X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
"בכל זאת לא לנצח אעלם מן העין, אם אמות גם אני ולא אחזור. הן אם ידפדפו הבאים אחרי בין דפי, מן השורות תפזז נשמתי" שירי נער יהודי מבודפשט
▪  ▪  ▪
"בכל זאת אינני נפרד" / גאבור ארדש

"אני מרגיש עמוק בלבי שבחיים האלה לא נהיה יותר מאושרים", התייפח גאבור (גאביקה) אֵרדֵש במיטתו. אמו ארז'בט (ארז'יקֶה), סבא אלק נובל וסבתא ליצה ניצבו ליד מיטתו ולא עלה בידם לנחמו. המיטה עמדה בחנות סגורה שזה שישה חודשים הייתה למקום המסתור של סבתא, סבא, ארז'בט וגאביקה מאימת הנאצים ועוזריהם ההונגרים. ארבעה קירות צפופים ואף לא חלון אחד, רק כניסה סודית שדרכה הביאו להם מציליהם מזון ושתייה.
גאבור בן השלוש-עשרה, ילד יפה תואר, גבוה לגילו, הרגיש שהוא נחנק, שהקירות סוגרים עליו, שהוא חייב לצאת לרחוב, לנשום אוויר צח. למחרת, 31 בדצמבר 1944, ימים מעטים לפני שחרור בודפשט, לא עמד עוד בסבלו ונמלט החוצה, הישר לזרועותיהם של בריוני צלב החץ, ששוטטו ברחובות בודפשט וחיפשו יהודים.
אמו ההמומה, ארז'בט, שניסתה לעצור בעדו, נתפסה אף היא. לנער ולאמו לא היה כל סיכוי לשרוד מחוץ למחבוא. הם נשלחו למִפקדת צלב החץ בפֶרֶנץ קורוט, ומשם אל מותם בירי על גדות הדנובה.
במותו הניח אחריו גאבור יותר משלושים שירים שכתב בשפת אמו. הוא היה בן יחיד. בגיל שש איבד את אביו האהוב והנערץ, עו"ד ידוע ואמיד בבודפשט. לאחר מותו של האב (מזן אלים של סרטן הדם) הפך לילד מופנם והחל לכתוב שירים. כמה מהם הקדיש לאב, שהשפעת מותו הפתאומי על נפשו הרכה, עולה מבין שורות השירים. הוא הרבה לעסוק בשיריו במשמעות החיים והמוות, בחיי נצח ובגלגול נשמות. בשיריו ניכרת גם התעניינות בנושאים חברתיים. על-אף גילו הצעיר, נתן דעתו בשיריו גם להיבט הצורני. את השירים הקדיש לאמו האהובה.
הסב והסבתא שניצלו, פרסמו את שיריו של נכדם האהוב לאחר המלחמה והקדישו את הספר לבית היתומים היהודי בבודפשט. בשנת 1957 עלו הסב בן ה-92 והסבתא בת ה-84 לארץ עם משפחתם. לנגד עיניהם עמדה המטרה: לפרסם את שיריו של נכדם בעברית. אך כעבור שנתיים הלכו לעולמם מבלי שהתגשמה משאלתם.
  • ניפרד כך...
    עוד רגע ודף ספרי פה נסגר,
    וספר חיים אחרים ייפתח,
    שלהבות אחרות בו יוצתו,
    ותשוקות אחרות תלהטנה.
    אפרד כך...
    מקנא אני בבא אחרי,
    בו רגשות אחרים פועמים,
    מישהו אחר הוא הגיבור הראשי,
    ומיתרים אחרים רוטטים.
    אפרד כך...
    אך קרן תקווה בי זוהרת עדיין,
    זורחת כקשת בוהקת באור.
    בכל זאת לא לנצח אעלם מן העין,
    אם אמות גם אני ולא אחזור.
    הן אם ידפדפו הבאים אחרי בין דפי,
    מן השורות תפזז נשמתי.
    חי אני בשירי,
    ובזה העפר נשמתי לא תנוח לעד.
    עת צעירים בדפי ספרי יביטו-
    בכל זאת אינני נפרד...
    [7 בינואר 1944]
לספר מצורף סיפור קורותיה של המשפחה מפיה של מריאן מילר (אמו של אדיר מילר), בת-דודתו של גאבור ארדש וכן הקדמה על יהודי הונגריה מאת רוברט רוזט, מנהל ספריית יד ושם, המתמחה בשואת יהדות הונגריה.
הספר רואה אור במהדורה דו-לשונית: עברית-הונגרית, מלווה בתצלומים משפחתיים.

