שרת התחבורה
מירי רגב חתמה על דחייה נוספת, שמונעת את כניסתם לתוקף של צווים ותקנות המאפשרים לשלם באמצעות ישומונים על נסיעה בתחבורה הציבורית. ערב הקמת הממשלה החדשה ורגע לפני סיום תפקידו כשר התחבורה, חתם
בצלאל סמוטריץ' על צווים ותקנות לקידום המהלך. השרה רגב חתמה על הקפאת התקנות למשך שלושה חודשים בעת כניסתה לתפקיד, ובמוצאי שבת בחצות (4.10.20) אמורה הייתה לפקוע ההקפאה, וההוראות החדשות היו אמורות להיכנס לתוקף.
ל-News1 נודע כי רגב חתמה על הארכה נוספת של ההקפאה, עד לתאריך 15 בנובמבר, ועל-מנת להכניסה לתוקף דרושה חתימה מצד שר האוצר ישראל כ"ץ, שצפוי לחתום.
כזכור, התריעה הרשות להגנת הפרטיות מפני המהלך, שעשוי לאפשר מעקב אחר הנוסעים בתחבורה הציבורית ע"י גופים פיננסים כגון בנק דיסקונט ויישומון פיי-בוקס,
בנק הפועלים וישראכרט. בלשכת השרה אומרים כי נושא זה הוסדר.
כמו-כן הועלה חשש כי המהלך יוביל לחוסר שוויון בתעריפים, שיפגע בעיקר בציבור החרדי, בתושבי הפריפריה ובאזרחים ותיקים. בעקבות כך, סיכמה רגב עם משרד האוצר על הוספתם של שני מעגלי תעריפים חדשים שייטיבו עם המתגוררים בפריפריה, אך יתר הבעיות לא נפתרו לפי שעה.
כזכור, שרת התחבורה הוכתה בתדהמה מן הממצאים הראשוניים שהגיש לה מנכ"ל
משרד התחבורה עופר מלכה, בעניין מכרז הישומונים שפרסמה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אז בראשות
אמיר אסרף, ובמכתב נזעם לשר האוצר ישראל כ"ץ, אף איימה כי תפנה ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה בדרישה כי ישחרר את משרד התחבורה מהסכם השימוש המעוות, כלשונה, ביישומונים.
כפי שנחשף ב-News1, בבדיקה של מנכ"ל המשרד התגלו אי-סדרים מצד הרשות לתחבורה ציבורית. כמהלך ביניים, הונחו מפתחי הישומונים לנתק את החיבור לנווטן (GPS) בטלפון החכם המאפשר מעקב אחר הנוסע, וכן נדרשו מהם כמה תיקונים והבהרות.
רגב החליטה כי מעגלי התעריפים שאותם קבעה הרשות לתחבורה ציבורית יורחבו כך שמי שמתגורר בפריפריה לא ייפגע. היא אמרה בזמנה: "בעוד שבפריפריה נעים מחירי התחבורה הציבורית בין 2.80 ל-5.90 שקלים, מחיר הבסיס בישומון מתחיל ב-6 שקלים כמקובל בגוש-דן. המשמעות היא ששוב השקיעה מדינת ישראל במוצר שעוצב עבור תושבי 'מדינת תל אביב' ושוב נזנחו תושבי הפריפריה. שכן על אלה מהם שיחפצו להשתמש בישומון, הוטלה עליית מחירים של כ-200% בבת אחת".
השרה אף כתבה לשר האוצר: "חישוב התשלום נעשה על-ידי שימוש ב-GPS שמחשב את נקודת העלייה ונקודת הירידה מהאוטובוס, אולם נמצא כי אין ודאות שהזכיין מנתק את ה-GPS. כך שבפועל ניתן לעקוב אחר משתמשי הישומון לאורך כל שעות היום". עוד הוסיפה: "ביכולת הזכיינים להרוויח סכומי כסף עצומים מפרסום ושימוש במידע שנאסף על המשתמשים והרגלי החיים שלהם. לתדהמתי מצאתי כי המדינה שמעמידה את אפשרות הרווח הזו לזכיינים לא נהנית משום הטבה. לא כספית וגם לא ביכולת להשתמש בפלטפורמה זו לצורכי פרסום ממשלתי, קמפייני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשל".
