ועדת הכלכלה דנה (יום ג', 8.12.20) בטענות להפעלת קווי
תחבורה ציבורית בשבת, ללא ביקוש וללא הצדקה, לבקשת חברי הכנסת
משה ארבל (שס) ו
אופיר סופר (ימינה). ח"כ ארבל הסביר, כי פנה לשרת התחבורה באשר להפעלת קו 42 בחבל משגב, שממוצע הנוסעים בו בשבת הוא שניים, וזו השיבה לו כי למרות שקיימת ירידה בביקוש לקווים מסוימים במגזר הכפרי בסופי שבוע, בשל שיקולים של הבטחת רצף שירות נשמרת נסיעת יומית אחת או שתיים. הוא הוסיף כי לא ניתן להצדיק הפעלת קו תחבורה ציבורית ריק בשבת, ולא ייתכן ש
משרד התחבורה לא בוחן באופן רציף את הקווים אותם הוא מאפשר.
סופר הוסיף כי במסגרת הסטטוס-קוו המדינה מפעילת תחבורה ציבורית בשבת במשורה. לדבריו, הפעלת הקו היא זלזול בערכי השבת ובערך מדינת ישראל כמדינה יהודית. ח"כ
אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר כי "השבת היא הסטארטאפ היהודי הראשון, הכי מוצלח, ויש לעשות הכל לשמרו. עם זאת, המציאות החברתית בישראל שונה, ואמנת גביזון מדן מצאה פתרונות. גישתי היא שיש לאפשר תחבורה ציבורית בצורה מוגבלת ובהתאם לצרכים החברתיים והסוציאליים". ח"כ ארבל העיר שאמנת גביזון-מדן לא התקבלה, ומה שקובע זה החוק.
ח"כ עמית הלוי (ליכוד) אמר כי ישנם קווים נוספים שנוסעים ריקים, והמדינה משלמת על כך 600 מיליון שקל בשנה. לדבריו, אפשר למצוא פתרון אחר לקו בו נוסעים שני אנשים. ח"כ
משה אבוטבול (שס) הוסיף כי יש תלונות רבות על מחסור בקווים וראוי שהמשרד ייתן לכך מענה, קודם להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ללא ביקוש. ח"כ יצחק פינדרוס (
יהדות התורה) אמר כי ללא השבת אין למדינת ישראל זכות קיום במזרח התיכון, וגם אם היה ביקוש לקו - אין הצדקה להפעילו בשבת.
מנגד, ח"כ
תמר זנדברג ביקשה להזכיר כי מדינת ישראל היא מדינה יהודית, אבל לא מדינת הלכה ואין חובת שמירת שבת. היא הוסיפה כי כשם שאין חובת שמירת שבת, אין חובה לעלות על האוטובוס. לדבריה, שיקול הדעת של השרה אם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, למרות שמדובר רק לצורך חיוני, הוא אכן רחב.
מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הגיב לטענות ואמר כי הקו המדובר הוא הסעה לבית עלמין, ואין שליטה על הביקוש בו. מלכה טעה בדיווח לוועדה, שכן הוא בלבל בינו לקו 42 בגוש-דן. הוא הוסיף כי הסטטוס-קוו נשמר. ח"כ ארבל טען כי הסטטוס-קוו אינו חוק וכי הפעלת הקו היא בניגוד לפקודת התעבורה. מלכה דחה את הטענה כי תשובתו פוליטית, אך ציין כי הוא מוכן לבדוק זאת פעם נוספת.
