X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יועמ"ש ועדת חו"ב אמרה כי הוועדה מבקשת להבין כיצד התבחינים שקבעה הממשלה מגיעים בעתיד למצב שמתייחסים לקורונה כאל מחלה ולא כאל מגיפה, ומביאים ל"נרמול" מצב החרום האוזר מחה על כך שהממשלה לא כללה תבחין הנוגע לחולים קשים, היות שהסיכון בה הוא שמבחין אותה ממחלות אחרות, ומצדיק את השימוש בשב"כ
▪  ▪  ▪
[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]

ועדת החוץ והביטחון דנה (יום ד', 17.3.21) בהחלטת הממשלה מיום 14.03.21, להכריז על הסמכת השב"כ לבצע פעולות סיוע במאמץ מול נגיף הקורונה מיום עד ליום 28.03.21. הוועדה החליטה, פה אחד, לאשר את ההכרזה, אך רק עד ליום 21.01.21, כולל.
ביום 1.3.21 ניתן פסק דין בבג"ץ 6732/20 בו נקבע כי: "ככל שהממשלה תבחר להמשיך להסתייע בשב"כ בהתאם לחוק הסמכת השב"כ היא לא תוכל לעשות כן באופן גורף ויהיה עליה לגבש קריטריונים אובייקטיבים בכל הנוגע להיקף ההסתייעות בשב"כ, שייקבעו בהתבסס על השיקולים המנויים בחוק ובשים לב למשמעויות הנגזרות מהארכת תוקפו של החוק מכוח סעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת".
כמו-כן, קבע בית המשפט כי את התבחינים האלה, יש להציג בפני ועדת החוץ והביטחון וכן לפרסמם בפומבי. "מטרתם לשים קץ לפרקטיקה לפיה ההסתייעות בשב"כ נעשית באופן גורף וללא התאמה למערך הבדיקות והחיסונים, לנתוני התחלואה ולכלים הנוספים הנתונים לממשלה לצורך התמודדות עם הנגיף. לשם גיבוש הקריטריונים האמורים, קבע בית המשפט תקופת התארגנות כך שהמועד האחרון לגיבושן יהא 14.3.2021, וכי ממועד זה ואילך, תוגבל בכל מקרה הסמכת השב"כ רק לאותם מקרים שבהם החולה המאומת אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית, או שלא מסר כלל דיווח על מגעים...".
עו"ד טליה אגמון, משנה ליועמ"ש משרד הבריאות, הציגה בפני הוועדה את התבחינים שקבעה הממשלה: הראשון מגביל את הסמכת השב"כ רק לאותם מקרים שבהם חולה מאומת לא דיווח בחקירה האפידמיולוגית למרות שאדם שבא עימו במגע קרוב ("אפס מגעים") או שלא ניתן היה ליצור קשר עם החולה המאומת או לערוך לו חקירה אפידמיולוגית מסיבה אחרת.
התבחין השני קובע כי תימשך ההסתייעות בשב"כ כל עוד מתקיימים שני תנאים במצטבר: מספר החולים החדשים בממוצע ליום לא ירד מסך של 1,000 חולים ביום, במשך שלושה שבועות, ובנוסף היקף החולים שאותרו בלעדית ע"י השב"כ לא פחת מ-5% מכלל החולים שאובחנו בתקופה זו, בעת שהיקף התחלואה יציב.
אגמון הוסיפה כי הממשלה החליטה להכריז על המשך השימוש בשב"כ לשבועיים נוספים לבד, ולא שלושה כפי שמאפשר החוק, כדי לבחון את השפעת התבחינים שנקבעו.
היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד מירי פרנקל-שור, אמרה כי הוועדה מבקשת להבין כיצד התבחינים שקבעה הממשלה מגיעים בעתיד למצב שמתייחסים לקורונה כאל מחלה ולא כאל מגיפה, ומביאים ל"נרמול" מצב החרום.
יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, מחה על כך שהממשלה לא כללה תבחין הנוגע לחולים קשים, היות שהסיכון בה הוא שמבחין אותה ממחלות אחרות, ומצדיק את השימוש בשב"כ, כשבמקביל מספר המחוסנים הולך ועולה, ויש בכך שינוי לסיכון הנשקף מהמחלה.
ד"ר אריק האס, מהאגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, אמר כי התקווה היא שאכן הקורונה תהפוך להיות כמו מחלה כרונית אחרת, אך עוד אין לכך הוכחות מספיקות. עוד אמר ד"ר האס כי לוקח לעתים גם שבועיים להפוך לחולה קשה, בעוד נתון המאומתים הוא יומי ולכן נוח יותר לעקוב אחריו.
עו"ד אגמון הוסיפה כי ניתן לקבוע הרבה מאוד תבחינים ומדדים, אך גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובמשרד המודיעין הסכימו כי מספר המאומתים החדשים הוא הנתון הרלוונטי ביותר. עם זאת, אף שהנושא נשקל, הגורמים תמיד בוחנים עצמם מחדש ויעשו זאת בשבועיים המבוקשים.
פלג, ראש אגף המודיעין במשרד לענייני מודיעין: קבענו קריטריונים כדי להגיע להסכמה בין כלל המשרדים. משרד הבריאות לא היה מוכן לקבל את הקריטריון של החולים הקשים, אבל שר המודיעין ביקש שנדון בזה מחדש עד לדיון הבא. הקו המנחה גם של השר הוא שברמת תחלואה נמוכה לא צריך לאכן, וגם השב"כ אמר זאת. במקום שאנו נמצאים, אנו מאוד קרובים להפסקה של הכלי הזה. אתמול היינו ב-8% אפקטיביות של כלי השב"כ. אם אנחנו מתחת ל-5% או מתחת לאלף חולים, אנחנו מפסיקים.
האוזר בירך על הנכונות לשקול את קריטריון החולים הקשים, והדגיש כי לאורך כל השנה תמכה הוועדה בפגיעה בזכות לפרטיות שנוצרה מהשימוש בשב"כ בשל חזקת הזכות לחיים. הירידה במספרי החולים הקשים, שמשמעותה היא ירידה במתים, היא הרלוונטית ביותר לבחינת חזקת הזכות לחיים באיזון בין הזכויות.
יו"ר הוועדה ביקש לשמוע את התייחסות משרד הבריאות לבקשת הוועדה בדיון ביום 15.02.21, כי גם מחוסנים אשר באו במגע עם חולה מאומת יקבלו מסרון על כך כל עוד נמשך השימוש ביכולות השב"כ. יו"ר הוועדה הוסיף כי בדיווח השבועי האחרון אשר שלח משרד הבריאות לוועדה נמסר כי טרם התקבלה החלטה בנושא, אך מצוין כי מאז 29.02.21 ועד 11.03.21 היו כ-115 אלף מחוסנים אשר נמצא כי באו במגע עם חולה מאומת.
אגמון השיבה כי התקיימו על כך דיונים והמלצת צוות הטיפול במגיפות הייתה כן לשלוח את המסרונים כפי שהציעה הוועדה, והחלטה זו נתקבלה. הוספת משלוחי המסרונים למחוסנים דורשת פיתוח מחשובי מסוים, אך כעת אנשי המחשוב עמוסים עם השינויים אשר נדרשו מהחלטת בג"ץ. לירון אמוזיג, מאגף המחשוב של משרד הבריאות, אמרה כי מדובר בתהליך של שבעה ימי עבודה, אך בינתיים הם נדרשים לפתח את השינויים הטכנולוגיים הנובעים מהחלטת בג"ץ. אמוזיג לא נקבה בדבריה מועד סופי להשלמת המסרונים למחוסנים, כאמור.
יו"ר הוועדה העיר: אני מתקשה להבין את המצב שה"סטארט-אפ ניישן", שמשגרת לווינים לחלל ויש לה טכנולוגיות עתירת מדע ומידע, מתקשה לפצל שני סוג מסרונים כשמדובר בהצלת חיי אדם. לפני חודש ויומיים ביקשנו לבחון את הדבר, כדי לוודא שאדם מחוסן, אשר בא במגע עם חולה מאומת, יהיה מודע לכך שהוא עלול לאחר מכן להדביק אדם בקבוצת סיכון אשר איננו מחוסן, וכך יוכל להפעיל שיקול דעת.
