X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מלאך המוות ממלא את המרחב הפרטי האישי והחולה הנוטה למות מרים עיניו ורואה ניכחו מעליו אלף עיניו של המלאך המבקש נפשו
▪  ▪  ▪
מבקש נפשו [צילום: AP/Marco Ugarte]

בצאתו מבאר שבע, פליט הנס אל חרן, הגיע יעקב בלילה אל המקום שראשונים או קדמונים ציינו אותו באבנים כדי לייחדו למקום תפילה לעוברי דרכים, ועל-פי חכמינו כמקום בו ייבנה המקדש לעתיד לבא. "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כ"ח, י"א). הלך, לאה מדרך, שנפשו יוצאת לנוח מטלטולי מסעו, אפילו חסר כל, היה מניח ראשו על צרור המלבושים שנטל עמו, ודאי לא על אבן. אבל על אבן הניח יעקב ראשו כמתחבר דרכה אל אלוהי המקום, כמתפלל, כמי ששנתו על האבן תהיה אף היא שינה שכולה תפילה.
בחלום שחלם באותו לילה, כשראשו נח על אותה אבן, עלו המלאכים שליוו אותה בדרך מנוסתו אל כיסא הכבוד להתברך שם, וירדו עתירי כוחות על חדשים ללוותו בדרכים שעוד חיכו לו, והאל ממרומיו שמע תפילתו ופרש עליו כנפי השגחתו. עם בוקר, ספוג רסיסי שיח של תקווה והודייה בינו לבין האל שניצב עליו, הציב יעקב אותה אבן בין כל אבני המקום לאות, ואמר "וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ" (שם כ"ב).
תיבת 'מְרַאֲשֹׁתָיו' בפסוק הפותח את ספור המעשה מעוררת תמיהה. היא ככל שנראה באורח ספונטני לשון ראש ברבים, ולא היה נגרע דבר מן הסיפור אילו אמר הכתוב כי יעקב שם את האבן מתחת לראשו, לשון יחיד. עם זאת הבחירה ב'מְרַאֲשֹׁתָיו' אינה מקרית לשונית. כשנעמי מציעה לרות ללכת ערב אצל בועז ולשכב לרגליו היא אומרת "וִיהִי בְשָׁכְבוֹ וְיָדַעַתְּ אֶת-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכַּב-שָׁם וּבָאת וְגִלִּית מַרְגְּלֹתָיו וְשָׁכָבְתְּ וְהוּא יַגִּיד לָךְ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשִׂין" (רות ג', ד). גם כאן אותו מבנה לשוני, 'מַרְגְּלֹתָיו', לא רגליו, כמו 'מְרַאֲשֹׁתָיו' לא ראשו. התיבה חוזרת באותה מתכונת בסוף סיפור המעשה, "וַתִּשְׁכַּב מַרְגְּלוֹתָו עַד-הַבֹּקֶר וַתָּקָם בְּטֶרֶם יַכִּיר אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וַיֹּאמֶר אַל-יִוָּדַע כִּי-בָאָה הָאִשָּׁה הַגֹּרֶן" (שם י"ד), ואם כן מראשותיו אינו ראשו ומרגלותיו אינו רגליו. כשאדם נם את שנתו ראשו נע במרחב התלת ממדי השמור לתנועות הראש. המרחב הזה הוא מראשותיו. כיוצא בזה, רגליו של אדם בנומו נעות במרחב השמור לתנועות הרגליים. מרחב זה, הוא מרגלותיו של אותו אדם. ואכן 'מְרַאֲשֹׁתָיו' איננו ראשו או תחת ראשו, אלא המרחב האינטימי התלת ממדי השמור לראשו של אדם המתהפך בלילה, הנע תמיד בשנתו, ואכן 'מַרְגְּלֹתָיו' של אדם הוא המקום האינטימי השמור לו כשכל גופו בנומו נע על יצועיו.
