X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במצב שנוצר בקיבוצים בהם חיה קהילה לא הומוגנית היה מצופה שהרשות האזורית תפעל לאיחוד המעמדות בקהילות הקיבוצים ותימנע מהפרד ומשול. מה שלא תמיד קורה, ובאופן נחרץ קורה בדיוק להפך במועצה האזורית הגליל העליון. זו נהנית כלכלית מן המאבקים ופועלת באמצעות אגודות ועמותות שכביכול רק זוכות לתקצוב על-פי צו התמיכות, כדי להסדיר מערך ג'ובים מתחת לרדאר, ולפנק את בני המעמדות העליונים על חשבון המיסים
▪  ▪  ▪
קיבוץ. מעמדות בקהילה [צילום: פלאש 90]

"קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, המבוססת על ערכים סוציאליסטיים, שוויון בין בני האדם, שיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הינו יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשיה." (ויקיפדיה)
נשמע טוב לא? נשמע מצוין רק לא קשור למציאות. הקיבוצים הוותיקים קרי האגש"חים (אגודה שיתופית חקלאית) התנהלו שנים ארוכות - בחסות השלטון המקומי והארצי - כגוף שלטוני. העובדה שאלה פעלו בזהות ועדים עם הוועדים המקומיים הסטטוטוריים יצרה סימביוזה בלתי חוקית שלא לומר מוטציה שתוצאתה שעטנז אסור בין הפרטי לציבורי. גם בימים הטובים ההם ולמרות הצהרות השוויון והסוציאליזם פעלו לפחות בחלק מן הקיבוצים הנהלות בסגנון בולשביקי. עבודת מחקר שנעשתה אף גילתה באופן לא מפתיע שהקיבוצים נוהלו תמיד ע"י אותן משפחות ה"נסיכים" שהחליפו ביניהם תפקידי ניהול אך מעולם לא הותירו את המושכות לאחרים.
בימים הטובים כשהמטרה קדשה את האמצעים, חרף הכוונות הטובות, נוצרו מפגעים כמו הלינה המשותפת, שעל תוצאותיה הנוראיות העידו ויעידו רבים וטובים. שנים של חינוך לבינוניות כדי לא לחרוג מן השורה מחד-גיסא, ושל אמונה בלתי אנושית שהפרט שווה לקבוצה ולהפך, יצרו קהילות סגורות וחשדניות. כאלה שמסתגרות מאחורי שערים צהובים, מכבסות את הכביסה המלוכלכת בחדרי חדרים, רחוק מעין החוק הישראלי.
כדי לשמר את המורשת ואת הכוח, הוקמו תנועות ולובי פוליטי שאפשר את ניהול המדינות הקטנות ע"י מועצות אזוריות. חלק מאותן מועצות, כמו בגליל העליון, מיהרו להבין שיש פה פוטנציאל כלכלי אדיר. לא בכדי למועצה האזורית הגליל העליון למשל, יש עתודות רווח תפעולי מושקעים באג"חים של עשרות מיליוני שקלים. באחד הראיונות ציין ראש המועצה המכהן כי מדובר בכ-60 מיליון ש"ח. שנים ארוכות הרגילו את הקיבוצניקים לשלם מכיסם הפרטי, שהיה אז הקבוצתי, עבור שירותים מוניציפליים שהמועצה האזורית הייתה אמורה לתת להם. המועצה אמרה ל"נסיכים" במליאה שזה טוב כי הם "השלטון המכריע בקיבוץ" וידעה היטב כי "תחושת ערך" הוא המזון הנדרש לקיבוצניקים. הם מוכנים לשלם על תחושת ערך והשתייכות מכיסם הפרטי ולהותיר את התקציבים הממשלתיים בכיסה של המועצה.
זה עבד יפה. מי שלא יישר קו נאלץ לעזוב את הקיבוץ, כי כלל היסוד הוא - הקיבוץ תמיד צודק!.

