X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הבוגנוויליה הוא צמח מרשים בעל פריחה יפה וממושכת, חסכוני במים ובעל שפע תכונות, אולם בצד זה הוא צמח "בעייתי" ואינו מתאים לכל אחד ולכל גינה
▪  ▪  ▪
חסכוני מאד [צילום: אלי אלון]
פריחתו יפיפיה [צילום: אלי אלון]

לפני כמה עשורים נכנס בצורה מואצת לחיי גינותינו צמח הבוגנוויליה. צמח זה שכיח ונפוץ מאוד כיום בארץ ונמצא הן בגינות פרטיות והן בגינות ציבוריות רבות, וכן נפוץ במרחב הציבורי לאורך כבישים וכגדר חיה סביב מוסדות ציבור.
מי שעובר על רשימת תכונותיו של צמח הבוגנוויליה לא יכול שלא להתפעל ולהתרשם משפע תכונותיו ומעלותיו. הוא חסכוני מאוד וכמעט ולא דורש מים, קצב צמיחתו מהיר, פריחתו יפהפייה וחזקה ונמשכת לאורך רוב ימות השנה. על פניו ממש צמח אידיאלי. מה צריך יותר הגנן הישראלי?
אולם גננים מזהירים כי על-אף תכונותיו המרשימות של הבוגנוויליה הוא צמח שעלול להיות בעייתי ופרוע ואינו מתאים לכל אחד ולכל גינה. לפני קנייתו ראוי לשקול ולחשוב פעמיים.
צמח סימפטי בהתחלה המתגלה כבעייתי בהמשך
צמח בוגנוויליה, שנקנה במשתלה או בחנות הצמחים כצמח קטן יחסית וסימפטי, מושך בעלי גינות וחובבי גינון בעיקר בזכות שלל גווני וצבעי פרחיו המרשימים, אך מתגלה במשך הזמן "כ"בעיתי". הוא הופך במשך הזמן לצמח גדול המתפשט במהירות ובפראות על פני שטח די גדול, משתלט על הגינה ו"מדכא" גדילת צמחים סביבו. וזה עוד לא הכל: צמח הבוגנוויליה הוא קוצני מאוד ובעל קוצים חזקים העלולים לפגוע בילדים או במבוגרים, קוציו לא תמיד נראים ובולטים ממבט ראשון ומסתתרים נחבאים משהו מאחורי העלים והענפים. כל חיכוך או מפגש עם הצמח והטיפול בו עלול לגרום לדקירות ושריטות לא נעימות. כותב שורות אלה מגדל בגינת ביתו מספר בוגנוויליות ויכול להעיד מניסיון אישי כי הוא ובני משפחתו חטפו לא פעם ולא פעמיים דקירות ושריטות מצמח זה.
יש שלא מכירים חסרונותיו אלה של הבוגנוויליה ושותלים אותו בגינת ביתם צמוד לקירות חיצוניים של הבית או במקומות בהם שוהים והולכים בני הבית או משחקים ילדים. הדבר עלול להיות לעיתים מסוכן. כבר דווח בארץ על ילד שנדקר בעינו מצמח זה ונזקק לטיפול רפואי.
אין פלא שלמרות תכונותיו הטובות הרבות של הבוגנוויליה כפי שצוינו בתחילת כתבה זו לא מעטים האנשים שתחילה התלהבו מצמח זה, ובמיוחד משלל גווני וצבעי פרחיו הפורחים לאורך רוב ימות השנה, מתאכזבים ממנו בהמשך, ובמיוחד בשל קוציו החדים והתפשטות גדילתו הפראית בגינה, וחלק מהם אף מבקשים בייאושם ממנו לעקור אותו בשלב כזה או אחר של הגידול.
