X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט: הנסיבות חריגות וייחודיות - שיף חש סכנה כאשר נתקל בפורצים לרכבו בסמוך לביתו; לא ניתן היה לצפות שימתין למשטרה; מדובר באדם ערכי שתרם למדינה עשרות שנים ושכל בן
▪  ▪  ▪
שיף. התקשר למשטרה ושיתף פעולה [צילום: פלאש 90]

נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, רויטל יפה-כ"ץ, גזרה (יום ג', 9.11.21) תשעה חודשי עבודות שירות על אריה שיף, אשר הודה שירה למוות במוחמד אל-אטרש שפרץ לרכבו. יפה-כ"ץ קיבלה במלואה את עמדת ההגנה לגבי העונש, בעוד המדינה ביקשה ארבע שנות מאסר. שיף הודה במסגרת הסדר טיעון עבירה של המתה בקלות דעת ובסייג של הגנה על בית מגורים, וההסדר לא כלל הסכמה על העונש.
בליל 28/29.11.20 שהו שיף ואשתו בקרוואן ליד ביתם בערד, כאשר שלושה בני אדם - ובהם אל-אטרש, שהיה רעול פנים - ניסו לפרוץ לרכבם שעמד בסמוך. שיף, שהתנדב שנים רבות במשטרה, שלף את האקדח שהחזיק ברישיון, ירה כדור אחד לעבר הרכב שהחל להתדרדר קדימה בכביש והרג את אל-אטרש. הוא התקשר למוקד 100, דיווח על האירוע, ביקש סיוע רפואי ושיתף פעולה עם המשטרה.
בהסדר הטיעון הוסכם, כי שיף פעל תוך קירבה לסייג הגנת בית מגורים, לאחר שבעת שיצא מהקרוואן, ראה את כל הפורצים וסבר, כי בכוונת מי מהם להיכנס לקרוואן אשר שימש באותה עת למגוריו ולמגורי אשתו, כדי לבצע עבירה. עם זאת הוסכם, כי מעשיו של שיף לא היו דרושים מיד כדי להדוף את כניסתם של הפורצים לקרוואן, ובכך לא עומדת לו הגנת בית המגורים.
לדברי יפה-כ"ץ, "הקירבה לסייג עליה הסכימו הצדדים, היא קירבה של ממש כפי שעולה מהנסיבות החריגות של המקרה, והיא מצדיקה גם ענישה חריגה, תוך ניסיון להיכנס לנעלי שיף, בסיטואציה המורכבת בה הוא ואשתו היו נתונים, בשעת לילה מאוחרת, בקרוואן הנמצא על הכביש, כאשר רעשי הפורצים גרמו לאשת שיף להעירו משנתו; והכל על-רקע אירועים קודמים בהם רכושו נגזל ממנו בנסיבות דומות.
לא לבחון באווירה של בית המשפט
"יש להבין את תחושות המצוקה, הפחד והחרדה האמתיים ששיף חש כשראה את הפורצים בקרבתו ובקרבת המקום בו שהתה אשתו; תחושות שמבחינתו חייבו, ואף הצדיקו, תגובה מהירה, גם אם הן הביאו אותו לפעול באופן החורג מן הסביר. לתחושות אלה יש לתת משקל של ממש בעת גזירת העונש, למרות שדרישת הסבירות, כתנאי לקיומו של סייג הגנת בית המגורים, היא בגדר דרישה של סטנדרט אובייקטיבי".
נטילת חיי אדם אמורה לגרור אחריה ענישה משמעותית, בוודאי של מאסר מאחורי סורג ובריח, אולם המקרה הנוכחי חריג ומחייב גם ענישה חריגה - אומרת יפה-כ"ץ. שיף נגרר לאירוע שלא יזם ולא תכנן, דבר שנעשה דווקא על-ידי אל-אטרש ושותפיו; שיף עמד לבדו, בשעת לילה מאוחרת, מול אל-אטרש ושותפיו - כולם רעולי פנים, אשר די בחזותם כדי להטיל אימה ופחד; אל-אטרש ושותפיו נתפסו על חם בידי שיף כשהם מבצעים עבירה פלילית שכוונה כלפי רכושו, והחשש שמא יפגעו בו וברעייתו, כדי שיתאפשר להם לממש כוונתם לגנוב את רכבו - היה סביר; "ומעל לכל, כל האירוע נמשך שניות מעטות, כאשר בדיעבד ניתן לנתח כל צעד או כל תנועת יד שעשה הנאשם, אך 'לא הרי מי שנתון בנסיבות של תחושת סכנה ומצוקה, כהרי מי שבוחן דברים בחכמה שלאחר המעשה, באווירה השקטה יחסית של אולם בית המשפט' [כפי שפסק בית המשפט העליון]".