דומה בעיניי כי כך גם הבינה לשון חכמים את המילה 'מְרַאֲשֹׁתָיו'. במסכת שבת דף י"ב עמוד ב', לומדים חכמינו הלכה הנוגעת לביקור חולים, ומורים "הנכנס לבקר את החולה לא ישב לא על גבי מטה ולא על גבי כסא אלא מתעטף ויושב לפניו, מפני ששכינה למעלה מראשותיו של חולה, שנאמר ה' יסעדנו על ערש דוי". השכינה אינה למעלה מראשו של אותו שכיב מרע. היא במרחב האינטימי האישי בו נע ראשו של אדם, החלל באוויר השייך רק לו. השגחת ה' היא שכינה הממלאת את המרחב האינטימי הפרטי של החולה, כנפיה של שכינה אינן פרושות על ראשו של האדם, הן נעות במרחב שלו, והמבקר את החולה יחלן את המרחב הזה אם קרב אליו. הוא יושב, עטוף כביכול מחוץ לאותו מרחב הרווי שכינה, השייך לחולה.
כיוצא בזה אומרים חכמינו במסכת עבודה זרה דף כ' עמוד ב' "אמרו עליו על מלאך המוות, שכולו מלא עינים, בשעת פטירתו של חולה, עומד מעל מראשותיו וחרבו שלופה בידו וטיפה של מרה תלויה בו, כיון שחולה רואה אותו מזדעזע ופותח פיו וזורקה לתוך פיו, ממנה מת". אף על-פי שהתיבה מראשותיו נראית כאומרת תחת ראשו של אדם, במקור זה אי-אפשר לטעות, מלאך המוות ממלא את המרחב הפרטי האישי והחולה הנוטה למות מרים עיניו ורואה ניכחו מעליו אלף עיניו של המלאך המבקש נפשו.
מעתה מה שעשה יעקב בתתו אבן מאבני המקום מראשותיו, לא היה מעשה של הנחת כר קשוח מתחת לראשו, אלא פתיחת 'מְרַאֲשֹׁתָיו', פתיחת המרחב האיטימי, החלל התלת ממדי שמעל לראשו לשכינה. 'מְרַאֲשֹׁתָיו' הנראה כביטוי האומר מתחת לראשו, הוא צורה יצירתית לומר מעל ראשו. אבן המקום הקדוש עליה מניח הצדיק ראשו, היא תשתית מעליה, במרחב קדושה האינטימית נבנה חזיון השכינה המופלא, הסולם, המלאכים, כיסא הכבוד, השכינה. האבן הזאת, הייתה אבן השתיה הראשונה עליה נבנה בחלומו של יעקב מקדש ה' אלוהיו בירושלים של מעלה.
ערב פרשת ויצא התשע"ט

תאריך:  14/11/2018   |   עודכן:  14/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
כיצד יסתיים הסבב הנוכחי של אלימות אותה כפה החמאס על ישראל? האם יגשים החמאס את מטרתו "להרגיל" את ישראל לעצימות נמוכה וקבועה של השתוללות על הגדר? כפי שהוא עושה באופן קבוע במהלך השבועות האחרונים? האם ישראל תמשיך להיות הומאנית בכל מצב, גם כשהיא משלמת על כך באמינותה ובבריאותם של תושבי העוטף ושל חייליה?
ד"ר רפאל בוכניק
הפסקת אש אינה מעשה מדיני מושכל, שכן היא מאפשרת לחמאס לבצר את דימויו הכוחני, גם ככזה אשר כפה על הצבא הישראלי הגדול כללי משחק הנוחים לו    במקביל יהיה זה נכון להניח כי הסכמה ישראלית להפסקת אש תתקבל כבלתי פופולרית בקרב הציבור הישראלי, שיזהה בכך ביטוי מובהק של חולשה והתרפסות בפניו של ארגון הטרור החמאסי
איתן קלינסקי
נכה הגוף הגיבן, שהרווה את צימאונו משתן מהול במי שלג, חובק בחובו הדווי בשורה חברתית אותה ביקש הסופר ארי דה לוקה להעביר בספר "הר אדוני"
יוני בן-מנחם
קטר משחקת משחק כפול, מצד אחד היא מציגה את עצמה כמי מסייעת לישראל לפתור את הבעיות ההומניטריות ברצועה אך מאידך-גיסא היא מסכסכת בין ישראל לפלשתינים. אחד משופרות התעמולה של קטר טוען כי ישראל מתכננת מלחמה חדשה ברצועת עזה כדי לחלץ את סעודיה מפרשת רצח ג'מאל חאשוקג'י
יעקב עמר
את הרעל, השנאה וההמרצה לטרור לא משדר הבניין עצמו אלא חבורת הטרוריסטים שבתוכו    להודיע להם להתפנות מראש הזוי באותה מידה לו הודיעו למשגרי טילים שיתרחקו כי הולכים להשמיד את הטילים...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il