עוד הרעה במצבם של נוסעי התחבורה הציבורית הזקנים. שרי האוצר והתחבורה צפויים לחתום על צו המבטל את ההנחה של 50% על נסיעה בתחבורה הציבורית מהשנה הבאה למקצת מן האזרחים הוותיקים. כך נודע ל-News1.
לפי צווי הפיקוח הקיימים היום, הזכאים להנחה של חצי המחיר בתעריפי התחבורה הציבורית הם גבר מעל גיל 65 ואישה מעל גיל 60. השרים אמורים לאמץ את החלטת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה שהתקבלה ב-23 באפריל 2020, ולפיה גיל הזכאות לקבלת הנחה בכלל תעריפי התחבורה הציבורית יעלה.
גיל הזכאות, הן בתעריפי אמצעי התשלום החכמים והן בתעריפי הרב-קו, יהיה גיל הפרישה. כיום קובע חוק גיל פרישה הוא 67 לגבר ו-62 לאישה. כלומר, בני 66-65 ובנות 61-60 לא ייהנו מן ההנחה וישלמו מחיר מלא.
הוועדה סברה כי נכון לבצע שינוי זה באופן הדרגתי, ולכן שינוי זה ייכנס לתוקף רק בשנה הבאה, בעוד תשעה חודשים, ב-1 בפברואר 2021.
פגיעה זו בזכאותם של האזרחים הוותיקים להנחות אינה הראשונה. אשתקד הקשיחה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה את התנאים על אזרחים ותיקים שיעשו שימוש בתחבורה הציבורית. כך למשל, לא התאפשר לזקנים לטעון אצל הנהג חוזה חופשי-יומי. כמו-כן, נשללה הזכאות להנחה מאזרחים ותיקים שביקשו לשלם ברכבת ישראל במזומן, למרות שהחזיקו בתעודות אזרח ותיק, ונדרש מהם לתקף רק כרטיס רב-קו אישי המכיל את פרופיל הנסיעה שלהם.
מדיניות זו גורמת לאזרחים ותיקים שאין להם נגישות או שמתקשים בנגישות לנקודות טעינה או שאין להם כרטיס אשראי, לשלם יותר עבור נסיעתם, וזאת בהעדר יכולת לקבל את הנחות הערך הצבור והחופשי-יומי.
במשרד התחבורה הסבירו אז, כי ביטול התשלום אצל הנהג נועד לאפשר לנהגים להתרכז בנהיגה בלבד ולהפוך את הנסיעה לבטוחה ומהירה יותר, בדומה לנהוג במדינות אירופה המתקדמות, וציינו כי משרד התחבורה העמיד לרשות הנוסעים אלפי עמדות טעינה במזומן ובאשראי בכל רחבי המטרופולין. עוד אמרו כי שלילת הזכאות אינה מנוגדת לחוק, וזאת בהסתמך על פסיקה הקובעת כי המשרד רשאי לבחור את האופן שבו הוא מעניק את ההנחות.