X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקרו לשעבר של חפץ אומר שלא הייתה סיבה לעצור את חקירתו כאשר התלונן על מצב בריאותו ועל תשישותו "יכול להיות שאם כן היה מוסר גרסה ומרגיש מאוד עייף, זה היה משתנה"
▪  ▪  ▪
אין רופא, לא תמיד יש אוכל [צילום: פלאש 90]

חוקרי להב 433 אינם מפסיקים את חקירתו של חשוד החש ברע, אלא אם הוא בסכנת חיים. החקירה תימשך גם אם החשוד מותש וגם אם הוא רעב. כך אומר (יום ד', 12.1.22) רב-פקד בדימוס ניר שוורץ, שהיה חוקרו הראשי של ניר חפץ, בהמשך חקירתו הנגדית בתיק 4000.
סניגורו של בנימין נתניהו, עו"ד בועז בן-צור, הציג בפני שוורץ את עדותו של חפץ לפיה כמעט ולא אכל במשך יומיים רצופים. השופט משה בר-עם שאל: "בא אדם ואומר 'אני רעב', לא צריך לתת מענה לצרכים שלו?". שוורץ השיב, שיינתן מענה אם יש אוכל ביחידה, אך קורים מצבים שאין אוכל ואז "ממשיכים לחקור עד שמקבלים את האוכל". בר-עם תהה: "אדם רעב, אומרים לו 'עזוב את זה, בוא תמשיך להיחקר'?".
לדברי שוורץ, היחידה אינה אחראית על המזון שהיא מקבלת, והאוכל שמתקבל מחולק בצורה שווה בין העצורים. בן-צור ציטט את הדיווח שמסר לחוקרים המדובב שהוכנס לתאו של חפץ, ולפיו חפץ הכניס דברי מאכל לנעליו כדי לשמור אותם להמשך היום. שוורץ השיב, שאם היה יודע על כך - היה נותן לחפץ כריכים נוספים.
בן-צור שאל מדוע החוקרים הגדירו את חפץ במילה "חוצפן" כאשר ביקש להתלונן בפני מפקד להב. שוורץ השיב, כי פנייה כזו אינה מקובלת על החוקרים כאשר מדובר בעצור המיוצג בידי עורך דין, אם כי "לא נמנע ממנו". בן-צור ציין, כי חפץ קרע את המכתב לאחר שכתב אותו, ושוורץ טען שאינו זוכר זאת.
"זה בטח לא נעשה בכוונת מכוון"
בן-צור הציג בהרחבה את עדותו של חפץ על מניעת טיפול רפואי, במיוחד בעקיצות הפשפשים מהן סבל בשל תנאי מעצרו. שוורץ שב ואמר כי ביחידת להב יש רק חובש ואין רופא. "ככל שניתן לו טיפול רפואי שלא מספק מבחינתו, זה בטח לא נעשה בכוונת מכוון". הן בעיות המזון והן בעיות הטיפול הרפואי, הוסיף, לא נעשו בכוונה לשכנע את חפץ לשנות את גישתו ולמסור גרסה באמצעות איומים על זכויותיו.
בן-צור: "[החוקר] יניב פלג אומר לו: תתן גרסה והסבל שלך ייגמר". שוורץ: "זו אמירה לא טובה. לא צריך להיות קשר בין המצב הרפואי שלו למצב המשפטי". בר-עם: "אמירה לא טובה - מה זה אומר?". שוורץ: "שזה עלול להביא אותו לחשוב שיש קשר בין הרפואי למשפטי, ואין קשר כזה". בר-עם: "למה זה עלול להוביל אותו לחשוב שיש קשר?". שוורץ: "שאם הוא רוצה להפסיק להתגרד, הוא צריך לספק גרסה. אבל לא הייתה הנחיה כזאת ואין מדיניות כזאת. אין דבר כזה". בן-צור טען שהדברים נאמרו מספר פעמים, ושוורץ השיב שעליו לשאול את פלג.
