X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הורה לרשות החשמל ולחברת החשמל לגבש בתוך תשעה חודשים נוהל שימנע ניתוק מצרכנים אלו, כמו גם מחולים הזקוקים לחשמל לצרכים חיוניים מדגיש: ניתן לגבות את החובות בדרכים אחרות
▪  ▪  ▪
חלק מכבוד האדם [צילום: ענת חרמוני, פלאש 90]

חברת החשמל אינה רשאית לנתק צרכנים שאינם מסוגלים לשלם תמורת החשמל בשל מצבם הכלכלי הקשה, וכמו-כן אין היא רשאית לנתק את מי שזקוקים לחשמל לצרכים בריאותיים חיוניים. כך קובעת (יום ה', 20.1.22) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, בנימוק שמדובר בחלק מן הזכות לחיים בכבוד. היא הורתה לרשות החשמל לקבוע כללים מתאימים בתוך חצי שנה, ולחברת החשמל - לגבש את הנהלים בתוך שלושה חודשים נוספים.
נכון להיום, יכולה חברת החשמל לנתק את האספקה למי שלא שילם 500 שקל בתוך שלושה חודשים ממועד התשלום, או שלושה חשבונות חודשיים רצופים בלא תלות בסכום. החברה גם יכולה להתקין מונה תשלום מראש (מת"מ), כאשר הלקוח משלם מראש תמורת כמות חשמל מסוימת ויכול להוסיף תשלום אם הסכום אוזל; 20% מהתשלום משמשים לגביית חובות עבר. למעלה מ-30,000 צרכנים משתמשים בשירות זה - מה שמלמד על מצבם הכלכלי הקשה.
החברה אינה רשאית לנתק חייבים רק אם הם ניצולי שואה, נכי רדיפות הנאצים ורבבות חולים שמצבם הרפואי קשה והחשמל חיוני להפעלת מכשירים המותירים אותם בחיים. הנהלים הקיימים אינם מתייחסים לאופן ביצוע הניתוק ואינם מחייבים לקיים שימוע לפני ביצועו. הם גם אינם מונים מקרים נוספים בהם יש להימנע מניתוק ואינם קובעים דרכים חלופיות לגביית החוב.
חלק מקיום אנושי בכבוד
"קשה לחלוק על כך שאספקת חשמל בסיסית נחשבת כיום למצרך חיוני הדרוש לקיום אנושי בכבוד", אומרת ברק-ארז. הזכות לאספקת חשמל חלה "בהקשרים מסוימים, באותם מקרים שבהם היא נמצאת בזיקה הדוקה להגנה על זכויות יסוד אחרות, כדוגמת הזכות לחיים, הזכות לבריאות או הזכות לקיום מינימלי בכבוד"; האחרונה היא חלק מזכות היסוד לכבוד האדם. "הבטחת התנאים הבסיסיים הדרושים לכל אדם לצורך קיום חומרי מינימלי - לחם לאכול, בגד ללבוש, קורת גג מעל לראשו, טיפול רפואי בסיסי - מתחייבת מן ההגנה על כבוד האדם, במובנו היסודי ביותר", והיא באה לידי ביטוי באיסור על עיקול רכוש חיוני.
ברק-ארז מוסיפה: "איזו תועלת תצמח מאיסור על עיקול של מכשירי חשמל חיוניים אם הפסקה של אספקת החשמל תהפוך אותם לדוממים אין חפץ בם? אין מנוס אפוא מן המסקנה שבהקשרים מסוימים אספקת חשמל סדירה היא חלק מההיבטים היסודיים הנדרשים לאדם לצורך קיומו הבסיסי והיום-יומי, ולכן ראויה להגנה תחת מוטת כנפיה של הזכות לכבוד האדם". לכך יש להוסיף את התלות בחשמל שגברה בתקופת הקורונה, את בעיית העוני האנרגטי שזכתה להכרה בשיטות משפט אחרות ואת החובה לשמור על זכויותיהם של ילדים.
