X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מאיה מעוז וגיל פרנק [צילום: ז'ראר אלון]
ביקורת "מי מפחד מוירג׳יניה וולף" בהבימה
הדיבוק של מרתה
התעללות מילולית ופיסית כחלק מהפינג פונג ביחסי זוג נשוי; תיסכול הזוג מעקרות ואי יכולת להביא ילדים לעולם, תלותיות הבעל באבי אשתו, נשיא המיכללה, ופריצת כל הגבולות הריאליים ביחסים, הבאים לידי ביטוי במחזהו של אדוארד אלבי "מי מפחד מוירג׳יניה וולף"
סערת נפש
בתיאטרון הבימה מעלים גירסה חדשה של המחזה, שליבו ותמציתו מומחשים בהתפרצויות הגיבורה, מרתה, כביטויים לסערת הנפש הפורצת מתהומותיה, שמאיה מעוז מגלמת אותם באופן הנוקב ביותר.

הבימאי אילן רונן בחר להציג את המחזה באולם ברטונוב (הבימרתף) כשהקהל יושב כמו בזירת איגרוף, מכל ארבעת צידיה. בכך הופך הקהל לצופה אינטראקטיבי, וחש כל זיע, ניע וג׳סטות הזעירות ביותר, בפרט המיניות, והגבול בין הבמה לקהל גז ונעלם. תוך התמזגות ביניהם. כך גם הגבול בין "הדמות" של השחקנית והשחקן נמס, כך שהקהל רואה ובמיוחד חש את הדמויות בשר ודם. ויתרה מכך - העירטול הנפשי של כולם, המגיע במנות שכל אחת מסעירה יותר מקודמתה, יוצר מחזה כה שונה מכל מה שמוכר.
אם בכל דרמה, העוצמה נבנית לאט-לאט עד לשיאה לקראת הסוף, הרי בהפקת הבימה של 2018 כל סצינה תופסת את הקהל בגרונו ומטלטלת אותו בעוצמתה. הגבול בין הריאלי להתפרצות התהום הנפשית נעלם, והביטויים החופשיים המתפרצים, חורגים מכל מה שמקובל כנימוס המינימלי. בני הזוג מרתה וג׳ורג׳, שחזרו ממסיבה בבית אביה, נשיא המיכללה, זוכים (להפתעת הבעל) לביקורם של הני וניק - מרצה צעיר, חטוב ומצודד ורעיתו העדינה והיפה, שמרתה הזמינה מהיכרות עמם במסיבה אותו ערב. הזמנה זו, למורת רוחו של ג׳ורג׳ (גיל פרנק בפן נוסף המגוון את הרזומה שלו הרווי מלכים ושליטים) פותחת את תיבת פנדורה של יחסי הזוג שכה לוקים בכאב, אכזבה, יאוש וסדיזם. המסע הארוך של כל הלילה הופך לדרור בהתפרצויות שמפתיעות גם את כל מי שזכה לצפות במרים זוהר בהפקה קודמת של הבימה, או באליזבת טיילור וריצ׳רד ברטון בסרט בזמנו.
ליבת המחזה היא הופעת מאיה מעוז כמרתה. היא אינה משחקת את הדמות האגרסיבית, הרותחת לעיתים, אך גם סקסית והפתיינית ברצונה - היא חיה אותה, עם כל הכאב עד לדמעות אמיתיות. למאיה, שמתחילת דרכה כל תפקיד שביצעה היה מושלם, מדהים ומופלא, בין אם קלאסי, קומי או דרמטי, הודות לכשרונה המתעלה מעל כל הידוע - לה זוהי פיסגה נוספת בקריירה שחותמת את מעמדה כשחקנית הדגולה במעלה שהתיאטרון הישראלי יכול להתברך בה. כאב חוסר האפשרות לילד מייצר בלב מרתה אובססיה, שהופכת לדיבוק: עד כי היא וג׳ורג׳ מאמצים לעצמם מעין בן דמיוני שיש להם. הסיפורים עליו לאורחים הצעירים יוצרים מהפך נפשי בלב הני, שעד אז לא רצתה כלל בילדים. דניאל גד (מ"תאג"ד) שכל העת מהווה במתיקותה, בעדינותה ותום הלב שלה יחד עם הבעל (רוי מילר העצור והמסויג) כעין משקל נגד לסערות המתפרצות של הזג המבוגר, מגיעה בסופו של דבר אף היא לקתרזיס, שחרור כל המעצורים ושינוי טוטאלי, וכובשת כל לב, כשהיא מפתיעה בהכרזה על רצונה לילד.
