - בימים אלו אנחנו צועדים לקראת שיא הקשר בינינו ובין ה'.
וכאמור, השיא הזה מותנה באחדות עם ישראל, אחדות המאפשרת את הייחוד בינינו ובין ה' אלוקינו. והנה השנה בשבת שבין יום הכיפורים לסוכות, בין השיא הקודם לשיא הבא אנחנו קוראים את פרשת האזינו (דברים לב): [א] הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי. פירושים רבים נאמרו על הפסוק הזה, עומק בתוך עומק, אבל אנחנו ננסה למצוא את מה ששייך אלינו לענ"ד. 'אור החיים' הקדוש: נתכוון לדבר עם הדרגות הנמצאים בישראל; א) הם גדוליהם וראשיהם, ב) המה המון העם שאין להם שם בעם. וכינה לגדולים בשם שמים שהם במדרגה גדולה, והקדימם, ודבר להם בצווי האזינו השמים, ואחר כך אמר ותשמע הארץ פירוש מעצמם ישמעו ההמון הנמשלים לארץ כשיראו גדוֹליהם הולכים בדרך נכון.
לשוב ליהדותנו
היום נפוץ הכינוי "אליטות" למה ש'אור החיים' קורא גדוליהם וראשיהם. הם אמורים להיות במדרגה רוחנית גבוהה מספיק והנהגתם הטובה אמורה לשמש דוגמה אישית להמון העם. אליהם פונה משה ואומר: הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, אתם שנמצאים שם למעלה, האזינו לדברי. ואם תעשו זאת, אם אכן תעמדו במשימה המוטלת עליכם להציב בפני ההמון דוגמה אישית חיובית, אז ממילא תשמע הארץ, ילמדו מכם המון העם וגם הם ינהגו כראוי. וכמאמר רבותינו ז"ל (זוהר ח"ב לו:) וזה לשונו: אי-רישא דעמא אתתקן כולא אתתקן. אם ראשי העם מתנהגים כראוי, כל העם מתנהג כראוי. נ.ב. דומני שהפרשן הקדוש הזה תיקן את הלשון כדי לא לכתוב משהו שלילי, כי שם כתוב שאם הראשים לא בסדר אז העם סובל.
לכאורה זה אותו הדבר, אבל בכל זאת הוא העדיף ניסוח חיובי. הבעיה היא שלא תמיד זה אפשרי. ביחוד לא כאשר מתייחסים לעניינים מוגדרים כגון אירועים תמוהים עד הזויים או התנהלות לא תקינה. ואמנם בפרשת השבוע משה רבנו אומר לנו דברים קשים על הנטייה שלנו להיסחף למחוזות לא רצויים עד כדי נתק ר"ל בין חלקי העם, והנתק הזה בהכרח מעמעם את הקשר עם ה': [טו] וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט... המשמינים, אלה המצליחים כלכלית מרוב טובה שה' השפיע להם עלולים לאבד את הרגישות ביחס לחלשים מהם, כי: ...שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ... מרוב שומנים שצבר הוא כבר לא רואה מה נעשה מחוץ למסגרת הנוחות שלו. וההמשך הטבעי הוא: ...וַיִּטֹּשׁ אֱ-לוֹהַּ עָשָׂהוּ...
והנטישה הזאת היא השורש של כל הרעות החולות אצלנו. כי איך ניתן להסביר אחרת את ההתנהלות שלנו ביחס לחיי אדם בכלל ולחיי יהודים בפרט? איך ניתן להסביר את הניסיונות "לעשות שלום" כאשר ידוע מראש שמדובר בהימור על חיי אדם? איך ניתן להסביר את ההתעלמות שלנו מההסתה הפרועה נגדנו במה שמכונה "מערכת החינוך הפלשתינית" מערכת שאנחנו מממנים? וכיצד ניתן להצדיק את העובדה שבירושלים יושבת שלוחה של האו"ם, אפילו בלי לשלם שכר דירה, ומנצחת על ההסתה נגדנו? אפשר להעלות עוד הרבה שאלות, אבל לכולן התשובה היא אחת: התנתקנו מעצמנו, מעצמיותנו, מהחיבור שלנו לקב"ה. חג הסוכות קורא לנו לשוב לאחדות ישראל ואז באמת הכל יתוקן.

תאריך:  21/09/2018   |   עודכן:  21/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אלדד יניב ואהוד ברק, שותפיו הנאמנים בעבר של בנימין נתניהו, הפכו לגדולי שונאיו, הם טוענים שהוא מושחת, אז בואו נראה מי באמת מושחת
יוני בן-מנחם

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי שיחות הפיוס עם חמאס נכשלו וכי עבאס יכריז על הפסקת הסיוע הכספי לרצועה בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ. מצרים וקטר מנסות להניא את יו"ר הרש"פ מתוכניתו וחמאס עלולה להסלים את המצב הביטחוני ברצועה כדי לסכל את כוונותיו
עמוס גלבוע
מחנה בני האור נמצא במאבק לחיים ולמוות מול מחנה בני החושך    בסופו אחד מהם חייב להיעלם    האם אנו בסוריה?
איתן קלינסקי
יפה עשה התיאטרון הישראלי בשנים האחרונות, כשגאל ממדפים מאובקים את שלום אש, גדול סופרי העיירה היהודית בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 והחזירו לקדמת הבמה ב"בית ליסין" וב"קאמרי"
חניאל פרבר
גם שבעת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים מקבלים ביטוי בקו השמחה בחג הסוכות    כשם שבימים האלה יש שבוע שלם שבו כלולים כל ימי השבוע, כך גם בחג הסוכות יש לנו שבוע שלם שבו כלולים ימות השבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il