X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המהפכה החוקתית מיוזמתו של אהרן ברק, היא מהלך שאינו מעוגן בחוק ומשבשת את יסודות הממשל התקין בישראל הואיל והרחיקה לכת, דרושה כיום מהפכת נגד, שתבלום את הגל העכור ותנווט אותו לאפיקים חוקיים ומועילים מקרה זילבר הוא קריאת השכמה
▪  ▪  ▪
ברק. בשקט... [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]

"המהפכה החוקתית" הוא כינוי שקיבלה סדרת המהלכים שהביאה באמצע שנות ה-90 לחקיקת "חוק כבוד האדם וחירותו" והפיכתו ביוזמת השופט העליון אהרן ברק, לחוקה בפועל של ישראל. התפתחות מגמה זו חרגה מזמן מגבולותיו של החוק המקורי ומכוונתם של מרבית המחוקקים שהצביעו עבורו בכנסת. בחסות ובגיבוי מסיבי של בית המשפט העליון, הורחבו תחולתו ותוקפו באמצעות פרשנויות משפטיות, להליך המרכזי בקבלת הכרעות בכל סוגיות היסוד הנוגעות לאופיה והתנהלותה של מדינת ישראל ומוסדות השלטון שלה. הרחבות אלה מעצבות גישות ותפיסות בסוגיות כמהות הדמוקרטיה, מקור הסמכות בדמוקרטיה, מערכת יחסי הגומלין בין רשויות הממשל במדינה, מהות תפקידיהם של בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה ומערכת התביעה הכללית ומגבלותיהם.
בשקט וכמעט בהחבא, בוססו מהלכיו של ברק וממשיכי דרכו, על גישות ועמדות שמקורם ברעיונות פוסט-ליברלים ופוסט-מודרניים, כיסוד למענה בכל הסוגיות הנ"ל. שליטה פוליטית ואופרטיבית בבית המשפט העליון, שהושגה באמצעות טכניקת מינויים שהפכה לחלק מהמהפכה, ביססה מציאות מוזרה שבה השופטים בוחרים את עצמם, קובעים את גבולות סמכויותיהם כשהם משוחררים מביקורת ציבורית אפקטיבית ורואים בעצמם רשות העומדת מעל למחוקק.
בהדרגה ובמיוחד בעשור האחרון, הלך והתברר לכול, שרוב הציבור אינו מקבל את הפרשנויות שנוסחו והתגבשו על-ידי אסכולת ברק. לפי מגמות החקיקה הנוכחיות והתרחבות הוויכוח הציבורי בשנה האחרונה, הנושא אינו עומד להסתיים עד להכרעה בשאלות היסוד שבמחלוקת. בדמוקרטיה, דרך ההכרעה היא דיון ציבורי והגעה להסכם שמעוגן בחקיקה, או הכרעת רוב בהליך הצבעה תיקני במוסד המחוקק.
בחוגי השמאל הישראלי, שנמצא כיום בעמדת חולשה פוליטית בציבור הישראלי, נתפסים העקרונות הפוסט-ליברליים, כיסודות משלימים לדמוקרטיה הקלסית. מטבע הדברים נהנית המהפכה החוקתית של ברק מתמיכה רעיונית של חוגים אלה, שלדידם בית המשפט העליון "של ברק וחבורתו" הוא בן-ברית אידיאולוגי שיש לשמרו גם כנכס פוליטי.
האירוע בוועדת החינוך של הכנסת, בעקבותיו בוקרה בחריפות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, על דבריה בפני הפורום, על-ידי שרת המשפטים, הוא מהלך טיפוסי במאבק על בלימה וכיול מחדש של "המהפכה החוקתית" בנוסח אהרן ברק. מדברים שפורסמו וממשיכים להתפרסם בעקבות ההתנגשות המילולית הנ"ל, שלתוכה שורבב היועץ המשפטי מנדלבליט, כממונה על זילבר במשרד המשפטים, אנו למדים: ראשית, שהיועץ המשפטי לממשלה הוא תואר ריק. תפקידו האמיתי לשמש "מפקח כשרות" על פעולות הכנסת והממשלה מטעם בית המשפט העליון ובשולי הדברים גם ראש התביעה הכללית. שנית, הוא החלוץ היוצא לפני המחנה להגנת בית המשפט העליון, שממשיך לפעול ברוח אהרן ברק, כאשר החלטותיו מתנגשות חזיתית עם חקיקת הכנסת ופעילותה החוקתית של הממשלה כרשות הביצוע הלאומית. לסיפור הנ"ל עצמו אין חשיבות רבה, מלבד העובדה שחזר וחשף את היקף השיבוש המושגי ואת עומק הבעיות שיצר וממשיך ליצור שיבוש זה.
