X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת על ספרו של ד"ר יעקב רוב לזכות המחבר יש לומר, שהוא ער לבעייתיות בטיעוניו ומציע הצעות להתמודדות עם הכשלים
▪  ▪  ▪
משמעות תרבותית [צילום: סטיב הלבר/AP]

רציונל הספר מוסבר בפתח הדבר כבדיקת מערכות המשפט להלכה ולמעשה לצמצום הטיות שיפוט במערכת המשפט ובהתמקדות בשופטי הצד כנציגי הציבור בערכאות הפליליות באשר הם אמורים לתת משמעות תרבותית בהבנת תודעת הציבור.
זה מתקשר לעובדה, שמאחר שהמשפט מנסה לקבוע הסדרים קבועים וכללים נגרמת בעיית לגיטימציה חריפה, משום שבסופו של דבר הפסיקה הינה פרטיקולרית משתי סיבות: א. אישיות השופט היושב בדין. ב. ההשתייכות הקבוצתית של השופטים ומעמדם החברתי. "כהונה של שופטי הצד בערכאות הפליליות תתרום לצמצום השימוש בשפה משפטית שמנתקת את המתרחש בביהמ"ש מהנעשה בחוץ, וכך תצמצם את "הדילוג" על העולם הממשי הנמצא מחוץ לשדה המשפטי. השופטים אמורים לייצר אמות מידה עקרוניות וקבועות, ללא משא פנים וללא קשר לאישיות השופט הספציפי" (עמ' 9).
לצורך זה נעזר המחבר במחקרים שבוצעו בישראל כמדינה "מפותחת" וברפובליקה של מולדובה כמדינה "מתפתחת" (עמ' 6). לא ברור מדוע מתבצעת השוואה בין מדינה המוגדרת "מתפתחת" למדינה המוגדרת "מפותחת", מה גם, שביחס למולדובה נמצא ש-20,228 אזרחי מולדובה טוענים שהתבקשו או שהוצע להם לתת שוחד לשופטים (עמ' 143)!
חידוש הספר הוא בגרסו שיש לממש מודל שופטי הצד במשפט הפלילי ולא רק בדיני עבודה, וזאת תוך הסתמכות על מחקר איכותי וגם כמותי (עמ' 32-36), תוך ביקורת, במיוחד כשמדובר בשופט כדן יחידי.
בכתיבה המשלבת סיכומי מחקר עם כתיבה עיונית מציין רוב ש"הנתון הבולט והדומיננטי ביותר בסקר הוא שיש לערוך מבחני התאמה בקבלה לתפקיד של כלל נציגי הציבור, כאשר 73% מהמשיבים מסמנים הסכמה מוחלטת..." (עמ' 26). ממצא זה מעיד שכל אדם, בין שהוא שופט (שבהכרח עובר תהליך עד הגיעו להיות שופט, בדרך כלל בשמשו קודם לכן כתובע), ובין אם אדם מהשורה, עלול לטעות, מה שדורש צורך להכשירו, אבל גם הפנמה לעובדה, שאין בני אדם שופטים כרובוטים אוביקטיבים, אך ורק לפי הממצאים.
לזכות המחבר יאמר שהוא ער לבעייתיות טענותיו, כך למשל בציינו ש"שופטים כבני אדם, ובכללם שופטי צד שהינם נציגי ציבור אינם חסינים מפני טעויות. עדות אמפירית ממחקרים פסיכולוגיים מצביעה על כך שלא ניתן בדרך כלל לחשוף רמייה או שקר מצד עדים תוך שימוש ברמזים שעורכי הדין ושופטים מנסים לעתים להיעזר בהם, כגון הססנות מצד עד או גוון קולו"(עמ' 63).
אך אם למרות המקצוענות, שופטי צד או חבר מושבעים עלולים לטעות (עמ' 93), נשאלת השאלה - מדוע עדיף בכל זאת פתרון שופטי צד לצד השופט המקצועי? לאורך מספר עמודים מתמודד המחבר בטיעון, שהמשפט הינו מערכת לוגית, כלומר של הסקת מסקנות ללא התערבות אישיות השופט, ומסביר, שאין כך הם פני הדברים. קיימת אפליה לרעה של מיעוטים, ולמשל בישראל הוחלט על הפניה לקצין מבחן של 44.8% מנבדקים היהודים אבל רק של 17.5% מהנבדקים הערבים. דוגמה אחרת "ההסתברות להטלת מאסר בפועל על יהודי בן 25 ללא עבר פלילי המורשע בעבירה אלימה היא 8% בלבד לעומת 19% במקרה של ערבי בעל אותם מאפיינים" (עמ'74).
