X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נבואת יונה, היא נבואת עידוד בתוך ימי האפלה הנביא אלישע למשל מסרב להתפלל בעת הרעב בשומרון, כי "הנה זאת הרעה מאת ה' מה אוחיל לה' עוד"
▪  ▪  ▪
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]

ספר יונה הפך לסמל ולמצפן של תפילת המנחה ביום הכיפורים: "להורות שה' רחמיו על כל מעשיו ולכן אנו מפטירים בזה בשעת המנחה שהיא שעה רצויה" (דרשות רבי יהושע אבן שועיב, דרשה ליום הכיפורים דף צג).
סיפורו של יונה בן אמתי מגת החפר מופיע בפרקי שושלת יהוא: "בשנת חמש עשרה שנה לאמציהו בן יואש מלך יהודה מלך ירבעם בן יואש מלך ישראל בשומרון ארבעים ואחת שנה. ויעש הרע בעיני ה' לא סר מכל חטאות ירבעם בן נבט אשר החטיא את ישראל. הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה' אלוהי ישראל אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי אשר מגת החפר" (מלכים ב' יד).
תיאור העם הוא שאין לו עוצר (שליט) ואין לו עוזב (עוזר) מזכיר לקורא את המילים של נבואת משה רבנו בשירת האזינו. זעם על נטישת העם את אלוהיו, הבטחה לענישה קשה, והבטחת נחמה. בפסוקי יונה בספר מלכים, מתוארת התקופה כנקודת שפל קשה לישראל. נבואת יונה, היא נבואת עידוד בתוך ימי האפלה. הנביא אלישע למשל מסרב להתפלל בעת הרעב בשומרון, כי "הנה זאת הרעה מאת ה' מה אוחיל לה' עוד" (מלכים ב' ו') אלישע מאמין במידת הדין הקשה, לא דין שהופך לרחמים, גם יונה מאמין ברדיפת האמת ובחיתום דין. הוא יודע שבעולמו של הקב"ה יש מידת רחמים על הבריות והוא מבקש לסלק עצמו משליחות שאינה חתומה בחותם האמת.
אחד היסודות הבולטים השוזר את ספר יונה, הוא הקושי של יונה לקבל את הגישה האלוהית המוותרת על הדין ומעדיפה את הרחמים. אמונתו של יונה הביאה אותו למרוד באל הרחום והחנון הניחם על הרעה שחשב לעשות לברואיו. החוויה המטלטלת של יונה בבטן הדג ותחת צל הקיקיון, הביאה אותו להבנה שיחסו של הבורא אינו מאפשר את קיום הדין ללא חמלה. ההכרה הזו בכוח הסליחה המביאה לשחיקת הדין ולכרסום האמת הופכת את ספר יונה לאחד מעמודי המחשבה הדתית לאורך כל הדורות. יונה הוא "בן אמיתי", וכולו ממוקד במימוש מידת האמת. כך הוא מוחה בשמעו שאלוקים סלח לאנשי נינוה. "על כן קידמתי לברוח תרשישה כי ידעתי כי אתה אל חנון ורחום ארך אפים ורב חסד ונחם על הרעה" (יונה ד' ב').
מידת הרחמים
יונה אינו יכול לשאת את הנבואה שבסופה תתגלה כריקה שהרי יבואו אנשי נינווה יתנצלו וימגרו את האמת ויזכו לברכת חיים. אבל בעל כורחו יונה נזרק לשליחות ונאלץ לחוות את הכאב עד מוות כמעט, בייבושו של הקיקיון. שם, במצולת הייאוש, שומע יונה את תמצית הבחירה האלוקית לרחם על בני האדם: "אתה חסת על הקיקיון אשר לא עמלת בו ולא גידלתו... ואני לא אחוס על נינווה העיר הגדולה".
