עדיין אין פתרון להמשך העסקתם של יוצאי אתיופיה בנמל אשדוד. משרד האוצר מתעקש שלא לכלול 26 עובדים יוצאי אתיופיה בהסכם החדש שייחתם עם חברת הנמל אשדוד. יו"ר ועדת העלייה והקליטה דוד ביטן שב והכריז (יום ד', 4.11.20) כי ימנע בכוחו הפוליטי הסכם שכזה, יעמוד בקשר עם שר האוצר ישראל כ"ץ ושרת התחבורה מירי רגב, ויצא למאבק ציבורי בעניין. "דיברתי עם מירי רגב בעניין, והיא מתחמקת ממני. אם משרדה יחתום על ההסכם הזה - היא תהיה במלחמת עולם איתי".
עובדים אלה נמצאים עדיין באי-ודאות תעסוקתית, בגלל שאת הקביעות הם אמורים לקבל בעוד כשנה - לאחר ארבע שנות עבודה בנמל. יו"ר הוועדה ביקש בדיון הקודם מהנהלת הנמל, להבטיח לעובדים אלה ביטחון תעסוקתי ובוודאי שלא לפטר אותם, וכן ביקש להגיע להסכמות עם ההסתדרות בכך שהיא לא תבקש להכניס עובדים נוספים לנמל עקב תקדים העובדים האלה.
מנכ"ל הנמל משה ז'נה, ציין בעבר, כי מדובר בעובדים טובים המבצעים את עבודתם באופן מיטבי, אך בקיץ הקרוב תחל התחרות בין נמלי ישראל, וכל נמל ייאלץ להקטין עלויות ולצמצם עובדים כדי להתייעל - ולפיכך מתנהלות שיחות עם ההסתדרות כשהיעד הוא להשאיר את העובדים. המנכ"ל ציין את תוכנית הפרישה מרצון האמורה לצאת לפועל, המיועדת לעובדים החל מגיל 50. בתוכנית זו אמורים לפרוש 112 עובדים, ובמקומם אמורים להיקלט עובדים אלה. גדי בוטבול, יו"ר ועד העובדים, אמר כי איננו יכול לנקוב במספר הפורשים מרצון, אך "אני מקווה ומאמין שיהיו מספיק עובדים ותיקים ומבוגרים שיפרשו - כדי שיתאפשר להעסיק את יוצאי העדה".
אלון וייס, מנהל החטיבה הימית בהסתדרות הכללית, שיבח את יו"ר ועד עובדי הנמל המתעקש על המשך העסקת העובדים יוצאי הקהילה, והעריך ש"יחד עם הנהלת הנמל והאוצר נמצא את הדרך להמשך העסקתם". יגאל בוזגלו, יו"ר איגוד עובדי הנמלים בהסתדרות העובדים הלאומית, הדגיש כי ע"פ החוק לייצוג ההולם אין די יוצאי אתיופיה בין עובדי הנמל, ולכן הנמל מחויב להשאירם.
בשבוע שעבר, נודע לוועדה, כי בהסכם החדש, שגובש ע"י האוצר ושאמור להיחתם בשבוע הבא, הוחלט שלא לכלול את העובדים האלה בהסכם. ביטן קרא למשרד התחבורה שלא לחתום על ההסכם החדש, ואפילו במחיר פגיעה בכלל עובדי הנמל - כדי לשמור על מעמד עובדים אלו. ביטן ציין כי "הוועדה לא תתן לפגוע בעובדים אלה ועל הנהלת הנמל לכבד סיכומים שהתקבלו בוועדה לפני 3 חודשים - ולא לנקוט צעדים חד-צדדיים כנגד העובדים המסורים האלה".