שוורץ הסכים שהגירודים הוא מצב ש"יכול להיות לא נעים". בן-צור ציין, כי החוקרים אמרו לחפץ "לא מתים מזה, תראה רופא בשב"ס". שוורץ: "אצלנו עוצרים חקירה לטיפול רפואי רק אם יש סכנת חיים. אם יש משהו שהחובש שלנו יכול לטפל בו, אז מטפלים בו". בן-צור: "חפץ סיפר שהתמוטט, נפל על הרצפה, ורק אז הביאו לו חובש". שוורץ: "לא מכיר התמוטטות. זו פעם ראשונה שאני רואה את זה. אין סיבה להניח שמה שאמר לא היה".
אינו מכיר את הפקודה לטיפול בעצורים
בן-צור: "חפץ כינה את זה 'אינקוויזיציית שוורץ'. תסביר לי את הפער בין הגישה הדי-אדישה שלך ש'ככה זה במעצר' לבין התיאורים הגרפיים החדים [של חפץ]". שוורץ: "יש פער. הוא קורא לזה כך; זכותו. אני החוקר הראשי, לכן הוא מייחס לי את הדברים". בן-צור שאל את שוורץ האם הוא מכיר את הפקודה לטיפול בעצורים, ונענה בשלילה; שוורץ אמר שגם אינו יודע על קיומה. בן-צור ציין, כי על-פי הפקודה - שוטר חייב להביא מיד עצור בפני רופא אם לעצור יש טענות רפואיות.
לדברי שוורץ, חפץ קיבל טיפול רפואי בבית המעצר לפני החקירה ואחריה. בן-צור הזכיר, כי חפץ סיפר שהגיע לבית המעצר בשעה מאוחרת יותר כאשר כבר לא היה רופא. שוורץ השיב, כי ניתן היה לפנותו לבית חולים. בן-צור אמר שרק אחרי שחפץ התעקש - הגיע רופא ללהב ואמר לחוקרים שהיו צריכים לאפשר לו לראות רופא. בן-צור: "אתם ממשיכים לראות אותו מתייסר". שוורץ: "ממש לא. החיבור הוא לא נכון. העובדה שהוא לא קיבל את הטיפול שצריך היה ביום-יומיים של הפריחה, כי לא יכולנו לתת לו שום טיפול אחר. יש מצבים שמזעיקים רופא מיחידות אחרות, אבל זה דבר חריג". שוורץ אישר, כי באחד המקרים המתין חפץ שלוש שעות עד שהחובש בא לבדוק אותו.
"כולם אומרים: אנחנו עייפים"
עוד עסק בן-צור בעייפות הרבה עליה התלונן חפץ ובשאלה האם היה צלול וערני בחקירותיו. הוא שב וציטט את המדובב, אשר דיווח שחפץ ממלמל לעצמו. שוורץ הגיב: "אנשים במעצר הם תמיד תשושים ועייפים, הם לא כמו שהם קמים בבית". לדבריו, לא היה צריך להיווצר מצב בו חפץ הגיע לתאו - כפי שתיאר - בשעה 2 לפנות בוקר.
בן-צור: "הוא כמעט נרדם על הכסא. אדם שעבר שני לילות בלא שינה והוא בעייפות מצטברת". שוורץ: "אין חשוד שלא מגיע לחקירה ולא מספר שלא ישן והוא עייף ותשוש. איש לא רוצה להיחקר. כולם אומרים: אנחנו עייפים. מבחינתנו זו נקודת התחלה שתיבחן בהמשך". בן-צור: "יש איזה גבול? מתי אומרים לו: קח שעתיים לשים ראש בצד?". שוורץ: "כשרואים שאדם לא מסוגל יותר חד-משמעית ועבר את סף העֵרוּת".
בן-צור הציג קטע בחקירה בו חפץ אומר לחוקרים, שהוא עומד ליפול ואינו מסוגל להתרכז מרוב עייפות. שוורץ השיב, שהחוקרים הפסיקו את החקירה ועשו עם חפץ תרגילי ספורט. בן-צור: "לפתור עייפות יש שיטה מאוד טובה, חוקרים בדקו את זה: פשוט נותנים לישון". שוורץ: "אצלנו ביחידה אין מקום לישון. הדרך האחרת היא לעצור חקירה ולהחזיר לבית מעצר ולהפסיק יום חקירה". לדברי שוורץ, "ככל שהוא לא מוסר גרסה, המלאכה קשה יותר וממשיכים לחקור. יכול להיות שאם כן היה מוסר גרסה ומרגיש מאוד עייף, זה היה משתנה".