רחמיו של ה' הם על כל מעשיו. כולם יצירי כפיו ועל הכל הוא חס וחומל. לאחר שלמד יונה את מקומה של מידת הרחמים בעולמו של אלוקים, הוא שב לביתו, שם הוא חווה יחד עם כל בני עמו, את ימי השפל הקשים של יהואחז. יונה המלא ברוח ה' המנחמת והמפייסת, מסתובב בערי השומרון ובפיו הבטחה לישועה. נביא שמסתובב בממלכה קרועה שהאויב מאיים להחריבה, והוא קורא בקול נבואת תשועה ושגשוג.
יונה כבר למד על בשרו שמידת הרחמים של הקב"ה מתגברת על מידת האמת, לכן שלא כאלישע, אין הוא מסרב להתפלל להצלת ישראל במצוקת הרעב בשומרון, ומבטיח בימים הקשים, שה' לא ישמיד את ישראל. יונה הופך לנביא התקווה שישראל ייוושעו מאויביהם, אם רק יתעוררו לתפילה ותשובה. ואכן נבואתו התגשמה בפרק על הנביא עמוס: "הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה' אלוקי ישראל אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי הנביא אשר מגת החפר"(מלכים ב' יד').
הקורא בספר יונה חייב להרהר בתוצאותיו. הרחמים נובעים מתוך קשר שבין יוצר ויצירה, והוא משכיח את הימים הקשים, כי מתקיימת ההבטחה, שגם כאשר עם ישראל בשפל, הקב"ה איננו נוטש אותו.
הרמב"ם פסק: "יום הכיפורים הוא זמן תשובה לכול, ליחיד ולרבים, והוא קץ מחילה וסליחה לישראל: לפיכך חייבין הכל לעשות תשובה ולהתוודות ביום הכיפורים" (הלכות תשובה ב', ז') ביום הכיפורים מופיעה מידת האמת, ובמידת האמת ישראל לעולם זכאים. לאחר ש"מחיתי כעב פשעיך וכענן חטאותיך" אפשר סוף-סוף להיות "שובה אלי כי גאלתיך" (ישעיהו מד',כב').

תאריך:  18/09/2018   |   עודכן:  18/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יונה בתפילת המנחה של יום הכיפורים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תודה
יעקב יעקב  |  22/09/18 17:48
2
תודה לך יעקב ל"ת
אסתר ש.ג  |  27/09/18 19:00
3
תודה לך יעקב ל"ת
אסתר ש.ג  |  27/09/18 19:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נתיב
פוליטיקאים מהימין ממשיכים לתקוף את הסכמי אוסלו, אך בפועל לא עשו דבר כדי לבטל אותם    המצב הקיים לא יישאר לנצח    ישראל תצטרך לגבש תוכנית חלופית. עדיף להקדים תרופה למכה
ראובן לייב
גדול כוח המשיכה של ניגון זה גם על בני ברית לשעבר, שהתרחקו מעמם ומדתם, ובליל יום הכיפורים ניתן לראות אותם מתגנבים בסתר ובזהירות לבית הכנסת כדי לרוות את צמאונם הרוחני באחד הטונים הישנים, החביבים והקרובים ללב
בעז שפירא
המובא לקמן מוצנע וכמעט שאינו זוכה לפרסום, ולא בכדי. צה"ל אינו מעוניין שהאמת בדבר שילוב נשים כלוחמות תיוודע ברבים שכן המגמה הרעה הזו מקודמת למרות היותה פוגעת בצה"ל ובכושר הלחימה
יוני בן-מנחם
מצרים מניעה סבב חדש של שיחות בקהיר כשהדגש הוא על השגת פיוס בין פתח לחמאס לפני הסכם רגיעה עם ישראל. הפערים בין שני הצדדים גדולים מאוד והמשך המבוי הסתום עלול להמריץ את חמאס להסלים את הטרור על גבול הרצועה
יוסי אחימאיר
האויב לא הסתיר את כוונות הזדון שלו ערב יום הכיפורים תשל"ד ואינו מסתירן ערב יום הכיפורים תשע"ט    כאז כן היום, אסור לנו להיות מופתעים מהעיתוי שבו ינסו האירנים והסורים "להפתיע" אותנו, ואיתם גם ארגון חיזבאללה, כשיחליטו להמטיר על שטח ישראל מאות טילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il