X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
השר אריה נחמקין עם משה שחל 1986 [צילום: יעקב סער/לע"מ]
מת אריק נחמקין מראשי תנועת המושבים
שירת בצה"ל ולחם במלחמת העצמאות נרתם לקריאתו של בן-גוריון לבני ההתיישבות העובדת לסייע למושבי העולים בדרום היה פעיל מרכזי במשך שנים בתנועת המושבים

בביתו במושב נהלל הלך לעולמו (24.11.21) בשיבה טובה אריק נחמקין מי שהיה שר החקלאות בממשלת האחדות בשנות ה-80, מהמנהיגים הבולטים של תנועת המושבים לאורך עשרות שנים. בן 96 היה במותו.
הוא נולד בשלהי 1925 בנהלל, בנם של רחל ושמעון ממייסדי נהלל. למד בבית הספר התיכון בנהלל. בהיותו בן 18, ב-1943, הצטרף לארגון ההגנה והשתתף בכמה מפעולותיה. עם קום המדינה שירת בצה"ל ולחם במלחמת העצמאות, בין היתר נלחם כמפקד כיתה בקרב משמר העמק. בהמשך, כמו רבים מתושבי העמק, הצטרף נחמקין כמפקד מחלקה לגדוד הקומנדו 89 (81) גדוד פשיטה ממוכן בחטיבה 8 בפיקודו של משה דין.
"משה דיין היה מדריך כריזמתי ונערץ בתנועת הנוער העובד וגם אני הערצתי אותו והנוער נמשך אחריו", סיפר לימים נחמקין. עם חיילי הגדוד (89) השתתף נחמקין באירועי אלטלנה - אניית הנשק שאצ"ל הביא לחופי הארץ. לדבריו, "כשאלטלנה התקרבה לכפר ויתקין, דיין מפקד הגדוד הורה לא לירות לעבר האונייה ודווקא אנשי האצ"ל הם שהתחילו לירות ראשונים והרגו שניים מחיילי פלוגתו. בתגובה ירו חיילי צה"ל צרור יריות לעבר אנשי האצ"ל והרגו אחד מאנשי האצ"ל ופצעו איש אצ"ל אחד".
בהמשך נלחם נחמקין ב"מבצע דני" ובו נפצע ואיבד את עינו בקרב על דיר טריף. במלחמת סיני לחם כמפקד פלס"ר חטיבה 9. במסגרת שירות מילואים הגיע נחמקין לדרגת סגן אלוף במלחמת ששת הימים, ובמלחמת יום הכיפורים היה מג"ד חטיבת אלכסנדרוני.

מתנדב לסייע למושבי עולים בדרום
לקראת בחירות 1981 נבחר לכנסת מטעם המערך ב-1984 מונה לשר החקלאות בממשלת האחדות בראשותם של שמעון פרס ויצחק שמיר
▪  ▪  ▪

נחמקין נרתם לקריאתו של בן-גוריון לבני ההתיישבות העובדת לסייע למושבי העולים בדרום, ובין השנים 1956-1954 התנדב עם קבוצה מבני המושבים הוותיקים ובהם נהלל, כפר ויתקין' כפר יחזקאל ועוד לסייע למושבי העולים בנגב שזה לא מכבר הוקמו, ובמסגרת זו התגורר כשנתיים במושב ברוש.
נחמקין היה פעיל מרכזי במשך שנים בתנועת המושבים. בשנות ה-60 היה מרכז אגף המשק בתנועה וב-1970 מונה למזכיר תנועת המושבים, תפקיד בו כיהן במשך כעשור עד 1981. . לאחר סיום תפקידו כשר חקלאות מונה ליו"ר חברת אגרסקו.
ב2010 הלכה לעולמה רעייתו שרה נחמקין בתם של חנה ויצחק כבשנה שהיה ממקימי תנועת "הפועל הצעיר".
אחד מתחביביו של נחמקין היה רכיבה על סוסים. לדבריו, כבר מגיל 5-4 נהג לרכוב על סוסים. בני משפחתו מספרים כי עד לפני מספר שנים לא רב הגם שנשק לגיל 90 רכב על סוסים. אריק היה נשיא "פרלמנט העמק" המיתולוגי המתכנס בקיבוץ יפעת. איש רב מעשים ופעלים היה. הותיר אחריו 3 ילדים - עמליה, דליה ושאול, נכדים ונינים.

"מדור מייסדי ובוני ההתיישבות המושבית והחקלאית"
"אריק נחמקין היה איש ארץ ישראל היפה, ציוני אמיתי, אשר תרם רבות לקידום החקלאות וההתיישבות החקלאית בישראל לאורך הדורות"
▪  ▪  ▪

עם היודע דבר מותו פרסמה תנועת המושבים הודעת אבל ובה נאמר בין השאר: "אריק ממושב נהלל, איש העמק, דמות מיוחדת ומרכזית במגזר החקלאי וההתיישבותי שנים רבות, שייך לדור אשר ייסד ובנה את ההתיישבות המושבית והחקלאית לאורך שנים במסירות ונחישות יוצאת דופן. אריק אהב את ארץ ישראל ואת ההתיישבות בארץ".
שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר ספד לנחמקין: "אריק נחמקין היה איש ארץ ישראל היפה, ציוני אמיתי, אשר תרם רבות לקידום החקלאות וההתיישבות החקלאית בישראל לאורך הדורות".
ח"כ רם בן ברק, בן מושב נהלל כתב בדף הפייסבוק: "אריק נחמקין ח״כ ושר החקלאות, איש אדמה ומאבות המייסדים של המדינה הלך לעולמו. הוא היה חבר, שעד גיל 90 רכבנו יחד על סוסים בעמק האהוב שלו ושלנו. מענטש אמיתי שהיה לי מודל לחיקוי".