הח"מ (ע.י.), שחוקר את נושא התחבורה הציבורית בשבת מעל עשור, אמר בדיון כי ההיתרים החדשים שנתן משרד התחבורה להפעלת קווים בשבת, מנוגדים לחוק, מאחר שתקנה 386א לתקנות התעבורה לא נועדה להתיר או להסדיר קווים בשבת, אלא לאסור. "למשרד התחבורה יש יעוץ משפטי מעולה, ודווקא משום כך אני מתפלא על התקלה המצערת, גרמה למצב שבו ניתן היתר לקווים הנוסעים ריקים". יוסף הסביר כי בקריאת התקנה במנותק מלשון החוק הראשית ניתן היה להתיר קווים רבים, אך בחוק הראשי ובדברי ההסבר לחוק שנחקק ב-1991 נכתב במפורש כי הוא נועד לתת לשר התחבורה סמכות "להתקין תקנות בדבר איסור הפעלת אוטובוס ציבורי".
יו"ר הישיבה, ח"כ
ינון אזולאי, סיכם ואמר: "הוועדה שמעה את עמדת משרד התחבורה שהקו ממשגב לכרמיאל לא פועל בשבת ומבקשת התייחסות לכך בכתב, יחד עם רשימת הקווים שקיבלו היתר לפעול בשבת. הוועדה לא השתכנעה מעמדת משרד התחבורה, כאילו יש בתקנה 386א כדי להתיר פעילות קווים שלא היו קיימים במועד החקיקה, וכי זו הפרה בוטה של התקנה. הוועדה מורה למשרד התחבורה לתקן את הליקויים באופן הבא - לבחון אם ההיתר שניתן לקווים הוא לפי תכלית החוק, האם קיימות חלופות כמו מוניות שירות, או חלופות לשומרי שבת, האם יש הצדקה להקדים או לאחר את יציאת הקווים. משרד התחבורה צריך גם לבחון מפעם לפעם את הנושא, ולא יאפשר זאת כהוראה קבועה. השבת היא ערך עליון וחשובה לנו".
יו"ר ארגון נוע תנוע, רועי שוורץ תיכון, אמר כי אם רוצים לבטל קווים לא חיוניים אזי צריך לבחון איפה כן יש חיוניות להפעלת קו באמצע השבוע ובשבת. סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, אמרה כי לפני שמבטלים קווים צריך לחשוב על פתרונות אחרים, ואם רוצים לתת מענה לצורך אז בתל אביב יש צורך לקווים נוספים בסוף השבוע.
אליה מימון מפורום השבת הציבורית התייחס בדיון לטענה שהשמיעה ח"כ זנדברג כי "אם עושים בדיקה על בזבוז של קווי רפאים, יש לעשות גם לשאר בקווים בכל ימות השבוע".
מימון הסביר כי ההוראה בתקנות לצמצום התחבורה הציבורית מתייחסת ספציפית ליום השבת ומורה לשר למנוע עד כמה שניתן את התחבורה הציבורית ביום זה. בין השאר הפריך מימון את הטיעון להשוואת השבת לשאר ימות השבוע, תוך שהוא מזכיר את דברי שופטי ביהמ"ש העליון לדורותיהם בדבר חשיבות השבת לעם ללאום ולמדינה היהודית. לסיום טען אליה שהמצב בו מתוגברים ומתווספים קווי תחבורה ציבורית ביום השבת בניגוד לסטטוס-קוו, גורם גם לאפליית הציבור שומר השבת שלעיתים צריך להחמיץ נסיעות במוצאי השבת כיוון שהקו מלא או כיוון שאין קווים בכלל בעוד המשאבים הללו הופנו ליום השבת בניגוד לחוק ולצורך אנשים ספורים
יהודה פואה, יו"ר ארגון בצלמו, אמר כי כבר שלוש שנים הוא עוקב מקרוב אחרי קווי הרפאים שנוסעים במשך כל השבוע, ועל-פי הנתונים של משרד התחבורה - ביטול קווי הרפאים יחסוך 600 מיליון ש"ח בשנה, שמושקעים בקווים שנוסעים כבר כמה שנים ללא נוסעים. הוא ביקש מחברי הכנסת לא לאשר שום תקציב למשרד התחבורה עד שהוא יתאים את הפעלת הקווים לביקוש ויפסיק את הניהול העיוור שקיים בתחום.