X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בגבול רצועת עזה שוררת הפסקת אש שברירית, טרור ההצתות נמשך ונוצר מצב של "הרתעה הדדית" בין ישראל לחמאס. החזרת היוזמה לידי ישראל ושבירת כללי המשחק החדשים של חמאס יכולה להיעשות רק באמצעות פגיעה בראשי הטרור ברצועת עזה או בעימות צבאי כולל יזום ע"י ישראל
▪  ▪  ▪
שרפיות סמוך לשדרות [צילום: גיל יערי/פלאש 90]

הפסקת אש שברירית שוררת בגבול רצועת עזה עם ישראל לאחר עימות צבאי קצר ב-14 ביולי שבמהלכו נורו כ-200 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובי עוטף עזה לאחר התקפה נרחבת של חיל-האוויר הישראלי בעומק הרצועה, בסבב הלחימה הזה נהרגו 2 פלשתינים ו-25 נפצעו, גם 4 אזרחים ישראלים נפצעו קל כתוצאה מפגיעת רקטה באזור מגורים בשדרות.
לראש המודיעין המצרי החדש הגנרל עבאס כאמל היה תפקיד חשוב בהשגת הפסקת האש הזו, שלא ברור כמה זמן היא תחזיק מעמד,הוא הפעיל מכבש לחצים על חמאס והג'יהאד האיסלאמי כדי להפסיק את האש, על-פי גורמים בחמאס ירי הרקטות הופסק ללא שום התחייבות מצד חמאס להפסיק את שיגור בלוני ועפיפוני התבערה. בהעדר התקדמות במשא-ומתן העקיף מאחורי הקלעים בין ישראל לחמאס על הסכם "הסדרה" ארוך טווח, חידוש האש הוא רק שאלה של זמן, פגיעות בחיי אדם בצד הישראלי או בצעד הפלשתיני יביאו מייד להסלמה צבאית.
ב-29 במאי הכריזו ארגוני הטרור ברצועה על משוואה חדשה בכללי המשחק שהיו נהוגים הרצועה מאז הפסקת האש שהושגה בתום מצבע "צוק איתן" בקיץ 2014. תנועת חמאס הובילה את המשוואה החדשה "הפצצה תמורת הפצצה" והיא נועדה לשחוק את ההרתעה הישראלית מתוך הנחת עבודה שידיה של ישראל כבולות וניתן יהיה לכפות עליה את המשוואה החדשה שתצמצם באופן ניכר את הפגיעה בתשתיות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה.
חמאס הגיעה למסקנה כי ישראל תיאלץ לקבל את כללי העימות החדשים שקבעה מכיוון שהיא איננה מעוניינת במלחמה, היא איננה מעוניינת גם בהפלת שלטון חמאס ברצועה או בכיבושה ובפתיחת 2 חזיתות מלחמה בצפון ובדרום, לכן היא תצטרך "לבלוע את הצפרדע" החדשה של ארגוני הטרור ברצועה. ישראל אכן הפסיקה את ההפצצות בעומק הרצועה כדי למנוע הסלמה אך נאלצה לחדש אותן בליל ה-13 ביולי לאחר שקצין צה"ל נפצע באורח בינוני לאחר שהושלך לעברו רימון יד על גדר הגבול ברצועה.
המשוואה החדשה שנכפתה על ישראל חיזקה את מעמדם של ארגוני טרור ברחוב העזתי ואת הביטחון העצמי של המחבלים עצמם. בראיה לאחור, הטעות של הדרג המדיני-ביטחוני בישראל הייתה שמלכתחילה לא ירה צה"ל לעבר מפריחי בלוני ועפיפוני הטרור כדי לעצור את התופעה באיבה.
ישראל הופתעה מהשיטה החדשה של הטרור העממי באמצעות בלוני ועפיפוני תבערה, ההשתהות בטיפול של ישראל בתופעה הביאה להתרחבותה ושכלולה, בסופו של התהליך השתלטה הזרוע הצבאית של חמאס על חוליות הנערים ששיגרו את הבלונים והעפיפונים, מיסדה אותה והפכה אותה לטרור יומי מכוון וממוקד לעבר עוטף עזה.
מאמץ ההסברה הגדול של ישראל להבלטת נזקי טרור ההצתות ששרף כ-40 אלף דונם של גידולים חקלאים וחורש טבעי בהיקף של כ-12 מיליון שקליפ, מעודד את ארגוני הטרור שמצביעים על מה שנראה בעיניהם כהישג גדול, ספק אם הוא נותן לגיטימציה לישראל להכות ביעדי הטרור בעומק הרצועה.
