X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פגיעה קשה בזכות יסוד, במיוחד ערב הבחירות

בג"ץ ביטל את מגבלות התנועה בנתב"ג

חיות: המגבלה של 3,000 איש ליום הוטלה בלא מידע על מספר הישראלים המבקשים לחזור ארצה ובלא הסבר מדוע נקבע דווקא מספר זה; במקום לאכוף את הבידוד - נקבעה מכסת כניסה שאינה קיימת בשום מדינה דמוקרטית אחרת מבהירה: מגבלות עתידיות יבוטלו אם לא יהיו מבוססות על תשתית עובדתית ולא יעמדו במבחנים החוקתיים בוטלה גם ועדת החריגים שקבעה מי יוכל לצאת מהארץ
▪  ▪  ▪
זה איננו הפתרון [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
לשופטים נמאס מהברדק, מהשליפות ומקיצורי הדרך
איתמר לוין
הממשלה העדיפה פתרון קל של מגבלות תנועה על פני הפתרון הנכון של אכיפת הבידוד, ועשתה זאת בלא לבדוק את הנתונים הבסיסיים ביותר * ביטול המגבלות בנתב"ג מאותת: החלטות דומות ייתקלו בפסקי דין דומים
לרשימה המלאה

יש לפתוח את השמים לכניסת ישראלים ללא הגבלה החל מתחילת השבוע הבא (21.3.21). כך קובעת (יום ד', 17.3.21) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. עוד נקבע, כי אין להמשיך את הפעלת ועדת החריגים הקובעת מי יוכלו לצאת מן הארץ. התקנות בנושא זה יפקעו בסוף השבוע (20.3.21) ובג"ץ אוסר להאריך אותן.
חיות גם מוציאה התראת בטלות מראש - צעד נדיר מאוד - ולפיה "ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים". בג"ץ קובע, כי מדובר במגבלות הפוגעות בצורה בלתי מידתית בזכות היסוד של תנועה חופשית לישראל וממנה, וכי הפגיעה קשה במיוחד כאשר מדובר ערב בחירות ובמניעת אפשרות ההצבעה מישראלים התקועים בחו"ל.
חיות: לא ניתן הסבר
המגבלות בוטלו בשל הפגמים שנמצאו בהטלתן. הן נקבעו מבלי שיהיו בפני הממשלה נתונים כלשהם על אודות מספר האזרחים המצויים בחו"ל והמבקשים לשוב ארצה, ולא ניתן הסבר מדוע הועמדה מכסת הנוסעים היומית על 3,000 בלבד. לדברי חיות, הרושם שנוצר הוא, שבמקום להשקיע מאמץ ומשאבים באכיפת הבידוד של הנכנסים ארצה, שהפרתו היא העומדת במוקד החשש מפני התפשטות וריאנטים - העדיפה הממשלה להפעיל משטר של מכסות כניסה, שהוא פשוט יותר לביצוע אך פגיעתו בזכויות יסוד קשה הרבה יותר. מסקנה זו מתחדדת לנוכח העובדה שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה הוגבלה באופן כה גורף זכותם של אזרחים להיכנס למדינתם.
חיות מצטטת את דברי המשורר נתן יונתן, לפיהם "הבית זה מקום שאם אתה צריך לשוב אליו תמיד פתוחה בו דלת לקראתך". היא אומרת כי הפגיעה בזכות היסוד של הכניסה והיציאה איננה מידתית, משום שלא נבחר האמצעי שפגיעתו פחותה - אכיפת הבידוד. חיות מזכירה, כי מדובר בזכות יסוד שהפגיעה בה גוררת פגיעה בזכויות יסוד נוספות, וכי הצעד הנוכחי נעשה בלא כל הוראת מעבר - מה שגרם לאלפי ישראלים להיתקע בחו"ל. עוד היא מציינת, כי המדינה טענה שהמספר של 3,000 נכנסים נובע מתפוסת נתב"ג - אך התפוסה בטרמינל 3 לבדו היא 4,000 איש (במגבלות הקורונה) וניתן להוסיף אליו את טרמינל 1 ואת נמל התעופה רמון. לבסוף אומרת חיות, כי המגבלות הוטלו על בסיס עובדתי חלקי וגם בשל כך דינן להתבטל.
עמית: פגיעה קשה באתוס הישראלי
השופט יצחק עמית מוסיף, כי כבר ביום שבו החליטה הממשלה על סגירת שערי נתב"ג "מהיום למחר", היה ברור, כי סגירת השמים אינה יכולה להיות פתרון לטווח ארוך, אף לא פתרון לזמן קצר, ויש למצוא פתרון מיידי לבעיה הקרדינלית של אכיפת הבידוד על הנכנסים לישראל. עמית מונה עשר מכות שהונחתו על זכויות יסוד בשל הקורונה, ובהן: חופש התנועה בארץ, הפרטיות, החינוך, חופש העיסוק, חופש הביטוי וחופש הדת. "זכויות חוקתיות אלה עברו בסך לפנינו כשהן פצועות וחבולות. כעת מונחת בפנינו פגיעה חוקתית נוספת, בבחינת 'המכה ה-11': פגיעה בזכות הכניסה והיציאה לישראל. לדידי, פגיעה זו קשה במיוחד והאמצעים שננקטו אופן ובעיתוי שבהם ננקטו לא עמדו במבחן המידתיות", הוא אומר.