לדברי שוורץ, "אני לא מצליח להבין איך אדם לא מצליח לישון, אלא אם הוא פשוט לא נרדם. אם הוא לא נרדם, מה לעשות? להחזיר אותו לישון בתא המעצר? ברור שכשחשוד נרדם בחקירה זה לא טוב. אם היינו מבינים שהוא לא מסוגל להמשיך להיחקר, לא היינו ממשיכים בחקירה". שוורץ הוסיף: "אבל יש דרכים לגרום לו להתעורר - לשטוף פנים, לשתות קפה ואז להמשיך".
שוורץ שב ואמר כי החוקרים לא הציעו לחפץ בשום שלב להיות עד מדינה. הוא אישר עם זאת, כי נאמר לחפץ שחשוב ש"מבין הנחקרים יהיה הראשון לדבר - להפליל אחרים לפני שהם מפלילים אותו. המטרה הייתה שיספר סיפור במקום שישתוק, וכמובן שהסיפור שלו יפליל אחרים או אותו". שוורץ אישר עוד, כי כאשר פלג אמר לחפץ שאפשר להחליף רופא - ברור שהכוונה הייתה להציע לו להחליף את עורך דינו. "אני מאוד לא אוהב את זה, אבל לא הייתי שם", הוסיף.

תודה לנטעאל בנדל, כתב הארץ, על סיועו בסיקור.
תאריך:  12/01/2022   |   עודכן:  30/01/2022
+את זה אמר חוקר בכיר ביחידת עילית
19:31 12/01/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניר שוורץ, חוקרו של ניר חפץ, אומר שביחידה להב 433 ממשיכים חקירה גם אם החשוד חש ברע, הוא מותש או רעב  ▪  מה שעולה במשפט נתניהו מצדיק ועדת בדיקה או ועדת חקירה לתנאי המעצר ושיטות החקירה בישראל

שוורץ. הפקיר את פלג [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרי להב ימשיכו לחקור חשוד רעב, עייף וחש ברע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
"אינקוויזיציית שוורץ"
א.ל. רמת-גן  |  12/01/22 18:11
2
אין שופט שלא יבין
יש  |  12/01/22 19:06
3
למה זה מעניין?
פלג א  |  12/01/22 20:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
איתמר לוין
תחילה עליה לשכנע את בית המשפט להאמין לניר חפץ ולא לחוקרו, ולקבוע שהופעלו עליו לחצים פסולים. לאחר מכן עליה לשכנע את בית המשפט שלא להאמין לחפץ, ולקבוע שלא חתם מרצונו החופשי על הסכם עד המדינה
איתמר לוין
טוען שאזכור משפחתו של חפץ בחקירה התייחס רק לעתידו אם לא ימסור גרסה    אומר שההפגשה בין חפץ למקורבת נועדת "לאמוציות של חפץ" ולא כדי לאיים עליו
איתמר לוין
חוקרו של ניר חפץ מכחיש את טענותיו על תנאים קשים מהם נחקר. לא משנה למי יאמין בית המשפט; הסתירה הזאת מקשה על התביעה    לעומת זאת, אישר ניר שוורץ שהחוקרים כלל לא עשו השוואות כלשהן לפני שהחליטו שסיקורו של נתניהו בוואלה היה חריג
איתמר לוין
ניר שוורץ מאשר שחוקרי להב 433 לא הכירו מושגי יסוד בתקשורת כאשר חקרו את תיק 4000, אך אומר שלא הזדקקו לכך    מאשר גם שבדקו בצורה חלקית את המדיות של חפץ וישועה
איתמר לוין
רב-פקד ניר שוורץ דוחה את טענותיו של עד המדינה על מניעת שינה ומזון, אם כי אומר שאינו אחראי לתנאי המעצר    מאשר בחקירה הנגדית: לא ביצעתי השוואות לסיקורו של נתניהו בוואלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il