ועדת הכספים אישרה (יום ב', 6.1.20) תיקון להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה, המבקשת לתקן את פקודת התעבורה בעניין הארגון-מחדש במוניות השירות, שאושר ב-2018, ובכך לאפשר למפעילים הקיימים להמשיך לתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2020, באשכולות בהם עדיין לא הושלמו הליכי המכרז ועד אשר יסתיימו אותם הליכים שמנהל
משרד התחבורה.
במהלך הדיון, וברקע ביקורת מצד חברי הוועדה על הימשכות ההליכים, הציגו נציגי משרד התחבורה כי קיימים חסמים רבים, כי בחלק מהמכרזים נאלצו לצאת למכרזים חדשים לאחר זכיית זכיינים, וכי רק ב-10 אשכולות מתוך 20 הסתיימו הליכי המכרז, והמפעילים נערכים לכניסה לשטח. עוד עלה, כי רק אשכול אחד, ובו שני קווים, כבר פעיל בשטח.
הרפורמה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי, כמו-כן אושר כי מוניות השירות החדשות יכנסו להסדר הרב קו המסובסד. במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה נקבע כי מי שהחזיק רישיונות קו שירות תקף והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016 יכול לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019, בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. כעת כאמור, אושרה בקשת משרד התחבורה, להאריך את האפשרות הזו ולאפשר למפעילים לקבל רישיון ולתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2020 - על-מנת להשלים את הליכי המכרז.
עו״ד חוה ראובני, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה: "ב-2016 הנושא עלה בוועדת הכלכלה, עם הצעת חוק, לפיה יש לשנות את כל המבנה ולבטל את ההסדר הזמני ולעבור למשטר שבו המשרד מסדיר את הפעלת המוניות השירות כתחבורה ציבורית ולהוביל להליכים תחרותיים. רצינו להפעיל את הקווים באשכולות ולהטיל סטנדרטים של הפעלת שירות על המפעילים, לדוגמה: רב קו וסובסידיות בימי חול. זה היה הליך ארוך בוועדת הכלכלה שהסתיים עם חוק. היינו בידיעה שההלכים התחרותיים יקחו זמן, נקבעו בתוך החוק הוראות מעבר כדי שנוכל להמשיך לתת לקווים הפעילים להמשיך לפעול עד מהלך 2019, זה יוצא כמעט שנתיים, ההנחה הייתה שבינתיים נעשה את ההליכים התחרותיים.
"את המעבר של מפעילי קווי השירות למוניות ניתן להשוות למעבר מהפעלה של מתכונות של חנות מכולות לרשת מרכולים עם כל המרכיבים שאנחנו מצפים מתחבורה ציבורית: הרבה קווים, טכנולוגיה רמת שירות מסודרת, רב קו; זה דורש חשבונאות אחרת לא רק שטרות מיד ליד במונית - שרות שהורגלנו עד עכשיו. זה הפך להיות מורכב מאוד. גם במקומות שההליכים התחרותיים הסתיימו, חלק מהם מתקשים להתארגן וביקשו הארכה עד שייכנסו בפועל. אנחנו נמצאים בפיגור גדול מאוד, הקווים של התהליכים התחרותיים לא מצליחים להיכנס לפעילות מלאה. לגבי הליכים תחרותיים אחרים יש כאלה שעוד לא פרסמו, כי זה פשוט שינוי דרמטי מבחינת הענף".
נעה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית: "סך הכל פורסם מכרז למיון מקדים לאותם תאגידים שמורשים להשתתף בהליכים התחרותיים. לאחר מכן פורסמו עשרה מכרזים לעשרה אשכולות, בחלקם נדרש פרסום חוזר לשם ביטול זכייה. ונשארו לפרסום עוד עשרה אשכולות קווים וארבעה קווים בודדים. זאת אומרת שפחות או יותר אנחנו באמצע הדרך. עשרה מתוך עשרים. אנחנו מבקשים שיאריכו לנו את זה עד ה-31 בדצמבר. אנחנו מבקשים להמשיך לתת רישיון למפעילים הוותיקים שעדיין פועלים ולא לגרוע את השירות".
יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני: "אני מבין שאם לא נאשר את הארכה הזו ואת החוק הזה המשמעות שאלה יש להם רישיונות ומתפעלים את המוניות כיום יאבדו את הרישיונות". אבירם: "נכון, לא יהיו רישיונות".
ח"כ אורית פרקש הכהן: "ההארכה שאתם מבקשים היא בעצם אחרי הכנסת החוק לתוקף. אנחנו בוועדה הזו במהלך החודשים האחרונים העברנו מיליארדים בתחום התחבורה, כתחום שנמצא בראש סדר העדיפות שלנו ושל הממשלה, מבחינת יוקר המחיה ואיכות החיים. זהו תחום משפיע, למה אתם מגיעים לכאן אחרי שנתיים רק במחצית של המכרזים או שליש, אני רוצה להבין את העיכובים האלה, יש לכך עלות".
עו״ד ראובני: "מי שמפעיל חנות מכולת ומנסה בבת אחת לעבור לרשת של עשרה מרכולים, זה שינוי תפישתי, ושינוי גם מבחינה ארגונית, מבחינה כלכלית, כל הניהול שלו שונה לגמרי. התוצאה הייתה שהיה קושי גדול לפועלים בענף לעמוד בדרישות. לראייה, מתוך עשרה זוכים במכרזים, אחד פרש, שניים לא עמדו בדרישות, ונאלצנו לבטל".
גפני: "אתם מבקשים משהו ערטילאי כזה, לא חד-משמעי - מקצועית אתם לא בטוחים שבעוד שנה הכל יסתיים. זה יכול להסתיים קודם או יותר מאוחר. זה אומר שיכול להיות שתבואו לכנסת לבקש הארכה?"
אבירם: "על-פי שיטת העבודה שלנו אנחנו לא אמורים לבקש הארכה. יש גורמים חיצוניים שאינם תלויים בעצם פרסום ההליך התחרותי, למשל בנושא ההצטיידות ברכבים, היום יש רק ספק אחד, ולכן השוק לא יכול להכיל זאת".
ח"כ
קרן ברק: "לפעמים צריך לשנות תנאי המכרז, לפעמים באמת לא סתם אנשים פורשים".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אם אין הארכה של המועד, זה אומר שנהגי מוניות יאבדו רישיון. צריך שברירת המחדל תמשיך לפעול, על-מנת שיהיה שירות לאזרחים. אני מבין את הביקורת על הצורה, אך לשם כך יש דיון מעמיק על המכרז עצמו".
במשרד התחבורה הוסיפו על-רקע הדברים, כי ישנה תוכנית סדורה להמשך פרסום המכרזים.