X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המסע התקשורתי ברחובות, באמצעי התקשורת ובבג"ץ לקידום אג'נדות פוליטיות מתנגדות לאלה של הימין ולהחלפה אנטי-דמוקרטית של השלטון דרך הרחוב - בעיצומו. על הימין להיזהר וללכד שורות
▪  ▪  ▪
עיתונאים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

גניבת דעת
כשעיתון או עיתונאי זקוק ל"אליבי" ("הוכחה" או "חיזוק") לדברים שהוא מפרסם, הוא ימצא אותו "באש ובמים", גם במקומות שבהם בעליל הוא אינו מצוי.
יניר קוזין (מעריב, 5.9.17), למשל, עדיין רואה במאיר שטרית, שמזה עשרות שנים איננו איש ליכוד אותנטי, מקור כביכול מהימן שיעיד על "תורת הליכוד העכשווית". לא במקרה הוא מתעלם מהעובדה שעוד כשהיה שטרית בליכוד ונדחק לשוליים בשל עמדותיו והתנהלותו, כבר לא היה איש הזרם המרכזי במפלגה ולא אוהד גדול של מנהיגותה הנבחרת.
אולם, שטרית כבר זמן רב אינו מייצג את הליכוד ומנהל עימו חשבון ארוך של ביקורת וביקורת שכנגד, בין היתר בגין כישלונו בבחירות לנשיאות. האם זה הופך אותו לעד נאמן? - לאו-דווקא. האם עובדה זו מפריעה לקוזין? - לאו-דווקא. דומה שבהתנהלות זו תורם קוזין תשובה ברורה לשאלה חשובה אחרת: האם בעיתונות העברית ד'היום כל האמצעים כשרים...? גם גניבת דעת? - נראה שאכן כך.
משטרת המחשבות (גנרל "איפכא מסתברא")
באותו עיתון עצמו, בעמוד המוקדש "למלחמה בנתניהו", מביא עיתונאי אחר (אודי סגל, "יש עם מי לדבר") פן נוסף של תופעת "גניבת הדעת" או "הטעיית הקורא מדעת". הפעם זו פרשנות מתקדמת לנתונים שהשיגו חבריו למקצוע, באמצעות תביעה משפטית, קנטרנית לדעתי, על מספר השיחות שניהל ראש הממשלה עם גורמים שונים ובכללם עורכי עיתונים, לרבות עורך ישראל היום.
הוא מעמיד פנים שלפניו נתונים דומים ממעשיהם של ראשי ממשלה קודמים, שרים בכירים קודמים או אישי ציבור אחרים לגבי שיחות סגורות שקיימו עם ידידים, חברים, קולגות, כפיפים או תומכים, מהם אנשי תקשורת מובהקים. ברור שהוא אינו מצויד בנתונים כאלה הוא גם אינו מצטט אותם. איש מחבריו למקצוע לא העלה על דעתו שאפשר שראש הממשלה איננו חריג בעניין זה. אבל דיוקים וספקות "אינקרמנטליים" כאלה אינם משרתים את תכליתה של המלחמה האישית נגד נתניהו ולכן הם "מוקצים".
ואז לוקח העיתונאי "ההגון" את המידע המוגבל והמגמתי העומד לרשותו, ומוסיף לו אנליזה לוגית הזויה, שמיחסת לראש הממשלה כוונות שליליות מעצם העובדה שהרבה בשיחות. הפרוש "העיתונאי" הנבזי הוא שמספר השיחות איננו ענייני. הוא בהכרח מכוון לבצע עבירה - טענה שאין שום הוכחה בצידה. ההוכחה כביכול היחידה שמובאת להצדקת הרמז הנגטיבי, היא שאישים בעולם הפוליטי העוין את ראש הממשלה, לא ראו כזאת בעבר... האם ראו אי-פעם בעבר רשימת שיחות של ראש ממשלה כלשהו בישראל?! - אני משוכנע שלא, כי לא היה כדבר הזה.
הטעיה, הולכה שולל, גניבת דעת - הכל נכון. כאמור: בעיתונות העברית המושחתת והמניפולטיבית ד'היום - כל האמצעים כשרים.
מימון "זר" ומימון זר
בעמוד אחר של אותו גיליון של מעריב (2 - 3), מופיעים שני מאמרים שעוסקים באותה סוגיה - שיחותיו הטלפוניות של ראש הממשלה. הפעם שני המתדיינים, בנפרד, הם בן כספית, שניקיונו העיתונאי-מוסרי או חד-צדדיותו נגד ראש הממשלה ידועים היטב לשמצה זה זמן רב. בן כספית זועם על הקו המערכתי האוהד שנקט העיתון ישראל היום כלפי הליכוד, הימין וראש הממשלה. לדעתו לא ייתכן מצב כזה ומי שתומך בראש הממשלה בהכרח "מכור", מממן, לפחות בעקיפין, את הסברת הליכוד, מקדם את מטרות הימין ועוד כהנה וכהנה ספקולציות "אפלות".
