X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
בצרפת הלך השבוע לעולמו המלחין והזמר צבי בורודו (ברודובסקי) חבר שלישיית הזמר "שלישיית הערבה" המוכרת גם בשם "שלושת המיתרים" שפעלה בשנות ה-50, התמחתה בשירי רועים ובוקרים והיה לה קהל מעריצים גדול בארץ ובעולם בן 92 היה במותו
▪  ▪  ▪
צבי בורודו [צילום: יוטיוב]

יחד עם בורודו היו חברים ב"שלישיית הערבה" ("שלושת המיתרים") אריק לביא ושמעון ישראלי. השלישייה הצטיינה בהרמוניה מופלאה, זכתה להצלחה לא רק בארץ אלא גם באירופה. בין שיריה הנודעים ניתן למנות את "שדמתי", "בוקרי לכיש" ("הו לכיש לכישה") ואת "שיר הבוקרים" ("ערבה ערבה אין קץ"). בנוסף להיותו זמר בעל איכות קולית משובחת, עסק צבי בורודו בהלחנה ובעיבוד שירים. הידוע שבהם הוא השיר המיתולוגי "קרב רפיח" ("באנו שחורים כפיח כמו שרצית טל") למילותיו של יורם טהר לב בביצוע אריק לביא.
תולדות חייו
צבי בורודו נולד ב-1929 בווילנה שבליטא בשם צבי הירש בורודובסקי, בנם של אברהם בורודובסקי וגניה (שיינה) לבית לוריא. בעקבות פלישת הנאצים לליטא גורשה המשפחה לגטו וילנה. אביו ואחיו, אריה, נרצחו ב"טבח פונאר" ההמוני בוילנא שבליטא. ביוני 1942 נמלט עם אמו מן הגטו. בעזרת הכומר יאן סילביץ' (פול'), שנהג לסייע ליהודים והצליחו להסתתר אצל כפריים עד כיבוש האזור בידי הצבא האדום בקיץ 1944.
בשנת 1948, בגיל 19, עלה צבי לארץ ישראל. במסגרת שירותו הצבאי היה חבר להקת הכרמל, הלהקה הצבאית של חטיבת כרמלי שפעלה בחיפה ובאזור הגליל המערבי. עם חברי הלהקה נמנו: לוסי ארנון (לוסי בר), בומבה צור (יוסף ולצר), אריק לביא (אינזלסבכר), אמיתי נאמן, שמעון ישראלי, אברהם רונאי, שולמית לבנת, יהודה אפרוני שמואל רוזן ועוד.
לאחר שחרורו מצה"ל, בתחילת שנות ה-50 החל לשחק בתיאטרון הקאמרי יחד עם שמעון ישראלי ואריק לביא. בין השאר הופיע במסגרת תיאטרון זה ב-1955 בהצגת "כטוב בעיניכם" ויחד עמם שר וניגן בגיטרה אחרי הופעות ובמהלך חזרות. כבר ב-1955 הופיעו השלושה צבי בורודו, שמעון ישראלי ואריק לביא יחדיו בשירה באירועים שונים.
בפברואר 1956 הוענק לבורודו בטקס חגיגי שנערך במוזאון תל אביב אות (ציון) כבוד מטעם הקרן האמריקנית למוסדות תרבות בישראל על פעילותו המוסיקלית.
הקמת "שלושת המיתרים"
ב-1957 חבר צבי בורודו לאריק לביא ולשמעון ישראלי והשלושה הקימו יחד את ההרכב "שלושת המיתרים" (טריו ערבה). השלישיה הצטיינה בהרמוניה נפלאה. השילוב של קול הבריטון היפהפה של צבי בורודו עם קול הבס העמוק של שמעון ישראלי וקול (הבס) הטנור המיוחד של אריק לביא יצרו הרמוניה מופלאה והשלישיה זכתה להצלחה ולשבחים על יכולתה לא רק בארץ אלא גם באירופה. בעיקר שרה השלישיה שירי רועים ובוקרים. בין שירי השלישיה: "שיר הבוקרים" ("ערבה ערבה אין קץ"), אורחה במדבר (ימין ושמאל רק חול וחול), בוקרי לכיש (בין לכיש ועזקה), דודו (הערב יורד עלי אופק), למדבר (לך לך למדבר), השיר שדמתי (שדמתי עם שחר זרעתיה בדמעה) ועוד.