הדיון העקרוני מתנהל בשני מסלולים ראשיים מקבילים: המסלול הפומבי, הגלוי - דיון אידיאולוגי כביכול על מהות הדמוקרטיה, תיחום הסמכויות בין רשויות השלטון וטיבה של התרבות השלטונית בישראל על-רקע ניסוח מגילת העצמאות מזה וחקיקות הכנסת שפרשו או עדכנו את כוונותיה בנושאים עקרוניים. אל תוך דיון זה שורבב ויכוח אחר בשאלה מיהו מקור הסמכות הנורמטיבית במדינה - הכנסת או בית המשפט העליון, שמכהן, כנראה בטעות, גם כבית משפט לחוקה. המסלול הכוחני, הסמוי, בו מנסים המחוקק ומשרד המשפטים לתחם את פעילות בית המשפט העליון והיועץ המשפטי, באמצעות חקיקת משנה, שינויים פרסונליים ונוהליים והסברה לציבור. "אירוע זילבר" הוא חלק ממאבק דו-מסלולי זה.
ככל שחולף הזמן, מתברר היקף הפער שהתפתח מאז 1995, בין יישום "המהפכה החוקתית" של ברק, לבין עמדות רוב הציבור במרבית השאלות העקרוניות שעל הפרק. אם בעבר סברתי שניתן להסתפק בתיקונים של חלק מהסטיות שיצר אותו מהלך, בשילוב עם מספר חוקי יסוד שיעגנו בחקיקה מחייבת את הפרשנויות המקובלות על רוב הציבור, הסתבר לי לאחרונה (ופרשת זילבר מחזקת מסקנה זו), שלא זו הדרך. הפערים כה יסודיים ומקיפים והקנאות של שותפי אהרן ברק בדבקותם בדרך שהם מבקשים להתוות לכולנו, על אפנו ועל חמתנו, כה נוקשות, שאין מנוס ממהפכת נגד.
מהפכת נגד חייבת לכלול: ניעור מערכת החוקים והחזרת הארגונים המשפטיים לעמדות מוצא והגדרות ביצוע נורמטיביות, שבהן רואה הציבור הישראלי את הביטוי הנכון למשמעותה של מדינה יהודית עם משטר דמוקרטי תלת-ראשי, שבו לכל רשות תחומי אחריות וסמכות מעוגנים בחוק. לא הכל שפיט! רק חוק מפורש מקנה לשופט את הסמכות לשפוט ולקצוב את גבולותיה ומגבלותיה.
הניעור כרוך בחקיקת חוקי יסוד בכל הנושאים העקרוניים, בהם חסרה חקיקה זו.
קביעה בחוק-יסוד, שהמחוקק היחיד במדינת ישראל היא הכנסת ואין מי שמוסמך לבטל את חוקי-היסוד שלה.
ארגון מחדש, והפרדת מסגרות, בבית המשפט העליון בין בית משפט לערעורים לבית משפט לחוקה.
ארגון מחדש של משרד היועץ המשפטי לממשלה והפרדה בין תפקיד ראש התביעה הכללית לבין תפקידם של יועצים משפטיים בגופי הביצוע של השירות הציבורי. יועצים משפטיים אינם "שומרי סף" ואינם קציני-על להגנת המוסר; הם יועצים משפטיים. ככאלה הם מרכיב "בכוח המשימה" של השירות הציבורי שמטרתו להוציא לפועל החלטות כנסת וממשלה שתוקצבו ואושרו לביצוע כחוק. לצד שימוש בידע המקצועי שלהם לקידום המשימה, הם אמורים להתריע על כשל משפטי או חוקי בדרך הביצוע שנבחרה ולהשתתף במציאת פתרון מועיל לקושי זה. בכל מקרה, ההחלטה אם להמשיך בתהליך אינה שלהם (אין להם זכות "ווטו") אלא של הממונה על הביצוע.
עידכון דרכי המינוי של שופטים בישראל בכל הרמות וקציבת זמני שירות רצופים באותו תפקיד, לכל מי שמכהנים בשירות הציבור, ללא יוצאים מן הכלל.