באצילות מתוזמרת היטב, הוא עורך השוואה מגמתית עם ידיעות אחרונות, עיתון אופוזיציוני מובהק לראש הממשלה ולמדיניות הליכוד, במטרה להראות שאפילו הגרוע שבאויבי נתניהו בעולם התקשורת (מוזס) איננו כל כך רע כתומכו העיקרי - אדלסון. הפעם מתמקד הדיון בצד הכלכלי של ההונאה. מול התקצוב האדיר הזורם לישראל ממקורות יהודיים, אירופים אמריקנים וזרים עוינים אחרים, בכללם סורוס הידוע לשמצה, עומד "הכיס העמוק" של אדלסון, שמממן הפצה חינם של ישראל היום בעשרות אלפי עותקים ליום. האמנם עשה חישוב כלכלי כדי להוכיח זאת? - חלילה. ההוכחה היא במשתמע, ובמסתבר. מאדירים את אדלסון וקשריו עם נתניהו, אף שאלה התחילו הרבה לפני העיתון, מסיקים מהמניפולציה הלוגית של הכותב מסקנה ש"אדלסון הוא הגדול מכולם גם יחד" והופכים את ההשערה הפראית ל"עובדה מוכחת".
אולם, נניח שהדבר נכון ונניח ששיחק מזלו של נתניהו וידידו הוותיק מוכן לעזור לו במשימותיו הפוליטיות מפני שהוא מזדהה עם דעתו ועמדותיו; ראשית, מדוע אסור לו? שנית, מישהו בחן כמה כספים הזרים אדלסון לתקשורת הישראלית ביחס לכספים שהזרימו גורמים "זרים" ועוינים ובכללם אל ג'זירה? בוודאי שלא. כספית וחבר מרעיו העיתונאים, המשרתים את המסע נגד נתניהו ומשפחתו, לא יירו לעצמם ברגל. עיתונאים הגונים אל נכון היו בודקים זאת בטרם ייצאו לרחוב בקריאות "זאב", "זאב". נראה שאצל הרוב המכריע של העיתונאים השותפים למערכה נגד נתניהו, המלה הגינות דהתה כבר מזמן; כל האמצעים כשרים.
למזלו של הקורא שאינו מתעמק "בדקויות" העובדתיות המסופרות לו בפוסטרי-הקרב של יריבי נתניהו והימין, יש בתקשורת הישראלית, יחידי סגולה שמאזנים מעט את התמונה המעוותת. באותו עמוד במעריב, כותב קלמן ליבסקינד ("לא לאדלסון וכן לכל השאר?"): "לא הדמוקרטיה מעניינת את מי שנלחמים כבר שנים ב'ישראל היום' וגם לא ההקפדה על חוק מימון מפלגות. מה שמחבר את כל מי ששוברים את הראש איך לסגור את העיתון הזה או להחליש אותו, הוא הקו המערכתי שלו. זו האמת לאמיתה". השימוש בטענת חוק מימון מפלגות בהקשר זה, הוא טיעון מטעה ומסלף. חוק מימון מפלגות אינו מכוון לחיי היום-יום אלא לתקופת בחירות. איש לא ניהל בישראל מאזן רב שנתי של 70 שנות עצמאות בכדי לבדוק אילו מפלגות חרגו בתקופה זו מחוק המימון ואילו עמדו בו. להערכתי, אילו נערכה בדיקה אמיתית, כוללת, חושפנית וטוטלית - אף מפלגה לא הייתה יוצאת ממנה נקיה. אילו הוספנו לתמונה את המימון ההסתדרותי הישיר והעקיף שקיבלו מפלגות השמאל בישראל בכל תולדות המדינה, כל ראשי המפלגה לדורותיהם היו צריכים לשבת כיום בבית הסוהר; די אם נזכור לעניין זה את עמותות ברק, והקרנות של בוז'י הרצוג.
אלה דוגמאות מעיתון אחד, גיליון אחד וחלק אחד של עיתון יומי בישראל. התמונה העולה היא של היותו במה לעיתונאים מניפולטיביים, בלתי הוגנים ופתלתלים, הפועלים בשירות אג'נדה פוליטית ומכפיפים לה כמעט כל עקרון עיתונאי הוגן ובלבד לשרת את האג'נדה בה הם מאמינים או מפנכתה הם מלחכים. מתקיימים. כל עוד תמשך מגמה זו, כל עוד ישתמש עיתונאי "שפוט" של המסע נגד נתניהו, באמירה ניטרלית של מפכ"ל המשטרה בעניין חיקור מילצ'ן בלונדון,1 בכדי לנסות ולהשפיע על דעת הקהל באמצעות פרשנות שקרית או חצאי אמיתות,2 אינני צופה לרגיעה ציבורית ואינני ממליץ לימין על רגיעה ציבורית - ההפך הוא הנכון. המסע ברחובות, באמצעי התקשורת ותוך שימוש בבג"ץ לקידום אג'נדות פוליטיות מתנגדות לאלה של הימין ולהחלפת השלטון באמצעות עלילות מוצלחות יותר או פחות - בעיצומו. על הימין להיזהר וללכד שורות.
המערכה הציבורית הנוכחית תכריע לגבי ההתפתחויות הפנימיות בשלושה מוקדים לפחות:
  • מדינת ישראל יהודית וגם דמוקרטית - המשמעות העקרונית והמעשית של קביעה נורמטיבית זו.
  • כיוון הפתרון המדיני בסכסוך הישראלי פלשתיני.
  • הפרדת רשויות השלטון בישראל וקביעת הסדר ההירארכי ביניהן.