בוגנוויליה - תעודת זהות
בוגנוויליה הוא שיח קוצני ירוק-עד. הוא ממשפחת הלילניים ומוצאו בדרום אמריקה. בעל פרחים בשלל צבעים וגוונים. שמו המדעי של הבוגנוויליה הוא: Bougainvillea, בּוֹגֶנְוִילֵיאָה). יש הטוענים כי הצמח נקרא על שמו של לואי אנטואן דה בוגנוויל, אדמירל ומגלה ארצות צרפתי. אבל איני בטוח בכך.
קצב צימחו, כאמור, מהיר למדי והוא עשוי להגיע, עם תמיכה, לגובה של 4-3 מטר ואף יותר. פריחתו היא לאורך רוב חודשי השנה. הבוגנוויליה גדל בכל אזורי הארץ למעט אולי אזורי ההר הגבוה. תנאי האור הדרושים לו הם: שמש ישירה או חצי צל. הבוגנוויליה אוהב אזורים מוארים ובהירים מבחינת שמש. כפי שנאמר בתחילת הכתבה הוא דורש מעט מים ולפיכך חסכוני מאד. בנוגע ללחות, הבוגנוויליה מעדיף אחוזי לחות נמוכים יחסית.
ממחקר שנעשה בשנים האחרונות עולה כי צמח הבוגנוויליה הסגול עשוי להגן מפני זבובון החול. שהוא כידוע הגורם המעביר את מחלת "שושנת יריחו". במהלך המחקר נערך מעקב אחרי הרגלי תזונתו של זבובון החול, ממנו עולה כי תוחלת החיים של זבובוני החול שאכלו מצמח זה נתקצרה באופן ניכר. כמו כל מחקר יש לצפות למחקר נגדי שישלול טענה זו.
הבוגנוויליה פורחת בעיקר על קצה של ענפים ('שבטים') מהשנה הקודמת, כלומר אם נגזום אותה באופן קבוע ותדיר - היא כמעט לא תפרח. בגינות קטנות יש צורך תכוף לגזום את צמח הבוגנוויליה כדי לרסן התפשטותו ולצמצם ההיתקלות בקוציו החדים. גיזום תכוף של הבוגנוויליה פוגע בצמיחתו הטבעית ובמראה היפה שלו מאחר שאין ענפים קודמים של שנה קודמת גיזום תכוף מצמצם משמעותית את הפריחה, לכן ממליצים גננים להימנע מגידול בוגנוויליה בגינות קטנות.
טיפול בבוגנוויליה
  • עונת השתילה המומלצת היא באביב ובקיץ, כי בסתיו ובחורף מתעכב הגידול.
  • מומלץ לשתלו במרחק של כ-2 מטר לפחות מצמחים שכנים וממדרכות.
  • יש לדשנו בקומפוט והומוס להימנע בדישון בזבל טרי העשוי לצרוב ולפגוע בשורשים. עם תחילת פריחה רצוי להוסיף דשן זרחני.
  • שורשיו של הבוגנוויליה שבירים על כן אין לטלטל את השתיל בזמן הוצאתו מכלי הגידול. מסיבה זו שתיל גבוה מחייב תמיכה כבר בשתילה. תמיכת בוגנוויליה תיעשה אל מוט או גוף יציב אחר בעזרת קשירה בסרט גמיש המונע שבירה.
  • בעונות הגידול הראשונות, השתילים דורשים השקיה סדירה, לאחר מכן ניתן להפחית משמעותית תדירות ההשקיה.
בוגנוויליה כגדר חיה
במוסדות ציבור כמו אוניברסיטאות שונים נוהגים לשתול את הבוגנוויליה כגדר חיה המקיפה את מתחם המוסד. ספק אם מישהו יצליח או ירצה לעבור את הגדר הקוצנית ואפשר להגדירה כסוג של גדר תיל מהטבע. לשתילת גדר מצמחי בוגנוויליה מומלץ לבחור בצמחים בעלי אופי גידול זהה או מאותו הזן. רווחי שתילה המומלצים בגדר הוא של כ-1.5 מטר, ורצוי לשותלם לאורך גדר חוטים חזקה ויציבה כדי ליצור מראה של גדר יציבה שכן הבוגנוויליה ללא תמיכה נוטה לעיתים "ליפול" לצדדים ולהתפשט לרוחב.