ח"כ מיכל וונש: אי-אפשר להמשיך להישען על כלי כה פוגעני אם לא צריך אותו. יש פה כשל לוגי, שבולט יותר מאי פעם. המשך השימוש באיכוני השב"כ הפך לנטל ולא לנכס בידי הממשלה. המשך ההסתמכות מחלישה את היכולת של הממשלה להתמודד עם המגיפה. לא מפותחים פה שאלות, מדדים וכלים אלטרנטיביים, ובדרך מאבדים את אמון הציבור, שהוא נדבך מרכזי במאבק במגיפה.
לאחר מכן, הציע יו"ר הוועדה לחברי הוועדה לאשר את בקשת הממשלה, אך ורק עד ליום 21.03.21, כולל, כדי שתשקול את הערות הוועדה והוסיף: הממשלה נמצאת באווירת סוף קורס. ההחלטה לא לשלוח לאזרחים מחוסנים אשר באו במגע עם חולה מאומת הודעה על כך, לא מאפשרת התנהלות אחראית, מסכנת חיי אדם ועלולה לגרום למחוסנים להדביק אנשים בסיכון שאינם מחוסנים. כ-115,000 מחוסנים באו עד היום במגע עם חולה מאומת ולא יודעים זאת, וייתכן שחלקם הדביקו אחרים. בנוסף על הממשלה לחשב מסלול מחדש ולכלול בקריטריונים להפעלת כלי השב״כ את מרכיב מספר החולים הקשים ולא רק מספר החולים המאומתים.
יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, העלה הצעה זו להצבעה והיא אושרה, כאמור, פה אחד.

תאריך:  17/03/2021   |   עודכן:  17/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר גרוטו / Itamar Groto  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גבי ברבש  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר בן שבת / Meir Ben-Shabat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה בר סימן טוב  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סיגל סדצקי  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עפר שלח / Ofer  Shelah  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אושר המשך איכוני השב"כ, רק עד ל-21.3
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
בקשת ח"כ בצלאל סמוטריץ' לדיון מחדש בתקנות למניעת שכחת ילדים נדחתה - התקנות יכנסו לתוקף באוגוסט, כפי שאישרה ועדת הכלכלה בשבוע שעבר    הודיע שהמעשה הראשון שלו כשר התחבורה יהיה לבטל את התקנות
מירב ארד
רת"א: רק 1,300 ישראלים נרשמו כרוצים לחזור    היו"ר מרגי בתגובה: אם אין ניצול של המכסה מדוע לא לבטל אותה?    רת"א: חשבנו שיש פער בין הביקוש למכסה, אבל ראינו שהמכסה לא מתמלאת. הקיבולת של נתב"ג היא 3,400-3,600 נוסעים ביום ונכנסו רק 1,700-1,800
מירב ארד
אליאס הוסיפה: "אנחנו עומדים על זה שהתשלום ללקוח יצטמצם ויש לנו מספר צעדים שבכוונתנו לקדם"    עו"ד הלפרין: כל הצעדים האפשריים מונחים על השולחן בהקשר הזה
מירב ארד
הוסיף: "אנחנו רוצים להגיע ל-30,000 צמידים כמענה ל-10 ימים ואז כבר יחזרו אלינו למבודדים נוספים"    ביקש מהוועדה בנוסף לשקול כי עלויות הצמיד וחלק מעלויות המלוניות יהיה על חשבון המבודדים
מירב ארד
המימון לצורך תשלום המענקים כבר נכלל במסגרת הגדלת ההוצאה לשנת 2021    במסגרת מענק הוצאות קבועות כ-13 מיליארד ש"ח ובמסגרת המענק עקב פגיעה ממושכת בעסקים כ-872 מיליון שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il