X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשלוש השנים האחרונות נהרגו תשעה פועלי בניין באתרי בנייה של חברת "אלקטרה בנייה" חברה כזו אסור לה להמשיך לפעול, הגם שהיא ממהרת להביע צער ותנחומים למשפחות השכולות
▪  ▪  ▪
חוזרים בארון [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

זה לא המקרה הראשון, שמוות פוקד את ההון האנושי העובד על פיגומי בניינים, שבונה חברת "אלקטרה בנייה". השבוע מצאו את מותם שני פועלים פלשתינים - אברהים זכריא בן 32 וראמי עבדאללה בן 34 באתר הבנייה של החברה בראש העין. כשעל פיגומי הבניין משתולל לו המוות וגובה מחיר דמים יקר של פועלי בניין, תמוהה ולא מובנת היעדרות תגובה הולמת של האיגוד המקצועי. הסתדרות העובדים בשתיקתה מועלת בתפקידה.
בשלוש השנים האחרונות נהרגו תשעה פועלי בניין באתרי בנייה של חברת "אלקטרה בנייה". חברה כזו אסור לה להמשיך לפעול, הגם שהיא ממהרת להביע צער ותנחומים למשפחות השכולות.
בשנה האחרונה חלה עלייה של כ-50% במספר ההרוגים באתרי הבנייה. רק ביממה האחרונה נהרגו 3 פועלי בנייה. פועל אחד באתר בנייה במושב אחיסמך ושניים באתר בנייה בראש העין שלו אחראית חברת "אלקטרה בנייה". אנחנו מתקרבים לממוצע כואב ומדמם של ארבעה פועלים, שכל חודש עוזבים את אתרי הבניין בארונות מתים. כל חודש כארבעה פועלי בניין - שהיה להם שם, היו להם אהבות, משאלות ותקוות - מצאו את מותם באתרי הבנייה בישראל. בעיקר מנפילה מפיגומים מגובה רב. ולא דיברנו על מכת מאות הפצועים, חלקם פצועים קשה, המתרחשת כל שנה על פיגומי הבנייה. זו מכה אנושה, שפוקדת אותנו בשנים האחרונות. מצער, שאנחנו עוברים לסדר היום, כשמלט וחצץ, ברזל ודם של פועלי בניין יצוק ביסודות המגדלים הגורדים את שחקי ארצנו.
השיח הציבורי פוסח לחלוטין על המספר הלא סביר של פועלי בניין, שכל חודש מסיימים את עבודתם עם אחוזי נכות גבוהים. מספר שיא של פועלים במדינות האיחוד האירופי, שנכותם מביאה אסון למאות משפחות של פועלי בניין, כשאבי המשפחה נטול כל אפשרות להמשיך לעבוד עקב נכות קשה.
מספר כפול
אנחנו באמצע חודש אוגוסט 2018, כשמפיגומי הבניינים נפלו אל מותם בשמונת החודשים האחרונים כמעט פי שנים יותר הרוגים מאשר בשמונת החודשים אשתקד.
הייתה לנו תקווה שמסמך, שחיברו ראש מנהל הבטיחות במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס, ומנהלת אגף נכויות במנהל המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי, רבקה פריאור, שפורסם כבר לפני למעלה משנה יביא בעקבותיו שינוי. מסמך המציין שמכל 100,000 מועסקים, הממוצע באיחוד האירופי הוא 5.8 הרוגים בתאונות עבודה. בישראל משום מה המספר הוא כפול, ואף יותר מכפול - 13.2 הרוגים. והשנה גם נעבור את המספר הזה.
מסמך, שהוגש לוועדת העבודה והרווחה בכנסת, הפך לנייר חסר ערך, מצער ואך כואב, שלא חל כל שינוי. מסתבר, ששפת המספרים הפכה להיות יותר קודרת. נותרנו באותו מצב של שיא במספר ההרוגים בתאונות העבודה בישראל ובעיקר בענף הבנייה. מהדוח שצוין לעיל ניתן ללמוד, שפחות מאחוז אחד מהתשלומים שמעביר הביטוח הלאומי מוקדש למניעת תאונות עבודה. התקציב מעיד על סדר עדיפות מעוות של הגורמים האחראיים ובראש ובראשונה שרי הכלכלה ושרי העבודה והרווחה ההולכים ובאים.