"בעל שיעור קומה ועמוד שדרה ערכי"
אריק נחמקין [צילום: עפר אבידוב באדיבות המשפחה]
"הגובה וזקיפות הקומה של השר אריק נחמקין, הם בעיני משל והם מדגימים שיעור קומה ועמוד שדרה ערכי שאנחנו במפלגת העבודה מנסות ומנסים לחזור אליו"
▪  ▪  ▪

בסוף השבוע (25.11.21) הובא אריק נחמקין לקבורה בבית העלמין בנהלל שבתל שימרון הצופה לעמק, שם קבורים כמה מבני משפחתו. אגב הקבר הראשון שנכרה בבית העלמין בנהלל הוא קברה של סבתו חוה נחמקין שנפטרה בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת.
בבית העלמין ספדה לו שרת התחבורה מרב מיכאלי שאמרה בין השאר: "ביום הראשון שלי במפלגת העבודה, שהתחלתי להגיע לפרלמנט העמק, הייתה לי התרגשות ושמחה מיוחדת לפגוש את השר נחמקין, שהכרתי אותו בתור ילדה שהתעניינה בפוליטיקה וקשר אישי מאוד מצחיק - כשהתגייסתי לגלי צה"ל והייתי קריינית, אחרי כמה חודשים הושעתי על-ידי מפקד התחנה נחמן שי, כי השמעתי באמצע מבזקים שיעולים מקלטת שהייתה באולפן, ובכן אלו היו שיעולים של השר נחמקין. ולכן התרגשתי באמת לפגוש אותו וגם לא ידעתי שהוא כל-כך גבוה. הוא כל-כך גבוה, זה וואו. מיד סיפרתי לו על הדבר הזה, מיד הסכמנו על המון דברים. באופן כללי הסכמנו על המון-המון דברים, זה היה באמת קצת לא נעים.
הגובה וזקיפות הקומה של השר אריק נחמקין, הם בעיני משל והם מדגימים שיעור קומה ועמוד שדרה ערכי שאנחנו במפלגת העבודה מנסות ומנסים לחזור אליו. זה סוג של מצפן שאני מסתכלת עליו ואני אומרת 'לשם אנחנו צריכות וצריכים לחזור'. עמוד שדרה ערכי כזה שלמשל התנגד להקמת ישובים בגוש-קטיף וכמזכ"ל התנועה לא נתן את ידו לדבר הזה. אמר 'אי אפשר יהיה לחיות שם', ואיך לומר? ידע מה הוא אומר.
עמוד שדרה ערכי של הקשר בין התיישבות, חקלאות, ביטחון, ציונות. בימים האלו שבהם אנחנו שוב, בפעם המי יודע כמה נאבקות על עתידה של החקלאות, על עתידה של ההתיישבות בתוך גבולות מדינת ישראל, על עתידם של הנגב והגליל. אנחנו נאבקות עליהם ואני אומרת לכן ולכם בכנות גמורה, השר אריק נחמקין בשבילי הוא בדיוק התמונה שאני צריכה מול העיניים בשביל כל פעם להתארגן מחדש".

אריק נחמקין [צילום: באדיבות המשפחה]
אריק נחמקין בחברת בני משפחתו [צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  28/11/2021   |   עודכן:  28/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מת אריק נחמקין מראשי תנועת המושבים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בשקט בשקט, עוזבים אותנו, מורי
וינטר הניה  |  29/11/21 19:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
יפעת גדות
רו"ח דני מרגלית, יו"ר BDO שהעניק את הפרס, ציין כי דן אורן הוא תעשיין פורץ דרך ומוביל חדשנות בתחום התרופות בישראל
מירב ארד
רחוב קהלני בדימונה מצטלב עם רחוב עמנואל מורנו ז"ל, שאף הוא ייחנך בעוד כשבועיים, ועם בית ספר אמיר ע"ש ראש העיר לשעבר וח"כ ז'אק אמיר ז"ל
עידן יוסף
הגישה עד כה את מהדורת חדשות השבת ופעם בשבוע את חדשות הערב    הגישה את הדורת חדשות השבת במשך כשש שנים
מירב ארד
למכון הצטרפו לאחרונה ארבעה חוקרים ועמיתים חדשים: מאיר בן שבת, מארק רגב ד"ר חגי אטקס
יפעת גדות
"הנהלת הפרס רואה זכות להעניק השנה את פרס מפעל חיים על שם שולמית אלוני לאמל מורקוס, שעשייתה האמנותית הייחודית נוטעת תקווה לקיומו של דיאלוג ישראלי-פלשתיני, ולדוד טרטקובר, אמן, חוקר ויוצר, החתום על יצירה אומנותית ועיצובית שהעמידה תרומה יוצאת דופן לקידום זכויות האדם, ותרבות של דמוקרטיה, שלום, שוויון וחיים משותפים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il