כמו תעשיית הבידור, גם תעשיית הביטוח משתנה במגזרים מסוימים בעקבות כניסת הביג-דאטה לשגרת החיים. כך למשל, הגידול במספר המשתמשים בטכנולוגיה לבישה (כגון שעונים חכמים) מביא לשינוי בתפיסת ביטוח הבריאות בארה״ב. כיום ניתן לעשות ביטוח עם פרמיה גמישה, שמחירה יורד ככל שהמבוטח שומר על אורח חיים בריא יותר.
המידע שיש לחברות ביטוח עליכם – כמו-גם לחברות ממשלתיות, ענקיות טכנולוגיה ובית הספר של הילדים – שווה הרבה כסף, בעיקר אם מתרחשת פריצה לשרתים. כדי להגן על המידע ועלינו, החלו להימכר פוליסות ביטוח סייבר כבר בשנת 2000. ביטוח סייבר מכסה הן את המבוטח והן מבוטחים צד ג׳, קרי, האנשים שהמידע שלהם נגנב משרתי המבוטחת. נכון להיום מחזיקות בו בעיקר כמה עשרות חברות גדולות בארה״ב, אך התחזית לשוק צופה צמיחה לחברות בינוניות וקטנות.
אבל ההשפעה של נתוני עתק על עולם הביטוח תגיע גם ישירות אלינו.
חברות המציעות ביטוח רכב מבקשות לשנות את שיטת התמחור של הפוליסות: אחרי הכל, לא כל נהג צעיר מועד לפורענות ולא כל נהגת עם 30 שנה ניסיון על הכביש מקפידה לשמור על חוקי התעבורה. כבר ב-2012 הותקנו מספר ״קופסאות שחורות״ בכלי רכב בהם נהגו נהגים צעירים, אשר עקבו אחר כל תנועה ובלימה של הנהג. אלו שנהגו בזהירות זכו להנחה בפוליסה. “עכשיו אנחנו יכולים לצפות במדויק באופן הנהיגה של אנשים, ואני חושב שזה יכול לשנות את האופן שבו ביטוח עובד״, אמר סוכן הביטוח דייב פראט שהתקין מצלמה בג׳יפ שבו נהג בנו בן ה-18 וסיפר על כך בראיון ל-BBC.
כידוע, תעשיית הביטוח פועלת לפי עיקרון הסיכון: אתם כלקוחות רוכשים פוליסות – והסוכנים והחברות מרכיבים לכם את הפוליסה על בסיס הדברים הרעים שעלולים לקרות לכם, וכמה יעלה לכסות את התביעות. אם חברת ביטוח הרכב שלכם יכולה לדעת נתונים על-אודות דפוסי הנהיגה שלכם ועל מצבה המכני של המכונית שלכם, הם יכולים להתאים לכם את הפוליסה בצורה נכונה יותר. “כיום, הנהגים הטובים מסבסדים את הגרועים – כי כולם נכנסים לאותו מאגר של סיכונים. הקופסה השחורה מאפשרת להפסיק את הנוהג הזה. ואגב, אם תדעי שעוקבים אחרי הנהיגה שלך – את גם תנהגי טוב יותר”, אמר סטיבן ברובסט, מומחם בתחום אחסון וניתוח מידע וסמנכ״ל הטכנולוגיה בטרה דאטה
בראיון לנעמי דרום בהארץ ב-2013.
נדמה שכל הצדדים מרוויחים: אנחנו כלקוחות נקבל ביטוח רכב או בריאות שמותאם לנו לא רק על-פי הנתונים היבשים שאנחנו מספקים במילוי טפסים, אלא גם בהתאם לאינספור פריטי מידע קטנים שנגזרים מאורח החיים שלנו. המחיר שנשלם ייקבע לנו באופן אישי על-פי כל אותם נתונים. מן הצד השני, בעסקה הזו אנחנו מסכימים לחלוק את המידע עלינו עם תאגידים מסחריים, גם אם לא באופן ישיר. לצד היתרונות, הכוללים מוצרים ושירותים מותאמים באופן אישי וייעודי לצרכים ולרצונות שלנו, ישנם גם חסרונות. הפרטיות שלנו נפגעת, והמידע הכי אישי שלנו יכול ליפול בידיהם של גורמים עוינים, במקרה של מתקפות סייבר.
בשלב הזה, תחום הביג דאטה בעולם הביטוח נמצא עדיין בחיתוליו, אבל הוא צפוי לרשום צמיחה משמעותית בשנים הקרובות. כבר כיום משתמשים בבריטניה, ארה״ב ואיטליה בנתונים לא רק כדי לאתר פרופילים בסיכון, אלא גם כדי לקבוע מי אשם בתאונה בין שתי מכוניות. לדידם של אנליסטים, בעתיד תיווצר מעין לולאת-משוב בין המבטחים לצרכנים, כך שגם האחרונים יגיבו לנתונים שנאספים עליהם וישנו את התנהגותם בכביש בהתאם. ״מבוטחים יוכלו לא רק לכסות את ההפסדים אם יתרחשו, אלא למעשה למנוע אותם״, כך לדברי אנליסט מחברת המחקר Celen.