X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כחלק מן המאבק בגל הפשיעה הגואה במגזר הערבי

תזכיר: יותר חיפושים ללא צו שיפוטי

משרד המשפטים מציע לאפשר למשטרה לבצע חיפוש ללא צו אם "יש חשד סביר כי במקום מצוי חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור, העשוי לשמש ראיה לביצוע העבירה, והחיפוש נדרש מיד לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה" התיקון המוצע עומד בניגוד למדיניותו העקרונית של סער לשמירה על זכויות חשודים ונאשמים
▪  ▪  ▪
לתפוס מצלמות אבטחה [צילום: AP]

משרד המשפטים מציע (יום א', 19.9.21) להרחיב את סמכותה של המשטרה לבצע חיפושים בלא צו שיפוטי. השר גדעון סער אומר כי הדבר נחוץ לצורך המאבק בפשיעה במגזר הערבי - אם כי ברור שהתיקון לחוק, אם יתקבל, יהיה רוחבי. News1 מציין, כי ההצעה עומדת בניגוד למדיניות העקרונית של הבטחת זכויות חשודים ונאשמים, אותה מוביל סער.
החוק הנוכחי מאפשר לבצע חיפוש בלא צו בארבעה מקרים: יש לשוטר יסוד להניח שבאותו מקום מבוצע פשע כעת או שהוא בוצע לפני זמן קצר; תופש הבית או המקום פונה לעזרת המשטרה; אדם המצוי שם פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה; השוטר רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר או נמלט ממשמורת חוקית. משרד המשפטים מציין, כי ההצעה לתיקון החוק מבוססת על מסקנות בראשותו של שופט בית המשפט העליון המנוח, דב לוין, אשר הוגשו לפני כשלושה עשורים - אך הפרק העוסק בעילות החיפוש לא הושלם מאז הוגש לכנסת ה-19.
על-פי התיקון המוצע, ארבע עילות החיפוש ללא צו יהיו: המחזיק במקום פונה לעזרת המשטרה או אדם השוהה בו פונה לעזרת המשטרה ויש חשד סביר שמבוצעת שם עבירה; יש חשד סביר שנעברת שם עבירה מסוג פשע או שעבירה כאמור נעברה שם זה מקרוב; יש חשד סביר כי במקום מצוי חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור, העשוי לשמש ראיה לביצוע העבירה, והחיפוש נדרש מיד לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה; יש חשד סביר כי במקום נמצא חשוד בעבירת פשע חמור שנעברה זה מקרוב או אדם המתחמק ממעצר או ממאסר או הנמלט ממשמורת חוקית.
העילה השלישית היא התוספת המשמעותית כעת, והמשרד מסביר אותה בכך ש"קיים צורך דחוף ומיוחד לסייע ביכולות הפענוח והשגת ראיות של משטרת ישראל בטיפול בפשיעה החמורה בחברה הערבית. נוכח קשיים מיוחדים באכיפה בתחום זה, מקודם כעת תיקון זה באופן נפרד מחוק החיפוש בכללותו". מטרתו היא "להעניק כלים למשטרה שיאפשרו לה לתפוס ראיות גם ללא צו בית משפט כאשר יש חשש שהראיות יועלמו או ישובשו, באופן שיביא לעליה בפענוח פשיעה חמורה ובהעמדה לדין כמו גם לעליה בהיקף כלי הנשק והאמל"ח הנתפסים, באופן שירתיע את העבריינים מלבצע את העבירות".
המשרד מסביר, כי "במקרים רבים של פשיעה חמורה בחברה הערבית, מתקשה המשטרה להשיג שיתוף פעולה לשם גביית ראיות ועדויות בשטח. עיקר הקושי באיתור החשודים בביצוע העבירות נובע משיבוש ראיות על-ידי בעלי אינטרס, אשר מתבטא במחיקת המידע המצולם במצלמות המוצבות במקום ביצוע העבירה במרחב הפרטי, כגון בבתי עסק ובחצרות, או העלמתן. פעמים רבות, מונצח במצלמות אלו האירוע הפלילי הנחקר או ראיות העשויות לסייע רבות בקידום החקירה במהירות ובמניעת הסלמת האירועים האלימים.
"מקרים אלו מתרחשים בעיקר כאשר יש קשר בין מחזיקי המצלמות לעבריינים אך גם במצבים בהם בעלי המצלמות מפחדים מהעברת הראיה ומשיתוף פעולה עם רשויות החוק או כאשר הם עלולים להימצא מיד לאחר האירוע מאוימים על-ידי גורמים עבריינים". התיקון לחוק, אומר המשרד, יאפשר למשטרה לתפוס מיד ראיות כאלה, לפני שניתן יהיה להעלים אותן. הוא מדגיש, כי צעד זה יוגבל רק ל"פשע חמור" (רצח, ניסיון רצח, אונס וכדומה), עדיין יהיה צורך בצו כדי להוציא את המידע ובכך יושג איזון מול הפגיעה בזכויות.
News1 מציין, כי בבתי המשפט מתגלים בצורה קבועה מקרים בהם המשטרה ביצעה חיפושים ללא צו כחוק - בעיקר לתפיסת סמים. אומנם התיקון הנוכחי לחוק אינו עוסק בכך, אך הוא עשוי להיות תחילתו של תהליך שירחיב משמעותית את סמכויות החיפוש ללא צו. עוד יצוין, כי סער חרת על דגלו את הבטחת זכויות האזרח מול המשטרה, למשל בהצעתו להרחיב את פסילתן של ראיות שהושגו שלא כדין. כאמור, משרד המשפטים מסביר את ההצעה בצורך הדחוף להיאבק בגל הפשיעה החמור במגזר הערבי.