תאריך:  18/09/2017   |   עודכן:  18/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נורמה עיתונאית פסולה
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
אתה יודע מה
אתה עושה ?  |  18/09/17 11:03
 
- לא ממש הבנתי את ענין השרץ
רפי לאופרט  |  19/09/17 11:00
2
על הימין להזהיר מאוד.
7_7_7.  |  18/09/17 13:23
3
"העיתונאים" הם מפלגת שמאל.
יהודי מפוכח  |  18/09/17 14:41
4
תן לי להבין-
אתה לא  |  18/09/17 15:14
5
חתרנות תחת קיום המדינה
גדעון אמיר  |  18/09/17 18:30
 
- האם יכול להיות
וזאת הזדמנות  |  19/09/17 06:24
 
- אני לא טוב בחידות פאודו-פסיכו
רפי לאופרט  |  19/09/17 11:17
6
למגיבים 2 עד 5
רפי לאופרט  |  19/09/17 11:11
7
שקרים ועוד שקרים
המציאות האמתית  |  19/09/17 23:37
 
- המתקן הפוסל במומו
רפ לאופרט  |  20/09/17 08:20
 
- אתה צודק ויתרה מכך
Yuda  |  20/09/17 17:11
8
מיטב הלאופרטיזם - כזבו
הירונימוס  |  20/09/17 17:31
 
- חשבתי שלקראת השנה החדשה
רפי לאופרט  |  23/09/17 11:54
 
- לאופרט לך לקופת חולים
הירונימוס  |  23/09/17 14:09
 
- הודיעו לי מקופת חולים לא
רפי לאופרט  |  24/09/17 18:23
9
הכתבלב שאתה מתייחס אליו,בן-
בני בנקר  |  23/09/17 15:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
דרך ארץ קודמת לתורה, שני צדדים לאותה מטבע    לפני שנתיים, ממש כמו היום, חתונות של בני אותו מין לא היו מוכרות על-פי החוק הישראלי, ולכן ראוי ורצוי להרים גבה כאשר מוזמנים לחתונה של בני אותו מין
יובל לובנשטיין
מגה בעיר יצאה בתשדיר הקורא ללקוחותיה לקנות אצלה, תוך פרסום של שמן זית 750 מ"ל ב-25 שקלים, נו מה תגידו על זה? זה מבצע חג?
אסתר שניאורסון גרי
כידוע עד מדינה מתחייב להימנע משיח עם התקשורת עד לסיום ההליכים, אבל אדון נפתלי כפי ששמענו וראינו לא סכר את פיו אפילו לרגע אחד, ואפילו הצהיר שהוא מתכוון לצאת במסע נגד ראש הממשלה ורעייתו
ראובן לייב
באוקיינוס ערבי, קוצף וגועש, תהיה מדינה כורדית חופשית רק אי-של שפיות רצויה עבורנו, שיאפשר גישה חשובה לאזור אסטרטגי, ושאין לזלזל בו לרגע אחד
דויד סנדובסקי
השקט הירושלמי היחסי הוא "פטה-מורגנה"    יש להתעשת ולהתעורר באופן מבוקר לפני שהכאוס והסטיכיה הבלתי נשלטים ישתלטו על המציאות    אני קורא תיגר על עמדות ההיפרדות החד-צדדית ללא מו"מ של קבוצת חיים רמון ועמדות דומות הנשמעות במפלגת העבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il