הדוח חושף גם נזק כבד שנגרם למדינה בגין פיצויי נפגעי תאונות עבודה. בשש השנים האחרונות שולמו למעלה מ-24 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות עבודה. בשנת 2015 שולמו יותר מ-4.5 מיליארד שקלים לנפגעים בתאונות עבודה, כשלמעלה מ-60% נפגעו בענף הבניין. התשלומים רק האמירו בשנת 2016.
נושא כאוב
ישראל חייבת להתנער מהיותה שיאנית, המחלקת את התואר המפוקפק עם פורטוגל, במספר ההרוגים השנתי. המספר של שלושה פועלי בניין כל חודש המוצאים את מותם בעבודתם על פיגומי הבניין צריך לחייב את משרד הכלכלה ומשרד העבודה והרווחה למעשים. חובת ההסתדרות לעלות את הנושא הכאוב לסדר היום הציבורי.
מצער, שמסדר היום של התקשורת הישראלית מוסר הדיון על הממצא המחריד בדוח, לפיו בשנת 2015 נפצעו 50,000 עובדים בתאונות עבודה. 70% מהפצועים עבדו בענף הבניין. לפי ממצאי הדוח "אובדן ימי העבודה כתוצאה מתאונות הללו נאמד מעל שני מיליון ימי עבודה, ואובדן הפריון למשק נאמד במיליארדים נוספים".
במסמך מתפרסמים לראשונה גם נתונים קשים על מערכת נצלנית של קבלני בניין. הדוח קובע, כי למעלה מ-50% של העובדים, שנפגעו בתאונות קטלניות, הם פועלי בניין שעבדו במסגרות קבלניות ללא ביטוח מתאים לעובדים. המצב מחמיר יותר כשיש בשטח קבלני משנה של הקבלן הראשי ועוד קבלן משנה של קבלן משנה. הנפגעים בתאונות עבודה במקרים אלו מתמודדים מול התנערות מוחלטת של החברות הגדולות מכל אחריות לנפגעים שנפצעו או נהרגו. החברות הגדולות אחראיות לביצוע העבודה באתר הבנייה, אך הן אלו שיצרו את שרשור ביצוע העבודה באמצעות אוקיינוס של קבלני משנה. היראכייה לא מובנת של קבלן מתחת לקבלן מעמידה את הפצועים ואת משפחות ההרוגים בפני דלתות נעולות וקושי להגיע אל הגורם האחראי לאסון.
אני מברך על הדוח, אך מלווה אותי החשש שנישאר עם דוח ונמשיך להישאר עם אזלת יד של רשויות האכיפה. רשויות שהיו משותקות לחלוטין בימי שלושת שרי הכלכלה האחרונים אינן מגלות תנופת עשייה למגר את תופעת המוות על פיגומי הבניין. נותרנו עם מלל מרהיב של שר העבודה והרווחה על עשייתו למען פועלי הבניין במשך שנות כהונתו, אך למרבה הצער, מספר ההרוגים על פיגומי הבניין נמצא בעלייה שאסור להשלים אתה.
ביטוי של כאב
הגיע העת למעשים. אתרי בנייה שבהם ניגר דם של הון אנושי חייבים להיסגר. אתר הבנייה לו אחראית חברת "אלקטרה בנייה" חייב להיסגר, ומיד. חברה שאחראית למותם של תשעה פועלים בכשלוש שנים אסור לה להמשיך לפעול.
לסיום, אני רוצה לשתף את הקוראים בתחושה קשה שלי לנוכח האדישות שלנו כחברה. עמדתי ביום ששי 25 במאי במשמרת מחאה מול בניין ברחוב מנחם בגין פינת שדרות שאול המלך בתל אביב, בו נפל למותו פועל מרמלה. כאב לי לראות קהל של עוברים ושבים אדיש כלפי המשמרת. כאבה לי, שבאתר הבניין הכל המשיך לפעול. לא עצרו אפילו לרגע. לא הייתה מודעת אבל, לא היה כל ביטוי של כאב על פועל, שבא מרמלה לאתר בניין בתל אביב כדי לעבוד ולקיים את משפחתו ונפל למותו מפיגום שקרס.