זני וסוגי הבוגנוויליה
לבוגנוויליה זנים שונים ובגוונים שונים ולא תמיד קל להבדיל ביניהם, לעיתים פרחים של אותו הצמח, עשויים להופיע בגוונים שונים בהתאם לעונות השנה וכמות ההשקיה. בשמש מלאה והשקיה מרובה הפרחים יהיו לרוב יותר בהירים וגדולים, לעומת אלה הפורחים בשמש חלקית וללא השקיה.
הבולטים שבין סוגי הבוגנוויליה הם:
בוגנוויליה נאה: המתאפיינת בעלים רחבים וגדולים. ענפיה לרוב ארוכים ושעירים, והיא בעלת קוצים גדולים וכפופים.
בוגנוויליה חלקה: מתאפיינת בעלים יותר קטנים וצרים ובעלי קוצים קטנים יותר.
בוגנוויליה פרואנית: בעלת עלים דקים ורחבים. בבגרותם מקבלים סלסול. הענפים חלקים וארוכים. זן זה יותר רגיש לקור או יובש פתאומי ומגיב מהר בנשירת עלים. הקוצים בצמחים צעירים גדולים וישרים, בבוגרים הם כפופים.

תאריך:  11/11/2015   |   עודכן:  11/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבוגנוויליה - מרשים ויפה אך בעייתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה גיזום וזוג כפפות עבות. ל"ת
אלימלך רנגלר  |  12/11/15 08:11
2
רק טעות קטנה ברשותך
הפרחים הם  |  21/11/15 19:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
תומה לא קוראת לעצמה משוררת, היא רק תומה. היא מעלה את שיריה ברשת בעברית מצוחצחת וזוכה לשבחים. היא לא פרסמה את שיריה בספר כי אינה חיה בישראל. דעתי שהיא משוררת מעולה ונראה שזו דעת רבים. אם היא כבר יודעת זאת עליה להיות גאה. אלא שבטרם תהיה גאה עליה למצוא מנוח לנפשה
ד"ר אורי מילשטיין
מתנהלת היום מלחמת עולם חמישית – האיסלאם נגד הדומיננטיות האנגלו-אמריקנית בעולם, שבשיח הגלובלי מכונה "מערב". במלחמת העולם הראשונה, בסוף המאה ה-18 ובראשית המאה ה-19, ערער עליה נפוליאון בונפרטה ועמו כל הצרפתים; במחצית הראשונה של המאה העשרים ערערו עליה פעמיים, הגרמנים; במחצית השנייה של המאה העשרים ערערו עליה הסובייטים. כולם כשלו. עכשיו מערערים עליה המוסלמים
מאיה פלח
האם הבית שלכם נמצא בסכנת הצפה?    אפליקציות חדשות יראו לכם איזה אזורים צפויים לשקוע בעתיד מתחת למי הים בעקבות שינוי האקלים
מרגלית מולנר גויטיין
הסתיו הוא עונת התערוכות הגדולות בפריז    אך דווקא התערוכות המיוחצנות יותר, היו פחות מרשימות והאחרות היו מרשימות יותר    ובסלון הסתיו של פריז ניתנת הזדמנות לאמנים להציג את עצמם בתשלום    וכידוע, האמנות משרתת גם את הפוליטיקה או להפך: הפוליטיקה משתמשת באמנות, כמו בציור של הדוגמניות שעל חזיהן החשופים נכתב "שחררו את אוקריאנה"
עליס בליטנטל
גדול אמני אורוגואי ואמריקה הלטינית כולה, חואקין טורס-גרסיה, מוצג בימים אלה במוזאון לאמנות מודרנית M.o.M.A בניו-יורק, לראשונה מזה 45 שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il