מתוך הספר: המשורר הקטן

"אני מרגיש עמוק בלבי שבחיים האלה לא נהיה יותר מאושרים", התייפח בן דודי גאביקה (גאבור) אֵרדֵש במיטתו. אמו ארז'בט (ארז'יקֶה), סבא אלק נובל וסבתא ליצה ניצבו ליד מיטתו ולא עלה בידם לנחמו. המיטה עמדה בחנות סגורה שזה שישה חודשים הייתה למקום המסתור של סבתא, סבא, דודה ארז'בט וגאביקה מאימת הנאצים ועוזריהם ההונגרים. ארבעה קירות צפופים ואף לא חלון אחד, רק כניסה סודית שדרכה הביאו להם מציליהם מזון ושתייה. גאביקה בן השלוש=עשרה, ילד יפה תואר, גבוה לגילו, הרגיש שהוא נחנק, שהקירות סוגרים עליו, שהוא חייב לצאת לרחוב, לנשום אוויר צח. למחרת, 31 בדצמבר 1944, לא עמד עוד בסבל וביקש לצאת ממקום המסתור. "אני חייב לנשום אוויר!" צעק. אמו וסבתא וסבא התחננו לפניו שלא יצא, הן בחוץ אורבים אנשי צלב החץ ליהודים, אך גאביקה לא שעה לתחינותיהם ובטירוף רגעי פרץ החוצה. ארז'בט דלקה אחריו.
גאביקה וארז'בט נפלו לידיהם של אנשי צלב החץ, והובאו למִפקדת צלב החץ שבפֶרֶנץ קורוט. ארז'בט לבשה מעיל פרווה וגאביקה היה אף הוא לבוש באלגנטיות. ברחובות בודפשט נלכדו באותו היום יהודים נוספים ובהם יוסף ליליינטל. לאחר חקירה ברוטלית שבה נלקחו ממנו בגדיו וחפציו הושיבו אותו ליד ארז'בט, והוא ביקש ממנה שאם תשתחרר תודיע לאשתו על דבר לכידתו ונתן לה את פרטיה. ארז'בט עמדה לבקש ממנו בקשה דומה, אבל אחד השומרים הבחין בהסתודדות ואיים שיירה בהם אם ישמע עוד הגה. לאחר מכן נלקחו גם ארז'בט וגאביקה לחקירה, וגם הם יצאו ממנה חבולים ולבושים בסחבות. כל זמן מעצרם לא קיבלו היהודים לא מאכל ולא משקה.
בחמש בערב, לאחר שהחשיך, פקד אחד מאנשי צלב החץ, אייֶש שמו, על שניים מאנשיו לקשור את ידיהם של היהודים.
"מדוע אתם קושרים אותנו כך? אנחנו לא רוצחים או שודדים!" צעק יוסף.
"תשתוק יהודי מסריח, אתה בטח רוצה לברוח!" נענה בצרחות, "את כולכם ניקח לגטו".
לא אל הגטו הובלו האסירים, אלא אל בית המכס שעל הדנובה הקפואה. קפואים ורועדים מקור עמדו האסירים בשורה. נפש חיה לא נראתה, והרעש היחיד שנשמע היה קולן של יריות הסובייטים מכיוון בודה. אנשי צלב החץ ירו ביהודים מקרוב, ולאחר מכן הפכו הרוצחים את הגופות ודקרו אותם בכידוניהם, לוודא שכולם מתים. יוסף נורה פעמיים ברגלו הימנית, והעמיד פני מת. בדממה שהייתה הכריז אחד הרוצחים: "עכשיו יהיה לנו ליל סילבסטר שמח!"
לאחר שהסתלקו בני השטן, הצליח יוסף להשתחרר מקשריו בזכות האולר שהסתיר בבגדיו. הוא נטל את גאביקה בין זרועותיו, נענע את גופו וניסה להחיותו, אבל נשמתו הטהורה של הנער כבר עלתה לשמים.
מקום קבורתם של גאביקה וארז'בט לא נודע.
במסתור נותרו סבתא וסבא. לבם אמר להם שבתם האהובה והנערצת ובנה, המשורר הקטן, הגאון – נרצחו. גם בנם אלפרד, אבא שלי, כבר אבד להם באימי השואה. ושום אות חיים לא התקבל ממנו זמן רב, ולאוזניהם הגיעו שמועות שבנם נספה. היגון הכריע את גופו של סבא, והוא שכב משותק במיטתו, ידיו ורגליו אינן נענות לו.