תאריך:  14/08/2018   |   עודכן:  14/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לסגור את אתרי הבנייה ב"אלקטרה בנייה"
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
שהידים של עבודה ערבית
ב .ל  |  14/08/18 14:57
 
- תגובה למגיב שהוא חיית אדם
תגובה לבהמה ב,ל  |  14/08/18 18:40
 
- אבד לי צלם אדם
אני ב.ל לא יהודי  |  14/08/18 20:34
2
המגיב הראשון אינו יהודי
המגיב הראשון  |  14/08/18 17:28
3
מייצג את הטירוף והבהמיות
אני ב.ל ..  |  14/08/18 17:57
4
חבל שזה לא על סדר היום
נאור גל.  |  14/08/18 18:12
5
מתנצל בפני איתן
ה.א  |  14/08/18 19:58
 
- אין מה להתרגש
ב .ל  |  14/08/18 21:25
 
- בני טובעים ואתם אומרים שירה?
ה.א  |  15/08/18 02:47
 
- ב.ל מגלם את תהום ביבי השופכין
למטורף ב.ל  |  15/08/18 16:57
6
למגיב ה.א
איתן ...  |  15/08/18 12:09
7
אסור להרפות מהנושא .
ידידיה.  |  15/08/18 16:32
 
- יהודים צבועים ומתחסדים מתרגים
ב .ל  |  15/08/18 20:47
 
- ב.ל נאמן לשקריו
תגובה למגיב ב.ל  |  16/08/18 05:03
 
- בהמיות מקלידה תגובות
תגובות של ב.ל  |  16/08/18 13:28
8
לנעול את אלקטרה בנייה על בריח
לנעול  |  15/08/18 17:36
9
ב.ל מחנטרש ומחנטרש
למגיב המחנטרש ב.ל  |  16/08/18 11:43
 
- חוק הלאום יותר חשוב
ב .ל  |  16/08/18 19:46
10
אלקטרה בניה רצחה 9 עובדים
אלקטרה בנייה רצחה  |  16/08/18 11:53
 
- עשרות רבות של פועלי בנייה
אלקטרה בנייה פצעה  |  18/08/18 11:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
פרשת הניסיון העתידי של נתניהו וחבריו להסתער על הפיכת הדגל הפלשתיני למחוץ לחוק עלולה להיות הרת אסון לכל אזרחי המדינה ולא רק לערבים    גם במדינות טוטאליטריות נזהרים לא לפגוע בדגלי המיעוטים הלאומיים
יצחק מאיר
הקבלה שיש פה שותפות גדולה שאינה מותרת בשום חריגה בשם השותפות, לא לדעה אחת ולא לדעה שנייה, ולא לזכות אחת על פני זכות אחרת של כל זולת בתוכנו
משה חסדאי
בשב"כ מודאגים מפני ההקצנה של הציבור הערבי וגורמי ביטחון הגדירו את המתרחש בקרב המיעוט הערבי כ"סכנה האסטרטגית האמיתית לטווח ארוך" לצביונה היהודי ולעצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית
יהודה קונפורטס
הרחק מהזרקורים, מתחמי ההייטק של תל אביב והערים הגדולות, הקיבוצים הפכו להיות שחקנים לא קטנים בעולם הסטארט אפים, ההשקעות והחדשנות במפעלים    גם כאן יש להם פוטנציאל להיות חלוצים, ולתפוס עמדת הובלה באומת החדשנות    וגם המסלול המבטיח להחזיר את הבנים הביתה
יצחק מאיר
אבל בחברה פתוחה התקשורת הזאת גם מפחידה את מי שיש לו מה להסתיר מאחורי הווילונות והתריסים    על כן כנגד המברכים את התקשורת יש בחברה פתוחה מי שהיה רוצה או שתיעלם, או, שאם אי-אפשר או לא מתאים, שהיא תשמע מן החלונות הגבוהים מה שיש מאחורי הווילונות והתריסים ותספר מה אמרו לה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il