יפה-כ"ץ מוסיפה: "שאלתו של הסנגור, מה אדם סביר אחר, במצבו של הנאשם, היה עושה - נותרה, למעשה, ללא מענה, גם לא על-ידי התביעה". האם סביר היה לצפות משיף להתעלם מהסכנה בה חש? האם סביר היה לצפות ממנו להתקשר למשטרה ובינתיים לאפשר לאל-אטרש ושותפיו לפעול כאוות נפשם, גם אם הדבר כרוך בפגיעה אפשרית בו וברעייתו? - שואלת יפה-כ"ץ בצורה רטורית.
הירי לא נעשה על-מנת לפגוע באל-אטרש ובוודאי שלא נעשה על-מנת לגרום למותו. שיף גם לא ניסה לירות פעם נוספת, כאשר הירייה הנוספת שביצע הייתה לעבר הרכב של שותפיו שהחל לברוח מהמקום. מיד לאחר כל זאת, הזעיק שיף את כוחות ההצלה, והשוטר שהגיע למקום חשש אף הוא שמא הפורץ שנותר ברכב חמוש ועלול לסכן את ביטחון האנשים שהחלו להתקבץ במקום. לנסיבות אלה יש השפעה של ממש על מידת אשמו של שיף; וממילא על מידת הענישה הראויה, קובעת יפה-כ"ץ.
"לטעמי, ומבלי להקל ראש בתוצאה הקשה של מעשי הנאשם, הקירבה לסייג ונסיבותיו האישיות המיוחדות והחריגות של הנאשם, האיש הערכי, ששנים תרם למדינה כמעט בכל דרך אפשרית, ששכל בן, ואשר נקלע לאירוע שלא מרצונו, מחייבים הקלה של ממש בעונשו וזאת בדמות ענישה אשר תרוצה בדרך של עבודות שירות. אכן, ענישה זו חריגה בעבירות של המתה בכלל ובעבירות של המתה בקלות דעת בפרט; אולם המקרה שבפנינו הוא חריג וייחודי, והקירבה לסייג יש בה כדי להפחית מן האשם המוסרי שבמעשה". את המדינה ייצגו עוה"ד יריב צרי וציון קינן, ואת שיף - עוה"ד ששי גז ועידן שני.

תאריך:  09/11/2021   |   עודכן:  09/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציון קינן / Zion Keinan
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשעה חודשי עבודות שירות לאריה שיף שהרג פורץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בארהב היה יוצא זכאי לגמרי
אורח  |  9/11/21 11:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלה ל-63.4 מיליון שקל, לעומת 39.8 מיליון שקל אשתקד    הרווח הנקי ברבעון השלישי עלה בשיעור של 54.5% ועמד על 30 מיליון שקל    העלייה ברווחיות - למרות ירידה בהכנסות
אביתר בן-צדף
הפיקודים הנם היחידות המבצעיות הרב-חיליות הגדולות בארצות-הברית    גנרל ג'קלין ון אובוסט וגנרל לורה ריצ'ארדסון הן טייסות    מינויהן התעכבו עקב חילופי הממשל בארצות-הברית
עידן יוסף
חברי הוועדה לזכויות הילד התרעמו כי אין תוכנית מפורטת למעבר שיתבצע בתוך פחות מחודשיים    נעמ"ת: "אנחנו רגע לפני התהום, וזו גם הסיבה שהייתה השביתה. אפשר לדבר גבוהה-גבוהה על פדגוגיה והכשרות, אבל אין את מי להכשיר - הדלת המסתובבת בתחום הזה היא נוראית"
איציק וולף
מבצע המעצרים שהתקיים הבוקר בעשרות יישובים ערביים בצפון ובמרכז יצא לדרכו בתום הפעלה בת שנה של סוכן משטרתי שהתחזה לחייל בארגון פשיעה    נתפסו 40 רובים, 13 אקדחים, שני מקלעים ושני מטעני חבלה מוכנים להפעלה
עידן יוסף
מנכ"ל האיגוד יורם הכהן בוועדת החוקה: "היו למדינה עשר שנים להבין שיקחו מידע פרטי וישתמשו בו והמציאות חזרה על עצמה"    הרשות להגנת הפרטיות מקדמת חקיקה שתטיל עיצומים כספיים של מאות אלפי שקלים ותרחיב את הסעיפים שבגינם יוטלו העיצומים    יו"ר ועדת החוקה: "יש פיגור משמעותי בהגדרת הגבולות לענקיות הטכנולוגיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il