עמית מוסיף: "הזכות החוקתית של אזרח ישראל לחזור לארצו ולמולדתו ולבית אביו היא יותר מזכות חוקתית. היא המהות של החוזה הבלתי כתוב בין מדינת ישראל לבין אזרחיה, חוזה שבו המדינה מתחייבת בפני האזרח 'לעולם אהיה כאן בשבילך', ובשעת צרה וצוקה נגע ומגפה, דלתי תהיה פתוחה בפניך, עיר מקלט שאליה תוכל תמיד לשוב. ביום 26.1.2021 המדינה הפרה ברגל גסה את האמנה החברתית בינה לבין אזרחיה, ובאבחת פתע טרקה את שעריה בפניהם... הסיפורים האנושיים הכואבים הם רבים מספור, כפי שיעידו הבקשות והתחינות שזרמו אל ועדת החריגים מכל קצווי תבל".
לדברי עמית, "ענייננו בפגיעה חוקתית קשה ביותר ופגיעה קשה גם באתוס הישראלי. מאז ומעולם האזרח בישראל ידע כי יש על מי לסמוך. מדינת ישראל אינה כמו כל מדינות העולם. המדינה תשלח מטוס לחלץ את אזרחיה ש'נתקעו' בנפאל או בטורקיה לאחר רעידת אדמה והיא תשלח את שגרירה לסייע בחילוצו של מטייל שנקלע לצרה במדינה רחוקה. אכן אין ענייננו באזרחים שהיו נתונים בצרה, אך ענייננו באזרחים שהמדינה קלעה לצרה במדינות הים עקב סגירת מעברי הגבול".
עמית אומר שהיה מוכן לכופף גם זכות חוקתית זו, אך הפגמים המינהליים מכריעים את הכף: שערי נתב"ג נסגרו אחרי שהסוסים נכנסו, וזאת בבת אחת וללא כל תקופת מעבר - למרות שהחשש מפני הווריאנטים היה ידוע זמן רב. למרות הקושי שבקבלת נתונים מן המדינה, עמית חישב ומצא, כי לכל היותר ייכנסו ארצה 128 חולים ביום אם מספר הנכנסים הכולל יהיה 10,000. עמית תוהה מדוע המדינה לא החלה כבר בינואר לחפש מענה ארוך טווח, לנוכח הסיכון הברור של התפשטות הווריאנטים, ומדוע רק כעת היא מפעילה למשל צמידים אלקטרוניים לנכנסים ארצה. "העדר בידוד אפקטיבי בישראל הביא לאיסור קולקטיבי של כניסה לישראל", הוא מסכם, לאחר שהציע למדינה להחמיר משמעותית את אכיפת הבידוד, כולל במישור הפלילי.
הנדל: המדינה לא הרימה את הנטל
השופט ניל הנדל מדגיש, כי ההגבלות אינן עומדות במבחן המידתיות במובן הצר, לנוכח העובדה שנתונים רלוונטיים לא עמדו לנגד עיני מקבלי ההחלטות. הוא גם אומר, עד תום תוקפן של התקנות בעוד שלושה ימים, יש לתת פרשנות מקלה ככל האפשר למגבלה זו, בייחוד בהינתן הסמיכות למועד הבחירות. לדברי הנדל, "הזכות לבחור היא מהזכויות החשובות בחברה דמוקרטית. היא נמנית על סימני ההיכר היסודיים ביותר של חברה כזו. קול אחד לכל אזרח. השוויון במיטבו. מנעת מאזרח לבחור, ופגעת בזכותו להשתתף בעיצוב פני החברה והשלטון. זכות הבחירה עומדת בליבת הזכויות שבין אדם למדינה. הנטל המוטל, אפוא, על הרשויות המבקשות להכשיר את המכסה הפוגענית, ולהוכיח שהיא עומדת במבחני המידתיות, רב הוא".
המדינה לא עמדה בנטל זה, משום שלא הסבירה כיצד נקבע דווקא המספר 3,000 ומדוע דווקא לשבועיים שערב הבחירות. "המדינה שינתה את טעמה במהלך הדיון בעתירות – ולאחר שהתברר שאין ממש בשיקולים הלוגיסטיים שהוצגו תחילה, העבירה את מרכז הכובד לטענה בדבר קשיי אכיפה של חובת הבידוד הביתי. שינוי משמעותי זה בקו הטיעון, בתוך ימים ספורים, מעלה שאלות לגבי עמדת המדינה, ומחליש אותה". עוד הוא אומר כי הפגם שבהתנהלות המדינה חמור עוד יותר, לנוכח העובדה שלא היה לה בסיס עובדתי בנוגע למספר הישראלים בחו"ל.
הנדל מסכם: "מקובל עלי כי בתנאי אי-הוודאות השוררים ביחס להופעתם של וריאנטים שונים, פוטנציאל הנזק הגלום בכניסתו האפשרית ארצה של וריאנט עמיד מצדיק נקיטת אמצעי זהירות לא מבוטלים. ברם, הערכת נזקיהם של אמצעים אלה מול תועלתם מחייבת מיפוי מדויק של הנזקים – ולמצער, גיבוש תמונה רחבה ככל האפשר בעניין. דא עקא, משנתונים רלוונטיים לביצוע המבחן הצר, הן במישור הנזק והן במישור התועלת, לא עמדו לנגד עיני מקבלי ההחלטות, ואינם ידועים גם כעת, לא ניתן לומר שהורם הנטל – ואין אפשרות לקבוע שתועלתה של הפגיעה בזכויות היסוד החוקתיות עולה על נזקה".
המדינה חויבה בתשלום הוצאות של 20,000 שקל בארבע העתירות. את העותרים ייצגו עוה"ד בתיה זקס, ירון דוד, שירלי הגדיש, ריטה פרייס, טל שחר, לנטינה נלין, תומר נאור והידי נגב; ואת המדינה - עוה"ד יונתן ברמן ושרון אבירם.

