X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ציון ימי החורבן חשוב מאין כמותו שכן הוא מציב קבל עם ועולם את החוט המקשר שמגשר על שנות אלפיים של אובדן ריבונות יהודית עם חידושה לעת הזאת
▪  ▪  ▪
מסמל את הזיקה בין העם לארצו [צילום: פלאש 90]

לעת הזאת, כבכל שנה, לקראת תשעה באב, מתחדש הוויכוח הציבורי אודות החוק המסמיך את הרשויות המקומיות לאסור קיום עינוגים ציבוריים או פתיחת בתי אוכל. התומכים בקיום האיסור רואים בו ביטוי לאופיה היהודי של מדינת ישראל. שכן - כלשון החוק המסמיך - "תשעה באב הוא יום אבל לעם היהודי על חורבן בית המקדש". המתנגדים לאיסור רואים בו ביטוי של "הדתה" ופגיעה באופי הדמוקרטי של מדינת ישראל. שכן הגבלת עינוגים ופתיחת מסעדות המושתתת על מסורת דתית היא פגיעה בחופש הבחירה האזרחי לקיים או להימנע מקיום מסורות דתיות.
מנקודת השקפתי הגיונו של החוק המסמיך אינו נעוץ בטעמי דת ומסורת ואין לו כל השלכה האוטונומיה של הרצון החופשי של הפרט.
תשעה באב הוא יום אבל לציון החורבן (הכפול) של בית המקדש ועמו, הלכה למעשה, אבדן הריבונות של עם ישראל בארצו. הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל היא החזרת העטרה הריבונית וכינונה מחדש. הדברים הברורים הללו כלולים במגילת העצמאות: "בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל קָם הָעָם הַיְּהוּדִי...בָּהּ חַי חַיֵּי קוֹמְמִיּוּת מַמְלַכְתִּית...לְאַחַר שֶׁהֻגְלָה הָעָם מֵאַרְצוֹ...ַ שָׁמַר לָהּ אֱמוּנִים בְּכָל אַרְצוֹת פְּזוּרָיו, וְלֹא חָדַל מִתְּפִלָּה וּמִתִּקְוָה לָשׁוּב לְאַרְצוֹ וּלְחַדֵּשׁ בְּתוֹכָהּ אֶת חֵרוּתוֹ הַמְּדִינִית".
התובנה הזאת, נתונה היום בסיכון מסוים מבית ומחוץ. מתרבים מטילי הספק בזכות הקיום של המדינה כמדינת היהודים. מתרבות הקריאות לשינוי מהות המדינה והפיכתה ל"מדינת כל אזרחיה". הקריאה הזאת מתבססת, בין היתר על הנחת מוצא של העדר זיקה מיוחדת בין היהדות לארץ ישראל. היהדות היא דת ככל הדתות ולא זו בלבד שאין עמה הצדקה למדינה יהודית אלא אף גם זו שאין ביטחון שהקהילה היהודית בארץ וברחבי תבל היא חוליה בשלשלת הדורות המוליכה מן הריבונות של בית ראשון ושני ועד ימינו. ממילא אין הצדקה למדינה שתיוחד ליהודים.
ציון מסוים של ימי החורבן אינו ראיה לקיום הזיקה בין העם לארצו. אולם ציון זה מסמל את הזיקה האמורה ומקיים אותה בתודעה הציבורית. זה ציון חשוב מאין כמותו שכן הוא מציב קבל עם ועולם את החוט המקשר שמגשר על שנות אלפיים של אובדן ריבונות יהודית עם חידושה לעת הזאת.

הכותב הוא הוא סגן נשיא (בדימוס) של בית המשפט המחוזי תל אביב וכיום באוניברסיטת אריאל בשומרון ויועץ מיוחד למשרד AYR.
תאריך:  17/07/2018   |   עודכן:  17/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשעה באב ושמירת הזיקה של העם היהודי לארץ ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אסתר שניאורסון גרי
כאשר באו בני ישראל לקבל את התורה, נאמר: ויחן שם ישראל נגד ההר    לא כתוב ויחנו אלא ויחן, בלשון יחיד    בני ישראל היו באחדות אמיתית, השלום ששרה ביניהם הוא ההכנה הנאותה למתן תורה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - חגיגה ברוב הדר, טעות, עיוורון מדיני, ותיק קרבות, ביקורת חצופה ומגוחכת ואמין ביותר
ציפי לידר
שני מעילים - שתי גישות להתמודד עם היצר: גישת המחסנית הריקה וגישת האור על-פי מודל מעיל הכהונה    ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש    וראשונה חביבה, איך לא, שבת המלכה
יצחק מאיר
גם עכשיו שבועות המוסיף להיות מה שהיה תמיד, שוב אינו שבועות שהיה אי-פעם    בלילה הזה של שבועות, לומדים באלפי שיעורים תורה, עד חצות, מחצות, עד עלות השחר
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל, בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שלג דאשתקד, הם היו הראשונים, פירות קיץ, רציתי סוף אחר וחג שבועות    חודש טוב וחג שמח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il