X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל אומנם מובילה עולמית במגוון רחב של תחומים רלוונטיים לעולם המתפתח, אך תרומתה לתחום הפיתוח הבינלאומי מזערית, יחסית לסטנדרטים הבינלאומיים
▪  ▪  ▪
מעל 4,500 מתו בעקבות המגיפה [צילום: AP]

בעשור האחרון, כ-2.6 מיליארד בני אדם ברחבי העולם נפגעו מאסונות. בשנה האחרונה לבדה, מעל ל-300,000 איש איבדו את חייהם כתוצאה מאסונות טבע וממשברים הומניטריים מעשי ידי אדם. דוגמאות לאסונות אלה הם הוריקן קטרינה בארה"ב (2005), רעידת האדמה בהאיטי (2010), טייפון האיאן בפיליפינים (2013), ולאחרונה התפרצות מגפת האבולה במערב אפריקה.
ניתן לטעון כי אסונות טבע ומגפות הם אירועים בלתי נמנעים וכי הם חלק מהחיים עם הטבע. אולם התנהגות אנושית שונה, בכל הקשור למניעת אסונות, יכולה לצמצם את הנזק שלהם בצורה משמעותית. בנאומו בפני מועצת הביטחון של האו"ם בחודש אוגוסט השנה, אמר מזכ"ל האו"ם באן קי מון, כי "אנו חייבים, מעל לכל, לעבור מתרבות של תגובה לתרבות של מניעה. מניעה היא לא רק יותר הומאנית מאשר תרופה; היא גם הרבה יותר זולה... בל נשכח כי מניעת אסון היא צו מוסרי לא פחות מהפחתת הסיכונים של מלחמה".
בעשור האחרון הושם דגש גדול בקרב סוכנויות הסיוע הבינלאומיות על גיבוש אסטרטגיה של מוכנות לאסון וקידום "תרבות של מניעה". זהו אחד מהנושאים המרכזיים בדיונים הנערכים לקראת הגדרת יעדי המילניום הבינלאומיים שלאחר שנת 2015. ההנחה היא כי פעולה מקדימה בהפחתת סיכוני אסון על-ידי מאמצים שיטתיים של ניתוח, ניהול, הבנה והכנה מקדימה תוביל לחשיפה מופחתת לסכנות ופגיעה באנשים וברכוש.
האבולה אינה מחלה חדשה לרפואה. היא זוהתה לראשונה בשנת 1976, אולם לא הפכה למגיפה רחבת היקף ולא יצאה את תחומי יבשת אפריקה. היום, כאשר המחלה זוהתה בספרד ובארצות הברית, כאשר מספר הנדבקים במחלה מתקרב ל-10,000 ומספר המתים חצה את קו ה-4,500, נראה כי מתפתח עניין בינלאומי רב במגיפה.
תרומה מזערית של ישראל
בכל פעם שמתרחש משבר הומניטרי בחלק אחר של העולם אנו נחשפים לצד היפה של מדינת ישראל. ארגונים ישראלים שולחים צוותי סיוע לאזורי האסון, הצבא משגר בית חולים שדה ומשרד החוץ מתאם את מאמצי הסיוע בין הגורמים ואת הקשרים ברמה המדינית. אולם עולה השאלה האם מדינת ישראל מושיטה את הסיוע גם בימי שיגרה ובכך מסייעת למאמצים הבינלאומיים לצמצם את הנזקים במקרי אסון.
למרות העובדה שמדינת ישראל היא מובילה עולמית במגוון רחב של תחומים רלוונטיים לעולם המתפתח, כגון רפואה, טיהור מים, מזון וחקלאות, עדיין תרומתה לתחום הפיתוח הבינלאומי הינה מזערית, יחסית לסטנדרטים הבינלאומיים. בעוד שבשנות ה-50, כמדינה צעירה וענייה, הובילה ישראל את מדדי התרומה לעולם המתפתח כאחוז מהתל"ג, כיום נמצאת מדינת ישראל בתחתית רשימת המדינות שמשקיעות בפעילות ובפרויקטים כאלו. חשיבות ההשקעה והמעורבות הישראלית בנעשה בעולם המתפתח אינה רק צו מוסרי או עניין מצפוני, הדבר חשוב גם מהבחינה המדינית והדיפלומטית ומחזק את מעמדה של ישראל.
בשנים האחרונות ישנה פריחה של ארגונים ישראלים הפועלים בתחום הסיוע והפיתוח הבינלאומי. ארגונים אלה התאגדו תחת האגודה לפיתוח בינלאומי - סיד, ישראל, מתוך מטרה לקדם את התחום ולחזק את המעורבות הישראלית בו. התפיסה המובילה את הארגונים החברים בסיד היא כי טוב ונכון לטפל בבעיות ובמשברים בעולם המתפתח לפני שהם מתדפקים על דלתותינו.
מדובר בנושא שיש לחנך אליו מגיל צעיר במערכת החינוך ולרתום אליו את משרדי הממשלה והחברה האזרחית על כל רבדיה. מעורבות ומחויבות של החברה הישראלית בהקשר של משברים בעולם המתפתח בכלל ובימים אלו בהקשר של המאבק העולמי במגיפת האבולה בפרט חשובות וחיוניות. בעולם ההולך ונעשה כפר גלובאלי, הבעיות של שכנינו הופכות במהרה לבעיות שלנו.

האגודה לפיתוח בינלאומי - סיד ישראל ויוניסף ישראל (unicef) מייסדים בימים אלו את פורום החברה האזרחית הישראלית למאבק במגיפת האבולה וקוראים לציבור הישראלי לתמוך במאמצים למיגור המגיפה מתוך אחריות גלובאלית.
אריאל דלומי הוא יו"ר סיד - האגודה הישראלית לפיתוח בינלאומי.
תאריך:  27/10/2014   |   עודכן:  27/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
אלעזר לוין
החברה חילצה כ-15 ישראלים שנלכדו בסופת השלג, ואף הטיסה לארץ את ארונו של אחד הנספים
איציק וולף
גופתה של מיכל צ'רקסקי נמצאה בתוך השלג, במרחק של כמאה מטרים מן השביל שבמרומי ההר באנאפורנה    לצידה נמצאו המסמכים והמצלמה שלה
אלעזר לוין
הראל חילצה 50 ישראלים בנפאל, ולצידה פעלו הפניקס, מגדל וכלל ביטוח    סייעו גם למטיילים שאינם מבוטחי החברות    הוצאות החילוץ - מאות אלפי שקלים
איציק וולף
הוטסו במטוס פרטי ועם נחיתתם אושפזו בבתי החולים הדסה עין כרם ושיבא    היום ב-11:00 תתקיים במצפה הושעיה שבגליל הלווית נדב שהם, מהרוגי מפולת השלגים    נמשכים החיפושים אחרי הנעדרת הישראלית
איציק וולף
היהלומן המיליארדר הישראלי נרתם לסייע לפצועי מפולת השלגים    צוות מד"א שהגיע אל המקום: הרופאים המקומיים סיפרו שמעולם לא נתקלו בעצמה כזו של מחויבות הדדית בין אזרחי מדינה
רשימות נוספות
שלושה ישראלים נהרגו במפולת שלגים  /  איציק וולף
מפולות קטלניות ביפן  /  עופר וולפסון
מבט לוויני על הוריקן איזל  /  עופר וולפסון
חזירי ים  /  עופר וולפסון
אש פראית  /  עופר וולפסון
אש ותמרות עשן  /  עופר וולפסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il