במכירת נכס לגביו חלה השבחה מכוח
תמ"א 38 חייבים להתחשב בהוצאות המיסים וההיטלים העלולים לפגוע משמעותית בכדאיות ביצוע עסקת מכירת הנכס.
אחת מההוצאות בהן יש להתחשב קרויה "היטל השבחה". היטל השבחה הינו היטל המוטל על-ידי ועדה מקומית לתכנון ולבנייה בגין תוכנית ה"משביחה" את המקרקעין, והחובה לתשלום היטל זה חלה על בעלים/חוכר לדורות במקרקעין.
לדוגמה, במקרה ואושרה תוכנית חדשה, המאפשרת הוספת חדר בכל דירה בבניין, הרי שתוכנית זו משביחה את המקרקעין ומעלה את שווי הדירות בבניין. בגין עליית שווי זו יחויבו בעלי הזכויות בבניין בהיטל השבחה. גם החלת תוכנית מכוח תמ"א 38 משביחה את המקרקעין ויכולה לגרור חיובים בהיטלי השבחה.
חוק התכנון והבניה מסדיר את נושא גביית היטלי ההשבחה, ומעניק פטורים במקרים מסוימים של מימוש זכויות משביחות הנובעות מכוח תמ"א 38. בחוק זה ניתן פטור חלקי מהיטל השבחה, באופן המהווה תמריץ לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בדרך של תמ"א 38.
שינוי מבורך
נכון ליום כתיבת מאמר זה (24.7.17), ניתן לקבל במקרים מסוימים פטור מתשלום היטל ההשבחה בבנייה המבוצעת מכוח תמ"א 38,
ככל ומדובר בבניית תוספת שטחי בנייה עד ל-2.5 קומות טיפוסיות מורחבות, כאמור בהוראות התמ"א.
כך, שניתן להשתמש בפטור מתשלום היטל השבחה המיוחס לתמ"א 38, רק בעת מימוש הזכויות במקרקעין,
בדרך של קבלת היתר לבנייה על-פי הוראות תמ"א 38 והזכויות הנובעות ממנה. לעומת זאת, במימוש הפטור בעת
מכירת המקרקעין שעליהם חלה השבחה מכוח תוכנית מפורטת לפי סעיף 23 לתמ"א 38 -
אין פטור מהיטל השבחה.
על-פי הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 118), הפטור מהיטל השבחה יחול במקרה של השבחה שמקורה בתמ"א 38 ו/או מכוח תוכניות מפורטות לפי סעיף 23 לתמ"א 38, זאת בין אם מדובר במימוש זכויות בניה מכח התמ"א
בדרך של בנייה ובין אם במימושן
בדרך של מכר הנכס המושבח.
על-פי הצעת חוק זו, לא יחול היטל השבחה בגין השבחה שנבעה מזכויות לפי תמ"א 38
גם במכירת נכס שהושבח מכח זכויות אלו. שינוי מבורך זה יכול להפחית את ההוצאות הקיימות לבעלי נכסים, שנכסיהם הושבחו על-ידי תוכנית תמ"א 38, ולאפשר להם למכור את נכסיהם תוך שימוש בפטור מהיטל השבחה המיוחס לתמ"א 38.