אופיר, פתח-תקווה: אני מעוניין לקנות מכונית יד שנייה. התקציב: עד 65 אלף שקלים.
חשוב לי שהיא תהיה אוטומטית, אמינה, חסכונית בדלק, קלה לתחזוקה ובטיחותית, ממודל 2006-2007.
תשובה: לפי כל האנליטיקנים בעולם, הכי משתלם לקנות מכונית הנמצאת על הכביש שנה-שנה וחצי, שבעליה הפסידו 20-30 אחוזים מערכה. סכום של 65 אלף שקלים אינו מאפשר אומנם קנייה כזו (למעט מכוניות זולות, כחושות מידות), אך פותח מניפה רחבה של אפשרויות, ובכללן נפילה לפח.
כדי לענות לשאלתך, יש לעבות אותה בכמה פרטים: האם המכונית מיועדת להנאתך הפרטית, או שאתה בעל משפחה? אם יש משפחה, האם אתה מעדיף משפחתית רגילה או מיניוואן? האם חשובים לך הביצועים?
ישי נצר, המכון למדעי הצמח - בהמשך להערתו של דני אנכונא בנוגע למנגנון הגלגל הרזרבי של מולטיפלה: בהתאם להמלצתך רבת השנים, רכשנו לפני כמה שנים מולטיפלה, ואין יום שאנחנו לא נהנים ממנה.
בזמן הרכישה המנגנון של הרמת הגלגל הרזרבי היה תקול, כך שהגלגל שכן אחר כבוד בתא האחורי.
ביחד עם חבר בעל-ידי זהב ובעל חיבה עזה לכל מה שמצויד במנוע (אלעד פניגשטיין), פתחנו בעזרת דיסק את המנגנון, ואכן, כפי שתיאר דני, החילזון העשוי מעין מתכת קלילה היה טחון לגמרי. הסיבה שנאמרה לנו אז היא שפנצ'רמאכרים נוטים להעלות את הגלגל עם לחץ אוויר, ואז המנגנון נפגע.
בכל מקרה חיברנו חוט מתכת למנוף המשחרר את 'תושבת הראש', ואז ניתן להשתמש במנגנון באופן הבא:
מעלים את הגלגל מכנית (בעזרת המגבה של הפנצ'רמאכר או בעזרת אדם שנשכב מתחת לרכב ומרים את הגלגל כלפי מיקומו הסופי). כאשר הגלגל מגיע למקומו מושכים בחוט, מה שמאפשר לתושבת הראש להיכנס למקומה, ואז משחררים את החוט והקפיץ נושך את תושבת הראש - ואז הגלגל מקובע למקומו.
ההורדה היא קצת יותר אלימה: מושכים בחוט, והגלגל נופל.
זה עובד. כבר החלפתי כך שלוש פעמים גלגל.
תשובה: תודה על ההסבר הנ"ל ועל הסיפא שלך ("תַּחַת הַנַּעֲצוּץ יַעֲלֶה בְרוֹשׁ / תחת הַסִּרְפַּד יַעֲלֶה הֲדַס").
שי צבן: הח"מ קורא אדוק של מדורך על-אף בורותו העצומה בענייני רכב. הערכתי לך על סגנונך משובב הנפש.
בבעלותי סובארו ג'אסטי 1,000 סמ"ק ידנית מודל 92', המשרתת אותי נאמנה שלוש שנים לפחות (רכבי הראשון). המזגן התקלקל מזמן, וכתמי חלודה החלו רובצים על הרכב (שלדה/רדיאטור/דלתות, ובעצם איפה לא) ומשווים לו מראה דלמטי-משהו. בנוסף, לאחרונה החלה המכונית העייפה לשתות נס קפה. אין המדובר בהבלחה פרי מוחי הקודח: אני מחליף כעת את המים במכל הרדיאטור מדי יומיים, והדמיון בין הגוון שלהם לבין המשקה המעורר הוא רב, כנראה פועל יוצא מהקמת מאחז לא חוקי של חלודה בנבכי חלקים שונים ברכב שאת שמם לא אדע לבטא אפילו (כל זאת, כנראה, באשמתי ובאשמת הבעלים הקודם, שחטא במילוי מי ברז רגילים ברדיאטור).