תאריך:  19/09/2021   |   עודכן:  19/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תזכיר: יותר חיפושים ללא צו שיפוטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסמול זוחל לדיקטטורה...
מבין עניין  |  19/09/21 20:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
עידן יוסף
עד עכשיו עלה המבצע 100 מיליון ש"ח    גורם בכיר מעריך שהמשך החיפושים יעלו עוד עשרות מיליונים    נציבת שב"ס: בעשור האחרון סוכלו 300 ניסיונות בריחה
איתמר לוין
המשטרה טוענת, כי בדואי שנעצר במסגרת חקירה אמר לרב-פקד מזל אסטרחן שהיא "לקחה אותו כפרויקט אישי" וביקש שתשחרר אותו בערבות    בערב ראש השנה הוא שלח לה מסרון איחולים, וכאשר התקשר אליה והזדהה - איחל לה שנה טובה, הוסיף "תשמרי על עצמך" וחזר על האיחולים לחג שמח
עידן יוסף
מהומה בוועדת ביטחון הפנים בעקבות דברי רב-ניצב יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה: "בשומר החומות חוסלה אינתיפאדה תוך ארבעה ימים עם אפס הרוגים"    ח"כ אחמד טיבי: "תחזור בך מהאמירה אפס הרוגים - מוסא חסונה נהרג"    ח"כ בן-גביר: "איך אפשר להגיד שלא היו הרוגים? היו הרוגים יהודים"
איתמר לוין
תחילה הוציא בית המשפט בנצרת צו האוסר לפרסם את עצם קיומה של החקירה בנוגע לבריחת האסירים הביטחוניים    כעת אוסר בית המשפט בראשון לציון לצטט מה שמתפרסם בנושא באמצעי תקשורת זרים וברשתות החברתיות
עידן יוסף
המשטרה הודיעה בשבוע שעבר על שלושה ימי אכיפה מוגברת כנגד נוסעים שאינם עוטים מסכה בתחבורה הציבורית    ניתוח נתוני האכיפה מגלה כי בימי המבצע דווקא פחת משמעותית מספר הדוחות    במשטרה מנסים להסביר מדוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il