"הוועדה בראשה עמדתי לא עסקה במעצרים אלא רק באסירים לאחר משפט. לצערי, אחרי שעזבתי ראיתי שהמעצרים הלכו והתרבו. בכלא לצעירים עד גיל 18 רוב האסירים היום הם עצורים לפני משפט. אין לי ספק שצריך להמעיט ולדלל עצורים. יש חלופות", כך אמרה השופטת בדימוס דליה דורנר בדיון ועדת הפנים על חלופות מעצר, במסגרת הדיונים על הערכות שב"ס ליישום פסיקת בג"ץ בנושא הצפיפות בבתי הסוהר.
סגן השר לבט"פ, גדי יברקן, הביא את עמדת המשרד: "כשרוצים למדוד חברה, מסתכלים בחצר האחורית שלה, שזה בתי הכלא. אנו רוצים במשרד להעביר רפורמה בנושא כליאת קטינים. בית משפט קהילתי יכול לתת מענה טוב גם לחלק לא מבוטל מהמבוגרים. בכליאה לתקופות שבין שנתיים לשלוש הנזק רב, והיא אינה מהוה פתרון נכון. כליאת נוער ב-2020 אינה מוסרית וגם אינה כלכלית".
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' ביקשה לברר: "מדוע ב-2020, כשלכל ילד יש שעון עם נווטן (ג'י-פי-אס), האיזוק האלקטרוני עובד בלי מערכת כזו, ותלוי בטלפון הנייח? אני שומעת שבשעה טובה יש מכרז חדש שיכלול מכשירים עדכניים. האם זה אומר שעכשיו נמתין עוד שנתיים עד שיהיה למדינת ישראל איזוק אלקטרוני שמתאים למאה ה-21?"
דני קריבו, סמנכ"ל המשרד לבט"פ השיב: "כשיש מכרז למספר שנים, אז בקצה הוא תמיד פחות מעודכן טכנולוגית. כשנשב פה עוד 10 שנים, תשאלי אותה שאלה על המערכת שתזכה במכרז החדש". חיימוביץ': "לא. אני מצפה שכשנשב בעוד חצי שנה נקבל תשובה שהמערכת כבר עובדת עם נווטן".
ח"כ אוסמה סעדי: "יש מחסור בטלפונים נייחים בכפרים לא מוכרים. למה לא תגדילו את כמות האסירים? אתם לא מנצלים את מלוא המכסה. בעבירות לא חמורות ברירת המחדל צריכה להיות איזוק אלקטרוני". ח"כ ג'אבר עסאקלה: "מעצרי בית בעבירות קלות צריך להיות נפוץ. גניבה של 500 שקל זה לא פשע מאורגן". דני קריבו, סמנכ"ל המשרד לבט"פ: "אין ספק שפיקוח אלקטרוני חוסך נזקים כלכליים ואחרים. לכן התחלנו עם זה בשעתו. אין גם ספק שצריך להתעדכן טכנולוגית".
ח"כ אוסמה סעדי: "יש 50,000 מעצרים בשנה. כמה שתבנו בתי כלא לא נגיע לשטח המחיה שבג"ץ פסק. יש הרבה מעצרים שרירותיים. מתוך 50,000 עצורים 19,000 הם יהודים, 39%, ו-31,000 לא יהודים. ההרגשה שהיד קלה במעצרים בחברה הערבית. זה נתון מדהים. אני לא אומר לא לעצור עבריין, אבל בעבירות קלות לחקור ולשחרר. לא בכל עבירה לעצור עד תום הליכים".
יו"ר הוועדה הקשתה: "איך עניין חלופות המאסר בא לידי ביטוי בחוק ההסדרים שלפתחנו?" יונתן פלורסהיים, משרד האוצר: "כחלק מאישור התקציב אנו מקדמים את החלטת הממשלה בדבר מדיניות שיקום אסירים וחלופות מאסר. מכסות האיזוק האלקטרוני עלו מ-750 לאלף בהוראת שעה בגלל הקורונה. בחוק ההסדרים נאשר 1,250 מכסות. אם אפשר לאיין מסוכנות, זה הכיוון". חיימוביץ' "למה בכלל להגביל את הכמות? למה שלא כל אסיר שאינו מסוכן יוכל להשתלב בתוכנית איזוק אלקטרוני?" פלורסהיים: "מספר האזיקים אינו מוגבל כמעט. מה שפחות גמיש זה כמות המפקחים. יחידת מעוז שמונה היום במאה מפקחים שאמורים לפקח על כל אסירי האיזוק האלקטרוני".
נעמה פויכטונגר, משרד המשפטים: "רוח הדברים של ועדת דורנר ושל בג"ץ הצפיפות בבתי הסוהר חלחלה לשטח, והדברים מאוד מורגשים. ועדת עמית מררי שעדיין לא הגישה המלצות בנתה אתוס משותף ועשתה משהו שאפתני מאוד במטרה לחסוך עונשי מאסר ממי שלא חייב להיכנס לכלא. ההם בוחנים את הנושא משלב המעצר עד תום ההליכים".
יו"ר הוועדה חיימוביץ' סיכמה: "הוועדה תקיים דיון ייעודי נפרד בנושא שיקום האסירים. הוועדה דורשת מהמשרד לביטחון פנים להעביר לה עידכון על לוחות הזמנים של המכרז החדש שהמשרד מגבש לעניין האיזוק האלקטרוני כחלופות מעצר. הוועדה מבקשת, בהמשך לדבריו של ראש חטיבת התביעות באגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, להעביר לה אחת לרבעון נתונים עדכניים על-אודות כמות המעצרים שהמשטרה ביצעה על-פי פילוח של סוגי העבירות, ולפי קבוצות האוכלוסייה - יהודים וערבים".