לאור יסודות מטא-קוגניטיבים של הטיות אינהרנטיות במערכת המשפט, גורס בתחילה המחבר שמינוי שני שופטי צד עשוי למתן את התופעה, כי לא יכול להיות מצב יותר קיצוני מהמצב הקיים, אך בהתייחסו למספר מחקרים מתברר שמחקרים התנהגותיים מראים שחברי קבוצות המתדיינים יחד נכשלים באופן נחרץ אף יותר מיחידים. למרות זאת המחבר סבור ש"למרות כל הטיעונים... עדיין יש הרבה מקום לשופטי צד. כלומר, יש מקום להתדיינות - תהליך חיוני לדמוקרטיה, למרות הסיכון לחשיבה אימפולסיבית לקיצורי דרך מנטליים, לאפקט דומים ולקונפורמיזם" (עמ' 78).
התמיכה בקיום מוסד שופטי הצד אינה נטולת בעיות אך מוצדקת אידיאולוגית ופסיכולוגית, כמו למשל בטענה ש"שופטי הצד יתרמו בנושא של אמונות ותמיד עדיף צוות שיפוט גדול יותר שיצמצם טעויות שיפוט וענישה" (עמ' 85). במקום אחר הוא גורס ש"הגישה צריכה להיות ששופטי הצד כנציגי הציבור, מייצגים את המציאות בצורה הטובה ביותר, ויש להם הזיקה החזקה ביותר למציאות, כי הם המציאות(!)" (עמ' 86).
לזכות המחבר יש לומר, שהוא ער לבעייתיות בטיעוניו ומציע הצעות להתמודדות עם הכשלים. כך כבר בתחילת הספר הוא מסביר ש"יש לשדרג את תפקוד ומעמד נציגי הציבור כדי שיהיו מסוגלים לקבוע אשמתו או חפותו של הנתבע, בטרם שיתופם בדיונים כערכאה פלילית בבתי הדין לעבודה. הממצאים מצביעים (ש)קיימת תמימות דעים לגבי הצורך לערוך מבחני התאמה לתפקיד, עיבוי בהכשרה והגדלת כמות הדיונים בבתי המשפט של נציגי הציבור"(עמ' 30-31).
גם אם לעיתים הספר הינו משפטני במובהק, נקרא כמקרה בוחן תוך הצגת מחקר כמותי סטטיסטי, זהו בכל זאת ספר מעורר מחשבה, במיוחד אצל מי שאינו שבע רצון מהמצב הקיים של מערכת השפיטה בארץ.

ספרו של ד"ר יעקב רוב, שופטי צד, בערכאות פליליות ואזרחיות לצמצום עיוורונו של הצדק, 2017, הוצאה עצמית, 179 עמ'.
תאריך:  19/06/2018   |   עודכן:  19/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנינא פורת
האם תמ"מ 4/14 (תוכנית מתאר מחוזית) קידמה את באר-שבע לסטטוס של מטרופולין?    האדריכלים והמתכננים הטובים ביותר גויסו לעידכון תמ"א 31 וזאת, ברוח התקופה, תוך שמירה מוקפדת על איכות החיים, הנוף המדברי, אתרי שימור היסטוריים ושטחים ירוקים
יגאל יששכרוב
אברהם (טאובר) תור בן ה-84 המאמן המיתולוגי של הכדורסל הישראלי - מגדל בביתו זאב רועים גרמני וסוגים שונים של תוכים
איתמר לוין
אולמו של ראיד עומרי מציף את הבעיות בבתי המשפט לתעבורה: עומס עצום של תיקים שוליים, שוק טורקי של הסדרי טיעון וזלזול כללי. המערכת הזאת חייבת ניעור יסודי
איתמר לוין
מותר להניח שלמדינה יש ראיות משמעותיות נגד שגב, אבל לא בטוח שהיא תרצה או תוכל להביא את כולן לבית המשפט. לכן ייתכן שהתיק ייגמר בהסדר טיעון
ציפורה בראבי
גם אם אינכם אוהבים שירה, אתם צריכים לפחות ספר שירה אחד או שניים לפחות... המלצות על הספרים של המשורר אביחי קמחי ושל המשוררות אפרת מישורי, לאה צבי (דובז'ינסקי) ואסתי בר    אז רוצו לחנויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il