תחבורה ציבורית בשבת. שרת התחבורה מירי רגב חושפת נתון אותו מעדיפים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה שלא נדע. מספר הנוסעים הממוצע בקווי חבל משגב בקווים המורשים לנוע אינו עולה על נוסע אחד או שני נוסעים. על-אף חוסר הביקוש, אומרת רגב כי אין בכוונתה לבטל את ההיתר שנתן משרדה לפעילות קווים אלה, וזאת בניגוד לקודמיה בתפקיד שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ישראל כ"ץ ואחרים, שהורו לבטל היתרים לקווים חסרי ביקוש שפעלו בשבת ולהורות להפעילם רק לאחר צאת השבת.
דברי רגב נאמרו במסגרת מענה לשאילתה ישירה שהגיש ח"כ משה ארבל (שס), המתפרסם לראשונה ב-News1. ארבל, שהסתמך על נתוני משרד התחבורה לפיהם בקו 42 נסעו בממוצע 4-3 נוסעים בלבד בכל השבוע, בתקופה שבין ספטמבר 2019 לדצמבר 2019 - שקדמה לתקופה שקדמה לקורונה והפחיתה משמעותית את מספר הנוסעים בכלל הקווים.
על-פי התשובה, מספר הנוסעים הממוצע בקווים 35, 36, 38, 40 ו-42 שמסלוליהם בישובים יהודיים באזור כרמיאל, אינו עולה על נוסע אחד או שני נוסעים. משמעות הדברים היא שרבות מן הנסיעות המאושרות לנוע בשבת הן למעשה נסיעות רפאים שבהן הנהג הוא היחיד הנוסע באוטובוס.
השרה רגב הודתה כי בסופי-שבוע הביקוש יורד, ועל-מנת לתת למרחב הכפרי שירות מינימלי של נסיעה יומית אחת או שתיים לכל היותר בסופי שבוע, כדי לייצר רצף שירות, לא לנתק ישובים ולאפשר לנוסעים המסתמכים על תחבורה ציבורית את האפשרות להגיע לישובים או לצאת מהם, ניתן ההיתר לפעילותו בשבת בהתאם לעמידתו בתקנות התעבורה.
רגב גם חשפה כי משניתן היתר שכזה, משרדה אינו מקיים "בחינה מיוחדת של מספרי הנוסעים שלו, כחלק מהשיקולים להמשך הפעלתו, אלא רק במסגרת בחינות שוטפות של מספרי הנוסעים בקווים השונים...אין להשליך מהיקף הביקוש על ההפעלה עצמה, לא בשבת ולא ביתר ימות השבוע". במילים אחרות, כל עוד הבחינה להמשך הצדקת פעילות הקו מצאה שיש הצדקה לקיומו ביתר ימות השבוע - הוא יפעל גם בשבת גם אם מספר הנוסעים בו הוא אפס.
ח"כ ארבל מסר בתגובה: "תשובת השרה רגב מדהימה ומרתיחה. על-פי החוק, לשר התחבורה יש סמכות לאסור ולהגביל קווים הפועלים בשבת משיקולים דתיים של שמירת השבת. שרת התחבורה אפילו לא טורחת להסביר איזה צורך ראתה להרשות פעילות קווים אלה בשבת ולא להמתין לצאת השבת, בדומה לנהוג בקווים אחרים להתיישבות הכפרית ברחבי הארץ".
דרישה לדיון דחוף בוועדת הכלכלה
ארבל הודיע כי ידרוש לקיים דיון דחוף בנושא בוועדת הכלכלה, והוסיף: "תנאי הבסיס הקודם לכל אחד מן התבחינים שנקבעו בתקנות הוא הביקוש, דהיינו שאכן מדובר בקו חיוני. לקו שבו נסיעות ללא ביקוש, אין הצדקה בימי-חול וקל וחומר שלא בשבת. בשביל נוסע אחד מוציאים בשבת אוטובוס של 51 מושבים וקוראים לזה חיוני?!".
בניגוד למקובל לחשוב, התבחינים שנקבעו אינם מאפשרים מתן היתרים חדשים לפעילות קווים בשבת. כפי שכתב ח"כ ארבל, על-פי החוק לצמצום תחבורה ציבורית בשבת שחוקקה הכנסת בשנת 1991, נוסף לפקודת התעבורה שיקול נוסף המאפשר להגביל תחבורה ציבורית בשבת, מלבד השיקולים הכלכליים והתחבורתיים, והוא התחשבות ככל הניתן במסורת ישראל. בהתאם לכך נקבעו תקנות שמטרתן להגביל כל קו שלא ענה לתבחינים כגון קווים לישובי ספר, לבתי חולים, או עבור תושבי ישובים עם אוכלוסייה לא-יהודית. אלא שההיתר אינו כה גורף, והמחוקק טרח לציין שמדובר בקו המסיע נוסעים. כלומר, לא בקווים ללא ביקוש.
ההיתר לפעילות קווי חבל משגב בשבת ניתן כלאחר-יד וללא דיון עם תחילת הפעלתם של הקווים עם כניסתה של חברת נתיב אקספרס לאשכול ההפעלה, וזאת מבלי לבחון כלל את נחיצות הפעלתם בשבת והנזק הכלכלי במיליוני שקלים הנגרם לקופה הציבורית. בכל שנות פעילותם של קווים אלה, משרד התחבורה מעולם לא בחן האם הם אכן עומדים בתבחיני התקנה, וזאת בניגוד לחובתו החוקית.