X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפיגוע החריג באוטובוס בירושלים מוצג כראיה להמשכו של גל הטרור ואף כעליית מדריגה במאפייניו פרשנות זו מתעלמת במכוון מהמצב לאשורו המעיד על בלימה יחסית של גל הטרור, והופכת תקרית חריגה לחזות הכל, ובמשתמע, אנו ניצבים בפני שידור חוזר של פיגועי ההתאבדות של האינתיפאד׳ה השנייה
▪  ▪  ▪
שידור חוזר [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

אין זה סוד שגל הטרור מן החודשים האחרונים מנוצל כתחמושת פוליטית נגד הממשלה המכהנת, כאשר לא אחת משתמעת מטיעוני המבקרים מעין הבנה למניעי המחבלים והבון טון בהקשר זה קושר את המוטיבציה לפיגועים בתחושת יאוש של הדור הצעיר הפלשתיני מהעדר אופק מדיני.
ראוי להזכיר כי כלי תקשורת וגורמים פוליטיים עטו כמוצאי שלל רב על דוח ביניים של המרכז למורשת המודיעין (מל"מ), שפורסם בתום כחודש לגל הטרור (25 אוקטובר 2015), ממנו השתמעה מסקנה ראשונית שהציפה את עניין "עומק התסכול והייאוש" מבין המניעים העיקריים לדרבון המחבלים, הגם שמחברי הדוח הדגישו כי התבססו על מקורות גלויים ורשתות חברתיות פלשתיניות ולפיכך אין להקיש מכך מסקנות גורפות אודות פרופיל מבצעי הפיגועים במסגרת "ההתנגדות העממית".
יצירת הזיקה האוטומטית בין הפיגועים לבין הקיפאון המדיני אומצה כמו מטבע הדברים גם על-ידי מבקריה של הממשלה בחו״ל ושימשה קטליזטור לביקורת כלפי ישראל גם בקרב מוסדות בינ״ל, למרות העובדות המעוגנות לפיהן פריצת גל הטרור נבעה מהסתה פלשתינית שקרית בהקשר לשינוי הסטטוס-קוו בהר-הבית.
חוסר אונים
באותו סנטימנט ניתן להתרשם כי על-אף הירידה הדרמטית בהיקף הפיגועים בחודש האחרון, נמנעים מובילי דעה בתקשורת לצד גורמי אופוזיציה מלאפיין מגמה זו כנובעת מהצלחה מצטברת של מערכת הביטחון בהתמודדות מול התפרצות הטרור. אדרבה, הללו מעדיפים לתאר זאת כהפוגה מקרית, ובמשתמע, הממשלה חסרת אונים לנוכח המשך השתוללת הטרור ברחובות.
כך אפוא, הפיגוע החריג באוטובוס בירושלים מוצג כראיה להמשכו של גל הטרור ואף כעליית מדרגה במאפייניו. פרשנות זו מתעלמת במכוון מהמצב לאשורו המעיד על בלימה יחסית של גל הטרור, והופכת תקרית חריגה לחזות הכל, ובמשתמע, אנו ניצבים בפני שידור חוזר של פיגועי ההתאבדות של האינתיפאד׳ה השנייה. טיעון זה טומן בחובו גם הפניית אצבע מאשימה לשב״כ שכשל בסיכול מקדים של התארגנות חבלנית במאפיינים ״ממוסדים״ יותר, להבדיל מפיגועי היחידים.
הנמהרות שבטיעון זה מתעלמת מצבר הראיות לפיהן פיגוע האוטובוס היה חובבני והתבסס על מטען מאולתר שהוראות ההפעלה להרכבתו נגישות לכל גולש באינטרנט. ספק רב אם מלכתחילה תוכנן כפיגוע התאבדות, וייתכן כי המטען יועד להתפוצץ במקום אחר ולא באוטובוס. ממדי הבעירה ונפגעי האירוע היו קרוב לוודאי תולדה של התלקחות מיכל הדלק של האוטובוס בעקבות פיצוץ מטען החבלה הקטן. אשר על כן, מוטב היה לו הייתה ננקטת בהקשר זה מידה של זהירות ואחריות בפרשנויות העיתונאיות, במקום לחולל סממנים של תבהלה וחרדה אצל ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית.