המשך שיגור בלוני ועפיפוני התבערה וצעדות השיבה לעבר גבול הרצועה הוא איתות של חמאס לישראל כי היא איננה חוששת ממלחמה עם ישראל וכי יש לה כושר עמידה לעימות צבאי כולל במשך כמה שבועות. סגירת מעבר כרם שלום ע"י ישראל לא הביאה לשום תוצאה שתרתיע את חמאס, בכיר ארגון הג'יהאד האיסלאמי ח'אלד אלבטש התרברב ב-16 ביולי כי גם המבצע הצבאי הקצר של ישראל ב-13 ביולי שכלל התקפה אווירית חסרת תקדים על תשתיות הטרור בעומק הרצועה נכשל. לדבריו,ישראל לא הצליחה לשנות את המשוואה החדשה שכפו עליה ארגוני הטרור ולכן צעדות השיבה ימשכו. גם מנהיג חמאס אסמעיל הניה נשא ב-15 ביולי נאום מתלהם שבו הזהיר את ישראל כי צעדות השיבה ימשכו ואף יתגברו, דבר שמחזק את התחושה ברצועת עזה כי ישראל איבדה את ההרתעה והיוזמה עברה לידי ארגוני הטרור.
ההתקפות האוויריות של חיל-האוויר על תשתיות הטרור ברצועה, במסגרת תוכנית מסודרת שהוכנה מראש, שוחקות אט אט את היכולות הצבאיות של ארגוני הטרור, בחמאס מודאגים מכך ושוקלים על הכרזה על כללים חדשים שבמסגרתם תתקוף חמאס מתקני תשתית ישראלים חיונים, כמו תחנות כוח ליצור חשמל לדוגמה, בתגובה על הפצצת מתקנים שלה.
הפסקת האש ברצועת עזה היא שברירית, ההרתעה הישראלית נשחקה והמצב החדש שנוצר הוא "הרתעה הדדית" של שני הצדדים זה מול זה. בחמאס מודאגים כאמור מהשחיקה ביכולות הצבאיות של הארגון כתוצאה מההפצצות הישראליות, הנהגת חמאס איננה רוצה לאבד את כוחה הצבאי, גורמים בחמאס מדברים על צמצום השימוש בבלוני ועפיפוני התבערה, דבר שלדעתם השיג כבר את האפקט שלו והוא רק דוחף גורמים קיצונים בממשלת ישראל ליזום עימות צבאי כולל שחמאס איננה רוצה בו כעת, במקביל הם מציעים לחזור להגברת תופעת "צעדות השיבה" לעבר גדר הגבול ברצועה.
המהלך הזה נתפס כמהלך מוצלח של "מפגינים" מול צבא חמוש והוא משרת היטב את מסרי התעמולה של חמאס, ייתכן שזו הסיבה שמנהיג חמאס אסמעיל הניה הודיע אתמוץ כי "צעדות השיבה" יתגברו. ישראל צריכה לקבל החלטה כיצד היא משיבה לידיה את היוזמה הצבאית, מחזירה את ההרתעה לידיה ושוברת את המשוואה החדשה שכפתה עליה חמאס. בהנחה שישראל איננה מעוניינת במבצע צבאי גדול ויזום על ידה ברצועת עזה, נראה כי הדרך היחידה לכך היא פגיעה בראשי הטרור עצמם, עם "טביעת אצבעות" או בשיטות חשאיות, רק פגיעה בראש הנחש של הטרור עשויה להחזיר את ההרתעה הישראלית למה שהייתה. אף אחד מראשי הטרור ברצועה איננו רוצה להפוך ל"שהיד", הם מעדיפים את החיים הטובים עלי אדמות מאשר את מנעמי גן עדן.

תאריך:  16/07/2018   |   עודכן:  16/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משחקים באש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המצאה גאונית
באום  |  16/07/18 12:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
החמאס: יקח לנו זמן לעצור זאת    בעוטף מנסים לחזור לשגרה: כל המגבלות במרחב האזרחי הוסרו    מפקד פיקוד הדרום: חמאס תשלם מחיר הולך וגובר גם על השריפות    עימות בישיבת הקבינט בין הרמטכ"ל לשר בנט
מירב ארד
רה"מ: לא נסכים להפסקת אש שתאפשר את המשך טרור העפיפונים    שר הביטחון: לא נכיל רקטות ולא טרור עפיפונים    במהלך הלילה שוגרו אל שטח ישראל ארבעה פצמ"רים
דניאל גלילי
לפי קידר, לפני מלחמת העולם הראשונה, כל האזור של סוריה, עירק, לבנון, ירדן וישראל היה אזור אחד שנקרא א-שאם
עמי דור-און
אירן זוחלת לעבר גבול ישראל והסיבה לכך צריכה להיות ברורה: התגרות שמטרתה לגרור את צה"ל למלחמה, להצטרף לפעילות החמאס ולהצית אש גם ביישובי הצפון
עומר כרמון
שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, קורא לחדש את מדיניות הסיכולים הממוקדים    ח"כ יאיר לפיד: "בפעם הבאה שנתניהו מוכר לנו ש"הכל טוב", תשאלו למי"    ח"כ עפר שלח: "תשע שנים נתניהו ראש ממשלה, ואין ביטחון ואין חזון"    אלדד יניב: "החשוד מבלפור ניסה לעשות ספין ציני ואכזרי בגלל ההפגנות וההתעוררות האזרחית והכניס את כל גיבורי חזית הדרום ללילה בממ"דים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il