תאריך:  17/03/2021   |   עודכן:  17/03/2021
+"החלטת בג"ץ עלולה להביא לגל תחלואה"
19:11 17/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

פרויקטור הקורונה התייחס להחלטת בג"ץ שקבע כי ש לפתוח את השמים לכניסת ישראלים ללא הגבלה החל מתחילת השבוע הבא  ▪  "ההחלטה שהתקבלה מעוררת דאגה, מכיוון שתאפשר כניסת תחלואה רבה ווריאנטים מסוכנים לישראל. עשינו צעדים רבים כדי למנוע זאת"

חשש מכניסת וריאנטים חדשים [צילום: משה שי, פלאש 90]
+כאשר המורה הופך לבשר ודם
18:11 17/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שרה צ'אבס, מורה לתיאטרון באזור בוסטון, במאמר גלוי לב בוושינגטון פוסט על הדרך בה הקורונה שינתה את תפיסתה החינוכית כלפי עצמה וכלפי תלמידיה

הקורונה ובתי הספר בארה"ב, פברואר 2021 / ABC
העיניים אמיתיות [צילום: ג'ף צ'יו, AP]
+אושר המשך איכוני השב"כ, רק עד ל-21.3
16:54 17/03/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יועמ"ש ועדת חו"ב אמרה כי הוועדה מבקשת להבין כיצד התבחינים שקבעה הממשלה מגיעים בעתיד למצב שמתייחסים לקורונה כאל מחלה ולא כאל מגיפה, ומביאים ל"נרמול" מצב החרום  ▪  האוזר מחה על כך שהממשלה לא כללה תבחין הנוגע לחולים קשים, היות שהסיכון בה הוא שמבחין אותה ממחלות אחרות, ומצדיק את השימוש בשב"כ

[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
+המכון לדמוקרטיה מברך על בג"ץ פתיחת השמיים
16:41 17/03/21  |  עידן יוסף

פרופ' יובל שני, סגן נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה וד"ר עמיר פוקס, חוקר בכיר במכון מברכים על פסק הדין של בג"ץ לפתיחת השמיים ומציינים כי: "פסק הדין מדגיש את הפגיעה הקשה בזכויות אדם בתקנות הגבלת הכניסה והיציאה ובמדיניות הממשלה בתחום זה.
"הניתוח שבפסק הדין מדגיש את עיקרון המידתיות, ככזה שצריך להוביל את האיזון בין זכויות האדם והאזרח לבין אינטרס בריאות הציבור, וכי במקרה זה היה צריך להתמודד עם החשש מכניסת מוטציות ארצה באמצעות הגדלת קיבולת שדה התעופה ושיפור הפיקוח על הבידוד, ולא באמצעות מניעת ישראלים מלחזור לביתם.
"בנוסף, בג"ץ הדגיש את הבעיה שבאי-בדיקת העובדות לפני התקנת התקנות. זהו דגש צופה פני עתיד, המחייב ניהול מדיניות המבוססת על נתונים".
עוד מציינים שני ופוקס כי "מדובר בהפרה קשה של החוזה בין האזרח למדינתו - לא רק שהמדינה לא באה לעזרת אזרחים בצרה, אלא שהיא הפקירה אותם".