בנוסף, בחלק ניכר מההתנעות, במקום צליל התנעה עליז (או לפחות בריא) נשמע זמזום צורם למרחקים המעיר את השכנים ללא כל התנעה. סיבוב הסוויץ' חזרה למצב off וניסיון נוסף פעמיים או שלוש - והמכונית ניעורה לחיים כאילו מעולם לא השמיעה קולות הזויים שלא דומים לשום דבר אחר פרט לעצמם.
בכל מקרה, שתי נקודות אשר התייחסותך אליהן תהא בעלת תועלת רבה:
1. האם הגיע הזמן להספיד את המכונית? או שאולי שווה להשאירה עוד קצת (לפחות עד הגעת האיביזה TSI, ראה סעיף 2).
2. עם מותה של הגברת הזקנה והמכובדת (כנראה בקרוב), אני שוקל להחליפה ברכב קטן, נעים לנהיגה, ידני, אחד שלא עף ברוח (קרי, לא אלטו) וחסכוני. חשבתי על הפאביה החדשה בעלת מנוע ה-TSI ורציתי לשאול לדעתך עליה. האם כדאי לחכות לסיאט איביזה שתצויד במנוע הנ"ל? כמו-כן, האם בגרסת האמביאנט (87 כ"ס), אקבל פאביה צולעת - או שלרכב בסדר גודל כזה הביצועים אמורים להיות סבירים? האם יש לך הצעות אחרות?
תשובה: כדאי להחליף בג'אסטי את הרדיאטור, ולבדוק את מצבו של הבנדיקס בסטרטר. כי אפשר להתגלגל עוד איזו כברת-זמן עם הגברת הזקנה עד שתגיע סקודה פאביה 1.2 TSI, שאיננה נופלת ממקבילתה לבית איביזה. אומנם פאביה לא ניחנה ביופי המודרני-אקסטרווגנטי של איביזה, אך היא נוחה ליומיום (וגם לך...).
חוץ מזה, הצ'כית דומה יותר לג'אסטי, שחיבתך אליה מבצבצת במכתבך מבין השיטין של הצרות. השארתי את המחמאה שלך (שאני מוחק בדרך כלל) גם משום שלא רציתי לחבל במכתבך המסוגנן, וגם כדי לשפר את מצב רוחי, שהשתופף מעט עקב מתקפת הזיכרונות במדור הנוכחי.
אריאל סלומינסקי: הרנו מגאן 2001 שלי לא מתניעה כבר כמה שבועות. מבדיקה של שנאפ עלה שזוהי לא בעיה במצבר. פיני מ'חיש גז' לא מצא את הבעיה וביקש שתדבר איתו.
אשמח לקבל ממך המלצה.
תשובה: אם פיני לא מצא את הסיבה לסרבנות של מגאן, אתה בצרות. הנה ירייה באפלה: ייתכן שהאשם הוא בקודן, שחברת רנו ממשיכה להתקינו אף שהוא אינו מתאים למנגנון האלקטרוני של דגמיה, המבוסס על שיטת המולטיפלקס (CAN).
עוד ייתכן כי קודן זה, המהווה כאמור נטע זר במכונית, גרם להישרפותו של מחשב המנוע.
דביר: בעצתך קניתי סוזוקי סוויפט גיבורה בת 15 שנים. רציתי לשאול לגבי הַשמשתו של הרכב לאחר תקופה:
שהיתי בחו"ל למעלה מחצי שנה. בזמן זה לא בוצעו ברכב נסיעות ארוכות, אלא רק נסיעות קצרות מאוד מדי פעם ( ובמיוחד בשבועות האחרונים, משום שהמצבר התקלקל).
האם יש דברים שתוכל להמליץ לי לעשות לפני שאני חוזר לשימוש מלא בסוזוקי?
תשובה: מומלץ, תחילה, להתנצל בפני הגברת, על שעזבת אותה לאנחות. אחר כך, בתור פיצוי, כדאי להחליף לה שמן מנוע, ולבדוק מתי לאחרונה הוחלפה בה רצועת הטיימינג.
מדי שלוש שנים מוטב להחליף את נוזל המעצורים.