אופניים חשמליים אינם "רכב מנועי" לעניין פיצוי על תאונת דרכים על-פי החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) - קובע לראשונה (יום ב', 12.10.20) בית המשפט העליון. פסק הדין ניתן ברוב דעותיהם של השופטים
יצחק עמית ו
דוד מינץ, מול דעת המיעוט של השופטת
דפנה ברק-ארז. כפי שאומר עמית, "לסיווגם של אופניים חשמליים כרכב מנועי משמעויות משפטיות וכלכליות רבות, ולסוגיה זו השלכה על שוק הביטוח והתחבורה בישראל".
עמית מסביר בתחילת פסק הדין את ההבדלים המהותיים הנובעים מן ההגדרה: "קביעה כי אופניים חשמליים
אינם נחשבים לרכב מנועי כהגדרתו בחוק, תביא לתוצאה לפיה בתאונת דרכים בין רכב מנועי לאופניים חשמליים, דינו של רוכב אופניים חשמליים יהא כדין הולך רגל, והוא יהיה זכאי לפיצויים לפי החוק ממבטח הרכב. מן העבר השני, הולך רגל שייפגע מאופניים חשמליים לא יזכה לפיצוי מכוח החוק, ועלול למצוא עצמו מפוצה באופן חלקי על נזקיו או להיוותר ללא פיצוי אם לא יימצא מזיק ממנו יוכל להיפרע.
"לעומת זאת, הקביעה כי אופניים חשמליים הם בגדר 'רכב מנועי', תביא לתוצאה לפיה בתאונת דרכים בין רכב מנועי לאופניים חשמליים, דינו של רוכב אופניים חשמליים כדין מי שנהג ללא ביטוח, והוא לא יהיה זכאי לפיצויים לפי החוק ממבטח הרכב. אולם, הולך רגל שייפגע מאופניים חשמליים יפוצה בהעדר ביטוח על-ידי קרנית, וזו תוכל לחזור על נהג האופניים החשמליים".
אופניים חשמליים אינם טעונים רישום, רישוי, אין צורך ברישיון נהיגה לרכב עליהם ולא ניתן לבטח אותם בביטוח חובה. תוצאת הפסיקה של העליון היא, שבמצב זה לא יהיה שינוי (אלא אם המחוקק יחליט אחרתׂ). עמית ומינץ מדגישים, כי אלה הם פני הדברים גם במקרים בהם הוכנסו שינויים בלתי חוקיים באופניים החשמליים באופן שמאיץ את מהירות נסיעתם. עמית מגיע למסקנה זו משיקולי מדיניות, בעוד מסקנתו של מינץ מבוססת על לשונו של החוק לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד).
התוצאה המעשית היא, כי תאונת דרכים בין רכב מנועי לאופניים חשמליים - הן אופניים חשמליים תקניים והן לא-תקניים - נחשבת ל"תאונת דרכים" כהגדרתה בחוק הפיצויים. המשמעות היא שדינו של רוכב אופניים חשמליים כדין הולך רגל, ולכן רוכב האופניים יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב. לעומת זאת, על תאונה בין הולך רגל לאופניים חשמליים לא חל חוק הפיצויים, ולרשות הולך הרגל הנפגע עומד המסלול הנזיקי הרגיל. עמית מציין, כי רק 10% מהנפגעים בתאונות עם אופניים חשמליים הם הולכי רגל וגם בתאונות אלה מדובר בפגיעות קלות יותר מתאונות של אופניים-רכב.
לדעת ברק-ארז, כאמור, אופניים חשמליים הם "רכב מנועי" לצורך הפלת"ד. זאת, בשל הפרשנות הלשונית של מונח זה בחוק הפיצויים, בהתחשב בכך שלאופניים החשמליים יש "מנוע", כמו גם בקושי שבהותרתם של הולכי רגל, שאינם יוצרים סיכון בדרך, ללא פיצוי מכוח חוק זה. ברק-ארז הציעה להשהות עד תחילת 2022 את תוקפה של החלת סנקציות פליליות ואזרחיות על נהיגה באופניים החשמליים ללא ביטוח, כדי לאפשר חקיקה מתאימה או היערכות של חברות הביטוח.