ברק-ארז מדגישה: "אספקת חשמל ברמה בסיסית כחלק מהבטחת הזכות לקיום מינימלי בכבוד מבוססת על קיומה והפעלתה של רשת חשמל מתפקדת, ואינה תלויה בחלל האוויר. יישומה אסור שיחתור תחת האפשרות לקיים מערכת זו באופן שעומד בסטנדרטים כלכליים וטכנולוגיים גבוהים, וממילא תלוי בתשלום עבור הצריכה. מוקד הדיון כאן אינו הכרה בזכות בלתי מסויגת לאספקת חשמל ללא תשלום, אלא השאלה של דרכי הגבייה - כאשר אין חולק על עצם קיומו של החוב". את החוב ניתן יהיה לגבות באמצעים אחרים, כמו הסדר תשלומים או ההוצאה לפועל.
חובת שימוע לפני הניתוק
לאור כללים אלו קובעת ברק-ארז, כי יש להרחיב את רשימת הצרכנים המוגנים מפני ניתוק ולכלול בה את המצויים בעוני מרוד, לצד חולים נוספים "הסובלים ממצב רפואי שאינו מחייב אותם להשתמש במכשור רפואי חשמלי, אבל אספקת חשמל חיונית לצורך בריאותם" - למשל לאחסנת תרופות במקרר או לכסא גלגלים חשמלי. ברק-ארז דוחה את הטענה שהרחבה כזו תקשה לגבות את התשלום ממספר עצום של צרכנים, שכן לא הוצגה לבית המשפט תשתית ראייתית שתתמוך בה. עוד היא קובעת, שיש לעגן נוהל ברור של בחינה פרטנית ומתן זכות שימוע לפני כל ניתוק, שכן כיום אין לכך מענה מספק.
ברק-ארז מסכמת באומרה כי פסק הדין אינו נותן מענה לכל הנזקקים, אך "לא ניתן לעמוד מנגד ולהתכחש לפגיעה האנושה הצפויה כתוצאה מניתוק מאספקת חשמל במצבים מסוימים. את החוב שנוצר בגין צריכת החשמל יש כמובן הכרח לשלם, אך מצוות החוק ומצוות הלב היא שחוב זה לא ישמש איום לניתוק של צרכנים החיים בעוני מאספקת חשמל לביתם, כחרב המתהפכת מעל לראשם, וכל עוד ישנן דרכים נוספות לגבייתו ראוי במצבים מסוימים להלך בהן".
השופטים דוד מינץ ויצחק עמית הסכימו עם ברק-ארז. המדינה וחברת החשמל חויבו בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. את העותרים ייצגו עוה"ד עדי ניר-בנימיני, משכית בנדל, הישאם שבאיטה, וגיל גן-מור; את המדינה ייצגו עוה"ד אבי טוויג ורנאד עיד; את חברת החשמל ייצגו עוה"ד אוריאל פרינץ ועדי שלמה; ואת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים - עוה"ד מרב שיבק וערן נריה.

תאריך:  20/01/2022   |   עודכן:  20/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: החשמל לא ינותק מצרכנים שהם עניים מרודים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
ישנם 200 ניסיונות התאבדות שלא זכו לטיפול, כ-10 מהם מצאו את מותם    יו"ר הוועדה לבחינת אלימות ואובדות אצל מטופלי אגף השיקום: "אובדנות נגרמת גם מאווירה שמתירה לדבר להתרחש - יש להבהיר שיש פתרונות"
עידן יוסף
עידן יוסף
גנץ: "הצוללות החדשות ישדרגו את יכולות חיל-הים, ויסייעו בשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב"    סוכם על תוכנית רכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי בישראל בהיקף של יותר מ-850 מיליון אירו
עידן יוסף
חלק שלישי בתחקיר כלכליסט חושף כיצד יחידת סיגינט גילתה באמצעות תוכנת NSO ששתלה בטלפון של אזרח כי הוא משתמש בישומון המציע שירותי הכרויות בין גברים - ואף מסרו את המידע ליחידה אחרת לצורך מעקב אחריו בשטח    המעקב נומק בכך שיש חשש שיבצע "עבירות סדר ציבורי בנסיבות מחמירות", והסביר כי היעד מהווה "סכנה לדמוקרטיה"
עידן יוסף
רה"מ והח"כ מיהדות התורה שוחחו בישיבה סגורה של ועדת החוץ והביטחון לפני שבועיים - דבר שלא התרחש מאז שהוקמה הממשלה, בשל החרם של ראשי המפלגות החרדיות על בנט    השרה מירב כהן: "אני בעד ממשלת אחדות רחבה, כולל עם החרדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il