X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית משפט השלום בפס"ד ראשון בסוגיה:

מערכת "עין הנץ" - חוקית

השופט מנחם מזרחי דחה טענות לפיהן המשטרה מפעילה בלא סמכות את מערכת המצלמות הפועלות ברציפות במרחב הציבורי, מדובר בפגיעה בפרטיות ולמעשה בחיפוש ללא צו כחוק
▪  ▪  ▪
התיעוד נשמר [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מערכת המצלמות "עין הנץ" מופעלת כחוק בידי המשטרה וניתן לקבל את תוצריה כראיה בהליך פלילי - קובע סגן נשיא בית משפט השלום ברמלה, מנחם מזרחי. מדובר בפסק דין ראשון העוסק במערכת זו, שעתירה נגד חוקיותה תלויה ועומדת בפני בג"ץ.
מזרחי מתאר את "עין הנץ" במילים הבאות: זוהי מערכת "הכוללת פריסה של מצלמות אבטחה הממוקמות באתרים שונים, המצלמות את שטחי הכיסוי שלהן באופן שוטף, המשדרות את הנצפה בהן למרכז בקרה מחשובי - התיעוד המצולם נשמר, נאגר, ומאפשר שליפה ראייתית, רלוונטית, לפי שאילתות הנוגעות לזמן, מקום, מספר רישוי של כלי רכב וכיוצא בזה". בתיק שבפניו טענה ההגנה, כי המשטרה מפעילה את המערכת ללא הסמכה כדין, תוך פגיעה בפרטיות ולמעשה תוך ביצוע חיפושים בלא צו כחוק.
לדברי מזרחי, "למשטרת ישראל שיקול דעת רחב ביותר ביחס לאופנים ולשיטות, שבהם היא נוקטת בכדי למלא את דרישות הסמכות שבדין לחשיפת עבירות ועבריינים, לקראת חקר האמת ולשם מיצוי הדין עם עבריינים... כשם שאין דבר חקיקה, אשר הסמיך את משטרת להפעיל את יחידות העוקבים השונות, העומדות לרשותה, כך גם לא נדרש דבר חקיקה המסמיך אותה להפעיל את 'יחידת העיקוב' של מערכת המצלמות המכונה 'עין הנץ', ועוד כהנה וכהנה שיטות חקירה בהן היא עושה שימוש יום-יומי בלא דבר חקיקה מפורש".
מזרחי סבור, כי "מצלמת רחוב היא למעשה עינו האלקטרונית של שוטר בשר ודם. כשם שהמשטרה רשאית להציב שוטר המפקח על המתחם הציבורי בלא צו שיפוטי, או בלא הסמכה חוקית מיוחדת מעבר לסמכות הכללית דלעיל, כדי למלא את האחריות שהציב בפניה המחוקק, כך היא זכאית לעשות ביחס למצלמות הרחוב, וכשם שאותו שוטר זכאי לשאת מצלמת גוף המתעדת את פעילותו כך רשאית משטרת ישראל להציב 'מצלמת גוף קבועה'. איני סבור, כי שוטר בשר ודם אמור לעצום את עיניו מפני פשע המתבצע לנגד עיניו, לחוש עם עיניים עצומות אל בית המשפט, להתחמש בצו שיפוטי, ומערכת 'עין הנץ' אינה אלא עיניים טכנולוגיות המחליפות את העין האנושית - הא ותו לאו".
מזרחי דוחה גם את הטענה לפגיעה בפרטיות, באומרו שהשתכנע מעדותו של ליאור אילן, אשר הקים את תשתיות המערכת, שמדובר במערכת מאובטחת המתנהלת בהתאם לכללים סבירים ובה הנתונים נשמרים לפרק זמן מירבי מסוים. לדבריו, אם המערכת מתעדת אדם הנוהג ברכב גנוב - כמו במקרה שלפניו - ודאי שאין לו זכות לפרטיות בהיותו באותו רכב. ואם הנאשם טוען שהוא אינו המצולם (שוב, כפי שנטען הפעם) - הרי שאין הוא יכול במקביל לטעון לפגיעה בפרטיותו.
מזרחי הרשיע את חליל אבו-קביטה בחמישה מתוך שבעה אישומים של גניבת רכב שיוחסו לו, כאשר חלק מן הראיות נגדו היו צילומים שלו במערכת "עין הנץ" כאשר הוא נוהג ברכבים גנובים. המדינה יוצגה בידי עו"ד עדי סעדה, ואבו-קביטה - בידי עו"ד הישאם קבלן.

תאריך:  02/01/2022   |   עודכן:  02/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
ךראשונה בארגון - אישה בראשו    ילידת מחנה העקורים ברגן-בלזן, גרמניה, מרס 1947. עלתה לישראל עם הוריה באפריל 1949
מירב ארד
יו"ר הוועדה, ווליד טאהא: "תושבי היישובים הסמוכים לחריש אינם מתנגדים לבניה, אלא לפגיעה בהם הדרישה להעביר תוכניות שיש להן השלכות משמעותיות על היישובים השכנים לוועדה המחוזית מתבקשת. הוועדה המחוזית איננה עוינת לחריש"
איציק וולף
מזכ"ל הסתדרות המורים פנתה למשרד החינוך בטענה כי מורים נדרשים לשלם במצטבר מאות שקלים על בדיקות אנטיגן בשל חשיפה למאומתים במסגרת עבודתם    רק לא מחוסנים נדרשים לשלם כיום 52 שקל לבדיקה אחת    הציעה להכשיר את ממוני הקורונה בבתי הספר כבודקים מוסמכים לבדיקות אנטיגן
מירב ארד
משך הזמן להקמת מפעל בישראל יקוצר לשנתיים במקום 5-4 שנים במצב הקיים    יוקם מרכז רישוי היתרים ראשון מסוגו בישראל, אשר יפחית את זמן הנפקת ההיתרים ב-50%    משך הזמן להוצאת היתר בנייה יצומצם משנתיים ל-3 חודשים בלבד
איתמר לוין
יואל הדר, שהיה היועץ המשפטי של המשרד, אומר בוועדת נאור: אם לשר לא הייתה סמכות בנושא המינויים במשטרה - ספק אם היא בכלל הייתה מתייחסת לבקשותיהם    "לא היה שר שסיים בצורה טובה עם המפכ"ל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il