מעמדות בקיבוצים

לתוך הביצה הזו נכנסו לקיבוצים מה שהם מגדירים כיום "צרה צרורה", ההרחבות הקהילתיות. להרחבות הגיעו אנשים כמוני, שלא רצו להיות קיבוצניקים, אך רצו להתגורר בהרחבה קהילתית, שהוצגה לקהל הנרחב כשלווה ואיכות חיים במחיר נוח.
כל הפרסומים בחסות המדינה יצרו מצג כי מדינת ישראל, בעלת הקרקע, מעודדת את הגידול הדמוגרפי בקיבוצים, ומבינה שכדי לשרוד יש להשתנות ולהתרחב.
כשהנסיכים בקיבוצים הבינו שהנטע הזר שבקרבם עלול לנדנד את שלטונם הפרטי ציבורי, הופסקו ההרחבות. על-מנת שמחד לא ייאלצו להשיב את אדמות המדינה למדינה, ומאידך לא יקבלו חברים חדשים לאגשח"ים כשותפים בעסקים אותם פתחו שנים ארוכות, "המציאו" מעמד ביניים, שמקומו לא מוכר בפקודת האגודות השיתופיות המטמיעה דוקטרינת שוויון מוחלט בין החברים, בשם "חברים במעמד עצמאי".
מסיבות פוליטיות המדינה המשיכה לתת לגופים הפרטיים הללו זכות המלצה על מועמד להקצאת קרקע, זכות שנוצלה שנים שלא כדין לגביית כספים אסורים – ובחלוף העיתים קיצצה מעט בסמכויות אלה אך לא בטלה אותן בחקיקה.
כפועל יוצא מכך הקיבוצים כיום אינם קהילה הומוגנית – בג'ונגל הזה יש כאלה ששווים יותר ויש כאלה ששווים פחות. להלן סדר המעמדות:
מעמד המלוכה – חברי האגש"חים הוותיקים
מעמד הביניים - החברים באגש"ח במעמד עצמאי
מעמד הזרים המתבוללים – תושבי ההרחבות שקבלו תחושת ערך והשתייכות והתבוללו תחת שלטון הנסיכים.
מעמד הזרים המורדים - תושבי ההרחבות מאגף האיקסים האאוטסיידרים והטרבל מייקרים.
המעמד הנמוך - שוכרי בתים בקיבוץ או בהרחבה שצריכים לומר תודה על הכבוד כי הם "רק שוכרים".
במצב שנוצר היה מצופה שהרשות האזורית תפעל לאיחוד המעמדות בקהילות הקיבוצים ותימנע מהפרד ומשול. מה שלא תמיד קורה, ובאופן נחרץ קורה בדיוק להפך במועצה האזורית הגליל העליון. זו נהנית כלכלית מן המאבקים ופועלת באמצעות אגודות ועמותות שכביכול רק זוכות לתקצוב על-פי צו התמיכות, כדי להסדיר מערך ג'ובים מתחת לרדאר, ולפנק את בני המעמדות העליונים על חשבון המיסים של בני המעמדות כולם.
בנימה אישית, זמן קצר לאחר שהגעתי להתגורר בהרחבה במעיין ברוך נחשפה בפניי השיטה והפער העצום בין מה שנראה פסטורלי ומלח הארץ לבין המציאות. על הרקע הזה יחד עם חברים טובים פעלנו במסגרת התנועה לחופש מהתאגדות, אחרינו קמה עמותת "אביב בגליל וכיום ביחד בהתאגדות ארצית מכל ההרחבות בישראל מהדרום ועד הצפון יצרנו מטה מאבק להסדרת המרחב הכפרי. מה שמדהים שחברו אלינו חברי קיבוצים ותיקים שאינם חלק ממשפחות ה"נסיכים" שחוששות לאבד שליטה. המרד הזה סחף אחריו רבים וטובים.
את השיטה הזו של שעטנז ציבורי ופרטי יש להפסיק. יש להחזיר את המושכות לרשות המקומית, ולייצר ממשק בין רשות לתושב ולא בין רשות ליישוב או אגש"ח.

הכותבת היא עו"ד המתגוררת בהרחבה קהילתית של קיבוץ מעין ברוך בצפון הארץ
תאריך:  11/12/2018   |   עודכן:  11/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמת על הקיבוצים וההרחבות הקהילתיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בהצלחה רבה !!! ל"ת
תושב בקיבוץ  |  12/12/18 13:57
2
הקיבוצים איבדו דרכם
מוטי הקרייתי  |  12/12/18 15:05
3
כתבה חד צדדית
קהילה משגשגת  |  12/12/18 15:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מנגנוני הביטחון של הרש"פ עצרו את סוהא ג'בארה, אם ל-3 ילדים מאזור רמאללה, באשמת העברת כספים למשפחות החללים ברצועת עזה. ג'בארה המוחזקת יותר מחודש במעצר שובתת רעב וטוענת כי עברה הכאות, עינויים והטרדות מיניות, מעצרה הפך לשיחת היום בשטחים
אלעזר לוין
זה 11 חודש שהעסקה בדיונים סופיים שלא נגמרים    אחרי שורת דחיות, נכנסת לפעולה האימרה היהודית העתיקה "אחרי החגים"    הודעה סתומה של בן-משה על דחייה חדשה    האם לא היה עדיף אולי למכור לסיידוף?
ד"ר ערן לרמן
ישראל מתקשה להרתיע את חמאס. אבל ניתן לעשות הרבה כדי להבהיר לארגון, שישראל בחרה באיפוק ושאין הוא יכול להיות בטוח שכך תעשה גם בעתיד
עו"ד אבנר כהן, עו"ד אלעד עפארי
התקנות החדשות למינוי נאמנים בהליכי חדלות פרעון, עלולות לפגוע בצורה קשה גם בחברות שייקלעו לקשיים וגם בנושיהן - והכל בשמו של עקרון השוויון
ראובן לייב
המסעדה האסיאתית הוותיקה של הרצליה פיתוח ירדה מאוד ברמתה הקולינרית, לעומת מה שהייתה בשנים עברו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il