תאריך:  14/11/2018   |   עודכן:  14/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרושה מהפכת נגד
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
שתי שאלות למר לאופרט
תרצה  |  14/11/18 14:45
 
- לתרצה.
רפי לאופרט  |  14/11/18 21:41
2
אתה
שמ   |  14/11/18 17:01
 
- אינני מתיאש.
רפי לאופרט  |  14/11/18 21:13
 
- מפיך
שמ   |  15/11/18 13:05
3
מבלי רצון לקנטר, ובכל הכנות,
אברהם 101010  |  16/11/18 07:15
4
מחפש את הפנס מעל למפתח
גדעון אמיר  |  16/11/18 10:12
5
הכנסת והממשלה שהשתפנו
אוליבר וונדל   |  16/11/18 10:52
6
היועמ״ש הוא מועמד לעליון
ומשרת כשליחו  |  16/11/18 10:56
7
הגיע הזמן לעשות סדר חדש!!!
אקטואלי  |  16/11/18 15:56
8
מאחר וממשלת הימין העלובה הזו
הירונימוס  |  16/11/18 21:31
 
- ברור
שמ   |  17/11/18 10:32
 
- ל ממשלה צריכה להיות טובה
רפי לאופרט  |  18/11/18 20:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
מחשבות ראשונות בעקבות הפסקת-האש המבישה, שכפה עלינו חמאס    יוון שאיפסנו את הרתעתנו, אפשר להבטיח, שהעווית הבאה של פתיחה באש תהיה בקרוב
יצחק מאיר
מלאך המוות ממלא את המרחב הפרטי האישי והחולה הנוטה למות מרים עיניו ורואה ניכחו מעליו אלף עיניו של המלאך המבקש נפשו
מרדכי ליפמן
כיצד יסתיים הסבב הנוכחי של אלימות אותה כפה החמאס על ישראל? האם יגשים החמאס את מטרתו "להרגיל" את ישראל לעצימות נמוכה וקבועה של השתוללות על הגדר? כפי שהוא עושה באופן קבוע במהלך השבועות האחרונים? האם ישראל תמשיך להיות הומאנית בכל מצב, גם כשהיא משלמת על כך באמינותה ובבריאותם של תושבי העוטף ושל חייליה?
ד"ר רפאל בוכניק
הפסקת אש אינה מעשה מדיני מושכל, שכן היא מאפשרת לחמאס לבצר את דימויו הכוחני, גם ככזה אשר כפה על הצבא הישראלי הגדול כללי משחק הנוחים לו    במקביל יהיה זה נכון להניח כי הסכמה ישראלית להפסקת אש תתקבל כבלתי פופולרית בקרב הציבור הישראלי, שיזהה בכך ביטוי מובהק של חולשה והתרפסות בפניו של ארגון הטרור החמאסי
איתן קלינסקי
נכה הגוף הגיבן, שהרווה את צימאונו משתן מהול במי שלג, חובק בחובו הדווי בשורה חברתית אותה ביקש הסופר ארי דה לוקה להעביר בספר "הר אדוני"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il