שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' החליט לאשר ארגון-מחדש בתעריפי התחבורה בציבורית ולפתור עיוות היסטורי, שקיים בעיקר במחירה הנסיעה הבודדת. ל-News1 נודע כי מדובר ב-13 תעריפים בלבד - 12 בכל הארץ, פרט לאילת והערבה שבהן יהיה תעריף אחר.
מדובר בתעריפים מעגליים מנקודת המוצא של הנוסע, שייקבעו בהתאם לרדיוס המרחק מנקודת המוצא. כך למשל, נוסע ברדיוס של 15 ק"מ ישלם מחיר מסוים ונוסע ברדיוס של 30 ק"מ ישלם תעריף אחר.
"שמנו את האדם במרכז הטבעת", הסביר השר סמוטריץ' בכינוס בכנסת שערכו (יום ג', 26.11.19) חברי הכנסת
אורי מקלב (
יהדות התורה) ו
רם שפע (כחול לבן), בנושא התחבורה הציבורית. "רפורמת התעריפים גרמה גם עיוותים כשבטבעת הפנימית המחירים הפכו ליקרים יותר. כיום יש כ-100 תעריפים, ומפברואר 2020 נתחיל לאפשר תשלום בישומון כך שכל נוסע המחזיק בטלפון הסלולרי יוכל לשלם באמצעותו ונוכל לחשב את המרחק לפי איכון מקום העלייה".
שר התחבורה העריך כי הדבר יביא גם להתייקרות בחלק מהנסיעות, אך להתייקרות מזערית - ככל הידוע של כמה עשרות אגורות לכל היותר. הוא אמר כי הנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל זולות יחסית למדינות אחרות וכי המחיר אינו מהווה חסם לשימוש בשירות.
ח"כ מקלב העיר כי "אם עושים הוזלה בתחבורה הציבורית חייבים לשפר את השירות ולהוסיף קווים נוספים. הוזלת המחירים תביא לעלייה בשיעור הנוסעים וללא תגבור קווים שירותי התחבורה הציבורית תקרוס". מסוטריץ' השיב כי הוא אינו שולל ייקור הנסיעות אם הדבר יביא לתוספת בשירות. עם זאת הדגיש שניתן יהיה לשקול הנחות לאוכלוסיות מסוימות בפריפריה של תשלום לפי מדדים דיפרנציאליים בהתאם למפת הישובים בעדיפות הלאומית לפי החתכים הסוציו-אקונומיים.
לפי שעה לא ברור האם מעגלי התעריפים החדשים יחולו רק על נסיעות בודדות או גם על מינויים כגון חופשי יומי. נראה כי במשרד התחבורה לא יזדרזו בנקל לשנות אתת תעריפי הנסיעה במינוי חופשי-חודשי.
בכינוס קרא ח"כ שפע לציבור לנהוג כמותו ולוותר ליום אחד על נסיעה ברכב הפרטי, וסמוטריץ' השיב שכבר 39 שנים וחצי שהוא לא נוסע יום אחד בשבוע.
חברת מועצת עיריית ת"א,
מיטל להבי, מתחה ביקורת על כך שבמשרד מעוניינים להטיל אגרת גודש ומיסי חנייה, אך עובדי המשרד אינם מוכנים לעבור למבנה ממשלתי רק בגלל בעיות חנייה. ח"כ
אבי ניסנקורן (כחול לבן) אמר כי קריטי לצמצם פערים בין הפריפריה למרכז באמצעות תחבורה ציבורית. ח"כ
יזהר שי (כחול לבן) הציע הצעה דומה והוסיף כי נכון להקל על משתמשים בדרך-ערך (נתיב פלוס) המגיעים מרחוק ואינם יכולים לאסוף נוסעים בדרך. נציגת ארגון 15 דקות, יעל כצמן, אמרה כי מדובר בחזרה להרגלים הישנים ונכון יותר לשפר את התחברה הציבורית מהפריפריה.
ח"כ
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) בירכה על שינוי הגישה מצד שר התחבורה לנושא התחבורה הציבורית, וקראה לעודד רכישת מכוניות חשמליות והיברידיות. היא הביעה מחאה על כך שרק 58 אוטובוסים חשמליים פועלים בישראל. ח"כ
בועז טופורובסקי (כחול לבן) ביקש לתת עדיפות לכלי הרכב העתידיים, בדגש על כלי רכב אוטונומיים. מירב דוד מלובי 99 קראה לקדם פתיחת נתיבי תחבורה ציברות בתוך הערים ולקדם פתיחת רשויות מטרופוליניות בלי קשר לנושא השבת.
שר התחבורה סמוטריץ' סיים וציין כי אושרה הקמת נת"ץ בין עכו לנהריה ב-800 מיליון שקל. הוא תולה את עיקר הבעיה בתוספות השירות במסופים ובנקודות ריענון לנהגי תחבורה ציבורית ובנתיבי תחבורה ציבורית שראשי ערים מטרפדים. "אטיל את מלוא כובד משקלי בנושא, ואם צריך - נגיע עד ראש הממשלה. אני קורא לראשי הערים להתחיל בביצוע כבר כעת, ומוכו לתת להם תוספות ופריסה של 200 ו-300 אחוז בשירו התחבורה הציבורית. העבודות יימשכו שנה-שנתיים שבהן לא יהיה קל, אבל יסתיימו כשנה לפני סוף הקדנציה וניתן יהיה לראות את הפירות הרבה לפני הבחירות. אם זה לא יקרה בדרך הקלה, נצטרך בכנסת לתת לעצמנו סמכויות שיאפשרו קידום מיזמים תחבורתיים".
עמית ברכה מארגון אדם טבע ודין אמר שיש בישראל משבר תכנוני המורכב ממשבר דיור ומשבר תחבורה, והשר אמר כי קיים ישיבה סוערת בעניין בה דרש מן האוצר התניה של קידום בנייה במתן פתרונות תחבורתיים ראויים לתושבים בהתאם להתקדמות בקצב הבנייה.