הופיעה באולם "אולימפיה" לצד שארל אזנבור וז'אק ברל
ב1958 ערכה השלישיה מסע הופעות בצרפת שנמשך שישה חודשים. השלישיה ברל. הקהל הצרפתי קיבל את שלושת הזמרים הישראלים בהתלהבות רבה. העיתונות המקומית היללה את השלושה. שמעה של הלהקה הגיעה לאוזניו של מנחה הרדיו הטלוויזיה האגדי אד סליבן וזה הזמינם לארצות הברית להופיע בתוכנית האירוח השבועית שלו שהנחה בטלוויזיה ברשת CBS. מספרים כי סליבאן הציע הציע להם סכום של של 1,000 דולר בעד הופעה בתוכניתו וכרטיס טיסה הלוך ושוב אולם בינתיים מערכת היחסים בין חברי הלהקה התערערה, היו חילוקי דעות וויכוחים שפגעו בתפקוד השלישייה. השלושה לא נסעו לבסוף לארצות הברית. אריק לביא לחץ שיצאו לארצות הברית כי שאף להופיע בארצות הברית. צבי בורודו ושמעון ישראלי, כך מספרים, סירבו. חברי שלישיית הערבה (שלושת המיתרים) חזרו ארצה והלהקה התפרקה. בורודו נסע לפריז להשתלם באופרה ובזמרה, אריק לביא ושמעון ישראלי חזרו ארצה. אריק לביא החל בקריירת סולו ואילו שמעון ישראלי הופיע בתיאטרון סמבטיון.
לא רק זמר גם מלחין
לאחר שפורקה שלישיית הערבה יצא צבי בורודו להופעות בפריז שבצרפת הוא התגורר בצרפת והופיע שם בשירים רוסיים באירועים ומועדונים. הייתה לו דירה בתל אביב והוא הגיע לביקורים והופעות בארץ ואף התגורר כאן במשך תקופות ארוכות יחסית. בספטמבר 1961 השתתף כחבר בלהקת מחול וזמר בשם "בלט רוס" שהגיעה להופעות בארץ למשך מספר שבועות וכללה כ-30 יוצאי רוסיה המתגוררים מחוץ לרוסיה. הלהקה שילבה נעימות ושירים רוסיים לצד ריקודים רוסיים.
בורודו עסק כאמור גם בהלחנת ועיבוד שירים הידוע שבהם הוא השיר המיתולוגי "קרב רפיח" ("באנו שחורים כפיח כמו שרציתה טל") למילותיו של יורם טהר לב בביצוע אריק לביא.
ב-1968 הלחין את השירים לתקליט הבכורה של הזמר יגאל בשן (שנקרא "יגאל בשן שר משירי צבי בורודו") בין השירים שהלחין בתקליט זה: "ערי הגדה" (יריחו ובית לחם...) למילותיו של איש הרדיו החידונאי שמוליק רוזן. ו"קרנבל" למילותיו של עמוס אטינגר. ב-1971 השתתף כשחקן וזמר בהצגת תיאטרון חיפה "שמח בנמל" שכתב שמעון ישראלי (שגם שיחק) וביים יוסף מילוא, את מילות השירים להצגה כתב דן אלמגור והלחין משה וילנסקי.
שמעון ישראלי: צבי בורודו היה חברי הטוב, ידיד נפש הישר באדם
חברו הזמר היוצר הבמאי שמעון ישראלי חתן פרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים, אומר בשיחה איתי על צבי בורודו: שמעתי בצער על מותו של צבי בורודו "הוא היה חברי הטוב, ידיד נפש הישר באדם. עבדנו שנים רבות ביחד. מבין שלושתנו, חברי "שלושת המיתרים" (שלישיית הערבה ) היה בעל הקול היפה ביותר. נפגשתי איתו בארץ עד לפני מספר שנים לא רב. בשנים האחרונות היה חולה".
צבי בורודו הותיר אחריו אשה, דניס.

תאריך:  13/01/2022   |   עודכן:  13/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מת צבי בורודו מ" שלישיית הערבה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה בדיוק "קול (הבס) הטנור"?
הרב פיינשמעקער  |  13/01/22 14:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
איציק וולף
שר הבינוי והשיכון חתם על כתב המינוי של ועדה שבראשה יעמוד נשיא המרכז האקדמי שערי משפט ואשר תבחן את הכללים לזכאות לדיור ציבורי בישראל
יפעת גדות
משה בר סימן טוב מצטרף לנבחרת המרצים האקסקלוסיבית של הקריה האקדמית אונו, במסגרת התוכנית ל'לימודי חוסן לאומי וארגוני' בתואר שני למנהל עסקים, תוכנית אשר מכשירה את מנהלי החירום הבאים של ישראל
אלי אלון
הלך לעולמו המוזיקאי והזמר ברק עמרני "החצי השני" של "צמד העמרנים" - האחים שלום וברק עמרני, שהיה אחד הצמדים הפופולריים בשנות ה-60 וה-70    לפני כ-20 שנים אובחן ברק כחולה בפרקינסון והשבוע מת בביתו בגבעת שמואל והוא בן 82 במותו
עידן יוסף
מכבי שירותי בריאות העניקה לראשונה לארבעה מטופלים בארץ את תרופת פייזר נגד מחלת הקורונה
אלי אלון
בביתו בירושלים הלך לעולמו מאיר כהן שהיה שנים רבות כתב ופרשן לענייני תעופה בשורה ארוכה של כלי תקשורת בארץ, ובהם בקול ישראל, בטלוויזיה הישראלית, בגלי צה"ל, בעיתונות הכתובה ועוד    בן 85 היה במותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il