מועדוני בילוי בעולם התבררו כמוקדי התפרצות וכחממות הדבקה, ומתרבות המדינות בעולם המורות על סגירתם. אולם דווקא בישראל, שחווה התפרצות מחודשת של התפשטות הנגיף, נראית מגמה הפוכה שעלולה להגביר את התחלואה ובאופן משמעותי.
אחרי מעל שלושה חודשים של הפסקה בעקבות מגפת הקורונה, הודיע
משרד התחבורה כי ממחר (יום ד', 1.7.20), ועד לסופה של חופשת הקיץ, מחדש המשרד את פעילותם של עשרות קווי הלילה ברחבי הארץ, שיובילו צעירים לחגוג במקומות הבילוי. קווים אלו נסגרו כאשר פרץ משבר הקורונה, והוגדרו על-ידי משרד התחבורה כקווים לא-חיוניים.
משרד התחבורה מסר בהודעתו כי הצעירים יוסעו בבטחה, אך לא ממש הבהיר כיצד בכוונתו לכפות על בני הנוער השתויים ומדיפי ריח האלכוהול לעטות מסכות פנים, ורק מסתפק בבקשה הרגילה - להקפיד על הנחיות משרד הבריאות ולשמור על מרחק, מסכות והיגיינה, תוך הימנעות משימוש בתחבורה הציבורית במקרה של תסמיני מחלה.
בעוד שלפני פתיחת הרכבת, נערכו התייעצויות רבות, בין היתר בין שרת התחבורה
מירי רגב לשר הבריאות יולי אדלשטיין, חלקן בהתערבות ראש הממשלה
בנימין נתניהו, קודם לפתיחת קווי הלילה לא נערכה התייעצות בדרגים גבוהים אלה. יתרה מכך, הן משרד התחבורה והן משרד הבריאות מסרבים השיב לשאלת News1, האם קודם להחלטה התקיימה איזושהי התייעצות בין שני המשרדים.
קווי הלילה הם קווי אוטובוס הפועלים בשעות הלילה, מאזורי המגורים למוקדי הבילוי ובחזרה, בעשרות ערים ויישובים ברחבי הארץ. רובם הגדול סובלים מביקוש נמוך מאוד, והחשש כי יהפכו למוקדי הדבקה עלול להרתיע רבים מלהשתמש בהם ולחפש חלופות ברכב פרטי, מה שעלול להפוך אותם ללא-אקטרקטיביים בעליל, ולהוביל לבזבוז של עשרות מיליוני שקלים על קווים שיהיו ריקים כמעט לחלוטין.
במהלך השנה פועלים קווי הלילה בלילות סופי השבוע, ובמהלך החופש הגדול הודיע משרד התחבורה כי תורחב פעילותם של חלק מקווי לילה גם לשאר ימות השבוע. יצוין, כי בניגוד לטענה הרווחת, אין כל הוכחה מדעית שיש לקווי הלילה תרומה להפחתת תאונות הדרכים, וקיימות אף אינדיקציות לכך שהם מגבירים את התאונות.
בתוך כך, נמשך מחדל המידע של
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. הרשות לא עדכנה את אתר קווי הלילה ואת הפייסבוק של קווי הלילה, וחלק מן הקווים שפעילותם תחודש כלל אינם מופיעים במערכת המידע של משרד התחבורה ובאתרי המפעילים.
עבור נהגי האוטובוסים, חזרת קווי הלילה מעוררת דווקא חששות ישנים - עליה במקרי האלימות כלפי הנהגים. תם פרומוביץ, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים, אמר: "קווי הלילה בירושלים וסביבתה הפכו בשנתיים האחרונות לקרקע פורייה למקרי אלימות חמורים כלפי נהגים, לרוב בידי בני נוער שתויים. מדי קיץ חלה עליה דרמטית בהיקף הפגיעה בנהגים המחייבת פינוי הנהגים לטיפול רפואי. לדאבוננו, מתייחסת המשטרה למקרה התקיפה הללו כאל מעשה קונדס ולרוב התוקפים לא נענשים. בנוסף, נוכחות משטרתית בנקודות מועדות לפורענות יכולות למנוע את מעשה התקיפה הבא והנקודות הללו מוכרות למשטרה. אנו שבים וקוראים ליישום מהיר של התקנת מחיצות באוטובוסים ומודים ליו"ר וועדת הכלכלה
יעקב מרגי על דרישתו להציג לוח זמנים ברור להקמת המחיצות. הצבת מחיצות, אכיפה משטרתית ערה ומצלמות באוטובוס הם שלושת המהלכים הנדרשים לשם השבת השפיות לקווי הלילה. נמשיך לעמוד על כך בכל הכלים העומדים לרשותנו".
ממשרד התחבורה נמסר: "עם תחילת החופש הגדול ופתיחת מקומות הבילוי בהתאם להנחיות התו הסגול, חזרו לפעילות גם קווי הלילה כבכל שנה".