הוא הדין בסיקור המגמתי שנלווה לעניין חשיפת מנהרת התקיפה של חמאס בעוטף עזה. ההישג הטכנולוגי המשמעותי ביותר של מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות, מעצם הכנסתה לשירות מבצעי של מערכת ייחודית בקנה מידה עולמי, לחשיפת מנהרות, מתחלף בביקורת ארסית על הממשלה בטיעון כי עצם העובדה שחמאס ממשיך לחפור מנהרות הינה הוכחה לכשלון ההרתעה הישראלית... האין אבסורד גדול מזה?
מרכיב מרכזי
ולסיום, אין תימה שהתקשורת הישראלית אינה נותנת תהודה כלשהי לדוח עדכני של ה"מל"מ" (14 אפריל 2016) שכותרתו "שבעה חודשים למתקפת הטרור העממי - תמונת מצב", המציף כמה תובנות בעלות חשיבות ובהן:
א. מרבית מבצעי הפיגועים היו טעונים במוטיבציה פלשתינית לאומית. המוטיבציה הלאומית שלהם הושפעה מאוד מהחינוך (הפורמלי והבלתי פורמלי), שהטמיע בהם מינקות את הנרטיב השולל את זכות קיומה של מדינת ישראל ותופס את האלימות והטרור כמרכיב המרכזי באסטרטגיה הפלשתינית.
ב. השיקולים האישיים והממד והספונטאני של צעירים, שביצעו את הפיגועים, מילאו תפקיד חשוב בהחלטה האישית של כל אחד לבצע את הפיגוע.
ג. אין ספק, כי מבצעי הפיגועים, ובעיקר הצעירים שבהם, הושפעו מאוד מההסתה המתמשכת לבצע פיגועים, שהתקיימה גם בשנים שלפני מתקפת הטרור הנוכחית והתעצמה במהלכה.
כפי שניתן להתרשם, אף מילה על עניין הייאוש והתסכול כמוטיב מנחה ומדרבן, ובעצם משדר מסר של "חוסר ברירה". ההפך הוא הנכון, המוטיבציה לביצוע הפיגועים, משדרת סוג של מסר "התקפי" שתכליתו ערעור זכות הקיום של מדינת ישראל.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  20/04/2016   |   עודכן:  20/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחמושת פוליטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סיכול ממוקד באגף המבצעים
חשדנית  |  20/04/16 12:56
2
כמו אדם החולה בשפעת
אלון פלג  |  21/04/16 01:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
כוחות הנדסה, משמר הגבול והמינהל האזרחי הרסו את בית המחבל חסין אבו גוש שבקלנדיה    בהפרות סדר נפצעו קל שני חיילים
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון דחה את ההגדרה שנתן בן-גביר למעשי מרשו: מעשים מרובים, חמורים ומסוכנים    הורה למחוזי לבחון אפשרות של מעצר בפיקוח אלקטרוני משום שהנאשם הוא קטין
איציק וולף
ראש הרשות הפלשתינית טען במסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה כי הרשות הפלשתינית מתנגדת לכל פעולה אלימה הפוגעת באזרחים - פלשתינים או ישראלים
עמוס גלבוע
מחקר של מכון גרמני מציג תמונה מדכאת ומצמררת: מהכיתות הראשונות יונק התלמיד הפלשתיני "חלב שחור" על היהודי; ישראל והעם היהודי וכל ההיסטוריה שלו נמחקים; ה"כיבוש" הוא של כל פלשתין, והשיבה הביתה היא בבחינת ציווי עליון    אין דבר כזה של "שתי מדינות" ומושג השלום עם היהודים אינו קיים
עידן יוסף
משה לוי, נהג האוטובוס שנפצע קל בפיצוץ, סיפר בבית החולים על הרגע בו הבין כי מדובר בפיגוע לאומני    "פתחתי את הדלתות כדי שאנשים יברחו, הייתי קצת בהלם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il