+לשופטים נמאס מהברדק, מהשליפות ומקיצורי הדרך
14:18 17/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הממשלה העדיפה פתרון קל של מגבלות תנועה על פני הפתרון הנכון של אכיפת הבידוד, ועשתה זאת בלא לבדוק את הנתונים הבסיסיים ביותר  ▪  ביטול המגבלות בנתב"ג מאותת: החלטות דומות ייתקלו בפסקי דין דומים

כרטיס אדום וכרטיס צהוב [צילום: לע"מ]
+התייעצויות בממשלה בעקבות החלטת בג"ץ לסגירת השמיים
14:15 17/03/21  |  עידן יוסף

בעקבות החלטת בג"ץ על סגירת השמים מתקיימות התייעצויות בין משרדי התחבורה, הבריאות והייעוץ המשפטי (חדשות 12)

+97% הצלחה לחיסון נשים הרות
12:50 17/03/21  |  עידן יוסף

מנתונים שמציגה קופת החולים מכבי לסיכום נתוני ההתחסנות של כשני שלישים מהנשים ההרות בקופה, עולה כי יעילות החיסון עומדת בשלב זה על 97%.
שיעור החולות בקורונה בקרב נשים שלא חוסנו גבוה משמעותית: 8.1% מהנשים בהריון שלא חוסנו חלו בקורונה (914), לעומת 0.05% בלבד בקרב הנשים בהריון שחוסנו (שלוש נשים הרות).
כל הנשים ההרות שנדבקו ונזקקו לאשפוז בבית חולים היו לא מחוסנות - 62 נשים שמהוות 7.5% מקרב אלו שנדבקו. מתוכן, שבע הוגדרו במצב קשה. עוד עולה מנתוני מכבי כי נשים בשליש הראשון של ההריון, נשים צעירות ונשים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך נוטות פחות להתחסן (ישראל היום).

+אושר סופית: פיקוח אלקטרוני לחוזרים מחו"ל המחויבים בבידוד ביתי

11:44 17/03/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ההסדר קובע בנוסף כי הנכנס יידרש לחתום על שטר חוב לטובת המדינה בגובה עלות האמצעי, למקרה שיזיק לאמצעי או לא יחזירו

צמיד אלקטורני לחוזרים מחו"ל [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
+מקדם ההדבקה ירד לרמה הנמוכה מאז אוקטובר - ‎ 0.7
10:09 17/03/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

1,472 נדבקים חדשים אובחנו אתמול  ▪  שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 2.1%  ▪  אדלשטיין: "למעלה מ-4 מיליון זכאים לתו ירוק החל מהבוקר"

חוזרים לשגרה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ ביטל את מגבלות התנועה בנתב"ג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חיות "לא מדייקת"...
קורא אירי  |  17/03/21 16:25
2
חיות מתערבת בבחירות
יאיר4  |  17/03/21 22:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
ההסדר קובע בנוסף כי הנכנס יידרש לחתום על שטר חוב לטובת המדינה בגובה עלות האמצעי, למקרה שיזיק לאמצעי או לא יחזירו
מירב ארד
1,472 נדבקים חדשים אובחנו אתמול    שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 2.1%    אדלשטיין: "למעלה מ-4 מיליון זכאים לתו ירוק החל מהבוקר"
מרדכי ליפמן
העולם הסוני והעולם השיעי צועדים בעיניים פקוחות להתמודדות, שלעומתה תיראה מלחמת אירן - עירק (22 בספטמבר 1980 - 20 באוגוסט 1988), על מיליון קורבנות השווא שלה, כמשחק ילדים    אירן, מאורגנת ומחומשת טוב יותר משכנותיה הסוניות, ואילו הן חרדות לגורלן, מבקשות לסגור, באיחור גדול ובעזרת ישראל, פער של עשרות שנים, בחימוש ובארגון צבאי
איציק וולף
28 אלף מרותקי בית מתוך 105 אלף עדיין לא חוסנו    משרד הבריאות ישיק פיילוט לחיסון שלהם באמצעות זריקה אחת על-ידי אחיות קופות החולים ומד"א    שר הבריאות: לא נשאיר איש מאחור
איתמר לוין
לאחר ועידת הפסגה הווירטואלית של מדינות Quad, פורסים הארבעה במאמר משותף בוושינגטון פוסט את החזון ואת הצעדים המעשיים בנושאי הקורונה והאקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il