נסי נסים סייעו לאבא לשרוד את מוראות ברגן=בלזן, ובאפריל 1945 הוא שוחרר. משקלו היה שלושים וחמישה קילוגרם בלבד, ולאחר שהתחזק והוסיף למשקלו שם פעמיו לבודפשט. בשובו מצא את הוריו, את אמי ויולטה ואותי, פעוטה בת שנתיים, בחיים. די היה במבט אחד של סבא בבנו האובד כדי שיתרחש קסם ונס שאותו לא הצליחו הרופאים להסביר: סבא קם ממיטת חוליו, רגליו יציבות, ובשתי ידיו הקיף את אבי וחיבק אותו חיבוק אמיץ. על שמחת האיחוד המשפחתי העיב האבל על מותם של ארז'בט, גאביקה וניקולט אחותה של אמי, שהייתה בת עשרים וארבע במותה, וגם היא נורתה לדנובה.
אבא היה נחוש למצוא את רוצחיהם של אהוביו והתגייס למשטרה. בזמן שירותו הצליח לאסור משתפי פעולה רבים; מקצתם הוצאו להורג. גם את רוצחיה של דודתי ניקולט אסר, והם נדונו למאסר עולם.
רוצחיהם של ארז'בט וגאביקה לא נמצאו. אבא פרסם את תמונותיהם בעיתונים וביקש מכל היודע דבר על גורלם לפנות אליו. יוסף ליליינטל זיהה בהם את האם ובנה שנרצחו לצדו. מיד כתב לאבי מכתב ובו תיאר את קורות אותו היום, וכך נודע לנו על הרגעים האחרונים של יקירינו. יוסף גם נקב בשמותיהם הפרטיים של כמה מן הרוצחים: בוגנַר שקבע מי יהודי, לֶגרָדי, אייֶש וטוני, אבל לא היה די במידע הזה והרוצחים לא נלכדו. שני ילדיו של יוסף, אֶלֶמֶר וארז'י נספו במחנות על אדמת גרמניה.
אבא עשה ככל יכולתו לתפוס את רוצחיהם של אחותו ובנה, אך לא הצליח. הפצע הזה הכאיב לו עד יום מותו.
אחי גבריאל נולד אחרי המלחמה, בשנת 1946, ונושא את שמו של גאביקה.
אשר לעצמי, התחתנתי עם יואל וגידלנו ארבעה ילדים שמחים ומאושרים – ניקול, יוני, אדיר וקרין. בני השלישי, אדיר, הוא שחקן, תסריטאי ובדרן ואין לי ספק שכישרון הכתיבה שזרם בדמו של גאביקה זורם עתה בדמו.
בן דודי גאביקה אומנם היה רק בן שלוש=עשרה במותו, ואף-על-פי-כן השאיר אחריו יותר משלושים שירים בהונגרית, היא שפת אמנו, שירים שהם פנינים ספרותיות ונכס היסטורי.
בן שש היה גאביקה כשנפטר עליו אביו האהוב והנערץ הד"ר לאיוש ארדש מזן אלים של סרטן הדם. עד לאותו יום מר היו ההורים מאושרים ואוהבים, גאביקה היה בנם היחיד, והאב היה עורך דין ידוע ואמיד בבודפשט. לאחר מותו הפתאומי של הדוד לאיוש תמכו סבא וסבתא אלק וליצה בבתם ובנכדם, אבל ארז'בט היפהפייה, שהייתה כבת ארבעים כשהתאלמנה, נאלצה לסייע בפרנסת המשפחה.
בבודפשט הקים סבי מצד אמי מרצֶל נאגֶל בית יתומים יהודי, ושם עבדה ארז'בט בתור אם בית. לא עבר זמן רב והנערים החוסים אהבו והעריצו אותה. כעבור זמן ינסו הנערים האלה להציל את חייה: לאחר הכיבוש הנאצי הצליחו כמה מן הנערים האלה לחמוק מידי המרצחים, והתחפשו לחברי "צלב החץ". אותם יתומים לבשו את מדי המפלגה, דיברו בשפת חבריה – והצילו יהודים. הנערים האמיצים והגיבורים האלה הם שהחביאו את ארז'בט, את בנה ואת הוריה בחנות, מאחורי קיר שבנו, והם שהביאו לארבעת הנצורים מזון מדי יום. לאחר היעלמותם של ארז'בט וגאביקה המשיכו הנערים מבית היתומים לעזור לסבא וסבתא, והצילו את חייהם.
לאחר מותו של אביו היה גאביקה לילד מופנם והחל לכתוב שירים; כמה מהם הקדיש לאביו. השפעתו של המוות הפתאומי על הנפש הרכה עולה מבין שורות השירים.