ביטויים חופשיים ומחוות פיסיות כמו אלו שלפני דור או שניים נחשבו לגסים ומעוררי תגובות-נגד - הפעם זורמים כאן בטבעיות ובחופשיות, ולא גורמים אי-נוחות, לעומת הביטויים הבאמת גסים ובוטים המצויים בשפע וחוזרים כמו מנטרה בכל משפט בסדרות פעולה טלוויזיוניות בימינו. רוי מילר, הפרופסור הצעיר שמרתה משתמשת בו כדי להרעים את בעלה, ומוכר לצופים מהופעתו בסידרה "מלכות" כרב-פושעים סדיסט, או כבימאי ב"וונוס בפרווה", מפליא כגבר צעיר ומנומס, שאשת המארח הבשלה והפתיינית גוררת אותו לחדר שינה, וחוזר משם ומופיע סתור שיער והפוך לחלוטין.
לא רק הדמויות בהצגה עוברות בקיצוניות ממצב למצב, גם הקהל בהצגה מיטלטל מסערה אחת לרעותה, כשהוא חוזר הביתה נרעש ומרוגש. הצגת "מי מפחד מווירג׳יניה וולף" לא תישכח מלב הצופים, ותיחקק כאבן דרך בתולדות התיאטרון הלאומי לא פחות מ"הדיבוק" של חנה רובינא. לא לצופים רכים בגיל.

דניאל גד ורוי מילר [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  08/12/2018   |   עודכן:  08/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מיום ליום מתחוור: היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הוא איש סחיט וחלש במיוחד בגלל קלטות מפלילות בפרשת אשכנזי-הרפז    מנדלבליט עלול להגיש כתב אישום נגד נתניהו גם אם לא יהיה משוכנע שתושג הרשעה    תיק 4000 הוא המסוכן לנתניהו, למרות שהחשדות נגדו מופרכים: הוא לא סידר לאלוביץ'-בזק טובות הנאה (להפך, הוא איפשר צעדים שגרמו לאלוביץ' פשיטת רגל); ולא קיבל פינוקים אסורים מאתר וואלה (להפך, חטף השמצות פוגעניות)
אלעזר לוין
איש העסקים הוותיק המנוח העלה בשלושים השנים האחרונות שורת רעיונות לעסקות נדל"ן    רובן לא יצאו לפועל מסיבות שונות    פער בין דיבורים למעשים
טובה ספרא
ראש ממשלה ללא הפסקה, הבחירה מתי לסיים את תפקידו תלוייה רק בו. המתח הביטחוני ימשיך ללוות אותנו. הסיפור האמיתי שמספרת האסטרולוגיה על הסכמי 1701. צפו להרבה חדשות כזב בכל מקום, ואל תאמינו לכל מה שמספרים לכם!
איתמר לוין
בבתי הכנסת אומנם קוראים את פרקי אבות בשבתות הקיץ, אבל דברי המוסר של חכמינו אקטואליים תמיד. הנה כמה משניות שיישמעו לנו רלוונטיות במיוחד בימים אלו
איתמר לוין
רדיפתו האובססיבית של בנימין נתניהו נגד כל מי שעלול לאיים על מעמדו, היא שהובילה אותו לשיחה ההזויה בה ביקש משאול אלוביץ להכפיש את גילת בנט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il