X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
כ-2 אחוז מהאוכלוסייה, על-פי הערכה, סובלת מליקוי שנקרא פרוסופגנוזיה או בעברית עיוורון פנים. זה ליקוי יחסית נדיר ואין מספיק מודעות אליו בקרב הציבור הרחב
▪  ▪  ▪
[צילום: Sean Brown/Unsplash.com]

"הגיע הזמן להתוודות ולהסביר לכמה ממקורבי ומיודעי מדוע נדמה להם שאני מתעלמת מהם כשהם ניגשים אלי. האמת היא אחרת אני סובלת מליקוי שאף קשה לי לבטא את שמו: פרוסופגנוזיה (עיוורון פנים) המקשה עלי לזהות אף מקרוב פרצופים מוכרים".
דברים אלה אמרה בגילוי לב סופרת ידועה בתוכנית רדיו ששודרה לפני כשנה בקול ישראל. הסופרת סיפרה עוד בתוכנית, כי דבר הליקוי ממנה היא סובלת "הוא סוד כמוס אותו אני נושאת כגיבנת במשך כל ימי חי, אני אף מקדימה לומר שלום לאנשים שאני פוגשת במקרה ברחוב כדי לא לפגוע באנשים. אני לא לבד כ-2 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מליקוי זה בדרגות חומרה שונות", אומרת הסופרת.
אני חייב להודות כששמעתי את דבריה של אותה סופרת בתוכנית הרדיו, חשבתי שהיא מתלוצצת ומתכוונת לבטא רעיון בדרך ציורית ומיוחדת כלשהי, שכן מעולם, וסילחו לי על בורותי, לא שמעתי על ליקוי זה. לאחר שידור התוכנית פניתי לסופרת וביקשתי רשותה לפרסם את דבריה ואת שמה והיא אישרה לי לפרסם את דבריה ואת שמה אך במחשבה שניה החלטתי לא לפרסם את השם שכן נושא הכתבה הוא לא הסופרת אלא הליקוי שנקרא פרוסופגנוזיה (עיוורון פנים).
החלטתי להעמיק בעניין ולראות מה אומרת הספרות המקצועית על ליקוי זה מה זה בכלל פרוסופגנוזיה. ממה נגרם הליקוי.

מהי פרוסופגנוזיה

פרוסופגנוזיה (עיוורון פנים) הינה הפרעה מוחית נוירולוגית המתבטאת בקושי לזיהוי פנים פרצופים שונים ובהבחנה בניהם אף פרצופים מפורסמים מוכרים, וחברים, קרובי משפחה.
על-פי ערך פרוסופגנוזיה בויקיפדיה, אנשים הסובלים מפרוסופגנוזיה נוטים לזהות אנשים על-פי שפת גוף, תסרוקת, צורת הליכה, סגנון לבוש, צורת דיבור ועוד. כך למעשה נוצר מצב שאם אדם (אפילו קרוב מאוד כמו בן זוג או אח) משנה את התסרוקת או לובש תחפושת, פעמים רבות האדם אשר סובל מפרוסופגנוזיה לא יצליח לזהות אותו‏. לעיתים לא יצליח הלוקה בפרוסופגנוזיה לזהות את פניו שלו במראה.
החוקרים סבורים כי ליקוי פרוסופגנוזיה יכול להופיע בצורה נרכשת במהלך החיים בשל מפגיעה במוח, עקב אירוע טראומתי כגון תאונה וכדומה, אך ישנם מקרים בהם ליקוי פרוסופגנוזיה הוא מולד או שהתפתח באופן טבעי בגיל צעיר.
הלוקים בפרוסופגנוזיה באופן נרכש כתוצאה מפגיעה במוח עקב אירוע טראומתי כגון תאונה וסיבות נוספות, מודעים לרוב כי הם לוקים בפרוסופגנוזיה שנוצרה אצלם משום שהם יכולים להשוות בין שתי התקופות, הראשונה בה הבחינו בין פרצופים והשנייה שלא. לעומתם, הלוקים בפרוסופגנוזיה מולדת או מגיל צעיר לא תמיד מודעים לכך שהם לוקים בהפרעה נוירולוגית שנקראת פרוסופגנוזיה ומיחסים קשיהם לזהות פרצופים ופנים לבעיית זיכרון כלליות, ולעיתים רק בגיל מבוגר יותר הם מבינים שיש בעיה. הם לומדים את הנושא ומגלים להפתעתם כי הם לוקים בליקוי שנקרא פרוסופגנוזה-עיוורון פנים. וזאת לדעת המודעות לבעיה היא נמוכה יחסית וגם אבחונה לא פשוט ונסמך בעיקר על תלונות הלוקים. בדיקת עיניים שגרתית לרוב לא מזהה את הליקוי. לפני מספר שנים חשפה שחקנית ידועה כי גם היא לוקה בפרוסופגנוזיה וסיפרה על קשיים ואי נעימות שהדבר גרם לה לאורך שנים.
הערכה: 2% מהאוכלוסייה סובלת מפרוסופגנוזיה
הערכה היא כ-2 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מפרוסופגנוזיה (עיוורון פנים) בדרגות חומרה שונות. יש הטוענים מספר הלוקים הוא פחות מכך. יצוין כי מדובר בהפרעה שמשפיעה על חלק ספציפי במוח בלבד ואילו תפקודם המוחי של הלוקים בפרוסופגנוזיה הוא תקין לחלוטין למעט יכולת בזיהוי פנים.
אנשים הלוקים בפרוסופגנוזיה מספרים, כי בשל ליקוים המקשה עליהם כאמור, לזהות פנים ולהבחין בין פרצופים, נגרמות להם אי-נעימויות ומבוכות רבות. כך למשל, אם הם הולכים ברחוב ונפגשים במקרה במכרים ואפילו חברים קרובים, שהם מכירים היטב, הם עלולים בשל אי-יכולתם לזהות להבחין בין פרצופים, להתעלם מהם או לשאול לזהותם. הדבר יוצר סיטואציות מביכות ואי נעימות. המכר או החבר מרגיש נפגע ונעלב מההתעלמות ולא מודע כי האדם מולו סובל מפרוסופגנוזיה. קושי נוסף בהם נתקלים הלוקים בפרוסופגנוזיה הוא להבחין בין פנים ופרצופים של דמויות בסרטים והדבר פוגם ופוגע בהנאתם ולעיתים בהבנתם את הסרט.