המוות נוכח ברבים מן השירים, ועולה מהם התעניינות בחיי נצח ובגלגול נשמות. גם התעניינות כנה בנושאים חברתיים ניכרת בשירים. ילד היה, ואף=על=פי=כן נתן את דעתו גם לאלמנטים פורמליים וטכניים בשיריו. את השירים הקדיש לאמו, האהובה עליו מכל.
סבא וסבתא פרסמו לאחר המלחמה את השירים של נכדם האהוב. משפחתי קיבלה עליה לעזור לילדיהם של קרבנות השואה והקדישה את הספר לבית היתומים היהודי בבודפשט. בשנת 1957 עלינו לישראל. סבא כבר היה בן תשעים ושתיים וסבתא בת שמונים וארבע, אבל הם יצאו לדרך חדשה כי ביקשו לפרסם בעברית את שיריו של נכדם הגאון. בקשתם לא עלתה בידם וכעבור שנתיים נפטרו לעולמם בלב שבור.
השירים שכתב גאביקה הם אומנם שירים אישיים, אבל החן שבהם מרטיט את הנשמה ומפיח חיים במתי השואה. בבית אמרנו תמיד שאם היה שורד את השלטון הנאצי היה גדל להיות מבכירי המשוררים של ארצנו.
זכות גדולה ומרגשת היא שיד ושם זיהה את האוצר שבשירים, ושספר השירים של בן דודי, משורר ענק למרות גילו הצעיר, יצא לאור בהוצאת יד ושם.
מקרב לב ובהתרגשות עזה אני מודה לדוקטור דני נוימן על שהקדיש שעות רבות מחייו לתרגום השירים לעברית, ועשה זאת בלא לבקש תרומה אלא אך ורק מתוך אידאליזם. הוא עשה זאת בכישרון ובאהבה למשורר הקטן, שכבש את לבו ושיריו חדרו לנפשו. תודה דני!
אלוהים יברך את כל אלה שתרמו, טרחו ועזרו לשירים לראות אור בעברית. תודה לכולם, גם בשם גאביקה.
הרוצחים כבר אינם, אך השירים של הילד הגאון יחיו לנצח! אני, השורדת האחרונה מבני משפחתי, הייתי רק תינוקת בימי השואה. סוף-סוף אוכל להביט לשמים ולדעת שמשימה חשובה וקדושה זו הושלמה, ואלה שלמעלה, שאני אוהבת בכל לבי, מרוצים ומחייכים אל כולנו.
מריאן מילר

"בכל זאת אינני נפרד" - שירי נער יהודי מבודפשט; מאת גאבור ארדש; מהונגרית: דני נוימן; הוצאת יד ושם; 143 עמודים; 68 ש"ח
תאריך:  20/03/2013   |   עודכן:  20/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
ציפי לוין
"מרד הנצורים: מרדכי אנילביץ' וההתקוממות בגטו ורשה" רואה אור במהדורה מעודכנת, לרגל 70 שנה למרד גטו ורשה. ספר ייחודי זה משלב בתוכו זיכרונות אישיים מרגשים ותיעוד היסטורי מגוון, והכל מתוך מבט מפוכח וחקרני של היסטוריון לעתיד
יפעת גדות
סימפטומים של חרדה ודיכאון גבוהים יותר בקרב ילדים להורים שהיו לבד, ללא קרוב משפחה, בזמן המלחמה    השערה אפשרית לתוצאות המחקר היא כי אדם שחווה את תקופת השואה לבד, סובל מטראומה בעוצמה גבוהה יותר שתוצאותיה עשויות להיות חרדה ודיכאון אצל ילדיו
מירב ארד
לקראת חג הפסח הקרוב מקדימה החברה לאיתור ולהשבת נכסי הנספים בשואה, את המענק בסך כולל של 12 מיליון שקלים המיועד לניצולי שואה נזקקים בישראל    המענק יועבר בתאריכים 20-18 במרס
ציפי לוין
האם חוו נשים וגברים את השואה בדרכים שונות? מה עלה בגורלם בסביבות שונות - בגטאות, במחנות, ביערות? כיצד השפיע מינם, מעמדם החברתי לפני המלחמה ותיוגם החברתי בימי המלחמה על אופן התמודדותם? כיצד הגיבו לאתגרים שעמדו בפניהם ואיש כלפי רעהו? האם חוויותיהם של יהודים ממזרח אירופה מקבילות לחוויותיהם של יהודים ממערבה?
איתמר לוין
בחוות דעת של שריפי נטען, כי קורבנות שואה רכשו קרקעות בעמק חפר ובהתבסס עליה הגישו יורשיהם תביעה - אך בית המשפט קבע שאין כל הוכחות לרכישה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il