עלייה כללית בתעריפים
נכון להיום, תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית היו צמודים למדד. התייקרות של הנסיעה מושפעת רק מעלייה של המדד ביותר מ-3% - אירוע כלכלי נדיר בישראל, ולכן לאורך זמן רק מחירי התחבורה הציבורית לא עלו. סל ההצמדה החדש, שיאפשר את התייקרות הנסיעה, קובע הצמדה למספר תבחינים וביניהם לשכר במשק, למחירי הדלק ועוד.
אפליית מחירים ובעיית פרטיות חמורה
הגופים הפיננסיים שזכו במכרז שהוציא משרד התחבורה בסוף השנה שעברה, המבקש לבחור שלוש מפעילות לישומון שבאמצעותו יוכלו נוספים לשלם בסוף כל חודש על הנסיעות שלהם לפי חישוב תעריפים למפרע המתבסס על חישוב מרחק במקום תעריפי נסיעה לפי אזורים בארץ הנהוג היום. כל הגופים שזכו הגישו הצעתם על מחיר אפס. המשמעות: הם לא ירוויחו אגורה שחוקה מעצם תפעול השירות ולמעשה ירוויחו מהמידע אליו יחשפו אגב הפעלת הישומון כגון פרטים אישיים מלאים ופרטי מיקום המשתמש. הכלל הוא שכאשר מוצר מוצע חינם, הלקוח הוא בעצם המוצר.
תעריפי הנסיעה אומנם יהיו נמוכים יותר, אך רק לנוסעים אשר יסכימו להשתמש בישומון ולוותר על פרטיותם. יתר הנוסעים, אשר יעדיפו להשתמש בשיטה הקיימת היום - נסיעה באמצעות כרטיס הרב-קו, ייאלצו לשלם יותר. אוכלוסיות נוספות שיפגעו - המגזר החרדי, שם שימוש בטלפון חכם הוא אסור וכן קשישים, עולים חדשים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות, כמו גם חלק מתושבי הפריפריה.
בעמדת היועץ המשפטי של ועדת הכלכלה ובמכתב ששלח חבר הכנסת
עידן רול (יש עתיד) ליועץ המשפטי לממשלה, נטען שרפורמה כה משמעותית, שבה יש היבטים של פגיעה מהותית בפרטיות צריכה לעבור בחקיקה ראשית.
מלשכת שרת התחבורה נמסר לאחר פרסום הידיעה: "הסכמות משמעותיות בין משרדי התחבורה והאוצר יאפשרו את מימוש דרישות השרה מירי רגב, למניעת אפליית הפריפריה לרעה במחירי הנסיעה ושמירה על פרטיות המשתמשים. על-פי המתווה יתווספו לדרישת רגב שני תעריפים נוספים בישומונים שיתנו מענה לתושבי הפריפריה.
"הסכמה זו דורשת את אישור ועדת המחירים, ולאחר אישורה יוכלו זכייני הישומונים להתחיל בפעילות. כזכור, היבטי הפרטיות כבר טופלו בדרגים המקצועיים בהתאם להנחית השרה רגב, אושרו בידי הרשות להגנת הפרטיות והנחיות הפיתוח המתאימות הועברו למימוש הזכיינים של היישומונים המסחריים. כמו-כן הנחתה השרה רגב, לקדם ולזרז את השקת הישומון הלאומי הממשלתי שיאפשר חלופה למשתמשי התחבורה הציבורית מול הישומונים הפרטיים.
"בתוך כך, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר ישראל כ"ץ חתמו היום (שישי) על הארכת צו שיאפשר את השלמת הפיתוח וכינוס וועדת התעריפים לתחילת פעילות ישומוני התחבורה הציבורית באמצעות מפעילים פרטיים עד ל-15 בנובמבר".