חוקרים את הפרוסופגנוזיה

באוניברסיטת בן-גוריון ובבית החולים "סורוקה" נערכים מזה כמה שנים מחקרים בנושא הפרוסופגנוזיה במטרה להבין את התופעה, מה הסיבות לה, כיצד לטפל בה והאם אפשר למנוע אותה באמצעות אבחון מוקדם המחקר מבוצע בין השאר, בעזרת בדיקות MRI.
בפעם הבאה שאתם נתקלים בחברה מכר או מכרה טובים והוא מתעלם ממכם. צריך לחשוב בעיקר על שתי אפשרויות: או שהוא מתעלם ממכם ועושה עצמו כלא מזהה, או שהוא לוקה בפרוסופגנוזיה ובאמת בתמים לא מזהה את פניכם.

תאריך:  17/01/2018   |   עודכן:  17/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: פרוסופגנוזיה (עיוורון פנים)
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני ששון
במשך עשורים רבים, ההנחיות הבריאותיות על-פיהם הונחו הורים לתינוקות המצויים בקבוצת סיכון ללקות באלרגיה הייתה מניעה מוחלטת של מוצרי מזון הידועים עם פוטניצאל אלרגני גבוה    האם, מתי ועד כמה לחשוף את התינוק למזונות אלרגנים?
איתמר לוין, וושינגטון
החשש המרכזי בוושינגטון: עשרות מיליוני אמריקנים יפנו למקורות מידע בלתי אמינים    חששות גם מפגיעה בעיתונאים אמריקנים בחו"ל    גם תומכיו של טראמפ מסכימים שהוא הפך את השקר לסימן ההיכר שלו    חלק מן העיתונאים מודים: התקשורת ליברלית ומנהלת מאבק אישי נגד טראמפ
עליס בליטנטל
מחזהו של יונתן אסתרקין שאף ביים, על חיי שחקן ברגע היסטורי, בלב הסערה כשפורצת מלחמת העולם ה-2, כה מרגש ומרטיט, שלא דרוש להיות בני משפחות מהשואה או מרקע אשכנזי. השחקנים הכה משובחים תחת שרביטו של אסתרקין פורצים את הגבול בין החיים לאמנות, והופכים הצגה זו, "השחקן" לחוויה עזה עד דמעות
איתמר לוין
השופטת הדסה אסיף קוראת היטב את כתבי הטענות לפני הדיונים ועולה על הנקודות המרכזיות - טוב יותר מעורכי הדין המופיעים בפניה. חוסר המוכנות שלהם עולה להם בשטיפה מאסיף, שמצליחה בכל זאת לקדם את התיקים
ליאת הופמן
כשרוכשים פירות יבשים בתפזורת, כדאי לוודא כי בקרבתם נמצאת האריזה המקורית    יש לאחסן את הפירות היבשים במקום יבש, מוצל וקריר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il